NAJLEPSZE OPONY ZIMOWE!
Dopasuj opony zimowe do swojego auta!

Zmień opony na zimowe, zyskaj 7 metrów bezpieczeństwa!
Zamknij oczy i wyobraź sobie, jak wygląda Twoje auto, gdy dodasz do niego jeszcze pół samochodu… Masz je przed oczami? Jeżeli tak, to widzisz właśnie około 7 metrów, czyli Twoją przewagę na drodze, gdy zmienisz opony na zimowe ! Właśnie tyle wcześniej zatrzymasz się przed przeszkodą, naciskając na pedał hamulca podczas zimowego powrotu z pracy.
Wybierz i kup swoje opony zimowe!
Jak wybrać odpowiednie opony zimowe?
Zobacz testy konkretnych modeli!
Najlepsze praktyki i nasze doświadczenie pokazują, że temperaturą graniczną, przy jakiej warto wymienić opony na zimowe, jest +7 st. C. Jeśli średnia temperatura dobowa zaczyna spadać poniżej tej granicy, a prognozy pogody jednoznacznie wskazują, że nie jest to chwilowe załamanie, to oznacza najwyższy czas na zmianę.
Opony zimowe w pigułce, czyli wszystko, co musisz wiedzieć przed zakupem
Należysz do tych, którzy przeglądają cały internet przed dokonaniem wyboru? Doskonale to rozumiemy, przecież od zawsze mówimy, jak ważna dla bezpieczeństwa na drodze jest zmiana opon na zimowe. Dlatego też, aby oszczędzić Twój cenny czas, przygotowaliśmy i umieściliśmy w jednym miejscu najważniejsze informacje na temat opon zimowych. Czytaj i kupuj świadomie!
Co decyduje o tym, że opona zimowa skutecznie hamuje na śniegu?
Oczywiście fizyka i upór inżynierów, które przejawiają się konstrukcji opony. Mowa to o mieszance gumowej, ułożeniu i kształcie bieżnika oraz lamelach wykorzystujących zjawisko adhezji.

Opony zimowe wykazują znaczną przewagę nad letnimi w warunkach, które będą nam towarzyszyć w najbliższych miesiącach. Na mokrej nawierzchni przy prędkości 80 km/h różnica w drodze hamowania między oponami zimowymi a letnimi wynosi około 7 metrów, gdy na zewnątrz mamy 6 st. C. Przyspieszenie do 90 km/h i spadek temperatury do 2 st. C zwiększa tę różnicę nawet do 11 metrów. Takie wyniki mają wymierny wpływ na rzeczywistość, nie tylko uświadamiając kierowcom, jak ważna jest zmiana opon na zimowe, ale również widzimy, jak wiele krajów wprowadza wymóg zmiany ogumienia na takie z homologacją zimową.
Jakub Kaszuba - Ekspert ds. opon

Opony zimowe wykazują znaczną przewagę nad letnimi w warunkach, które będą nam towarzyszyć w najbliższych miesiącach. Na mokrej nawierzchni przy prędkości 80 km/h różnica w drodze hamowania między oponami zimowymi a letnimi wynosi około 7 metrów, gdy na zewnątrz mamy 6 st. C. Przyspieszenie do 90 km/h i spadek temperatury do 2 st. C zwiększa tę różnicę nawet do 11 metrów. Takie wyniki mają wymierny wpływ na rzeczywistość, nie tylko uświadamiając kierowcom, jak ważna jest zmiana opon na zimowe, ale również widzimy, jak wiele krajów wprowadza wymóg zmiany ogumienia na takie z homologacją zimową.
Jakub Kaszuba - Ekspert ds. opon



czyli tanie opony zimowe

między ceną a jakością
Jakie rodzaje opon zimowych są dostępne na rynku?
Zimowe opony symetryczne – wybór dla auta miejskiego
Najczęściej spotykane w samochodach miejskich i kompaktowych – od klasy ekonomicznej aż po premium. Charakteryzują się tym, że niezależnie od kierunku obrotu kół zawsze zapewniają dokładnie takie same własności trakcyjne. W związku z tym nie musisz się zastanawiać, w jaki sposób je zamontować.
Asymetryczne opony zimowe dla SUV-a
Najczęściej spotykane w samochodach klasy kompaktowej i większych, na przykład SUV czy crossover. Bieżnik asymetrycznych podzielony jest na dwie „sekcje”, gdzie jedna z nich odpowiada za przyczepność na suchej, a druga na mokrej nawierzchni.
Opony zimowe kierunkowe, czyli trakcja na pierwszym miejscu
Poznasz je po charakterystycznym wzorze bieżnika w kształcie litery „V”. Ważne jest, aby przy montażu zachować prawidłowy kierunek obrotu. Opona powinna być zamontowana w taki sposób, by „czubkiem V” rozbijać taflę wody czy pokrywę śnieżną na jezdni.
Jeżdżę już kolejny sezon… czyli po czym poznać, że czas na nowe opony zimowe?
Przed nami odpowiedź na kolejne ważne pytanie, czyli jak rozpoznać, że Twoje obecne opony zimowe nie zagwarantują odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa na drodze. Po pierwsze, sprawdź głębokość bieżnika – uznaje się, że ogumienie zimowe należy wymienić na nowe, jeśli bieżnik staje się płytszy niż 4,5 milimetra. Po drugie zweryfikuj czy opona nie jest uszkodzona mechanicznie. Bąble, popękane czy rozerwane ścianki boczne absolutnie nie nadają się do naprawy. W takiej sytuacji sprawdź nowe opony zimowe.
Jak dbać o opony zimowe?
Najważniejszą kwestią jest utrzymywanie prawidłowego ciśnienia w oponach. Oprócz tego wskazane jest, by
w miarę możliwości omijać uszkodzenia nawierzchni lub zmniejszać przy nich prędkość – gdy nie
wiesz, jak może zmienić się nawierzchnia pod śniegiem, lepiej zwolnij. Podobna uwaga dotyczy na przykład
podjeżdżania pod krawężniki – należy to robić z niską prędkością i odpowiednio mocno skręcając
koła.
Dobrym nawykiem jest również stosowanie specjalnych środków do konserwacji opon. Często mają one
formę łatwego w aplikacji aerozolu lub pianki i oprócz zabezpieczenia gumy przed szybkim starzeniem się,
dają też dodatkowy efekt wizualny w postaci „naczernienia” ogumienia, dzięki czemu wygląda ono niemal
jak nowe.
Bezwzględnie należy unikać parkowania i składowania opon zimowych w miejscach zanieczyszczonych
różnego rodzaju chemikaliami, na przykład olejami czy smarami. Tego rodzaju substancje mają
bardzo szkodliwy wpływ na opony.
Jakie ciśnienie utrzymywać w oponach zimowych?
Nie istnieje jedna, uniwersalna wartość odpowiednia dla każdego auta. Jednak nie musisz wertować teraz encyklopedii motoryzacji w poszukiwaniu tajemnej cyfry. Prawidłowe wartości dla Twojego modelu samochodu znajdziesz w instrukcji obsługi, a także na naklejce, która zwykle umieszczona jest albo na słupku drzwi kierowcy, albo po wewnętrznej stronie klapki wlewu paliwa.
Oznaczenie na oponach zimowych
Zapewne wiesz, jak wygląda opona, ale czy potrafisz rozszyfrować oznaczenia i symbole na jej bocznej ściance? Te informacje, choć mogą wydawać się skomplikowane, są kluczowe. Na oponie znajdziesz m.in. nazwę producenta, model, rozmiar, oznaczenia strony wewnętrznej i zewnętrznej (w przypadku opon asymetrycznych), a także datę produkcji (DOT).

Na boku opony zapewne spotkasz różne konfiguracje takiego schematu 205/45/R17 91V
Jak zatem odszyfrować taki zapis? Otóż:
205 – szerokość opony w milimetrach,
45 – procentowy stosunek wysokości do szerokości opony,
R17 – typ konstrukcji (R oznacza radialną) oraz średnicę felgi w calach,
91 – indeks nośności, czyli maksymalne obciążenie, jakie opona może wytrzymać, (Kliknij i zobacz tabelę indeksów nośności.)
V – indeks prędkości, który informuje, z jaką maksymalną prędkością można bezpiecznie jechać. (Kliknij i zobacz tabelę indeksów prędkości.)
Kolejnym ważnym elementem jest data produkcji opony, odczytywana z czterocyfrowego kodu DOT (Department of Transportation). Pierwsze dwie cyfry oznaczają tydzień, a kolejne dwie – rok produkcji. Na przykład kod 4118 wskazuje, że opona została wyprodukowana w 41. tygodniu 2018 roku.
Etykieta z parametrami opony

Każda opona zimowa jest oznakowana etykietą z podstawowymi informacjami dotyczącymi parametrów. Wygląd etykiety jest wystandaryzowany przez unijne przepisy, a odczytać z niego możesz:
- nazwę producenta
- rozmiar
- indeks zużycia paliwa
- indeks hamowania na mokrej nawierzchni
- indeks poziomu głośności
Choć – poza poziomem głośności – dane te są przedstawiane w sposób umowny (poprzez przydzielenie do jednej z kilku kategorii), etykiety unijne pozwalają na szybkie i proste porównanie kilku modeli różnych producentów, bez zagłębiania się w dokumentację techniczną.