Tylko w 2021 r. w Stanach Zjednoczonych sprzedano prawie 570 tys. egzemplarzy samochodu RAM Pickup. Pojazd uplasował się tym samym na drugim miejscu najczęściej kupowanych aut w USA. RAM Pickup to nic innego jak nowa nazwa znanego modelu Dodge RAM 1500, jednego z najpopularniejszych półciężarowych pickupów na świecie. Czym zasłużył na tak wysoką pozycję? Co sądzą na jego temat eksperci? Poznaj historię, wersje i dane techniczne kultowego auta.

dodge ram 1500

Dodge RAM trzykrotnie zdobył tytuł „Pojazdu Użytkowego Roku” (Truck of the Year) przyznawanego przez czytelników amerykańskiego Motor Trends. Świadczy to o niezwykłym przywiązaniu mieszkańców USA do tego modelu. Dodge RAM 1500 nie jest też rzadkim widokiem na europejskich ulicach, również w Polsce. Ilość masywnych, amerykańskich pickupów nad Wisłą wzrasta od momentu utworzenia oficjalnego przedstawicielstwa Ram Trucks w 2019 r. Wcześniej możliwy był jedynie samodzielny import auta z zagranicy lub kupno używanego auta. 

Widoczna jest też zmiana w podejściu do pickupów w Europie, które do tej pory były wykorzystywane raczej jako pojazdy do pracy w terenie i na budowie. W Stanach pełnią one funkcję nie tylko aut użytkowych, ale również rodzinnych. Czy RAM 1500 ma szanse odnieść podobny sukces w Polsce? Potężne wymiary, masywne nadwozie, osiągi i przestronność sprawiają, że RAM to znacznie więcej niż pojazd do jazdy w terenie. Sprawdź, na co stać tego amerykańskiego giganta!

Z poniższego artykułu dowiesz się m.in.:

Dodge RAM 1500 – zarys historyczny

Początki marki Dodge sięgają końca XIX wieku, kiedy bracia John Francis i Horace Elgin Dodge otworzyli fabrykę zajmującą się produkcją rowerów oraz części (Dodge Brothers Bicycle & Machine Factory). Ich zamiłowanie do motoryzacji, a także talent do innowacji (wynaleźli m.in. kulkowe łożysko odporne na brud) doprowadziły do współpracy ze znanym producentem aut Ransom Olds, a w 1902 r. z Henrym Fordem. Bracia w dużej mierze przyczynili się do sukcesu Forda, dostarczając do jego aut niemal wszystkie kluczowe części.

W 1913 r. bracia Dodge uniezależnili się od Forda i rozpoczęli prace nad własnym modelem samochodu. Pierwszy pojawił się już w 1914 r. – był to Old Betsy z całkowicie metalowym nadwoziem, czterocylindrowym silnikiem i 12-woltowym układem elektrycznym. Old Betsy i kolejne auta braci Dodge odniosły niemały sukces, a w 1920 r. Dodge zajął drugie miejsce w sprzedaży aut w USA.

Spadkobiercy braci Dodge nie byli zainteresowani kontynuowaniem ich pracy, dlatego już w 1925 r. sprzedali firmę przedsiębiurstwu Dillon, Read and Co. Trzy lata później przejął ją Chrysler, co przyspieszyło rozwój marki. Przerwał ją dopiero wybuch II Wojny światowej.

W 1946 r. powstał Dodge Power Wagon, pojazd uznawany za protoplastę dzisiejszych pickupów. Już dwa lata później firma zaprezentowała nowy samochód dostawczo-osobowy klasy pełnowymiarowej, który był dostępny w wersji pickup i van – Dodge B-Series. Auto stanowiło konkurencję dla pickupa Forda (F-Series), produkowanego od 1947 r. 

W 1954 r. pojawił się następca B-Series – Dodge C-Series, a w 1961 r. Dodge D-Series. To właśnie ten model stanowi pierwowzór auta Dodge RAM 1500, który zadebiutował w marcu 1981 r.

W kolejnych latach Dodge zaczął wypuszczać przede wszystkim krążowniki szos oraz auta typu muscle car (jak choćby Dodge Charger i Dodge Challenger). Do końca XX wieku w ofercie Dodge’a znajdowały się różnorodne pojazdy, od budżetowych (np. Colt), przez auta terenowe (np. Durango) aż po sportowe modele (np. Viper). W międzyczasie pojawiały się kolejne generacje Rama – samochodu, który pokochała cała Ameryka.

Na początku XXI wieku powstał koncern Fiat Chrysler Automobiles, a pozycja marki Dodge drastycznie zmalała (w 2020 r. gama produkowanych pojazdów zmniejszyła się do 3 aut). Nowym początkiem było zaś powstanie w 2021 r. nowego koncernu Stellantis i elektryfikacja oferty. Jej pierwsze efekty pojawiły się zaledwie rok później, kiedy Dodge zaprezentował pierwszy od 10 lat, nowy model samochodu: SUV-a Hornet (efekt współpracy z marką alfa Romeo).

dodge ram 1500

Dodge RAM pierwszej generacji

Dodge RAM I generacji był tak naprawdę mocno zmodernizowaną wersją pickupa Dodge D-Series. Różnił się od niego przede wszystkim zmienionym pasem przednim, reflektorami, wystrojem kabiny oraz innym kształtem atrapy chłodnicy. Pierwszy RAM był dostępny w dwóch wersjach: ze standardową (2-drzwiową) lub przedłużaną kabiną.

Wymiary auta to:

  • długość: 4846-5354 mm,
  • szerokość: 2019 mm,
  • wysokość: 1854-1930 mm
  • rozstaw osi: 2921-3378 mm.

Wersje silnikowe pierwszej generacji Rama to benzynowe V6, V8 i V10 oraz wysokoprężne jednostki Diesla (R6 i V8). Dodge RAM I miał automatyczną (3 lub 4-biegową) bądź manualną (4 lub 5-biegową) skrzynię biegów. Pojazd oferował też napęd na tylną lub obie osi.

Dodge RAM drugiej generacji

Kolejna wersja modelu Dodge RAM pojawiła się w 1993 r. Firma zaprezentowała wówczas całkowicie odmienionego pickupa, który odbiegał od swojego pierwowzoru zarówno pod względem wyglądu, jak i wymiarów. Zwiększyła się jego długość (5184-6200 mm), szerokość (2014-2375) i rozstaw osi (3015-3929). Nieznacznie zmniejszyła się za to wysokość (1834 mm). 

Przednia część nadwozia wyglądała bardzo awangardowo, przyciągając uwagę dużym, chromowanym grillem, wyeksponowaną maską oraz wąskimi reflektorami. Podobnie jak w poprzedniej generacji, auto miało napęd na tylną lub obie osi. Skrzynia biegów była dostępna w wersji manualnej (6-5 biegowej) lub automatycznej (4-5 biegowej). 

Wersje silnikowe to benzynowe V 10 8.0 l Magnum (304 KM), V8 5,9 l Magnum (233-248 KM), V8 5,2 l Magnum (233 KM), V6 3,9 l Magnum (177 KM) oraz L6 5,9 l Diesel (218-248 KM). Silnik V6 o pojemności 3,9 l oraz mocy 177 KM pozostaje najsłabszym w całej historii modelu RAM.

Dodge RAM trzeciej generacji

III generacja kultowego pickupa stanowiła mocne wejście w XXI wiek. Co ciekawe, zaprezentowane w 2001 r. auto nie miało jeszcze oficjalnej nazwy Dodge RAM 1500, która zaczęła obowiązywać dopiero 10 lat później. Dodge RAM III stylistycznie nawiązywał do pickupa poprzedniej generacji, podobne były również proporcje nadwozia.

Auto było dostępne w kilkunastu odmianach nadwoziowych, które znacznie różniły się od siebie pod względem wysokości, szerokości, długości i rozstawu osi. W 2005 r. RAM przeszedł lifting, czego efektem były masywniejsze reflektory, zmodyfikowane zderzaki i powiększona atrapa chłodnicy. To w tej generacji pojawił się też dobrze znany silnik 5,7 l Hemi (Dodge RAM 1500 5.7 Hemi ze zmodernizowaną jednostką jest produkowany do dzisiaj). 

Dodge RAM czwartej generacji

Dodge RAM IV generacji to ostatnie wcielenie auta pod marką Dodge. Pickupa zaprezentowano w 2008 r. Model odziedziczył po poprzednikach m.in. proporcje nadwozia, wyeksponowane nadkola i duże reflektory. To właśnie w tym czasie, a dokładnie w 2010 r. pojazd przemianowano na RAM 1500 (podstawowa wersja), a jego większe warianty na RAM 2500 i RAM 3500.

Wersje silnikowe czwartej generacji RAM-a to:

  • L6 6,7 l Turbo-Diesel,
  • V6 3,0 l Eco-Diesel,
  • V6 3,6 l Pentastar,
  • V6 3,7 l Power Tech,
  • V8 4,7 l,
  • V8 5,7 l Hemi.

Dodge RAM 1500 5,7 Hemi dalej pozostawał najmocniejszą jednostką Co ciekawe, mimo wypuszczenia nowej generacji pickupów, czwarta generacja jest nadal produkowana pod nazwą RAM Classic.

dodge ram 1500

RAM Trucks, czyli nowy początek Dodge RAM 1500

Sukcesy, jakie przez lata odnosił Dodge RAM, wpłynęły na podjęcie decyzji o wyodrębnieniu marki. W ten sposób, w 2010 r. powstało Ram Trucks. Firma miała zajmować się przede wszystkim produkcją pickupów oraz pojazdów dostawczych. Koncern zdecydował się wtedy na wydzielenie z oferty modeli RAM i Dakota. W 2011 r. wycofano Dakotę, koncentrując się na rozbudowie rodziny pickupów oraz aut dostawczych.

W tym czasie nastąpił znaczny rozwój technologiczny modelu, który z auta użytkowego, stał się pojazdem wielozadaniowym. Spory nacisk położono nie tylko na kwestie techniczne, ale też wyposażenie, które zaczęło przypominać niemal luksusowe limuzyny. Wypuszczane co jakiś czas nowe wersje RAM-a są skierowane do określonych grup odbiorców, jak choćby Sport czy wyczynowy Rebel. Pojazdy są też uwielbiane przez miłośników różnego rodzaju modyfikacji. W przypadku Dodge RAM 1500 tuning to często modne obecnie podniesienie lub obniżenie zawieszenia.

RAM Pickup I

Pierwszą generację RAM 1500 zaprezentowano w 2010 r. Na bazie znanego już dobrze pickupa wyprodukowano całą gamę różnorodnych wariantów, które proponowały inne wyposażenie oraz pakiety stylistyczne. Oferowano trzy rodzaje kabin: Regular Cab (krótka), Quad Cab (przedłużana) i Crew cab (długa). Kabiny Regular i Quad umożliwiają podróż 3 osobom, a Crew – 6. Rodzaj kabiny determinował też wielkość skrzyni ładunkowej. Najdłuższa (o długości 2,44 m) może być stosowana tylko w kabinie Regular, a najkrótsza (170 cm) w kabinie Crew.

Standardy wyposażenia tego pickupa to ST, SLT, TRX, Sport i Laramie. Standardowe wersje mają m.in. 4-tarczowe hamulce z ABS, 6 poduszek powietrznych i Electronic Stability Control. Luksusowe Laramie jest wyposażone także w m.in. elektrycznie regulowane fotele i pamięć ustawień foteli, pedałów, lusterek i kierownicy. Najprostsza wersja pojazdu to RAM 1500ST Regular Cab 4 × 2, a najbogatsza RAM 1500 Laramie Crew Cab 4 × 4. 

Nowością w aucie była hydroformowana rama, która zmniejszyła ilość koniecznych spawów, zwiększając w ten sposób dokładność wymiarową. Zamknięte profile boczne pozwoliły uzyskać większą sztywność i odporność na uderzenia. Zmodyfikowano też tylne zawieszenie, wprowadzając Multi Link (nowość w pickupach). W przednim zawieszeniu zmieniono z kolei charakterystykę sprężyn oraz postawiono na solidniejsze amortyzatory.

Proporcje i wielkość zmieniły się tylko nieznacznie w przypadku nowej wersji Dodge RAM 1500. Wymiary przedstawiały się następująco:

  • długość: 5760-6590 mm,
  • szerokość: 2000-20210 mm,
  • wysokość: 1961-1973 mm,
  • rozstaw osi: 3570-4380 mm.

Wersje napędowe Ram Pickup I to cała gama sprawdzonych, nowoczesnych silników. W podstawowych modelach z napędem na tylną oś można spotkać silniki Magnum V6 o pojemności 3,7 l i mocy 210 KM (przy 5 200 obr./min). Najmocniejsze modele to z kolei Dodge RAM 1500 Hemi. Dane techniczne napędu V8 o pojemności 5,7 l robią wrażenie – zapewnia on moc 390 KM przy 5 800 obr./min. 

RAM Pickup II

RAM Pickup II zadebiutował w 2018 roku. Nowy RAM przeszedł spore modyfikacje wizualne. Reflektory osadzono bliżej maski, a zaokrąglone akcenty pozwoliły uzyskać nieco bardziej obły wygląd. Dzięki wykorzystaniu aluminium do budowy nadwozia udało się też obniżyć wagę pojazdu (o 1000 kg). W kabinie zmieniła się kierownica oraz powiększono centralny wyświetlacz multimedialny.

Najnowsza wersja kultowego Dodge RAM 1500 jest jednocześnie pierwszą, którą wyposażono w układ napędowy mild hybrid. Było to możliwe dzięki wzbogaceniu napędów 3.6 Pentarstar i 5.7 Hemi o elektryczny generator eTorque. Poprawiło to właściwości transportowe pojazdu poprzez wygenerowanie większego momentu obrotowego. Skrzynia biegów to 6 lub 8-biegowy automat.

Wymiary RAM 1500 to:

  • długość: 5814-6142 mm,
  • szerokość: 2084-2235 mm,
  • wysokość: 1966-2055 mm,
  • rozstaw osi: 3569-3898 mm.

Druga generacja RAM Pickup jest sprzedawana w Polsce od 2019 r. Najtańszy wariant auta z podstawowym wyposażeniem kosztował wówczas 300 tys. zł.

dodge ram 1500

Warianty Dodge RAM 1500

Podstawowy wariant RAM 1500 doczekał się swojej wyczynowej odmiany – RAM 1500 Rebel. Jego cechy charakterystyczne to m.in. ciemne wkłady reflektorów, kontrastowe malowanie nadwozia (dwie, dominujące barwy) oraz wysoki profil ogumienia. Pierwsza generacja Rebel 1500 była dostępna w wersjach napędowych: V6 3,6 l (305 KM) oraz V8 5,7 l (395 KM). Razem z drugą generacją podstawowego modelu RAM wypuszczono nową wersję Rebel, którą wyposażono w 33-calowe opony do jazdy w trudnym terenie. Jednostki napędowe uzupełnił zaś silnik V8 Hemi o pojemności 5,7 l i mocy 400 KM.

Kolejna odmiana modelu Dodge RAM 1500 to wersja sportowo-wyczynowa TRX, która pojawiła się w 2020 r. Pojazd stał się jeszcze bardziej muskularny dzięki m.in. poszerzonym nadkolom, większym lusterkom oraz dodatkowemu oświetleniu na dachu. Wyczynową jazdę terenową tym autem umożliwiają 35-calowe opony i adaptacyjny układ zawieszenia z szeroko rozstawionymi kołami. Silnik V8 o pojemności 6,2 l i mocy 700 KM pozwala na rozpędzenie się do 100 km/h w 4,5 s. Maksymalna prędkość to 190 km/h. TRX jest najszybszym modelem spośród całej rodziny RAM-ów.

Warto zauważyć, że wersje specjalne pickupa różnią się wielkością od podstawowego modelu Dodge RAM 1500. Wymiary w przypadku TRX wyglądają następująco: wysokość 2054 mm, rozstaw osi 3685 mm, szerokość 2235 mm i długość 5915 mm.

Dodge RAM 1500 Hemi okiem eksperta

Masywny przód i charakterystyczna, niemal 6-metrowa długość pojazdu budzą na drodze spory respekt. RAM 1500 to wielozadaniowy pojazd, który sprawdzi się nie tylko jako auto użytkowe na budowie. Jest uwielbiany zarówno przez miłośników jazdy wyczynowej, jak i osoby ceniące duże i przestronne auta. Wyposażenie tego pickupa jest niemal luksusowe, a osiągi zasłużyły na szacunek fanów motoryzacji.

Najchętniej wybieraną wersją silnikową jest oczywiście sprawdzony Dodge Ram 1500 Hemi. Dane techniczne tego potwora, czyli 395 KM i 556 Nm maksymalnego momentu obrotowego umożliwiają jazdę z prędkością do 175 km/h. Najnowsze RAM-y mają też 8-biegową automatyczną skrzynię biegów, a moment obrotowy jest przekazywany na wszystkie koła (istnieje możliwość przełączenia na tylną oś). Właściwości jezdne poprawia pneumatyczne zawieszenie z czterema poziomami wysokości (prześwit od 170 do 273 mm) oraz automatycznym obniżaniem podczas energicznej jazdy.

Czy masywny pickup zasłużył na swoją popularność?

„If you can’t dodge it, ram it”, czyli jeśli nie możesz tego ominąć, taranuj. Hasło to jest wykorzystywane do promocji RAM Trucks i bardzo dobrze oddaje charakter modelu RAM 1500. Potężny przód, masywne zderzaki i gigantyczna maska mogą budzić postrach na drodze. To kolos, który jednocześnie prowadzi się bardzo łatwo. Mimo że jest to pickup, a nie auto terenowe, to świetnie sobie radzi w trudnych warunkach. Wisienką na torcie jest silnik V8 Hemi 5,7 l, który zapewnia pickupowi ogromną moc. Przestronność, 12-calowy wyświetlacz, funkcjonalne wnętrze i duża ładowność sprawiają, że to prawdziwe auto do zadań specjalnych – odpowiada ekspert Inter Cars.

dodge ram 1500

Dodge RAM 1500 – tuning z Inter Cars

Możliwość przeprowadzenia licznych modyfikacji to kolejna cecha, za którą jest ceniony Dodge RAM 1500. Tuning zewnętrzny pozwoli na uzyskanie niepowtarzalnego efektu, który sprawi, że Twoje auto będzie wyróżniać się na drodze nie tylko swoimi gabarytami. Lubisz przyciągać uwagę? RAM 1500 jest idealnym materiałem do tuningu zewnętrznego, wewnętrznego i chiptuningu. 

Jeśli chcesz sprawić, by nikt nie przeszedł obojętnie obok Twojego pickupa, sprawdź ofertę Inter Cars. Znajdziesz tam m.in. narzędzia i akcesoria do tuningu. Z odpowiednimi częściami możesz dowolnie modyfikować wygląd swojego auta. Wykorzystaj do tego m.in. naklejki, atrapy, felgi i poszerzenia nadkoli. 

Spełnienie amerykańskiego snu? Dodge RAM 1500!

Kultowy Dodge RAM 1500 wciąż przechodzi modyfikacje, dzięki którym nie jest już zwykłym pojazdem roboczym. To obecnie luksusowy, amerykański samochód z ambicjami do zwiększenia sprzedaży w Europie. Pickup spełni oczekiwania osób, które szukają ciężarówki, limuzyny i auta rodzinnego w jednym. RAM 1500 łączy cechy tych wszystkich pojazdów, dając przy okazji sporo frajdy podczas jazdy w trudnych warunkach. Mocny silnik i imponujące osiągi docenią zaś fani dynamicznej jazdy. 

Jeśli chcesz dołączyć do wielbicieli mocnych wrażeń, pamiętaj o możliwości tuningu auta oraz konieczności jego regularnego przeglądu. Zajrzyj do Inter Cars i sprawdź, jak zadbać o swojego pickupa. Części zamienne, płyny eksploatacyjne oraz narzędzia – upewnij się, że masz już wszystko, czego potrzebuje Twoje auto. Zyskaj komfort i bezpieczeństwo, które są niezbędne w każdym samochodzie, bez względu na markę.

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Dokładne wymiary zależą od wersji auta. W przypadku pojazdów RAM 1500 drugiej generacji (produkowanych od 2018 r.) są to: długość: 5814-6142 mm, szerokość: 2084-2235 mm, wysokość: 1966-2055 mm, rozstaw osi: 3569-3898 mm.

Modele Dodge RAM 1500 są wyposażone w różne jednostki napędowe. W przypadku obecnie produkowanych modeli jest to m.in. Turbodiesel L6 6,7 l. Wśród silników benzynowych, największą popularnością cieszy się silnik V8 5,7 l Hemi o mocy 395 KM. Silnik ten jest jedną z ikon amerykańskiej motoryzacji.

Dla fanów wyczynowej jazdy marka przygotowała odmianę modelu RAM 1500 – Rebel. Wyższy profil opon i szereg innych wzmocnień mają umożliwić poruszanie się w trudnym terenie. Auto jest też inaczej stylizowane i wyposażono je w m.in. nakładki na nadkola i progi.
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!