Nawet w pełni sprawny silnik będzie powoli oblepiał się brudem. Podczas jazdy przez komorę jednostki napędowej przetaczają się tony powietrza, w którym zawieszone są kurz, pył, piasek i inne zabrudzenia. W kałużach przy drodze rozpuszczone są płyny z innych samochodów i fragmenty zużytych opon i klocków hamulcowych. 

Podczas wymiany czy uzupełnienia płynów eksploatacyjnych często kilka kropel nie trafia do otworu wlewowego, a obok niego i spływa w miejsce, gdzie nie zdołasz go wytrzeć. Powoduje to, że po pewnym czasie w komorze silnika będzie zwyczajnie brudno. Sytuacja robi się jeszcze gorsza, jeżeli występują jakiekolwiek wycieki w silniku. Wówczas olej czy płyn chłodniczy tworzy na jego powierzchni warstwę, do której przyklejają się zanieczyszczenia. To wszystko powoduje, że silnik rzadko jest czysty, chyba że będziesz o to regularnie dbać.

Z tego tekstu dowiesz się między innymi:

Awaria systemu wtrysku – jak sobie z tym poradzić i co należy zrobić?

Jak przebiega mycie silnika?

Mycie silnika samochodowego to nie tylko benefity, ale też sporo wad. By wyczyścić silnik, konieczne jest użycie wody, która może dostać się do podzespołów elektrycznych i elektronicznych. Oprócz tego popularne środki do czyszczenia silnika, by były skuteczne, muszą być dość agresywne. „Skorupa” z oleju, pyłu i piachu potrafi być twarda niczym asfalt, a samo usuwanie substancji oleistych nie jest łatwe. 

Częste stosowanie płynów do mycia silników, szczególnie bez odpowiedniego zneutralizowania ich działania, prowadzi do chemicznej korozji. Często wynikają z tego problemy przy serwisie osprzętu czy urywające się śruby kolektora wydechowego. W ekstremalnych przypadkach może dojść nawet do uszkodzenia elementów aluminiowych

Ekspert od mechaniki pojazdowej grupy Inter Cars wspomina, że spotykał bardzo mocno skorodowane głowice silników, z których utlenione aluminium odpadało warstwami. „Spowodowane jest to nieumiejętnym i nadmiernym stosowaniem środków do mycia silnika” – stwierdził ekspert.

Kiedy warto zadbać o czystość w komorze silnika?

Sytuacją, w której umycie jednostki napędowej jest uzasadnione, jest przede wszystkim diagnozowanie wycieków. Jeżeli Twój silnik jest grubo oklejony warstwą oleju, oznacza to zwykle występowanie nieszczelności. Oprócz ryzyka uszkodzenia, wynikającego z niedoborów smarowania, powoduje to zanieczyszczenie środowiska i powinno się tego typu awarie usuwać jak najszybciej. 

Olej z wycieku będzie rozlewał i rozchlapywał się po całej komorze silnika, dlatego nie będzie łatwo go namierzyć. Jeżeli umyjesz silnik i po krótkim czasie obejrzysz go ponownie, zwykle uda Ci się znaleźć źródło nieszczelności i będziesz mógł podjąć kroki w kierunku wyeliminowania go. 

Dzięki umyciu silnika można zlokalizować też inne uszkodzenia, wyczyścić kanaliki odpowietrzające i nieco poprawić wydajność chłodzenia, które może być ograniczone przez warstwę brudu na elementach silnika. 

Części silnikowe należy myć, gdy są one zdemontowane, wówczas nie ma ryzyka zalania elementów elektronicznych i elektrycznych. Można też użyć wody do zneutralizowania agresywnych środków. Jeżeli naprawa wymaga zdjęcia głowicy czy innych części, to umycie ich nie powinno być pracochłonne, jednak nie każdy mechanik robi to bez specjalnego polecenia i niewielkiej dopłaty do usługi. Jeżeli serwisujesz swój samochód samodzielnie, powinieneś o tym pamiętać. Dzięki temu w czasie montażu mniej się pobrudzisz, spadnie też ryzyko błędów montażowych. Nawet doświadczeni mechanicy potrafią zapomnieć wkręcić jednej ze śrub, bo jej gniazdo zalepił brud i było ono niewidoczne. Nie zdarzy się to, jeżeli części będą czyste. 

Częste mycie silnika za pomocą popularnych preparatów jest dla niego raczej niekorzystne. Wiąże się ono albo z długotrwałym narażeniem na działanie agresywnych chemicznie substancji, albo z obfitym zalaniem silnika wodą, by je zneutralizować. Można to zrobić dobrze, ale wymaga to sporo zachodu.

Złe sposoby mycia silnika

Zanim przejdziemy do opisu poprawnego mycia silnika w różnych sytuacjach, zaczniemy od przestrogi na temat nieodpowiednich sposobów na przeprowadzenie tego zabiegu. 

Na forach internetowych można znaleźć porady zalecające mycie silnika na myjni bezdotykowej. Jest to jeden z gorszych pomysłów, na jaki można wpaść! Woda pod ciśnieniem dostanie się do wszystkich zakamarków, uszkadzając elektronikę, zalewając filtr powietrza i powodując inne szkody. 

Podobnie niewłaściwe jest czyszczenie komory domową myjką ciśnieniową, mimo że strumień wody jest zazwyczaj słabszy. Jest to tak samo niebezpieczne, jak mycie silnika na myjni.

Nie powinno się też myć silnika za pomocą węża ani żadnymi innymi sposobami wymagającymi zalania go wodą. Jak już wspomnieliśmy, nie powinno się też stosować środków chemicznych bez ich zneutralizowania. Z tego powodu nie jest możliwe mycie silnika na sucho, nawet środki, które są opisane jako przeznaczone do takiej czynności, należy zmyć wodą.

Mycie silnika – jak to zrobić?

Jak widać wyczyszczenie silnika, nie jest tak proste, jak się może wydawać. To skomplikowane urządzenie, które wymaga równie złożonych procedur, nawet podczas mycia. To nie oznacza, że silnika nie można umyć bez szkód i większego ryzyka. Trzeba tylko wiedzieć, jak tego dokonać. Oto kilka sposobów, odpowiednich w różnych sytuacjach.

Zleć mycie profesjonalistom

Aby uzyskać czystość pod maską, możesz zlecić profesjonalne mycie silnika odpowiednim ludziom. Firmy zajmujące się auto detailingiem mają przeważnie w swojej ofercie mycie silnika. Cena takiego zabiegu to zwykle około 300-400 zł. Dodatkowych opłat może wymagać polerowanie kolektorów (np. w samochodach tuningowanych) czy inne specjalne życzenia dotyczące komory silnika. 

Oddając auto do specjalisty, zyskujesz gwarancję, że silnik będzie idealnie czysty i nieuszkodzony. To komfortowe i skuteczne, ale niestety niezbyt tanie. 

Car wash worker cleaning car engine from dirt

Samodzielne „profesjonalne” mycie silnika

Jeżeli chcesz zaoszczędzić pieniądze, możesz zastosować metody profesjonalistów samodzielnie. Większość zabiegów detailingowych w samochodzie nie wymaga specjalnych umiejętności, a jedynie dokładności, cierpliwości, kilku odpowiednich narzędzi i dobrej jakości preparatów. Mycie silnika samochodowego należy właśnie do takich czynności. 

Musisz mieć:

  • odkurzacz warsztatowy/przemysłowy;
  • środek do mycia silników;
  • płyn do naczyń i gąbkę;
  • twardą szczotkę;
  • myjkę parową;
  • grube gumowe rękawiczki, okulary ochronne i maskę z filtrem;
  • folię, taśmę klejącą, papierowe ręczniki lub ścierki.

Przygotowanie silnika do mycia

Przed przystąpieniem do mycia odkurz komorę silnika z użyciem odkurzacza przemysłowego. Liście i inne części roślin, pajęczyny, śmieci, pozostałości po zwierzętach chowających się pod maską nocami, dobrze jest usunąć przed dalszą pracą. Ułatwi to znacząco całą procedurę. 

Zdejmij plastikowe osłony (jeżeli auto jest w nie wyposażone), odłącz i wyjmij akumulator. Zatkaj wlot powietrza do silnika (można użyć do tego papieru). Załóż rękawiczki i okulary ochronne. 

Za pomocą lekko wilgotnej szczotki z detergentem wyczyść alternator, obudowy elementów elektronicznych czy skrzynki bezpieczników, aparat zapłonowy. Płynem do naczyń na gąbce możesz wyczyścić przewody gumowe. Skutecznie usuwa on tłuste osady, nie szkodząc jednocześnie gumie, jak bardziej agresywne środki. Od razu po myciu możesz owinąć je folią. Osusz części elektryczne papierowym ręcznikiem lub ścierką. Odczekaj kilka minut by wyschły. W tym czasie możesz umyć zdemontowane osłony plastikowe. Spryskaj je delikatnie środkiem do mycia silników, wyszczotkuj i spłucz dokładnie wodą. Ułóż w czystym miejscu. 

Gdy wcześniej umyte części elektryczne już wyschły, zabezpiecz je folią i taśmą klejącą. Zaklej też wtyczki i inne elementy, które nie powinny mieć kontaktu z wodą. Jeżeli cenisz bardzo dużą dokładność, wyczyść je wcześniej za pomocą starej szczoteczki do zębów i płynu do naczyń. 

Mycie silnika i komory pod maską

Spryskaj silnik płynem do mycia silników w miejscach, gdzie warstwa zabrudzeń jest najgrubsza i tam, gdzie masz dobry dostęp. Możesz użyć szczotki, by naruszyć zabrudzenia i ułatwić działanie chemii. Odczekaj odpowiedni czas, opisany na opakowaniu produktu. W międzyczasie za pomocą płynu do naczyń umyj elementy lakierowane komory silnikowej. W razie bardzo uciążliwych zabrudzeń wspomóż się płynem do mycia silników, ale pamiętaj, że może on reagować z lakierami i uszkodzić powłokę! Nie zostawiaj go więc na powierzchni karoserii, a od razu zmyj wodą z mydłem.

Załóż maskę ochronną, włącz myjkę parową i za pomocą jej dyszy lub zamontowanej do niej szczotki, zacznij oczyszczać silnik z płynu, który rozpuścił zabrudzenia. Dzięki użyciu pary nie zalewasz silnika wodą, więc minimalizujesz ryzyko uszkodzeń. Wysoka temperatura wspomaga usuwanie tłuszczów, a dodatkowo neutralizuje i usuwa z powierzchni silnika środki myjące. 

Właśnie z tego powodu konieczne jest noszenie maski i okularów ochronnych podczas tego zabiegu. Para, która będzie unosić się nad czyszczoną komorą silnika, będzie zawierać sporo szkodliwych substancji. Zawieszone będą w niej zarówno cząsteczki zanieczyszczeń, jak i substancje aktywne preparatu czyszczącego. Ich stężenie nie powinno być duże, ale mogą one spowodować podrażnienie błon śluzowych czy płuc! 

Zabieg mycia powtarzaj, aż do uzyskania zadowalającego efektu. Po wszystkim zapewnij dobrą wentylację w pomieszczeniu, zdejmij foliowe zabezpieczenia i odetkaj wlot powietrza. Nie montuj jeszcze akumulatora i osłon. Pozostaw samochód na około godzinę do wyschnięcia. Po tym czasie zamontuj wspomniane elementy. Twoja komora silnika powinna wyglądać niemal jak z fabryki. 

Szybka metoda na mycie silnika

Jeżeli nie masz czasu lub odpowiedniej cierpliwości, by wykonać powyżej opisany proces, a chcesz umyć silnik jedynie w celach diagnostycznych, możesz zrobić to zgodnie z instrukcją na opakowaniach środków do mycia silnika. Procedura zwykle przebiega według schematu:

  1. zabezpiecz elementy elektryczne, elektroniczne i gumowe;
  2. spryskaj preparatem do mycia silnika głowicę i blok;
  3. odczekaj, aż środek rozpuści zabrudzenia;
  4. zmyj całość za pomocą mokrej ścierki.

Dzięki temu oczyścisz silnik do takiego stopnia, by widoczne było ewentualne źródło nieszczelności, nie zapewni to jednak idealnego efektu wizualnego. Ponadto zwykle nie uda Ci się wytrzeć środka ze wszystkich zakamarków, do których się dostanie, co może wpłynąć na powstawanie korozji. Dlatego tej procedury nie należy stosować zbyt często. 

Preparaty do mycia silnika – jakie wybrać?

Wybierając preparat myjący, powinieneś dobrać go do metody, jaką masz zamiar czyścić silnik. Jeżeli Twoim celem jest jedynie znalezienie wycieków i ewentualne czyszczenie części podczas napraw, dobrym wyborem będzie środek pozwalający na mycie silnika na sucho. Mają one zwykle nieco mniej agresywne działanie i w przypadku gdy nie zostaną dokładnie zmyte, nie będą takim zagrożeniem jak środki czynne innego typu. 

Jeśli chcesz wykonać opisaną w głównej części artykułu profesjonalną procedurę czyszczącą, możesz używać mocniejszych substancji do mycia na mokro, zwykle wystarczające będą komercyjne płyny do mycia silników w butelce z atomizerem. Możesz też kupić preparat w dużej bańce (5 litrów), jeżeli zamierzasz czyścić silnik dość często. Przy preparacie z bańki możesz skorzystać także z dozowników w myjce parowej, przyspiesza to procedurę, ale zwiększa zużycie detergentu.

Ceny środków do czyszczenia na mokro wynoszą zwykle około 15-20 zł za litr. Pełne czyszczenie mocno zanieczyszczonego silnika pochłonie zwykle około 0,5 l preparatu. Przy silniku mytym regularnie, można używać już dużo mniejszych ilości, rzędu 0,1-0,2 l. 

Preparaty do mycia na sucho są droższe, puszka o pojemności 0,5 l to koszt kilkudziesięciu złotych.

Detailing komory silnika – samodzielnie czy u detailera?

Jeżeli z powodu pasji do Twojego auta zależy Ci, by lśniło ono nie tylko na zewnątrz, ale także pod maską, wymagać to będzie od Ciebie sporo wysiłku. Będziesz musiał dość często powtarzać mycie silnika. Cena takiego zabiegu jest dość wysoka, a do zachowania idealnego stanu komory należy wykonać go raz na miesiąc, co oznacza spore koszty. 

Jeżeli chcesz zaoszczędzić pieniądze, będziesz musiał poświęcić na to sporo swojego czasu. Mycie silnika zgodnie z profesjonalną sztuką to około 3 godzin pracy. Jeżeli będziesz chciał zrobić to niezwykle dokładnie i ewentualnie dodatkowo wypolerować lub w inny sposób wykończyć elementy znajdujące się pod maską, to będziesz musiał spędzić przy tej pracy około całego dnia. 

Samodzielnie myjąc silnik, oszczędzasz pieniądze, zlecając to detailerowi – czas. Oznacza to, że wszystko zależy od tego, która z tych rzeczy jest dla Ciebie cenniejsza. Jeżeli jesteś pasjonatem motoryzacji, pewnie wybierzesz samodzielne wykonanie, ponieważ poświęcanie czasu hobby jest raczej przyjemnością. 

Jak jeszcze lepiej zadbać o silnik?

W przypadku, kiedy decydujesz się na samodzielne mycie silnika, musisz zaopatrzyć się we wszystkie niezbędne narzędzia i preparaty do detailingu silnika. Jeżeli nie zamierzasz poprzestać na komorze pod maską, to sięgnij również po inne kosmetyki i środki myjące do innych części auta. Czegokolwiek będziesz potrzebować, znajdziesz to w ofercie sklepu Inter Cars. Zajrzysz tam już teraz!  

Awaria systemu wtrysku – jak sobie z tym poradzić i co należy zrobić?

Podsumowanie

Bez względu czy zdecydujesz się na pomoc specjalisty przy myciu Twojego silnika samochodowego, czy zdecydujesz się jednak na samodzielną pracę, musisz pamiętać o tym, że jest to szczególna część auta. Mycie silnika wymaga czasu, dokładności, a także wiedzy, w jaki sposób zrobić to poprawnie.

Jeśli decydujesz się na własnoręczną pracę, zaopatrz się w odpowiednie preparaty i przede wszystkim specjalistyczną wiedzę. Wystrzegaj się myjni dotykowej i wody pod ciśnieniem, która może uszkodzić elektronikę, zalać filtr powietrza czy dotrzeć do innych zakamarków twojego czterokołowca. Zamiast tego doradź się specjalisty lub skorzystaj z profesjonalnych usług firmy zajmującej się auto detalingiem.

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Nie jest to zwykle konieczne, brud zwykle nie wpływa na jego pracę. Warto to zrobić, jeżeli istnieje podejrzenie przecieków oleju czy płynu chłodniczego, aby łatwiej zlokalizować nieszczelność. W innych wypadkach mycie silnika ma głównie znaczenie estetyczne.

Źle przeprowadzona procedura czyszczenia silnika może być przyczyną awarii. Mogą one wynikać z kontaktu z wodą elementów elektrycznych i elektronicznych lub działania agresywnych składników preparatów czyszczących. Poprawnie wykonane czyszczenie komory silnika nie powinno wywołać żadnych usterek. 

Należy przede wszystkim zabezpieczyć wrażliwe elementy, głównie elektrykę i części gumowe. Następnie zastosować płyn do mycia silnika, a gdy zadziała to zmyć go i zneutralizować. Można do tego użyć mokrej ścierki lub urządzenia do czyszczenia parą. 
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!