Hamulce postojowe o działaniu elektromechanicznym są na rynku stosunkowo powszechne od około 20 lat. Najwcześniej pojawiły się w autach francuskich i początkowo sprawiały w nich pewne problemy. Jednak awaryjność układu elektrycznego w tych modelach nie spowodowała, że elektryczny hamulec ręczny zniknął. Stało się wręcz przeciwnie. Technicznie najpopularniejsze są dwa sposoby budowy tego urządzenia. Pierwszym są silniczki z siłownikiem umieszczone bezpośrednio w zaciskach hamulcowych. Drugim sposobem  jeden dwustronny siłownik, z którego wyprowadzone są linki. W obu można zastosować system Auto Hold. 

Z tego artykuł dowiesz się między innymi:

baner mamy części do Twojego samochodu

Co to jest Auto Hold?

Wczesne rozwiązania automatycznego hamulca postojowego miały zapobiegać staczaniu się samochodu w trakcie postoju. W Renault, aby hamulec się załączył, należało zgasić silnik i wyciągnąć kluczyk ze stacyjki. Dzięki temu kierowca nie musiał pamiętać o zaciąganiu hamulca podczas parkowania. Rozwiązanie ułatwiało życie, było jednak dość mocno ograniczone pod względem funkcjonalności. 

W kolejnych latach hamulce postojowe otrzymywały asystenta ruszania na pochyłości, czyli rozwiązanie, które zabezpiecza samochód przed stoczeniem się podczas ruszania na wzniesieniu. Hamulec był zwalniany automatycznie, gdy napędzane koła osiągnęły już odpowiednią przyczepność. 

Asystent był już bardzo blisko pod względem działania do automatycznego hamulca postojowego. Podstawową funkcją tego systemu jest włączanie hamulca postojowego, gdy auto się zatrzyma. Jest to szczególnie wygodne w samochodach z automatyczną lub zautomatyzowaną skrzynią biegów, gdzie nie ma konieczności utrzymywania wciśniętego pedału hamulca podczas postoju. Wystarczy się zatrzymać, a system załączy hamulec postojowy, a gdy wciśniesz pedał gazu, zwolni go i pozwala płynnie ruszyć.

Jak obsługiwać Auto Hold?

Jeżeli już wiesz, co to jest automatyczny hamulec postojowy, warto także byś wiedział, jak go używać. W niemal wszystkich samochodach niezwykle łatwa jest obsługa systemu Auto Hold. Co to oznacza? Funkcję tę włącza się przyciskiem. Zwykle znajduje się on w pobliżu hamulca postojowego. Ma też podobny do hamulca ręcznego piktogram, zamiast litery „P” w kółku otoczonym dwoma „nawiasami”, widnieje na nim tak samo umieszczona litera „A”. Niektórzy producenci opisują go także pełną nazwą; wówczas znajduje się na nim napis Auto Hold. 

Funkcja Auto Hold uruchamiana jest przeważnie w momencie, w którym kierowca włączy silnik i zapnie pasy. Jeżeli była ona włączona przed zgaszeniem auta, aktywuje się automatycznie po ponownym uruchomieniu. Jeżeli była wyłączona, należy wcisnąć przycisk. 

Podczas jazdy nie trzeba ingerować w działanie systemu. Hamulec będzie aktywowany za każdym razem,  gdy prędkość spadnie do 0 km/h, z kolei dezaktywowany zostanie w momencie, gdy postanowisz ruszyć. 

 System Auto Hold i różne rodzaje skrzyń biegów

Jak już wspomnieliśmy, największe korzyści to rozwiązanie przynosi w przypadku skrzyń automatycznych i zautomatyzowanych. Jednak nie tylko w nich można spotkać automatyczne hamulce postojowe. Skrzynią manualną steruje się inaczej niż automatem. Podczas postoju zwykle i tak musisz włączyć bieg neutralny. W innym wypadku po puszczeniu sprzęgła auto pojedzie nawet z zaciągniętym hamulcem postojowym. 

Funkcja automatycznego hamulca postojowego z manualną przekładnią zwalnia jednak kierowcę z kontrolowania tego, czy stoi na wzniesieniu, czy nie. Gdy auto zatrzyma się, a kierowca wciśnie pedał sprzęgła, załącza się hamulec postojowy. Zwalnia się on, wówczas gdy włączony jest pierwszy bieg i sprzęgło zostaje połączone.

Skrzynia automatyczna 

Podobnie działa to rozwiązanie (automatyczny hamulec postojowy) w skrzyniach zautomatyzowanych, takich jak przekładnie DSG czy Tiptronic. Z tą różnicą, że sprzęgło i zmiana biegu pomiędzy jedynką a luzem kontrolowane są. W automatach ze sprzęgłem hydrokinetycznym siła hamulca postojowego jest wystarczająca do wywołania w nim poślizgu, który powoduje, że moment z silnika nie trafia do skrzyni biegów. Dzięki temu nie ma potrzeby trzymania hamulca czy przestawiania dźwigni w pozycję N, a samochód nie ruszy na wolnych obrotach dzięki automatycznemu hamulcowi postojowemu.

Auto hold – co to daje?

Jak dowiedzieliśmy się od eksperta grupy Inter Cars, automatyczne hamulce postojowe  są coraz szerzej stosowane także w tańszych samochodach. Opowiedział nam też, skąd wzięła się jego popularność.

Auto Hold to nie tylko wygodny gadżet, który pozwala kierowcy wykonywać mniej czynności w czasie jazdy, ale przede wszystkim system, który poprawia bezpieczeństwo. Ma on także pozytywny wpływ na niezawodność pojazdów.

Automatycznie włączony hamulec postojowy zapobiega stłuczkom w korkach, które są związane ze staczaniem się pojazdów w czasie ruszania. Hamulec nie zostanie zwolniony, jeżeli koła nie będą miały odpowiedniej przyczepności. System korzysta przy tym z danych z czujnika ABS i układu ESP. Dzięki temu pomaga on ruszać na wzniesieniach lub przy nieco gorszej pogodzie np. gdy drogi są mokre, lub oblodzone. Automatyczne hamulcowe postojowe pozwalają też kierowcy skupić się lepiej na tym, co znajduje się przed samochodem, bez potrzeby obsługiwania hamulca postojowego. Przez system, a nie ręcznie przez kierowcę. Jest tak, nawet gdy kierowca wybierze tryb sekwencyjnej zmiany biegów. Auto Hold po zatrzymaniu nie tylko włączy hamulec postojowy, ale też rozłączy sprzęgło i wrzuci bieg neutralny. 

Jeżeli chodzi o niezawodność, to automatyczny hamulec postojowy pozwala na odciążanie niektórych elementów pojazdu. W automatach system ten włącza hamulce tylko na jednej osi. W przypadku samochodu z automatycznym hamulcem postojowym oraz skrzynią manualną i sprzęgłem rozłączanym tradycyjnie kierowcy dużo rzadziej stoją ze wciśniętym pedałem. Z racji tego mniej obciążone są sterowanie sprzęgłem, pompa, wysprzęglik lub mechaniczne elementy sterujące. Dzięki asystentowi ruszania jest ono łatwiejsze i mniejsza jest szansa na „przypalenie” sprzęgła. Mniej obciążony jest również silnik. Wszystko to w dłuższej perspektywie podnosi niezawodność samochodu. 

Dlatego kierowcy są coraz częściej gotowi dopłacić za opcję Auto Hold również w tańszych modelach. Droższe auta zwykle obecnie mają ten system w standardzie.

Czy Auto Hold może sprawiać problemy?

Jak wspominaliśmy, system wspomagania hamulca postojowego Auto Hold bywa problematyczny. Gdy ulegnie awarii, może okazać się, że pozostanie Ci jedynie wezwanie lawety, ponieważ na drodze trudno będzie naprawić usterkę. Może także zdarzyć się sytuacja, gdy hamulec zatnie się w pozycji załączonej. Jazda w takim przypadku nie wchodzi w grę. W takim przypadku możesz spróbować wyłączyć automatyczny hamulec postojowy i przyciskiem spróbować zwolnić hamulec postojowy. Jeżeli to nie zadziała, często pomaga zgaszenie i ponowne uruchomienie silnika. Gdy oba te sposoby zawiodą, oznacza to poważniejszą awarię. 

Łatwiej jest, gdy awaria Auto Hold spowoduje, że nie załączy on hamulca postojowego. Łatwo to wyczuć, samochód zacznie się staczać lub będzie chciał ruszyć po zwolnieniu hamulca. Wówczas należy szybko zareagować i ponownie wcisnąć hamulec, po czym dezaktywować funkcję Auto Hold i samodzielnie włączyć hamulec postojowy.

Jak awaryjnie zwolnić elektryczny hamulec postojowy?

Jeżeli z powodu awarii systemu Auto Hold lub innych elementów hamulca postojowego nie masz możliwości zwolnienia go przyciskiem, możliwe jest zastosowanie procedury awaryjnej. Pozwoli ona na dalszą jazdę bez hamulca ręcznego.

W zależności od tego, w jaki sposób skonstruowany jest hamulec postojowy, jego zwalnianie może odbywać się na kilka sposobów. W każdym przypadku przed przystąpieniem do pracy wyłącz system Auto Hold. 

Producenci samochodów zwykle przygotowują możliwość zwolnienia hamulca bez udziału siłowników. Umieszczają cięgna z rączkami lub gniazda na specjalną korbkę, za pomocą których można zwolnić hamulec. Zwykle są one ukryte i mogą znajdować się pod tapicerką, głęboko w komorze silnika czy pod osłoną podłogi bagażnika. 

Jeżeli nie znajdziesz informacji o umieszczeniu takiego elementu w Twoim modelu samochodu, oznacza to spore utrudnienie. Linkowe hamulce postojowe zwykle można rozłączyć przez zerwanie blokady. Poluzuje to linki, ale moduł będzie do wymiany. 

W przypadku gdy hamulce oparte są na silniczkach w zaciskach, można spróbować uruchomić je „na krótko”, podając napięcie bezpośrednio na wtyczkę. Jeżeli winny awarii będzie element sterujący, powinno to pozwolić na zwolnienie hamulca. Jeżeli usterce uległ silnik lub siłownik, konieczne będzie zdemontowanie całego modułu hamulca postojowego i ręczne wykręcenie tłoczka. To ostatnie zadanie może być zbyt trudne dla osób niedoświadczonych w mechanice samochodowej, szczególnie w warunkach polowych czy po zmroku.

Auto Hold a układ hamulcowy

Aby Auto Hold był użyteczny, warto jednak zadbać o dobry stan układu hamulcowego. Dobrej jakości tarcze, klocki i sprawne zaciski hamulcowe znacząco zmniejszą ryzyko awarii całego systemu. Sięgnij więc po części dostępne w sklepie Inter Cars, gdzie znajdziesz elementy układów hamulcowych w atrakcyjnych cenach.

szukasz produktu który opisujemy?

Auto Hold – co to jest? Podsumowanie

System Auto Hold to niezwykle przydatne i wygodne usprawnienie samochodu. Szczególnie dla osób, które bardzo dużo podróżują po mieście i często trafiają na korki, a sygnalizacje świetlne są ustawione co kilkaset metrów. W takich przypadkach korzystanie z Auto Hold powoduje, że kierowanie pojazdem jest mniej absorbujące i męczące psychicznie. 

Funkcja automatycznego hamulca postojowego może pomóc też bardzo znacząco kierowcom bez doświadczenia w jeździe górskiej. Udając się w rejon, gdzie wiele dróg jest poprowadzonych po wzniesieniach i zjazdach, dobrze jest mieć system, który włączy hamulec postojowy za Ciebie. Dzięki temu będziesz mógł bezpiecznie zatrzymać się nawet na stromym podjeździe, a później pomoże Ci przy ponownym starcie. Chociaż ruszanie ze wzniesienia jest elementem egzaminu na prawo jazdy i każdy kierowca powinien to potrafić, to przy większych stromiznach może to przerosnąć nawet doświadczonego kierowcę.

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

To system automatycznego zaciągania hamulca postojowego po zatrzymaniu pojazdu. Składa się on ze sterownika, który odbiera dane na temat prędkości ruchu z czujników ABS oraz elektrycznego hamulca awaryjnego (ręcznego). Jest to jeden z elementów wspomagania kierowcy oraz bezpieczeństwa czynnego. 

System ten jest montowany w samochodach z elektromechanicznym hamulcem postojowym. Odpowiednio zaprojektowany system włącza hamulec, gdy samochód się zatrzyma i zwalnia go w momencie ruszania. Dzięki zastosowaniu tego rozwiązania jazda po mieście będzie mniej męcząca i wygodniejsza, unikniesz też przypadkowego stoczenia się na inny samochód. 

Obecnie w niemal każdym, w którym zastosowano elektryczny hamulec postojowy. W autach klasy średniej i kompaktowych oferowanych na rynku wtórnym nie zawsze będzie on występować. W pojazdach takich jak Audi A8 czy BMW serii 5 i 7 będzie on przeważnie na wyposażeniu standardowym.

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!