Obniżenie zawieszenia to jeden z najbardziej znanych tuningów samochodu. Wielu miłośników motoryzacji decyduje się właśnie na tę modyfikację. Dlaczego jest ona tak popularna? Czy powinieneś zainwestować czas i pieniądze, by obniżyć zawieszenie pojazdu? Wielu kierowców nie zastanawia się nad konsekwencjami i od razu przystępuje do pracy. Zanim podejmiesz decyzję o obniżeniu zawieszenia pojazdu, zastanów się nad opcjami oraz poznaj plusy i minusy. Wszystkie niezbędne informacje znajdziesz w poniższym artykule!

Obniżenie zawieszenia to modyfikacja pojazdów znana od wielu lat. Tuning przeprowadzony w odpowiedni sposób to nie tylko świetny wygląd, ale również poprawa właściwości jezdnych samochodu. Źle wykonane obniżenie zawieszenia może pogorszyć prowadzenie i przyczepność, skrócić żywotność bieżnika opony, a nawet uszkodzić inne elementy auta.

Z tego artykułu dowiesz się między innymi: 

baner mamy części do Twojego samochodu

Obniżenie zawieszenia – czy warto przeprowadzić tę modyfikację? 

Każda modyfikacja pojazdu, w tym obniżenie zawieszenia, ma swoje dobre i złe aspekty. Każdy kierowca, który chce się zabrać za tuning swojego samochodu, powinien mieć tego świadomość. Poniżej znajdziesz wszystkie wady i zalety obniżenia zawieszenia w swoim pojeździe. 

Dlaczego warto? 

Przede wszystkim trzeba wspomnieć o lepszym czuciu drogi. Obniżone zawieszenie pomaga kierowcy dostosować się do tego, jak jego pojazd zachowuje się na różnych nawierzchniach, ponieważ przez kierownicę przechodzi więcej drgań z niedoskonałości nawierzchni.

Dzięki obniżeniu zawieszenia auto nie wychyla się na ostrych zakrętach. Przesunięcie ciężaru jest mniejsze ze względu na niżej położony środek ciężkości. Część pojazdu znajdująca się na zewnątrz zakrętu pozostaje bardziej wyrównana z wnętrzem. Dzięki temu samochód płynniej wchodzi w zakręt i reaguje znacznie szybciej. 

Inną korzyścią z obniżonego zawieszenia jest lepsze prowadzenie pojazdu. Wpływa to na większą stabilność i przyczepność przy dużej prędkości. Ponieważ obniżenie oznacza montaż sztywniejszych sprężyn, a więc gdy mocno naciskasz na gaz lub hamujesz, przeniesienie ciężaru jest mniejsze. Oznacza to, że będziesz cieszyć się lepszym przyspieszeniem i szybszym zatrzymaniem.

Pojazdy z obniżonym zawieszeniem są bardziej aerodynamiczne. Mniej powietrza uderza w opony. To sprawia, że ​​takie samochody są szybsze. Niektórzy właściciele pojazdów niskopodłogowych zauważają również mniejsze zużycie paliwa. 

Nie można również zapominać o walorach estetycznych. Wielu entuzjastów obniżonego zawieszenia decyduje się na tę modyfikację właśnie ze względu na poprawę wyglądu samochodu. Dzięki temu tuningowi Twoje auto może zyskać zupełnie nowy, bardziej sportowy charakter – po prostu wygląda atrakcyjniej.

Obniżenie zawieszenia

Dlaczego nie warto obniżać zawieszenia?

Obniżenie zawieszenia to koniec z jazdą po wyboistych drogach. Przede wszystkim możesz odczuć zmniejszony komfort jazdy. Jeśli zarówno Ty, jak i Twoi pasażerowie jesteście przyzwyczajeni do miękkiego zawieszenia, możecie nie czuć się najlepiej w obniżonym aucie. Sztywne sprężyny nie amortyzują uderzeń podczas jazdy wyboistą drogą. Możesz również narzekać na irytujący hałas. Niewielki prześwit zdecydowanie nie będzie Twoim przyjacielem na jezdni pełnej dziur, kolein czy kamieni. 

Minusy, jakie daje obniżone zawieszenie, mogą pojawić się również podczas przejazdu przez próg zwalniający, próg garażu czy podczas wjeżdżania na krawężnik. Musisz być bardzo czujny, ponieważ mały błąd w obliczeniach może sprawić, że zderzak skończy na chodniku. Mocniejsze uderzenie to również ryzyko wystąpienia problemów z innymi podzespołami i częściami Twojego auta. Szczególnie narażone są układ wydechowy oraz miska olejowa. 

Obniżone zawieszenie to również ryzyko tzw. nadmiernego pochylenia koła. Oznacza to, że element odchyli się od swojej standardowej pozycji. Konsekwencją tego będzie mniejsza styczność z nawierzchnią, a więc i wydłużenie drogi hamowania oraz problemy z przyczepnością w trakcie pokonywania ostrych zakrętów. Nieprawidłowe obniżenie zawieszenia zmienia również geometrię kół. Oznacza to, że elementy szybciej się zużyją. 

Obniżone zawieszenie ma zarówno pozytywny, jak i negatywny wpływ na Twój pojazd. Naprawdę ważne jest, abyś miał tego świadomość. Zanim rozpoczniesz pracę nad samochodem, najlepiej porozmawiaj o tym z doświadczonym mechanikiem. Specjalista, który ma niezbędną wiedzę oraz wykonał kilka takich tuningów, pomoże Ci odpowiednio przygotować się do tego zadania. Pod żadnym pozorem nie wprowadzaj żadnych zmian w zawieszeniu, dopóki nie upewnisz się, że będzie to bezpieczne i komfortowe. Pamiętaj, że od tego zależy nie tylko Twoje zdrowie, ale również innych uczestników ruchu drogowego.

Obniżenie zawieszenia czy warto

Sprawdź również, o czym świadczą drgania i wibracje na kierownicy.

Jak obniżyć zawieszenie w aucie? 

Wiesz już, jakie są wady i zalety obniżenia zawieszenia w aucie. Jeśli zdecydowałeś się na wykonanie tej modyfikacji, musisz wiedzieć, że istnieje kilka rozwiązań tego tuningu. Jakie istnieją sposoby na obniżenie pojazdu? 

Obniżenie zawieszenia przez wymianę sprężyn

Jest to najpopularniejszy sposób na obniżenie zawieszenia. Sprężyna o skróconym skoku to połączenie atrakcyjnego wyglądu oraz poprawy właściwości jezdnych pojazdu. W ten sposób możesz obniżyć samochód nawet o 30-40 mm. Musisz jednak pamiętać, aby podczas wymiany sprężyn, zająć się również amortyzatorami. Wielu kierowców decyduje się zostawić te fabryczne, jednak jest to ogromny błąd. Krótsza sprężyna sprawia, że ścisk amortyzatorów w bazowym miejscu jest jeszcze większy. Obniżają one zatem swoje właściwości i szybko się zużywają.  W związku z tym przed przystąpieniem do pracy przygotuj pełny zestaw nowych sprężyn oraz amortyzatorów. 

Wielu producentów części samochodowych oferuje gotowe zestawy sprężyn oraz amortyzatorów o skróconym skoku. Oba elementy mają wówczas odpowiednio dobraną charakterystykę pracy. Musisz jednak zwrócić uwagę, na jaki zestaw się decydujesz, ponieważ w sprzedaży dostępne są komplety do codziennej jazdy oraz do motosportu.

Po czym poznać, że amortyzatory wymagają wymiany?

Zawieszenie gwintowane

Innym rozwiązaniem, nieco bardziej zaawansowanym, są zestawy zawieszenia gwintowanego. Dzięki nim możesz regulować wysokość samochodu w dość dużym zakresie. Cechą odróżniającą ten zestaw od standardowego jest właśnie gwint, który jest wykonany po zewnętrznej stronie amortyzatora. W komplecie znajdziesz również nakrętki oraz talerze, które służą do przesuwania sprężyny wzdłuż jej osi. Regulacja zawieszenia odbywa się przy pomocy klucza. Zawieszenie gwintowane to nie tylko możliwość regulacji wysokości, ale również spore usztywnienie auta. Dzięki temu pojazd lepiej się prowadzi, a ruchy kierownicą są niezwykle lekkie.

Zawieszenie pneumatyczne

Kolejnym rozwiązaniem z najwyższej półki jest zawieszenie pneumatyczne typu air ride. W takim zestawie znajdziesz amortyzatory oraz poduszki powietrzne, które mają za zadanie działać jak sprężyny. To obniżenie zawieszenia wywodzi się wprost z samochodów luksusowych. Oczywiście zawieszenie pneumatyczne daje duże możliwości, jeśli chodzi o regulację prześwitu. 

Dużą zaletą tego rozwiązania jest możliwość sterowania zawieszeniem przy pomocy pilota. Dzięki temu regulacja prześwitu trwa krótką chwilę. Musisz jednak wiedzieć, że zawieszenie pneumatyczne to dość duży wydatek. Oprócz tego komplet części zawiera kompresor oraz butlę z powietrzem, co ograniczy przestrzeń bagażową pojazdu.

Obniżenie zawieszenia – cena

Obniżenie zawieszenia – cena

Ile kosztuje obniżenie zawieszenia? Cena zależy od tego, na jakie rozwiązanie się zdecydujesz. Zazwyczaj najtańszą opcja są standardowe zestawy sprężyn oraz amortyzatorów o skróconym skoku. Komplet sprężyn kosztuje ok. 600-700 złotych. Kolejny wydatek to amortyzatory. Niestety w tym przypadku ceny są nieco wyższe – 700 zł to koszt jednej sztuki. Jeżeli masz luksusowy samochód,  stawka może być wyższa. Bardzo ważne jest, abyś dobrał zestaw przeznaczony dla Twojego samochodu. Wówczas nie będziesz musiał martwić się o swoje bezpieczeństwo.

Sprawdź też: Czym są osłony i odboje amortyzatora. Na co zwrócić uwagę przy ich wymianie?

Pełny zestaw gwintowany kosztuje od 2 do nawet 6 tysięcy złotych. Wszystko zależy od tego, jaki model i markę pojazdu masz w swoim garażu. Możesz znaleźć również tańsze zestawy, jednak takie części to przeważnie chińskie zamienniki niewarte swojej ceny. Ostatni rodzaj to zawieszenie pneumatyczne, którego cena to wydatek ponad 10 tysięcy złotych. Stawka zależy od marki, modelu, pakietu wyposażenia oraz wariantu zawieszenia Twojego auta. 

Powyższe ceny to wyłącznie koszt zakupu części. Nie uwzględniają one jednak stawek warsztatu samochodowego. Jeśli nie czujesz się na siłach, to warto zlecić to zadanie profesjonalistom. Pamiętaj, że obniżenie zawieszenia ma wpływ na inne elementy samochodu. Błędy w trakcie pracy mogą być tragiczne w skutkach. Ile kosztuje obniżenie zawieszenia w warsztacie? Zazwyczaj cena montażu wynosi od 500 złotych w górę.

Zmodyfikuj swój samochód z Inter Cars!

Każda modyfikacja w samochodzie wymaga użycia najlepszych części. Dzięki temu możesz być spokojny o bezpieczeństwo swoje, swoich najbliższych oraz innych uczestników ruchu drogowego. Gdzie znajdziesz najlepsze części do obniżenia samochodu? Oczywiście w ofercie Inter Cars! Nasz bogaty asortyment zawiera sportowe sprężyny obniżające od renomowanych producentów. Znajdziesz u nas różnego rodzaju zestawy. Możesz się zdecydować na pełny komplet na samochód, ale również tylko przednią lub tylną oś. Sprawdź naszą całą ofertę części oraz elementów do tuningu pojazdów!

szukasz produktu który opisujemy?

Obniżenie zawieszenia a polskie prawo

Obniżenie zawieszenia pojazdu nie jest nielegalne. Musisz jednak pamiętać, że zastosowanie rozwiązania gwintowanego lub pneumatycznego w świetle prawa polskiego jest zmianą w obrębie konstrukcji pojazdu. W związku z tym konieczne jest wprowadzenie stosownej adnotacji w dowodzie rejestracyjnym. 

Modyfikację warto jednak dokładnie przemyśleć i wykonać z należytą starannością, ponieważ samochód z niewyregulowanym zawieszeniem czy z pochylonym kołem może nie przejść obowiązkowego badania technicznego. Jazda autem bez przeglądu jest nie tylko nielegalna, ale również niebezpieczna.

Obniżenie zawieszenia a polskie prawo

Obniżenie zawieszenia musisz również zgłosić swojemu ubezpieczycielowi. Firma może wówczas dokonać rekalkulacji składki. W związku z tym wielu kierowców po tuningu decyduje się zataić tę informację. Jest to ogromny błąd! Jeżeli dojdzie do stłuczki lub wypadku, to ubezpieczyciel może odmówić Ci wypłacenia odszkodowania – dodaje ekspert Inter Cars.

Zastanawiasz się, co możesz zmienić w swoim samochodzie? Obniżenie zawieszenia to jedno z najpopularniejszych rozwiązań powiązanych z tuningiem. Prawidłowo przeprowadzone obniżenie samochodu to m.in. sposób na poprawę jego wyglądu. Pamietaj jednak, że tuning, który zostanie przeprowadzony błędnie, może wpłynąć na pogorszenie stanu technicznego samochodu.

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Są różne sposoby na obniżenie pojazdu. Opcja podstawowa to wymiana sprężyn oraz amortyzatorów na takie o skróconym skoku. Innym rozwiązaniem jest zawieszenie gwintowane lub pneumatyczne.

Przede wszystkim musisz uważać na wyboistych drogach oraz na progach, podjazdach czy krawężnikach. Oprócz tego obniżone zawieszenie to ryzyko powstania tzw. nadmiernego odchylenia koła.

Koszt obniżenia zawieszenia zależy od tego, na jaki rodzaj się zdecydowałeś. Standardowe sprężyny to wydatek ok. 700 złotych za komplet, z kolei amortyzatory 700 zł, ale za sztukę. Pełny zestaw gwintowany kosztuje od 2000 do nawet 6000 złotych, a zestaw pneumatyczny ponad 10000 złotych. Do tego trzeba doliczyć koszt robocizny, czyli minimum 500 złotych.

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!