5 rzeczy, dzięki którym dobrze dobierzesz kompresor do swojego warsztatu
Kompresory są kluczowym wyposażeniem w wielu punktach serwisowych – również w warsztacie samochodowym. Dla prawidłowego doboru urządzenia niezbędne jest precyzyjne określenie potrzeb użytkownika. Inter Cars oferuje szeroką gamę kompresorów tłokowych i śrubowych, które odpowiadają wymaganiom różnych serwisów. Jeśli chcesz szczegółowo poznać nasze kompresory - ich rodzaje, parametry, cechy pracy, a także aspekt ekonomiczny ich użytkowania – to zapraszamy do lektury.

Jaki kompresor do warsztatu, czyli określenie potrzeb
Pierwszym krokiem w doborze odpowiedniego kompresora jest precyzyjne określenie potrzeb warsztatu. To, do jakich celów będzie wykorzystywane sprężone powietrze, ma kluczowe znaczenie dla wyboru typu kompresora. Wybór leży pomiędzy kompresorem śrubowym a tłokowym i zależy od kilku czynników:
- Rodzaj pracy: jeśli powietrze będzie używane przez długi czas w ciągu dnia, jak ma to miejsce w przemyśle, kompresory śrubowe będą najlepszym rozwiązaniem, dzięki swojej wydajności i możliwości ciągłej pracy. Z kolei kompresory tłokowe sprawdzą się lepiej w aplikacjach o charakterze okazjonalnym.
- Wydajność kompresora to jeden z głównych parametrów, na który należy zwrócić uwagę. Dla warsztatów o dużych wymaganiach, takich jak produkcja, przemysł motoryzacyjny czy budowlany, lepszym rozwiązaniem będą kompresory śrubowe. W ofercie Inter Cars dostępne są urządzenia o mocy od 2,2 kW do 90 kW, zapewniające wydajność od 320 l/min aż do 16250 l/min! W ofercie znajdziesz też tańsze kompresory o mniejszej wydajności.
- Ciśnienie robocze: określa, jakie ciśnienie kompresor jest w stanie wytworzyć. Zbyt wysokie ciśnienie może prowadzić do niepotrzebnego zużycia energii, podczas gdy zbyt niskie może ograniczać efektywność pracy narzędzi i maszyn. Kompresory EVERT osiągają ciśnienie robocze w szerokim zakresie od 8 do 15 barów, co sprawia, że są odpowiednie do większości zastosowań.
- Standardowe zastosowania warsztatowe - potrzeba kompresora generującego ciśnienie 8–10 barów (np. dla kluczy udarowych, pistoletów lakierniczych).
- Specjalistyczne operacje – niektóre maszyny lub pistolety lakiernicze wymagają 12–15 barów, co oferują wyższe modele śrubowe marki EVERT.
- Pojemność zbiornika: zbiorniki w kompresorach mają pojemność od 24 litrów do 500 litrów co pozwala na przechowywanie odpowiedniej ilości sprężonego powietrza i zapewnia stabilną pracę urządzenia.
- Małe zbiorniki (20–50 l) – znajdują zastosowanie w niewielkich, okazjonalnych pracach, np. pompowanie opon.
- Średnie zbiorniki (100–200 l) – standard w warsztatach samochodowych, zapewniają stabilność dostarczanego powietrza nawet przy chwilowych skokach zapotrzebowania.
- Duże zbiorniki (300–500 l) – używane w profesjonalnych zakładach, gdzie ciśnienie powietrza musi być utrzymane przez dłuższy czas bez ciągłego załączania sprężarki.
Kompresor śrubowy czy tłokowy? Który wybrać?
Kompresory dzielą się na dwa główne typy – tłokowe i śrubowe, z których każdy ma swoje zalety w zależności od zastosowania.
Kompresory i sprężarki tłokowe
Kompresory tłokowe są najstarszymi i najbardziej popularnymi urządzeniami w branży sprężonego powietrza. Wykorzystują mechanizm tłokowy, gdzie ruch posuwisto-zwrotny tłoka powoduje sprężanie powietrza. Kompresory te są stosunkowo proste w budowie, co przekłada się na ich niską cenę oraz łatwość obsługi. Dzięki ich mobilności i wszechstronności, są one najczęściej wybierane do warsztatów, garaży oraz małych przedsiębiorstw. W ofercie Inter Cars, dostępne są m.in. kompresory tłokowe linii EVERT HD z wolnoobrotową żeliwną pompą i zbiornikiem 100% ocynkowanym z wewnątrz i zewnątrz, które charakteryzują się wysoką jakością wykonania oraz niezawodnością w trudnych warunkach pracy.
Kompresory i sprężarki śrubowe
Kompresory śrubowe, charakteryzują się bardziej zaawansowaną technologią. Wykorzystują mechanizm śrubowy, w którym dwie śruby wirują wokół siebie, sprężając powietrze. Dzięki tej konstrukcji, kompresory śrubowe oferują wyższą wydajność i długotrwałą, ciągłą pracę. Dodatkowo, w przypadku wersji z napędem bezpośrednim, kompresory te charakteryzują się mniejszym zużyciem energii oraz cichszą pracą. Kompresory śrubowe znajdziesz w szerokiej gamie mocy – od 2,2 kW do 90 kW – co pozwala na ich dopasowanie do różnorodnych potrzeb. Dodatkowo, ich energooszczędność oraz możliwość pracy w zmiennych warunkach sprawiają, że są idealnym wyborem do bardziej wymagających przedsiębiorstw.
Charakterystyka pracy, a warunki środowiskowe
Wybór sprężarki do warsztatu powinien również uwzględniać warunki pracy, takie jak lokalizacja urządzenia, wentylacja oraz poziom hałasu.
Wentylacja i chłodzenie
Duże kompresory, zwłaszcza śrubowe, generują znaczne ilości ciepła. W przypadku kompresorów o większej mocy, istotne jest odpowiednie chłodzenie, które zapewnia długą żywotność urządzenia. W kompresorach EVERT HD zastosowano nowoczesne systemy chłodzenia, które zmniejszają temperaturę elementów wewnętrznych i zapobiegają przegrzewaniu. Najnowsze kompresory śrubowe wyposażone są w COOLBOX – innowacyjny system chłodzenia polegający na wielokanałowym zarządzaniu przelotem powietrza, które schładza kluczowe elementy wewnątrz kompresora jednocześnie izolując hałas.
Poziom hałasu
Kompresory tłokowe, choć wydajne, generują wyższy poziom hałasu w porównaniu do śrubowych. Także poszczególne modele sprężarek tłokowych serii EVERT HD mogą być wyposażone w obudowę dźwiękochłonną HDS, która efektywnie redukuje hałas, zachowując jednocześnie wysoką efektywność chłodzenia jednostki.
Uzdatnianie powietrza – ekologia i oszczędność w jednym
Czyste i suche powietrze to klucz do efektywnej pracy kompresora. W ofercie Inter Cars znajdują się osuszacze ziębnicze, które zapewnią optymalne warunki pracy urządzeń pneumatycznych i przedłużą żywotność instalacji. Osuszacze HDX-E charakteryzuje się kompaktową budową, ekologicznym czynnikiem chłodniczym R-513A i wysoką wydajnością energetyczną. Dzięki innowacyjnym rozwiązaniom, takim jak filtracja o gradacji 0,01 µm i punkt rosy 3°C, system uzdatniania powietrza spełnia normy ISO 8573-1. Osuszacze ziębnicze to skuteczne, ekonomiczne rozwiązanie, które zapobiega kosztownym awariom i przestojom w pracy. Kompresory z osuszaczami znajdziesz tutaj.
Ostatni ważny aspekt: Koszt inwestycji i koszt eksploatacji
Przy wyborze kompresora należy uwzględnić zarówno koszty początkowe zakupu, jak i koszty eksploatacyjne.
- Koszt zakupu - kompresory tłokowe są zazwyczaj tańsze w zakupie, jednak ich efektywność oraz koszty eksploatacyjne mogą być wyższe w przypadku intensywnego użytkowania. Kompresory śrubowe, mimo wyższej ceny początkowej, charakteryzują się niższymi kosztami eksploatacyjnymi, zwłaszcza w przypadku urządzeń energooszczędnych.
- Koszty utrzymania - kompresory śrubowe wymagają mniejszych nakładów na konserwację, zwłaszcza gdy wyposażone są w systemy automatycznego sterowania i diagnostyki. Kompresory tłokowe mogą wymagać częstszych przeglądów i konserwacji, szczególnie przy intensywnej pracy.
Porównanie wybranych kompresorów EVERT
Model | Typ | Seria | Ciśnienie robocze (bar) | Wydajność (l/min) | Zbiornik | Najważniejsze cechy |
---|---|---|---|---|---|---|
EVERT530/270K MKT | Tłokowy | 8-10 | 530* | 270 | wolnoobrotowa pompa | |
EVERT690/270K MKT | Tłokowy | 8-10 | 690* | 270 | wolnoobrotowa pompa | |
EVERT 1000/500K MKT | Tłokowy | 8-10 | 1000* | 500 | wolnoobrotowa pompa | |
EVERTHD75-500-900 | Tłokowy | HD | 8-10 | 900* | 500 | Zbiornik ocynkowany |
EVERTHD100-500-1200 | Tłokowy | HD | 8-10 | 1200* | 500 | Zbiornik ocynkowany |
EVERTHDT100-500-1150-15 | Tłokowy | HD | 11-13 | 1150* | 500 | Zbiornik ocynkowany |
EVERT-X7,5/500/D MKT | Śrubowy | X | 8-10 | 970 | 500 | bestseller, nowoczesny sterownik, osuszacz ziębniczy |
EVERT7,5/500/D/13 MKT | Śrubowy | PLUS | 11-13 | 780 | 500 | Sterownik ES4000, osuszacz ziębniczy |
EVERT11/500/D/13 MKT | Śrubowy | PLUS | 11-13 | 1152 | 500 | Sterownik ES4000, osuszacz ziębniczy |
EVERTHDVT11/10-500 | Śrubowy | HD | 8-10 | 1450 | 500 | Zbiornik ocynkowany, panel L26S, osuszacz ziębniczy |
EVERTHDVT7,5/13-500 | Śrubowy | HD | 11-13 | 780 | 500 | Zbiornik ocynkowany, panel L26S, osuszacz ziębniczy |
EVERTHDVT3G10-10-270 | Śrubowy | HD 3G | 8-10 | 900 | 270 | Zbiornik ocynkowany, panel L26S, osuszacz ziębniczy |
EVERTHDVT3G7-10-500 | Śrubowy | HD 3G | 8-10 | 750 | 500 | Zbiornik ocynkowany, panel L26S, osuszacz ziębniczy |
EVERTHDVT3G10-10-500 | Śrubowy | HD 3G | 8-10 | 900 | 500 | Zbiornik ocynkowany, panel L26S, osuszacz ziębniczy |
FAQ – najczęściej zadawane pytania
Jaki kompresor do warsztatu samochodowego wybrać do okazjonalnej pracy?
+
Kiedy warto zainwestować w kompresor śrubowy?
+
Jakie ciśnienie robocze jest optymalne w warsztacie samochodowym?
+
Czy montaż kompresora wymaga specjalnych warunków?
+
Jak dbać o kompresor tłokowy i kompresor śrubowy?
-
Tłokowe: regularna wymiana oleju (co 200–300 godzin pracy, minimum 2 razy w roku), kontrola stanu tłoków, uszczelek i zaworów, czyszczenie i wymiana filtrów.
Śrubowe: mniej zabiegów konserwacyjnych, niemniej warto co 1000–2000 godzin lub raz w roku sprawdzić stan systemu chłodzenia, wymienić olej, a także filtry powietrza i oleju. Modele EVERTHD często mają wbudowane alarmy serwisowe (SPA), co ułatwia monitorowanie stanu urządzenia.
Czy warto inwestować w uzdatnianie powietrza?
-
Zdecydowanie tak. Osuszacze ziębnicze i adsorpcyjne (np. seria HDX-E) chronią narzędzia pneumatyczne przed wilgocią, co wydłuża ich żywotność i zapobiega korozji przewodów. Optymalna filtracja (0,01 µm, punkt rosy 3°C) to standard w profesjonalnych warsztatach i lakierniach .