Premiery poduszki powietrznej miała miejsce w latach 70. XX w. Jeszcze kilkanaście lat temu producenci kazali sobie słono dopłacać za montaż systemu airbag w nowych autach. Obecnie poduszka powietrzna kierowcy stanowi seryjne wyposażenie każdego auta (osobowe, dostawcze i ciężarowe). W momencie wypadku lub poważniejszej kolizji zazwyczaj dochodzi do aktywacji tego podzespołu. Aby przywrócić pojazd do pełnej sprawności po zdarzeniu drogowym, nie możesz zapomnieć o wymianie elementów systemu airbag. Bez tego powypadkowy samochód na pewno nie trzyma pozytywnej oceny podczas przeglądu technicznego. 

Z tego artykułu dowiesz się m.in.:

baner mamy części do Twojego samochodu

Czym jest poduszka powietrzna?

Wiele osób zastanawia się, co takiego kryje się pod maskownicami z napisem „airbag”, których nie brakuje we wnętrzu współczesnych aut. Choć nikomu nie życzymy kontaktu z poduszką powietrzną, to warto wiedzieć, czym jest ten ratujący życie element wyposażenia.

Poduszka powietrzna w aucie to już dość wiekowy wynalazek. Pierwszym autem wyposażonym w airbag był amerykański krążownik szos Oldsmobile Toronado, zaprezentowany w 1973 roku. Urządzenie zamontowane w kierownicy pojazdu błyskawicznie napełniało się gazem podczas wypadku, aby chronić kierowcę przed obrażeniami. Co ciekawe, dział marketingu marki Oldsmobile reklamował airbag jako alternatywę dla pasów bezpieczeństwa. 

Od dawna wiadomo, że do maksymalnej ochrony kierowcy i pasażerów przed skutkami wypadku potrzebne jest połączenie działania poduszek powietrznych oraz pasów bezpieczeństwa z napinaczami. Pierwszym samochodem, który łączył działanie obu systemów, był Mercedes klasy S z 1981 roku.

Poduszka powietrzna w samochodzie ma postać worka wykonanego zazwyczaj z bardzo wytrzymałej tkaniny poliamidowej. Materiał odznacza się niskim współczynnikiem tarcia, jest łatwo rozwijalny i przyjazny dla skóry. Airbag kierowcy ma przeważnie pojemność 65-70 litrów. Poduszka czołowa pasażera jest większa i jej pojemność wynosi ok. 140 litrów. 

Należy pamiętać, że przed przewożeniem dziecka na fotelu pasażera w foteliku umieszczonym odwrotnie do kierunku jazdy, konieczne jest wyłączenie czołowego airbagu! Więcej informacji na temat aspektów prawnych dotyczących przewożenia dziecka w samochodzie przeczytasz na naszym blogu. 

Poduszki powietrzne początkowo montowane były jedynie w kierownicy. Z czasem system airbag uzupełniono o poduszkę czołową pasażera, a w kolejnych latach pojawiły się także poduszki boczne przednich foteli oraz kurtyny powietrzne zabezpieczające przestrzeń kabiny na wysokości szyb bocznych pojazdu.

Niektóre pojazdy wyposażone są także w poduszki boczne dla drugiego rzędu foteli, a także w airbag, który ma chronić klatkę piersiową i biodra kierowcy przed uderzeniem w deskę rozdzielczą podczas wypadku. To nie wszystkie rozwiązania, ponieważ Volvo V40 z 2012 roku było pierwszym seryjnym autem z poduszką powietrzną dla pieszego, która pozwala ograniczyć skutki potrącenia przez samochód. 

Jak działa poduszka powietrzna?

Poduszka powietrzna w aucie połączona jest z szeregiem czujników. Część z nich umieszczona jest w sterowniku, a pozostałe w satelitarnych elementach zamocowanych z przodu i po bokach pojazdu. Urządzenia monitorują parametry jazdy samochodu. Ewentualne anomalie świadczące o wypadku lub kolizji przesyłane są do sterownika systemu airbag, który błyskawicznie rozpoznaje moc uderzenia w czterostopniowej skali. Jeśli moc zderzenia zostanie sklasyfikowana na poziomie od 2 do 4, uaktywnione zostaną poduszki powietrzne. 

Jak działa poduszka powietrzna? Sygnał ze sterownika airbag trafia do generatora poduszki powietrznej, który błędnie nazywany jest niewielkim ładunkiem wybuchowym. W nowoczesnych systemach airbag dochodzi bowiem do spalenia ładunku, a nie jego wybuchu. Generator wyposażony jest w ładunek zapłonowy, który aktywuje się pod wpływem nagrzania drucika przepływającym prądem zapłonowym. 

Aktywacji poduszki powietrznej towarzyszy dźwięk przypominający wystrzał z broni palnej. Nowoczesne airbagi wyposażone są w dwa generatory gazu, które dopasowują sposób wypełnienia w zależności od mocy uderzenia. Poduszki powietrzne to jednorazowe urządzenia, które po wystrzeleniu wymagają wymiany na nowe. Prawo zakazuje montażu airbagów wymontowanych z innych pojazdów, nawet jeśli są sprawne. 

Poduszki powietrzne napełniają się mieszaniną gazów zawierającą azot w czasie wynoszącym 30s. Wypełnione airbagi pozwalają zamortyzować skutki uderzenia kierowcy oraz pasażerów o twarde elementy kabiny pojazdu, która dodatkowo może ulec deformacji na skutek wypadku. Poduszka powietrzna najczęściej chroni głowę.  Aby dowiedzieć się, czym są i jak działają kurtyny powietrzne w samochodzie, przeczytaj artykuł z naszego bloga.

Wystrzelona poduszka powietrzna w samochodzie i co dalej?

Poduszki powietrzne aktywują się na podstawie sygnału otrzymanego ze sterownika. Rzadko zdarza się, że airbag aktywuje się podczas lekkich stłuczek. Najczęściej dochodzi do tego podczas mocniejszych uderzeń. Samochód z wystrzelonymi poduszkami powietrznymi w wielu przypadkach jest zdolny do jazdy.

Choć przed laty preferowana była wymiana wszystkich poduszek powietrznych w powypadkowym aucie, obecnie wymienia się jedynie uszkodzone podzespoły. Wszelkie naprawy systemu airbag powinny być wykonywane jedynie przez profesjonalny i wykwalifikowany personel. Kiedy wystrzeli poduszka powietrzna w samochodzie, zużyciu ulegają także inne elementy, takie jak: napinacze pasów bezpieczeństwa, sprężyna spiralna, okablowanie, czujniki, zaślepki czy odłącznik akumulatora

Airbag jest urządzeniem jednorazowym. Przypomnijmy zatem, że kiedy wystrzeli poduszka powietrzna, konieczny jest montaż nowego podzespołu. Tak samo wymienione powyżej elementy asystujące wymagają wymiany na nowe. Sterownik systemu airbag w niektórych autach można naprawić. W pozostałych konieczna jest wymiana także tego podzespołu. Wystrzelone poduszki i pozostałe zużyte elementy systemu bezpieczeństwa biernego muszą zostać zdemontowane. Miejsce montaż zużytych airbagów podlega wnikliwej kontroli przed montażem nowych podzespołów. 

Po zamontowaniu nowych poduszek powietrznych i pozostałych elementów systemu airbag wymagana jest zaawansowana diagnostyka komputerowa. Brak komunikacji między jakimikolwiek przekaźnikami często uniemożliwia aktywację poduszek przy okazji kolejnego wypadku. Jedynie wykwalifikowany mechanik dysponujący wiedzą i elektronicznym sprzętem diagnostycznym może dokonać właściwej oceny uszkodzeń, a następnie kompleksowej wymiany poduszek powietrznych.

Jaki jest koszt naprawy systemu airbag?

Naprawa systemu airbag jest kosztowna. Samochodowa poduszka powietrzna jest drogim podzespołem, który zazwyczaj dostępny jest jedynie w autoryzowanych stacjach obsługi wybranej marki. Cena zakupu jednej poduszki powietrznej często liczona jest w tysiącach złotych. Do tego dochodzą koszty nowej sprężyny spiralnej, zaślepki, okablowania i innych elementów układu. Licząc razem z robocizną, mówimy o pokaźnych kwotach. 

Z powodu wysokich kosztów wymiany elementów systemu airbag powypadkowe samochody z wystrzelonymi poduszkami mocno tracą na wartości. W przypadku zatrzymania dowodu rejestracyjnego przez policję przywrócenie auta do ruchu drogowego po wypadku często wymaga specjalnego badania technicznego. Wtedy diagnosta sprawdza, czy wszystkie homologacyjne elementy wyposażenia bezpieczeństwa biernego zostały naprawione. Badanie polega na kontroli wizualnej elementów układu oraz na podłączeniu samochodu do komputera diagnostycznego.

Wysokie koszty naprawy poduszek powietrznych sprawiają, że nie brakuje osób szukających tańszych rozwiązań. O ile wiele podzespołów można poddać regeneracji, to w przypadku airbagów nie ma takiej opcji. Tylko nowe i oryginalne poduszki powietrzne oraz ich osprzęt zapewnią Ci należyty poziom bezpieczeństwa w przypadku następnej kolizji. Na aukcjach internetowych możesz znaleźć wiele ofert regenerowanych poduszek powietrznych, które nie spełniają żadnych norm. Firmy ubezpieczeniowe coraz częściej odnotowują rozerwane lub popalone worki airbagów, które zamiast chronić, mogą prowadzić do jeszcze poważniejszych obrażeń – zauważa ekspert Inter Cars.

Co jeszcze wpływa na koszt naprawy pojazdu po wystrzeleniu poduszek powietrznych?

Aktywacja poduszek powietrznych często wiąże się ze sporą skalą uszkodzeń elementów wyposażenia wnętrza pojazdu. Wystrzelenie poduszki kierowcy zazwyczaj wiąże się z wymianą samego podzespołu, oprzyrządowania oraz kierownicy. Do znacznie większych szkód dochodzi podczas aktywacji airbagu pasażera. Większość nowoczesnych samochodów ma zaślepkę poduszki powietrznej pasażera zintegrowaną z deską rozdzielczą. Wystrzał airbagu często wiąże się z wymianą całego kokpitu.

Boczne poduszki powietrzne umieszczone są zazwyczaj w oparciach foteli. Po wystrzeleniu poduszki tapicerka fotela zostaje rozerwana. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku aktywacji kurtyn powietrznych. Wtedy uszkodzeniu ulegają podsufitka oraz ewentualne zaślepki w słupkach bocznych pojazdu. 

Jedynie nowe podzespoły gwarantują najwyższy poziom bezpieczeństwa

Naprawa samochodu z wystrzelonymi poduszkami powietrznymi wymaga nowych części zamiennych o sprawdzonej jakości. Podzespoły, takie jak np. elementy wyposażenia wnętrza, muszą być idealnie dopasowane do naprawianego pojazdu. Jedynie elementy wyposażenia samochodu pochodzące od renomowanych producentów zapewnią Ci długą i bezproblemową eksploatację. Sprawdź bogatą ofertę sprawdzonych komponenty zamiennych do Twojego samochodu w sklepie Inter Cars!

szukasz produktu który opisujemy?

Podsumowanie

Poduszki powietrzne ratują życie. Jeśli pomimo wypadku i wystrzału poduszek Twoje auto nadaje się do naprawy, to pamiętaj o profesjonalnej wymianie wszystkich elementów systemu airbag. Tylko w ten sposób zapewnisz sobie bezpieczeństwo. Taka wymiana jest jednak bardzo kosztowna, jednak wiele elementów wyposażenia, które zostały niszczone podczas aktywacji, kupisz w dobrej cenie w Inter Cars. W naszym sklepie znajdziesz wiele podzespołów, które będą doskonale pasować do Twojego samochodu. 

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Choć nie brakuje ofert dotyczących sprzedaży używanych airbagów, to lepiej traktować je jako swoistą ciekawostkę, wątpliwą specyfikę branży. Po pierwsze, jest to nielegalne. Rozporządzenie Ministra infrastruktury jasno określa, jakie części samochodowe po demontażu nie mogą zostać ponownie dopuszczone do użytku. Na liście znajdują się m.in. poduszki powietrzne i napinacze pasów bezpieczeństwa. 

Po drugie, kupno używanej poduszki powietrznej to poniekąd kupowanie kota w worku. Element może zostać wyczyszczony i wyglądać jak nowy, jednak nawet doświadczony mechanik może mieć problemy z określeniem jego faktycznego stanu. Poprawna komunikacja ze sterownikiem to za mało, aby mieć pewność, że w razie wypadku używana poduszka zadziała prawidłowo.

Absolutnie nie. Jedyna dopuszczalna prawnie sytuacja, kiedy samochód może zostać dopuszczony do ruchu bez poduszek powietrznych, ma miejsce tylko wtedy, gdy auto fabrycznie nie miało airbagów. W praktyce mowa o raczej wiekowych pojazdach. Jeśli Twoje auto było fabrycznie wyposażone w jedną lub więcej poduszek powietrznych, to po ewentualnym ich wystrzeleniu muszą zostać zamontowane nowe airbagi. Wykrycie braku tych podzespołów przez diagnostę dyskwalifikuje pojazd do ruchu.

Dezaktywacja airbagu pasażera jest dopuszczalna, tylko gdy używane są foteliki samochodowe montowane tyłem do kierunku jazdy. Ma to na celu uchronienie małego pasażera przed obrażeniami w wyniku odpalenia poduszki powietrznej. W większości samochodów czynność tę można wykonać przy pomocy kluczyka. Moduł wyłączający poduszkę często umieszczony jest z boku deski rozdzielczej lub w schowku. Szczegółowe informacje na temat lokalizacji tego urządzenia w Twoim samochodzie znajdziesz w instrukcji obsługi. 

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!