Auta marki Lamborghini przyprawiają o szybsze bicie serca niemal każdego miłośnika supersamochodów. Aventador to topowy model włoskiego producenta, który charakteryzuje się niepowtarzalną stylistyką, spektakularnymi osiągami oraz donośnym rykiem silnika. Od premiery Aventadora w 2011 r. minęła już ponad dekada. Produkcję modelu zakończono we wrześniu 2022 r. po wyprodukowaniu niespełna 11,5 tys. egzemplarzy i nadal nie zaprezentowano następcy! Czyżby Lamborghini Tormenta miało zastąpić sztandarowy model legendarnej włoskiej marki? Sprawdzamy najnowsze informacje na ten temat.

Lamborghini Tormenta

Sportowe samochody z logo szarżującego byka na masce obecne są na rynku od ponad pół wieku. W 1963 r. zaprezentowano model 350 GTV z charakterystycznym dla włoskiej marki 12-cylindrowym silnikiem. Pomimo ograniczeń nakładanych przez normy emisji spalin Lamborghini nadal montuje w swoich supersamochodach wielkie, widlaste jednostki napędowe, które wręcz kipią mocą. Model Aventador wyposażony został w 12-cylindrowy silnik o pojemności 6,5 litra, który generuje nawet 780 KM mocy i zapewnia niezapomniane wrażenia podczas jazdy. Czy Lamborghini Tormenta będzie kontynuować tę piękną tradycję sięgającą lat 60. XX w.? Odpowiadamy w tym artykule.

Z tego artykułu dowiesz się m.in.:

Lamborghini Aventador – topowy supersamochód z oferty włoskiej marki

Nawet na postoju Lamborghini Aventador wygląda jak bojowy myśliwiec pędzący z prędkością światła. Stylistyka tego modelu jest po prostu niepowtarzalna i stanowi najnowszą wariację bezkompromisowego designu znanego z poprzednich modeli, czyli Murcielago oraz zbliżonego technologicznie, lecz agresywniejszego wizualnie modelu Reventon. Ten ostatni wyprodukowany został jedynie w 36 egzemplarzach! W najbardziej bezkompromisowych wersjach Lamborghini Aventador takich jak 750-4 SV i 780-4 Ulimate, stylistyka jest jeszcze agresywniejsza, m.in. dzięki ogromnym tylnym spoilerom, które poza wyglądem także znacznie zwiększają siłę docisku tylnej osi. 

Podobnie jak Reventon, także model Aventador czerpią swoją nazwę od byków występujących w rytualnych, hiszpańskich corridach. Dlaczego włoska marka korzysta z hiszpańskich nazw swoich modeli, nie wiadomo, jednak zabieg stosowany był w przypadku legendarnych aut sprzedawanych pod nazwami Diablo i Murcielago. Lamborghini Aventador produkowane było w dwóch wersjach nadwozia: coupé i roadster i każda z nich wykonana została niemal całkowicie z włókna węglowego. Z karbonu wykonano także m.in. podzespoły zawieszenia. Każda wersja nadwozia ma znak rozpoznawczy topowych supersamochodów marki Lamborghini, czyli podnoszone drzwi przednie.

Lamborghini Tormenta

Wolnossący silnik V12 o pojemności 6,5 l to zupełnie nowa konstrukcja Lamborghini. W zależności od wersji osiąga od 700 do 780 KM, a moc przenoszona jest na cztery koła. Jednostka napędowa przenosi moc za pośrednictwem jednosprzęgłowej zrobotyzowanej 7-biegowej skrzyni. Czas zmiany przełożeń wynosi 50 ms! Można to porównać do mrugnięcia oka. Charakterystyka zmiany przekładni jest dość agresywna, zwłaszcza podczas przyspieszania z pedałem gazu w podłodze. Jest to element show towarzyszącego jeździe tym wyjątkowym samochodem, który potrafi rozpędzić się do 100 km/h w 2,8 s, a także pędzić aż 355 km/h! Jak przystało na supersamochód Lamborghini Aventador V12 wyposażone jest w Launch Control. Czym jest i jak działa to rozwiązanie, dowiesz się z naszego bloga.

W połączeniu z centralnie osadzonym silnikiem, niskim środkiem ciężkości i super zaawansowanym zawieszeniem napęd na obie osie zapewnia nie tylko świetną trakcję, lecz także doskonałe prowadzenie samochodu na zakrętach. Wersje produkowane od 2015 r. zostały wyposażone w skrętną tylną oś, co pozwala jeszcze szybciej i agresywniej pokonywać zakręty. Właśnie pod względem stabilności podczas sportowej jazdy Lamborghini Aventador wykonało największy postęp w porównaniu do poprzedników. Ponadto model wyposażono w klasyczną, hydrauliczną przekładnię kierowniczą, która uchodzi za rozwiązanie pozwalające lepiej czuć to, co się dzieje z przednimi kołami samochodu.

Wersje Lamborghini Aventador

Wszystkie wersje supersamochodu Lamborghini Aventador wyposażone są w wolnossący 12-cylindrowy widlasty silnik, napęd na cztery koła i 7-biegową sekwencyjną przekładnię sterowaną także za pomocą łopatek zmiany biegów. Czym zatem różnią się wersje modelu Aventador?

Zaprezentowany w 2011 roku model Aventador początkowo oferowany był w jednej wersji sprzedawanej pod nazwą LP700-4. Skrót LP stosowany w oznaczeniu wszystkich modeli Lamborghini oznacza Longitudinale Posteriore, czyli ustawienie silnika wzdłużnie z tyłu. Jednostka V12 osiąga 700 KM mocy i 690 Nm momentu obrotowego. Przyspieszenie do 100 km/h to 2,9 s., a prędkość maksymalna wynosiła 350 km/h. W kołach przedniej osi zamontowano felgi aluminiowe o średnicy 19 cali. Z kolei felgi tylnych kół miały średnicę 20 cali. Znakiem rozpoznawczym wersji 700-4 jest podwójna końcówka centralnego wydechu.

W 2015 roku pojawiła się w sprzedaży wersja LP750-4 SV (skrót od włoskich słów super veloce, co oznacza: bardzo szybki). Moc tego modelu wzrosła do 750 KM, a moment obrotowy pozostał bez zmian na poziomie 690 Nm. Przyspieszenie 0-100 km/h wynosi 2,8 s., a prędkość maksymalna to 355 km/h. W modelu zastosowano 20-calowe felgi z przodu i 21-calowe odpowiedniki w tylnej osi. Nowością były mi.in. aktywne zawieszenie, ogromny tylny spoiler i tłumiki układu wydechowego z czterema końcówkami. 

W ramach liftingu modelu w 2017 roku podstawowa wersja została nazwana Aventador S LP740-4 ze znakiem rozpoznawczym w postaci potrójnej końcówki wydechu. Moc silnika wzrosła do 740 KM, natomiast moment obrotowy pozostał bez zmian. Osiągnięcie prędkości 100 km/h zajmuje 2,9 s., a maksymalna prędkość to 355 km/h. W tej wersji po raz pierwszy zastosowano tylną oś skrętną. Nowością była także możliwość wyboru indywidualnych ustawień podzespołów samochodu poza standardowymi trybami dostępnymi we wcześniejszych wersjach:

  • Strada – do codziennej jazdy z napędem rozdzielanym w proporcji 40/60 między przednią a tylną osią,
  • Sport – najbardziej agresywny. Moment obrotowy przenoszony jest aż w 90 proc. na tylną oś,
  • Corsa – tryb do osiągania najlepszych czasów na torze, w którym 80 proc. napędu trafia na tylne koła. 

W 2018 roku zaprezentowano nową odsłonę wersji Super Veloce. Model LP770-4 SVJ osiąga moc 780 KM i 720 Nm momentu obrotowego. Przyspieszenie do setki zajmuje 2,8 s., a prędkość maksymalna to 355 km/h. Szeroko rozstawione, podwójne końcówki wydechu zostały umieszczone znacznie wyżej niż we wcześniejszych wersjach. Idealną okazją, aby przetestować osiągi i prowadzenie tego supersamochodu jest track day. Jak się przygotować na dzień na torze, podpowiadamy na naszym blogu.

Finalna wersja o nazwie Ultimae LP780-4 została zaprezentowana w 2022 r. Ilość wyprodukowanych egzemplarzy została ograniczona do 600 szt., z czego 350 egzemplarzy to coupé, a 250 to roadster. Pomimo ceny przekraczającej 2,5 mln złotych wszystkie egzemplarze zostały sprzedane dosłownie na pniu. Ostatnie coupé sprzedano na aukcji za 1,6 mln dolarów, czyli dużo ponad 6 mln złotych! Model w tej wersji osiąga moc 780 KM i 720 Nm momentu obrotowego. Wiele wskazuje na to, że jest to ostatnia czysto spalinowa wersja legendarnego silnika V12. Więcej na ten temat dowiemy się w momencie premiery Lamborghini Tormenta – zauważa ekspert Inter Cars.

Co wiemy o Lamborghini Tormenta?

Wiemy na pewno, że pod względem designu, osiągów i prowadzenia przed Lamborghini Tormenta została bardzo wysoko podniesiona poprzeczka. Włoska marka jest bardzo oszczędna w słowach, jeśli chodzi o informacje na temat następcy modelu Aventador. Jedynie na zdjęciach i krótkich filmach uchwyconych przez spotterów samochodowych widać zamaskowane auta o gabarytach przypominających poprzedni model supersamochodu Lamborghini. Niestety zbyt wiele na temat wyglądu nowego auta nie da się na ich podstawie wywnioskować.

Nawet nazwa modelu Tormenta nie została oficjalnie potwierdzona przez przedstawicieli włoskiej marki. Przecieki dotyczące nazwy pochodzą z kanału Supercar Blondie na platformie YouTube prowadzonego przez Alexandrę Mary „Alex” Hirsch, znaną prezenterkę i vlogerkę o wielomilionowych zasięgach w mediach społecznościowych. Słowo Tormante oznacza po hiszpańsku burzę, co w przypadku połączenia ogromnej mocy i elektrycznego napędu hybrydowego zdaje się dość sensowną propozycją nazwy, jaką być może będzie nosić nowy Lamborghini.

Skąd wiadomo, że nowy Lamborghini będzie wyposażony w napęd hybrydowy? Oficjalnych informacji na ten temat brak, ale biorąc pod uwagę jednostki napędowe z ostatnich limitowanych modeli włoskiej marki, takich jak Countach LPI800-4 oraz Sian FKP37 sprawa zdaje się przesądzona. Model Countach wyprodukowany w latach 2021/2022 w liczbie jedynie 112 egzemplarzy ma silnik V12 o mocy 780 KM połączony z jednostką elektryczną generującą 34 KM. Całkowita moc układu hybrydowego wynosi 814 KM. Z kolei model Sian z lat 2019/2021 wyposażony był w silnik V12 o mocy 785 i analogiczną jednostkę elektryczną co w Lamborghini Countach, co w sumie daje 819 KM mocy.

Lamborghini Tormenta

Wracając na chwilę do modelu Aventador, warto zwrócić uwagę na reflektory przednie i tylne światła poprzednika oferowanego pod nazwą Reventon. Oświetlenie w obu modelach jest łudząco podobne. Stąd też przypuszczenia, że Lamborghini Tormenta (o ile tak zostanie nazwany nowy model) będzie nieco zbliżone stylistycznie do wspomnianego modelu Sian, który powstał tylko w 63 egzemplarzach. Trudno nie zgodzić się z twierdzeniem, że nowy model włoskiego producenta supersamochodów jest owiany tajemnicą. Premiera nowego Lambo ma odbyć się w 2023 r., więc pozostaje mieć nadzieję na to, że w najbliższych miesiącach dowiemy się znacznie więcej na jego temat. Wiele wskazuje na to, że 12-cylindrowa jednostka nadal będzie napędzać najnowszy model Lamborghini, lecz nie będzie to już wersja całkowicie spalinowa.

W sklepie Inter Cars znajdziesz części zamienne do samochodów marki Lamborghini

Pomimo że niewiele egzemplarzy modelu Aventador zarejestrowana jest na terenie Polski, to właściciele tych egzotycznych supersamochodów mogą w łatwy sposób nabyć niektóre części zamienne w sklepie Inter Cars. Sprawdź już teraz, jakie podzespoły i materiały eksploatacyjne do samochodów legendarnej włoskiej marki są dostępne w ofercie Inter Cars.

Podsumowanie

Lamborghini Tormenta to bez wątpienia samochód owiany tajemnicą. Model Aventador stanowił poważny krok naprzód w prowadzeniu i osiągach względem poprzedników. Czy jego następca będzie tak samo rewolucyjny? Zdaje się, że dowiemy się tego już w najbliższych miesiącach. Puryści pewnie będą narzekać na hybrydowy napęd, lecz patrząc na konkurencyjne supersamochody korzystające z tego rozwiązania można spodziewać się jeszcze lepszej reakcji na naciśnięcie pedału gazu niż ma to miejsce w Lamborghini Aventador V12.

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

W momencie premiery cennik modelu Aventador w Europie zaczynał się od kwoty ok. 250 tys. euro. W 2011 roku włoska marka nie miała swojego salonu nad Wisłą, więc biorąc pod uwagę kurs euro nieco przekraczający 4 zł oraz akcyzę dla pojazdów o pojemności przekraczającej 2000 cm3 w wysokości 18,4% Lamborghini Aventador kosztowało ok. 1,2 mln złotych. Ostatnia edycja modelu, czyli Ultimae kosztowała w przeliczeniu na polską walutę ponad 2,5 mln zł.

Dane sprzed kilku lat informują o 14. egzemplarzach modelu Aventador zarejestrowanych w Polsce. Według oficjalnych danych importera w 2020 r. zarejestrowano nad Wisłą 50 szt. samochodów, z czego większość to SUV sprzedawany pod nazwą Urus.

Oficjalne przedstawicielstwo Lamborghini w Polsce zostało otwarte w 2014 r. Jedyny salon i serwis włoskiej marki znajduje się w Warszawie przy ulicy Połczyńskiej 120B. 
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!