Kalendarz kierowcy wyraźnie informuje, że zbliża się czas wymiany opon na… no właśnie i tutaj większość z nas wstawi, zależnie od pory, kiedy to czyta, zimowe lub letnie. A co, gdybyśmy powiedzieli Ci, że wraz ze zmianą pory roku nie będziesz musiał wymieniać opon? Tak właśnie brzmi jeden z najczęściej przytaczanych argumentów kierowców, którzy zdecydowali się na opony całoroczne. Oczywiście nie jest to jedyny argument…

Jednak zamiast kolejnej listy (za i przeciw), których pewnie widziałeś już dziesiątki, my przygotowaliśmy wyjaśnienie, czym w praktyce jest opona całoroczna. Nasze doświadczenie pokazuje, że takie podejście daje lepszy obraz i bardziej klarowną odpowiedź, czy warto decydować się na ogumienie wielosezonowe.

Z poniższego artykułu dowiesz się: 

baner mamy części do Twojego samochodu

Czym jest opona całoroczna? 

Zaczniemy od odpowiedzi na pytanie, co dają nam opona letnia oraz opona zimowa. A zatem ogumienie stworzone z myślą o lecie charakteryzuje się bardziej twardą mieszanką, która zachowuje elastyczność w wysokich lipcowych temperaturach. W przypadku opon zimowych jest odwrotnie, tj. bardziej miękka mieszanka oraz więcej krzemionki, który pozwala na efektywną pracę opony w temperaturach ujemnych. Kolejny ważny aspekt to bieżnik, a konkretnie jego konstrukcja. Zwiększona liczba rowków i lameli w oponie zimowej oraz ich większe zagęszczenie pozwalają na wgryzanie się w śnieg i utrzymanie przyczepności. Z kolei w oponach letnich zarówno liczba, jak i zagęszczenie rowków są mniejsze, zwiększając tym samym przestrzeń pomiędzy ząbkami bieżnika, która skutecznie odprowadza wodę, chroniąc auto przed aquaplaningiem. 

Zatem opona całoroczna to kompromis stworzony przez połączenie konstrukcji bieżnika zbliżonej do tej, która możemy dostrzec w oponie zimowej oraz mieszanki, której twardość bliższa jest tej znanej z opony letniej. W związku z tym w większości przypadków nazwanie opony całorocznej zimową przystosowaną do używania latem nie będzie dużym nadużyciem. Uzasadnienie takiego podejścia producentów wynika z faktu, iż celem takiej opony jest dobre zachowanie latem, kiedy większe znacznie ma twardość mieszanki, oraz zimą, kiedy to konstrukcja bieżnika gra pierwsze skrzypce. Zostańmy jednak przy nazwie opona całoroczna.

Kiedy warto zdecydować się na opony całoroczne… 

Znamy już ideę przyświecającą konstruktorom opon całorocznych. Dlatego teraz odpowiemy na kolejne ważne pytanie, czyli kiedy warto zdecydować się na opony całoroczne? Poszukiwanie odpowiedzi na tak postawione pytanie jest zasadne, ponieważ, jak już wspominaliśmy wcześniej, konstrukcyjnie mamy do czynienia z kompromisem. A zatem musimy zgodzić się również na pewien kompromis w kwestii drogowych warunków, w których opony całoroczne będą idealnym wyborem. Mówiąc prościej, opony całoroczne przeznaczone są dla kierowców, którzy zdecydowaną większość czasu podróżują po odśnieżonych i posypanych solą i piaskiem drogach lub zamieszkują tereny, gdzie śnieg i ekstremalnie niskie temperatury pojawiają się sporadycznie. Dlatego jeżeli głównie podróżujesz po mieście, które pozbawione jest stromych ulic, to opony całoroczne będą dla Ciebie idealnym wyborem. 

Poniżej przygotowaliśmy dla Ciebie zestawienie 10 konkretnych modeli opon całorocznych. Modeli ujętych w trzech kategoriach, które odpowiadają bardzo ważnemu kryterium wyboru, jakim jest koszt zakupu. Omawiamy przez nas rozmiar to 205/55 R16 94V. Oczywiście obiecane wcześniej + 1 również jest na naszej liście, zatem zapraszamy do lektury. 

Rozsądnie i bezpiecznie

Laufenn G Fit 4S – nowość z fabryki Hankooka

Na pierwszy rzut oka wyróżniają się parametry prezentowane na etykiecie. Parametry, które mówią nam o oporach toczenia, hamowaniu na mokrej nawierzchni oraz hałasie wytwarzanym przez oponę podczas jazdy. Dla modelu G Fit 4S to odpowiednio: C, B oraz 72 dB. Dodatkowym autem tej opony jest mieszanka z dodatkiem krzemionki oraz żywicy, a także, niewidoczna dla nas, pełna warstwa osłonowa gwarantującą dużą sztywność. Bieżnik natomiast to konstrukcja lamel 3D zastosowanych na środku opony oraz 2D na jej bokach. Pozwala to na skuteczne odprowadzanie wody oraz dobrą przyczepność na ośnieżonej nawierzchni. 

Dębica Navigator 3 – czyli wybór polskich kierowców

Dębica Navigator 3 zadebiutowała na drogach w roku 2021 i od razu okazała się pierwszym wyborem wielu polskich kierowców. Na pewno wpływ na taką decyzję mają: to, że model ten produkowany jest właśnie w Polsce, oraz podobieństwo konstrukcyjne do opony Goodyear 4Season G3 (firma Goodyear jest właścicielem marki Dębica). Warto również zwrócić uwagę na bieżnik złożony z lameli 3D, które gwarantują przyczepność w każdych warunkach. 

Kormoran All Season – bieżnik od Michelin 

Powiązanie właścicielskie firmy Michelin oraz marki Kormoran doskonale widać w modelu All Season. Świadczy o tym bieżnik, który bardzo przypomina ten z modelu Michelin CrossClimate. Bieżnik, na co warto zwrócić uwagę, pozbawiony jest zygzakowatych lameli, co stawia go bliżej konstrukcji letniej opony. W związku z tym, aby nadal zachować opisywany przez nas wcześniej kompromis, w modelu Kormoran All Season wykorzystano bardzo miękką mieszankę oraz konstrukcję bieżnika fish-bone, czyli tzw. rybie ości. Dzięki temu opona świetnie spisuje się na wodzie oraz błocie. Jest zatem przeznaczona dla kierowców, którzy przez cały rok zmagają się z błotnistymi drogami.

Jakość warta swojej ceny

Hankook Kinergy 4S2 H750B – sztywna konstrukcja 

Model opony charakteryzujący się szerokimi rowkami bieżnika o zróżnicowanej głębokości oraz lamelami 3D, które znacznie zwiększają sztywność opony oraz zmniejszają uczucie „pływania”. Jednocześnie zastosowane na bokach opony ząbki świetnie sprawdzają się przy poślizgu podsterownym oraz nadsterownym. Wykorzystanie krzemionki w mieszance „Aqua Pine” pozwoliło na osiągniecie bardzo dobrych wyników w tekstach niemieckiego uznanego czasopisma „Auto Bild”. 

Kleber Quadraxer 3 – tam, gdzie (prawie) nigdy nie pada śnieg

Opona Kleber Quadraxer 3 to świetny wybór dla osób poszukujących rozwiązań ze średniej półki cenowej. Powiązanie właścicielskie z Michelin wprost odzwierciedla się w konstrukcji tego modelu, który charakterem bardzo przypomina CrossClimate Plus. Dzięki temu mamy oponę niezwykle cichą i komfortową, wyposażoną: w lamele 3D, letni bieżnik oraz wyraźnie zimową mieszankę. Będąc bardziej precyzyjnym, ta produkowana także w Polsce opona, będzie idealna do komfortowych podróży tam, gdzie „prawie” nigdy nie pada śnieg.

Firestone Multiseason 2 – dla tych, którzy cenią sztywne opony

Model Firestone Multiseason 2 to sztywna konstrukcja podobna do Bridgestone Weather Control A005. Wyposażona jest jednak w więcej zygzakowatych lameli, co sprawia, że zdecydowanie lepiej zachowuje się na śniegu. Zastosowane technologie sprawiają, że jest to idealny wybór dla tych, którzy szukają opony ze średniej półki cenowej i jednocześnie zależy im na większej sztywności w trakcie jazdy. 

Najwyższa półka, czyli wybór bez kompromisów 

Vredestein Quatrac – 20 procent większy przebieg

Vredestein Quatrac to wyjątkowo cicha opona kierunkowa, która świetnie sprawdzi się na ośnieżonej lub mokrej nawierzchni. Konstrukcyjnie możemy ten model określić jako opona zimowa na środku, a po bokach „bardziej letnia”. Dzięki dodaniu do mieszanki polimerów Vredestein Quatrac jest niezwykle wytrzymała. Skutkuje to tym, że przebieg opony jest wyższy nawet 20 procent względem konkurencji.

Continental AllSeasonContact – opony do jazdy miejskiej 

Model Continental AllSeasonContact, dzięki grafice umieszczonej na boku opony, informuje nas, że został stworzony do jazdy miejskiej. Dzięki zastosowaniu mieszanki Traction Silica Compund (zwiększona zawartość krzemionki) opona odznacza się letnią charakterystyką oraz bardzo niskimi oporami toczenia. 

Bridgestone Weather Control A005 EVO – pewne h(A)mowanie na mokrej nawierzchni

Model, który będzie świetnym wyborem do jazdy po mokrej nawierzchni. Świadczy o tym ocena A dla indeksu przyczepności na mokrej nawierzchni. Jednocześnie producent deklaruje, że Weather Control A005 EVO jest od 3 do 5 procent lepszy na śniegu od swojego poprzednika. Bieżnik został wyposażony w lamele 3D, jednak sztywna ścianka oraz zastosowanie mieszanki Nano Pro-Tech sprawia, że opona ma raczej letni charakter.

Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 do dynamicznej jazdy 

Goodyear Vector 4Season Gen-3 to w naszym zestawieniu opona najbardziej oszczędna, na co wskazuje ocena indeksu efektywności paliwowej. Lamele 3D oraz mieszanka z dodatkiem dużej ilości żywicy pozwala na dynamiczne poruszanie się po zakrętach oraz świetne hamowanie na mokrej nawierzchni.

Innowacja dla innowatorów!

Michelin CrossClimate 2 – gdy spodziewasz się niezapowiedzianego śniegu

Opona Michelin CrossClimate 2 to model zaprezentowany w 2021 roku, odznaczający się dobrymi parametrami jazdy po śniegu. Dzięki technologi krawędzi „P-edge” oraz wykorzystaniu mieszanki z dodatkiem polimerów opona staje się bardziej miękka pod wpływem zimna i twardnieje, gdy robi się cieplej. Jednocześnie rozwiązanie MaxTouch Construction maksymalizuje obszar kontaktu opony z podłożem. Warto również zwrócić uwagę, iż konstrukcja bieżnika wykorzystuje zjawisko adhezji, zwiększając przyczepność na śniegu. 

Porównanie opon całorocznych 2022/2023 – podsumowanie

Za nami już ostatni model opony całorocznej z naszej listy. Jak możesz zauważyć, kompromis konstrukcyjny, o którym pisaliśmy na samym początku, jest widoczny w charakterze każdej z opisywanych opon. Dlatego też na naszej liście znajdziesz modele, które lepiej sprawdzą się na śniegu, mokrej czy suchej nawierzchni. Jednocześnie podział na kategorie cenowe będzie dla Ciebie świetnym narzędziem w ustalaniu budżetu, który chcesz przeznaczyć na zakup opon całorocznych. Oczywiście, każdą w opisanych wyżej opon kupisz w naszym sklepie intercars.pl, gdzie również możesz wybrać usługę montażu. Wtedy to my znajdziemy dla Ciebie warsztat, umówimy wizytę i dostarczymy opony na miejsce. Wybór, zakup i wymiana opon całorocznych jeszcze nigdy nie były tak proste!

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Jeżeli podróżujesz autem głównie po mieście lub równym terenie, gdzie intensywne opady śniegu są rzadkością, to opony całoroczne będą świetnym wyborem. Decydując się na taki kompromis, zyskujesz dobrą przyczepność w każdych warunkach pogodowych. 

Oczywiście, że tak! Opony całoroczne są konstrukcyjnie przygotowane na kontakt ze śniegiem, lodem oraz niskimi temperaturami. Zarówno wykorzystana mieszanka, jak i bieżnik zapewniają odpowiednią przyczepność oraz bezpieczeństwo w zimowych warunkach.

Zakładając, że rocznie pokonujesz w sumie około 10 tysięcy kilometrów, regularnie monitorujesz ciśnienie w oponach oraz głębokość bieżnika, to możesz opony całoroczne eksploatować przez 5-6 lat. 

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!