Wypadanie zapłonu wpływa nie tylko na osiągi, ale może także doprowadzić do innych poważnych usterek. Jest to więc awaria, która może naprawdę uprzykrzać właścicielowi korzystanie z pojazdu. Początkowo będzie utrudniała, a z czasem przerodzi się w poważną usterkę, która uniemożliwi jazdę.. Pamiętaj jednak, że wypadanie zapłonu to awaria, która dotyczy wyłącznie pojazdów z silnikami benzynowymi. Tylko w tych znajduje się bowiem układ zapłonowy.

Z tego artykułu dowiesz się m.in.: 

Pokrowiec na motocykl – chroń swój jednoślad

Wypadanie zapłonu – co to takiego?

Zanim dowiesz się, czym jest wypadanie zapłonu, musisz zrozumieć, jak działa układ zapłonowy w samochodzie. W silniku mieszanka paliwowo-powietrzna kierowana jest do cylindrów. Aby jednostka napędowa mogła pracować, musi dojść do wybuchu. Do zapalenia służy układ zapłonowy. Jak to przebiega? Działanie układu zapłonowego musi być bardzo precyzyjne i dokładnie skoordynowane z położeniem tłoka w cylindrze. W związku z tym wszystko, co dzieje się we wnętrzu całego systemu, musi być ściśle związane z położeniem wału korbowego i wałka rozrządu. 

W starszych pojazdach stosowano układ, w którym prąd o odpowiednich parametrach generowany był przez pojedynczą cewkę zapłonową. Dalej był kierowany do mechanicznego rozdzielacza zapłonu. Składał się on z palca dystrybutora zamontowanego na wałku rozrządu i pokrywy. Obrotowe palce rozdzielacza przekazywały prąd do poszczególnych złączy w kopule. Kabel wysokiego napięcia biegł od złącza do każdej świecy zapłonowej. Kiedy prąd docierał do świecy, między elektrodami przeskakiwała iskra. W ten sposób dochodziło do zapalenia mieszanki paliwowo-powietrznej. 

W nowych samochodach układ zapłonowy jest niezwykle uproszczony. W ten sposób wyeliminowano awaryjne elementy mechaniczne. Nad każdą świecą zapłonową znajduje się pojedyncza cewka zapłonowa sterowana elektronicznie przez komputer sterujący pracą jednostki napędowej. Dolna część cewki dotyka końcówki świecy zapłonowej. Stosowane są również cewki blokujące, z 3 lub 4 cewkami (w zależności od liczby cylindrów). Tworzą one tzw. podzespół blokujący. Każda cewka ma wyjście na wszystkie świece. 

Wiesz już, jak jest zbudowany i jak działa układ zapłonowy, a więc możemy odpowiedzieć na pytanie postawione we wstępie. Czym jest wypadanie zapłonu? Otóż zjawisko to powstaje, gdy do cylindra dociera mieszanka paliwowo-powietrzna, ale się nie zapala. Jaki jest tego powód? Świece zapłonowe nie dają iskry. Wypadanie zapłonu może występować zarówno w jednym, jak i w kilku cylindrach.

Słowo „wypadanie” jest w przypadku tej usterki jak najbardziej uzasadnione. W pracy jednostki napędowej najważniejszy jest rytm. Wszystkie elementy są ze sobą skoordynowane i działają w określonych sekwencjach. Ten rytm jest konieczny dla prawidłowej pracy silnika, a więc całego samochodu. Jeśli w którymś cylindrze dochodzi do zaburzenia, wówczas auto wypada z rozpędu. Przekłada się to wówczas na pracę całego motoru – tłumaczy ekspert marki Inter Cars.

Wypadanie zapłonu — przyczyny

Czym jest spowodowane wypadanie zapłonu? Przyczyny takiego stanu rzeczy mogą być różnorakie. Pierwsza z nich to problem w samym układzie. Wypadanie zapłonu na gazie może być spowodowane uszkodzeniem świec, pęknięciem cewki lub przewodu wysokiego napięcia. Za awarię może również odpowiadać nieprawidłowe ustawienie któregoś z wyżej wymienionych elementów. Wówczas powoduje to wypadnięcie z rytmu jednostki i zbyt wczesny lub zbyt późny zapłon. 

Kolejną przyczyną wypadania zapłonu mogą być zakłócenia w dostawie paliwa lub w procesie jego mieszania. Kiedy dochodzi do takiej sytuacji? Wypadanie zapłonu może być spowodowane zanieczyszczeniem wtryskiwaczy paliwa. Do przyczyn zaliczają się też nieprawidłowo działające zawory elektromagnetyczne, nieszczelność w układzie dolotowym czy zatkany filtr powietrza. Jeśli wszystkie te elementy pracują prawidłowo, warto również sprawdzić przepływomierz powietrza, czujnik położenia przepustnicy oraz zawór regulacji biegu jałowego.

Ostatnią możliwą przyczyną problemów z zapłonem jest nieszczelność w komorze spalania. Co odpowiada za tę usterkę? Zazwyczaj jest to spowodowane wypaleniem zaworów, tłoków czy uszczelki głowicy cylindrów. Za nieprawidłową pracę układu może również odpowiadać źle wyregulowany zawór, uszkodzony popychacz lub nieprawidłowe ustawienie rozrządu zaworowego.

Jakie są objawy wypadania zapłonu? 

Na całe szczęście (o ile o szczęściu można mówić w przypadku awarii pojazdu) objawy wypadania zapłonu są bardzo charakterystyczne. Dzięki temu dość łatwo jest rozpoznać problem. Najważniejsze z nich to: hałas pracującego silnika, drgania rozchodzące się po całym samochodzie czy szarpanie jednostki napędowej na biegu jałowym. Możesz również odczuć wibrowanie układu wydechowego. Objawy wypadania zapłonu mogą być różne w zależności od warunków pracy. O co dokładnie chodzi?

Wypadanie zapłonu na zimnym silniku

Pojawia się, gdy próbujesz odpalić samochód po dłuższym postoju np. po nocy, kiedy rano chcesz jechać do pracy. W pierwszych chwilach jednostka napędowa może chodzić nierówno. Problem zanika w momencie, w którym silnik się rozgrzeje. Wypadanie zapłonu na zimnym silniku może być spowodowane niską kompresją. Wówczas należy spojrzeć na pierścienie tłokowe lub zawory. Konieczne jest sprawdzenie kompresji na poszczególnych cylindrach.

Wypadanie zapłonu na ciepłym silniku

Usterka na ciepłym silniku ma zupełnie inne objawy. Zazwyczaj jest to wibracja odczuwalna zarówno podczas postoju, jak i jazdy. Wówczas możesz również zauważyć spadek mocy lub intensywne dymienie z wydechu. Może się także zapalić kontrolka „Check engine” na desce rozdzielczej. Wypadanie zapłonu na ciepłym silniku jest spowodowane nieszczelnością układu dolotowego. Przez jakąś szczelinę dostaje się tzw. lewe powietrze, które nie powinno się tam znaleźć. 

Wypadanie zapłonu na wolnych obrotach

Podobne objawy ma wypadanie zapłonu na wolnych obrotach. Przyczyną może być także nieszczelność w układzie dolotowym. Jeśli wszystko jest z nim w porządku, a wypadanie zapłonu na wolnych obrotach nadal występuje, wówczas należy się przyjrzeć elementom układu zapłonowego. Sprawdź cewki, przewody wysokiego napięcia czy aparat zapłonowy.

Wypadanie zapłonu – jak naprawić?

Wypadanie zapłonu na gazie, jak i w każdej innej sytuacji, to problem, którego nie można bagatelizować. Awaria będzie wpływać nie tylko na komfort podróżowania, ale może zakończyć się całkowitym unieruchomieniem samochodu. Co zrobić, gdy podejrzewasz wypadanie zapłonu? Jak naprawić tę usterkę? 

Krok 1

Zazwyczaj wszystko zamyka się w 3 prostych krokach. Pierwszy z nich to diagnoza problemu. Jak zauważyłeś, przyczyn wypadania zapłonu jest naprawdę sporo. Jak zatem sprawdzić, który element powoduje nieprawidłową pracę systemu? Wystarczy podpiąć samochód do komputera diagnostycznego. Niezbędne do tego są odpowiednie przewody oraz oprogramowanie, dlatego raczej nie obejdzie się bez wizyty w warsztacie. 

Krok 2

Serwisant po podpięciu się do gniazda OBD2 za pomocą odpowiedniego urządzenia będzie w stanie odczytać kod błędu. Dzięki temu upewnisz się, że za awarię silnika odpowiada wypadanie zapłonu, a nie inna usterka. Komputer diagnostyczny wskaże również, który element jest sprawcą problemu (np. na którym cylindrze występuje zakłócenie pracy). Przykładowo możesz uzyskać kod błędu P0304 Cylinder 4 – wykryte wypadanie zapłonów. 

Krok 3

Co dalej? Krok trzeci to wymiana uszkodzonych elementów. Najlepiej zacząć od tych tańszych – np. świec zapłonowych czy zespołu cewek. Jeśli w Twoim samochodzie występuje mechaniczny rozdzielacz, wówczas należy przyjrzeć się przewodom wysokiego napięcia. Po zakończonej naprawie należy ponownie podłączyć komputer diagnostyczny i wykasować błąd z pamięci sterownika.

Jak zadbać o elementy układu zapłonowego? 

O części w samochodzie należy dbać. Dzięki temu jesteś w stanie uniknąć wielu kosztownych problemów. Podobnie jest w przypadku wypadania zapłonu. Przede wszystkim w terminie wymieniaj części eksploatacyjne. Mowa w tym miejscu przede wszystkim o świecach zapłonowych, dyszach paliwowych czy filtrze powietrza. 

Regularnie czyść wtryskiwacze paliwa. Powinieneś to robić przynajmniej 1 w roku. W tym celu należy dodać specjalny dodatek do paliwa. Jeśli wtryskiwacze są bardzo zanieczyszczone, wówczas konieczna jest wizyta w serwisie. Używaj również wysokiej jakości oleju silnikowego. Dzięki temu unikniesz przegrzania silnika oraz zablokowania pierścieni tłokowych. 

Od czasu do czasu warto jechać na wysokich obrotach. W ten sposób komorze spalania jednostki napędowej wzrośnie temperatura. Doprowadzi to do oczyszczenia końcówek świec zapłonowych z zalegającego osadu. 

Przypomnijmy, że jazda z wypadającym zapłonem może doprowadzić obniżenia mocy silnika, zwiększenia zużycia paliwa czy unieruchomienia samochodu. W związku z tym, gdy zauważysz problem, nie czekaj. Pamiętaj, że podstawą dobrze działającego układu zapłonowego są części wysokiej jakości. Gdzie takie znajdziesz? Oczywiście w ofercie Inter Cars. W naszym sklepie dostępne są, m.in. cewki zapłonowe, świece zapłonowe czy przewody wysokiego napięcia. Dzięki temu wyposażysz się w najlepsze części od renomowanych producentów. Zadbaj o swoje auto z Inter Cars!

Wypadanie zapłonu – podsumowanie 

Wypadanie zapłonu w samochodzie jest bez wątpienia bardzo frustrujące. To, jak długo można jeździć pojazdem z tym problemem, zależy od różnych czynników. Wielu kierowców codziennie wsiada za kierownicę samochodu, który zmaga się z tym problemem. Awaria będzie się pogłębiać, aż któregoś dnia koszt naprawy będzie naprawdę duży. W związku z tym nie czekaj i jeśli tylko pojawi się jakiś problem, niezwłocznie udaj się do warsztatu. Jeśli masz komputer diagnostyczny, możesz samodzielnie sprawdzić, co nie działa prawidłowo. W każdym razie – działaj!

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Wypadanie zapłonu to usterka silnika, podczas której co najmniej jeden z cylindrów nie działa prawidłowo. Wówczas świeca nie jest w stanie wytworzyć iskry do odpalenia mieszanki paliwowo-powietrznej.

Przyczyn wypadania zapłonu może być wiele. Zazwyczaj problemem jest jednak awaria któregoś z elementów układu zapłonowego, m.in. świec czy cewki. Problem może również powodować zakłócenie w dostawie paliwa lub nieszczelność w komorze spalania. 

Objawy wypadania zapłonu są bardzo charakterystyczne. Należy do nich szarpanie oraz przerywanie pracy silnika, a także hałas podczas działania motoru. Problem z jednostką napędową może występować stale lub powtarzać się cyklicznie. Szczególnie widoczne będzie to na niskich obrotach lub przy dodawaniu gazu. 
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!