Co warto wiedzieć o mild hybrid? Oferta samochodów hybrydowych z roku na rok się powiększa. Każdy z producentów stara się mieć chociaż jeden tego typu pojazd w swojej ofercie. Jednocześnie  elektryczne wsparcie dla tradycyjnych silników spalinowych zaczęło przybierać różne formy. Jedną z nich jest miękka hybryda. Stosuje się ją pod maskami Audi, Volkswagena, czy Suzuki. Co to za rozwiązanie i jakie są jej najważniejsze cechy? Czy pozwoli na zużycie mniejszej ilości paliwa, bez konieczności rezygnacji z osiągów? Tego dowiesz się, czytając nasz artykuł. 

Z tego artykułu dowiesz się:

  1. Co to jest mild hybrid?
  2. Jakie są korzyści hybrydy miękkiej?
  3. Jak wygląda konstrukcja samochodu mild hybrid?
  4. Jakie marki zdecydowały się na wdrożenie rozwiązania mild hybrid?
  5. Czy warto decydować się na mild hybrydy?

Mild hybrid – co to jest? 

Miękka hybryda określana z angielskiego jako mild hybrid (MHEV – Mild Hybrid Electric Vehicle) to jeden z kilku rodzajów hybryd stosowanych w samochodach. W samochodzie wyposażonym w MHEV nie można jeździć wyłącznie z użyciem energii elektrycznej, ale napęd ma duży potencjał do oszczędzania paliwa. Sam układ miękkiej hybrydy jest relatywnie tani i posiada nieskomplikowaną konstrukcję. 

W dość dużym uproszczeniu samochód hybrydowy to taki, który wykorzystuje dwa różne silniki, po to, by zmaksymalizować ich wydajność. Najczęściej oznacza to połączenie energii elektrycznej zmagazynowanej w akumulatorach z energią spalania oleju napędowego lub benzyny. Właśnie miękka hybryda, zwana inaczej 48-woltowym systemem mild-hybrid (MHEV), jest najmniej zelektryfikowaną wersją hybrydowych układów napędowych. 

Części do samochodu

Producenci samochodów, by spełnić normy dotyczące zanieczyszczenia powietrza, wprowadzili układ mild hybrid do swoich pojazdów. Nie jest on drogi, nie wymaga wielkich zmian konstrukcyjnych, a jego budowa jest dość prosta. Stosuje się go zarówno z silnikami benzynowymi jak i diesla. 

Miękka hybryda powstała z tego samego powodu co pełna hybryda i hybryda plug-in. Jest jednak spośród tych trzech typów najmniej wydajna jeśli chodzi o redukcję zużycia paliwa. W zamian tego ma wiele zalet. 

Mild hybrid

Mild hybrid: korzyści dla właściciela i planety

Jednymi z kluczowych korzyści, jakie oferują układy mild hybrid jest mniejsza emisja dwutlenku węgla oraz niższe zużycie paliwa. Niektórzy producenci zapewniają, że ten system gwarantuje do 25% więcej momentu obrotowego w dolnym zakresie obrotów. To prawda. Silnik elektryczny jest znany z tego, że oddaje pełną moc już od pierwszego obrotu. A wzrost efektywności paliwowej na poziomie 10-15% jest bardzo kuszący.

Nie tylko benzyna – silniki diesla też pracują w opisywanej technologii. Jak wiadomo, tempo nagrzewania tej jednostki jest nieco wolniejsze. Z tym uporała się firma Continental, która stworzyła system oparty o instalację 48-woltową. Obniża ona emisję tlenków azotu nawet o 50-60%. Umożliwiło to zastosowanie DPF-u i elektrycznego podgrzewacza katalizatora. 

Chodzi tu nie tylko zalety czysto ekologiczne – instalacja 48-woltowa otwiera przed producentami samochodów całkiem nowe możliwości. Dla przykładu firma Audi stosuje w miękkich hybrydach wysokiej jakości sprężarkę elektryczną. Wspomaga ona cały układ napędowy, zanim gazy spalinowe zdołają osiągnąć wystarczającą energię do poruszania turbiny. Samochód wytwarza mniej spalin, a przy tym reaguje na gaz bardziej spontanicznie. 

Rozważasz zakup samochodu z miękką hybrydą?

Pierwszą korzyścią z jego nabycia jest niższa cena. Hybryda miękka jest o wiele tańsza od pełnej hybrydy i tylko o kilka procent droższa niż standardowy napęd benzynowy lub diesel. 

Co więcej, miękka hybryda jest łatwiejsza w użytkowaniu niż hybryda plug-in, którą należy regularnie ładować w stacji ładującej. Mild hybrid współpracuje z samochodami wyposażonymi w manualne oraz automatyczne skrzynie biegów. To świetna opcja dla tych, którzy chcą mieć nowoczesne auto, ale z  bardziej tradycyjnym napędem. 

Ładuj auto hybrydowe szybko i sprawnie dzięki przydatnym akcesoriom! Wszystko, czego szukasz, znajdziesz w ofercie Inter Cars!

Mild hybrid a unijne normy emisji dwutlenku węgla

Aktualne restrykcje Unii Europejskiej są bezlitosne. Każdy nowo wyprodukowany samochód nie może emitować więcej niż 95 g/km dwutlenku węgla. Jeśli norma zostanie przekroczona, na producenta zostaje nałożona kara w wysokości 95 euro za jeden dodatkowy gram CO₂ liczony od każdego samochodu, który zjechał z taśmy. Oprócz tego produkcja pojazdów zostaje natychmiast zablokowana. Miękka hybryda to sposób firm na to, by wybrnąć z kosztownych sankcji bez nadmiernych inwestycji w konstrukcję pojazdu. 

Chcąc czy nie chcąc, przed miękkimi hybrydami nie ma ucieczki. W ciągu kilku najbliższych lat MHEV stanie się technologią tak samo powszechną, jak turbodoładowanie zastosowane w silnikach spalinowych. 

Mild hybrid

Jak działa miękka hybryda? Poznaj jej układ!

W praktyce każdy silnik można wykorzystać do stworzenia tego typu hybrydy. Układ miękkiej hybrydy można podzielić na hybrydy „mikro” oraz hybrydy „miękkie” (właściwe). Ujmując to w prosty sposób, można rzec, że są to układy, w których silnik elektryczny nie pełni roli silnika trakcyjnego. Wspomaga on jedynie silnik spalinowy w trudnych sytuacjach. Stąd hybryda miękka zwana jest często „asystującą”. To nazewnictwo dobrze opisuje funkcję pełnioną przez silnik elektryczny.

Głównym zadaniem silnika elektrycznego jest wsparcie jednostki spalinowej podczas rozruchu. W związku z tym najważniejszym podzespołem miękkiej hybrydy jest część nazywana Integrated Starter-Generator (ISG). To nowoczesne urządzenie zastępujące jednocześnie rozrusznik i alternator, połączone  instalacją 48 V. 

Mild hybrid – zasilanie

W tym układzie silnik elektryczny wspomaga także jednostkę spalinową swoim obrotem obrotowym podczas przyspieszania. W baterii gromadzona jest energia odzyskiwana podczas hamowania. Co istotne, prąd pobierany jest z baterii nie tylko w momencie zapotrzebowania na energię przy przyspieszeniu, ale również kiedy działa system start stop. Bateria ma przy tym niewielką pojemność oraz kompaktowe rozmiary. Dość często montuje się ją pod fotelem kierowcy. 

Właśnie z tej baterii ładowany jest zwykły akumulator 12 V. Zapewnia on stabilne zasilanie pokładowych odbiorników prądu. Producenci samochodów umieszczają ISG w miejscu tradycyjnego rozrusznika, a wtedy połączony jest z silnikiem paskiem osprzętu. Może być też umiejscowiony pomiędzy skrzynią biegów a silnikiem. Daje to możliwość bezpośredniego połączenia z wałem korbowym. W większości modeli ISG zintegrowany jest falownik AD/DC. Konwertuje on stały prąd z baterii na prąd przemienny, który zasila silnik elektryczny.

Układ wyłącza silnik spalinowy przy każdym zatrzymaniu się pojazdu. Oszczędza to paliwo i zmniejsza emisję CO₂. W samochodach bez miękkiej hybrydy występuje normalny rozrusznik. Każde uruchomienie silnika zajmuje trochę czasu, a przy tym wywołuje nieprzyjemne efekty dźwiękowe. W mild hybrid tego efektu na szczęście nie ma. Zastąpienie rozrusznika przez urządzenie ISG pozwala na prawie niezauważalny i natychmiastowy rozruch, który jest płynny i szybki. W pojazdach wyposażonych w napęd miękkiej hybrydy nie musisz  przed rozpoczęciem jazdy odłączać systemu start-stop.

Mild hybrid

Miękka hybryda: o czym jeszcze warto wiedzieć? 

Co jeszcze umożliwia miękka hybryda? Pozwala na jazdę z wyłączonym silnikiem spalinowym, który uruchamia się w przypadku naciśnięcia gazu lub hamulca (po to, by wspomóc hamowanie silnikiem). Nazywa się to „żeglowaniem”. 

Miękka hybryda potrafi o wiele więcej. Nawet silnik o niewielkiej mocy wytwarza całkiem spory moment obrotowy. Silnik spalinowy tego nie potrafi, więc korzysta z asysty silnika elektrycznego. Elektryk wyrównuje moment obrotowy oraz podbija jego maksymalną wartość, przesuwając punkt obciążenia silnika. W praktyce zwiększa jego efektywność.

Miękka hybryda z urządzeniem ISG, które jest osprzętem silnika, to uniwersalna konstrukcja która potencjalnie może być zamontowana w ponad 90% pojazdów. Zamontowanie gotowego zespołu od takich dostawców jak Bosch czy Continental wymaga jedynie znalezienie odpowiedniej ilości miejsca na baterię oraz konwerter. Ingerencja w konstrukcje pojazdu nie jest w tym przypadku w żaden sposób wymagana. 

Miękka hybryda to nic innego jak przepustka do ekologicznego świata pełnego elektryfikacji. Biorąc pod uwagę wzrost popularności trendu na pojazdy ekologiczne, znane marki, jak Volvo czy Suzuki, oferują ją w pełnej gamie napędów. Mild hybrid możesz współpracować z silnikiem wysokoprężnym – na takie rozwiązanie zdecydował się Mercedes.

Obsługa „miękkiej hybrydy”

Warto wspomnieć o czymś jeszcze. Samochody z MHEV są identyczne w obsłudze jak tradycyjne auta spalinowe. Koszty ich eksploatacji, drobnych napraw oraz przeglądów są porównywalne.

Obecność systemu miękkiej hybrydy w pojeździe niesie za sobą wiele korzyści. Zasilanie elektryczne stanowi wsparcie dla silnika spalinowego podczas ruszania oraz zapłonu. Również znacząco zmniejsza zużycie paliwa. Ty, jako kierowca, nie musisz przełączać zasilania między prądem a silnikiem spalinowym, ani ładować auta z gniazdka elektrycznego, gdyż prąd jest powstaje w trakcie hamowania.

Mild hybryd – czy warto przesiąść się na ten model?

„Producenci samochodów deklarują, że układ miękkiej hybrydy jest stanie zredukować zużycie paliwa o kilkanaście procent, czyli około 0,4–0,8 l/100 km.”

Instalacja, jaką jest miękka hybryda, nie może napędzać kół. A więc do czego służy? W razie dynamicznego przyspieszania lub podczas ruszania, gdy silnik spalinowy jest najmniej wydajny, akumulator potrafi oddać zmagazynowaną energię do silnika tak zwany boost w postaci kilkunastu Nm i KM. Oprócz tego  system może także wyłączyć silnik już podczas dojeżdżania do świateł, jeszcze przed samym zatrzymaniem.

Zalety „miękkiej hybrydy”

Już wiesz, co to jest miękka hybryda. Teraz nadszedł czas na podsumowanie tego układu. Reasumując, oto największe zalety tego systemu:

  • oszczędność paliwa w stosunku do klasycznej wersji spalinowej, która może wynieść nawet do 15%,
  • ze względu na wspomaganie elektryczne, korzystniejsza dynamika jazdy w mieście oraz poza miastem,
  • niższa cena samochodu niż w przypadku zakupu klasycznej hybrydy,
  • brak ograniczeń w przestrzeni bagażowej bateriami trakcyjnymi, jak ma to w modelach klasycznej hybrydy,
  • komfortowa jazda na trasie oraz podczas podjeżdżania w korkach,
  • spełnienie restrykcyjnych norm emisji spalin, co w przypadku wprowadzenia ograniczeń wjazdu do miast jest olbrzymią zaletą. 

Zamierzasz zakupić samochód z systemem MHEV, a może jesteś właścicielem diesla lub pojazdu z silnikiem spalinowym? Zajrzyj do asortymentu sklepu internetowego Inter Cars – kupienie opon, części zamiennych, czy akcesoriów samochodowych jeszcze nigdy nie było tak łatwe. 

Mild hybrid

Części i akcesoria do mild hybrid? Znajdziesz w Inter Cars!

Dobrze wiemy, że możliwości finansowe kierowcy są o tyle kluczowe, że to na ich podstawie zapada decyzja o wyborze części samochodowych. W naszym sklepie masz do wyboru produkty zarówno z klasy średniej jak i premium. Skorzystaj z wyszukiwarki dostępnej na stronie Inter Cars. Określ takie parametry jak rozmiar, indeksy nośności i prędkości czy cena. Serwis na tej podstawie zaprezentuje i podpowie Ci rodzaje ogumienia oraz podzespołów mieszczących się w ramach Twoich kryteriów. Gwarantujemy, że nie będziesz musiał przepłacać.

Wszystkie towary i części znajdujące się w sklepie Inter Cars są objęte gwarancją producenta. Możesz zapłacić za nie przy pomocy błyskawicznych i bezpiecznych płatności, następnie zdecydować się na wysyłkę kurierem lub odebrać je osobiście w jednym z punktów odbioru zlokalizowanych w całej Polsce.

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!