Chcesz dynamicznie pokonywać skrzyżowania i pierwszy ruszać spod świateł? Launch control to funkcja, którą powinien mieć Twój samochód. Jest to system efektywnego startu – z taką nazwą możesz spotkać się w Polsce. Ten mechanizm wywodzi się ze sportów motorowych i dziś montowany jest także w samochodach seryjnych. Wyjaśniamy, jak działa launch control, odpowiadamy na pytanie, czy można go zainstalować w każdym samochodzie. Zapraszamy do lektury! 

W latach 80. XX wieku systemy elektroniczne, w które obecnie wyposażone są nasze samochody, dostępne były wyłącznie w drogich bolidach sportowych. Dynamiczny rozwój elektroniki sprawił, że na torach F1 pojawiały się maszyny wyposażone w pierwsze systemy wspomagania kierowcy. Jednym z nich była kontrola startu, czyli launch control. Władze FIA bardzo szybko zakazały ich używania. Jednak nie miało to przełożenia na stosowanie systemów launch control w samochodach seryjnych. 

Z tego artykułu dowiesz się:

Co to jest launch control?

Launch control (po polsku – kontroler startu) to zaawansowany elektroniczny system wspomagania startu. Jego zadaniem jest uzyskanie maksymalnego przyspieszenia i przyczepności podczas ruszania. Kontrola startu to specjalnie skalibrowana funkcja mająca na celu zmianę reakcji i osiągów pojazdu w danej sytuacji na drodze. W tym przypadku mowa oczywiście o maksymalnie krótkim przyspieszeniu od zerowej prędkości. 

Launch control najbardziej wydajnie pracuje w samochodach z napędem 4×4. W pojazdach z jednoosiowym napędem jest bardzo przydatny podczas ruszania na mokrej nawierzchni. Pozwala nie tylko osiągnąć odpowiednie obroty silnika, niezbędne do dynamicznego startu, ale również umożliwia wyeliminowanie efektu buksowania kół.

Kontroler startu jest często ściśle powiązany z trybem sportowym, w który dziś wyposaża się także seryjnie produkowane samochody. Tryb sportowy zwiększa reakcję przepustnicy i usztywnia zawieszenie. Gdy dodamy do tego kontrolę startu, możemy liczyć na wyższe osiągi i dobrą zabawę za kierownicą. Ten system instaluje się głównie w autach sportowych, choć pojawiają się też w autach miejskich z tzw. sportowym zacięciem

Już w 1997 roku pojawiło się pierwsze Ferrari wyposażone z system launch control. Konkurencyjne koncerny motoryzacyjne szybko wprowadziły ten system w swoich liniach sportowych. Dziś kontrolę startu znajdziemy w sportowych samochodach BMW, Audi, Mercedes, Nissan czy Ford. 

Zastosowanie i działanie kontrolera startu

W wyścigach launch control jest sposobem na zyskanie cennych ułamków sekund już na starcie. Jakie zastosowanie ma launch control w codziennej jeździe? Wbrew pozorom nie jest to gadżet do robienia wrażenia na innych kierowcach podczas ruszania spod świateł. 

System przejmuje kontrolę nad silnikiem i dodatkowo zapewnia dynamiczny start bez obracania kołami w miejscu. Na tym nie koniec – launch control pomaga przede wszystkim zarządzać ustawieniami momentu obrotowego, przepustnicy i biegów, aby zapobiec uszkodzeniu pojazdu. Bez kontroli startu istnieje większe prawdopodobieństwo przekroczenia bezpiecznej liczby obrotów silnika i przegrzania skrzyni biegów.

Aby samochód ruszył, silnik musi osiągnąć 800 obr./min na biegu jałowym. Do uzyskania pełnej mocy potrzeba ok. 5000 obr./min. Ruszanie wymaga precyzyjnego podkręcenia obrotów, przy jednoczesnym wprawianiu w ruch układu jezdnego. To pierwsza umiejętność, którą muszą opanować początkujący kierowcy. Niestety, trzeba przyznać, że nawet doświadczonym zdarza się „udusić” silnik podczas próby szybkiego ruszenia.

Jak uruchomić launch control?

Każdy producent samochodów ma własną procedurę inicjowania tego systemu. Zanim zaczniesz go używać, sprawdź, w jaki sposób w ogóle go uruchomić. 

Launch control na automacie

System launch control spotkasz głównie w samochodach z automatyczną skrzynią biegów. Jednoczesne wciśnięcie gazu i hamulca podnosi obroty silnika, a zaawansowany elektronicznie system launch control zapewnia ich utrzymanie, gdy kierowca zwalnia hamulec. Przykład z codziennej jazdy: dzięki temu systemowi samochód może opuścić skrzyżowanie płynnie i zarazem bardzo dynamicznie. 

Launch control w manualu

W samochodach ze skrzynią manualną wygląda to nieco inaczej. Pamiętaj, że system launch control montowany jest w modelach o sportowych aspiracjach, wyposażonych w komputer pokładowy. To właśnie on inicjuje działanie systemu, podczas gdy kierowca ma za zadanie nacisnąć sprzęgło, wrzucić „jedynkę” i energicznie wdepnąć gaz. 

Podczas jazdy, gdy silnik osiągnie 5000 obr./min, kierowca puszcza sprzęgło. System utrzymuje optymalne ustawienia i samochód rusza. Oczywiście nie toczy się jak przy standardowej procedurze ruszania z miejsca. Raczej błyskawicznie znika z pola widzenia, ponieważ launch control pozwala uzyskać naprawdę spektakularne przyspieszenie. 

Kierowcy z zacięciem wyścigowym potrafią wystartować w ten sposób dzięki „strzelaniu ze sprzęgła”. Jednocześnie wciskają gaz i sprzęgło na biegu. W momencie energicznego spuszczenia sprzęgła samochód ruszy z podobną mocą jak przy zastosowaniu kontroli startu. Z tą różnicą, że launch control odpowiada za utrzymanie optymalnych parametrów pracy silnika i sterowanie turbosprężarką. 

Korzystasz z launch control? O tym musisz pamiętać!

Zaawansowane systemy elektroniczne wymagają od kierowcy poświęcenia chwili na ich opanowanie. Lektura instrukcji obsługi nie jest złym pomysłem! W przypadku systemu launch control warto sprawdzić, jakie warunki musisz spełnić, aby go uruchomić. 

Wymagania producentów są różne: to np. rozgrzany silnik czy odpowiednia temperatura oleju. Ważne jest też ustawienie kół, w niektórych samochodach launch control uruchomi się tylko wtedy, gdy ruszasz na wprost. 

Mimo wszystko launch control to ciekawa funkcja, ale niezbyt przydatna na co dzień. Jest stworzona raczej dla amatorskiego ścigania się na torze niż wsparcia kierowcy podczas codziennej jazdy. 

W większości ta technologia daje producentom samochodów seryjnych tylko narzędzie marketingowe, dzięki czemu mogą pochwalić się wyśrubowanymi osiągami swoich aut. Podczas jazdy po mieście nie ma sensu generować tak dużej mocy po to, aby przejechać z jednego czerwonego światła na drugie. Entuzjaści ulicznych wyścigów powinni również zdawać sobie sprawę z tego, jak wiele jest rzeczy, które mogą pójść nie tak, gdy mamy do czynienia z czystym, przyspieszeniem – mówi ekspert Inter Cars, zapytany o, to kiedy używać launch control i czy on ma zastosowanie podczas jazdy po mieście.

Jak korzystanie launch control wpływa na stan samochodu?

Niekorzystnie! Niestety, launch control skraca żywotność podzespołów odpowiedzialnych za przeniesienie napędu. Kiedy samochód rusza na wysokich obrotach, przyspiesza się zużycie części takich jak sprzęgło, przeguby, półosie czy koło dwumasowe. Trzeba również zwracać uwagę na stan skrzyni biegów, ponieważ ona również jest narażona na większe przeciążenia. 

W tym miejscu warto jednak wspomnieć, że zużycie tych części przy użyciu launch control będzie znacznie mniejsze niż w sytuacji, gdy często „strzelasz ze sprzęgła”. 

Jesteś fanem tuningu? Odwiedź Inter Cars!

System launch control jest fabrycznie instalowanym unowocześnieniem. Nie każdy fan motoryzacji może pozwolić sobie na kupno Ferrari czy Forda Mustanga. Osiągi i moc samochodu, możesz podkręcić również z pomocą doświadczonego mechanika. Na ogół wystarczy tuning mechaniczny polegający na wymianie turbosprężarki lub wałka rozrządu. Tuning mechaniczny powinien uwzględniać również modyfikacje w układzie hamulcowym, aby podnieść bezpieczeństwo. Nie można też zapomnieć o wymianie filtrów i płynów eksploatacyjnych na wydajniejsze. 

Jesteś fanem motoryzacji? Dbasz o swoje auto? Doskonale – zapraszamy do sklepu Inter Cars! Znajdziesz tu nie tylko części zamienne (również z montażem), ale także profesjonalne doradztwo. Masz problem z samochodem? Skontaktuj się z nami – chętnie pomożemy. 

szukasz produktu który opisujemy?

Samochód z systemem launch control – czy warto? 

Zdecydowanie nie, jeśli chcesz kupić auto dla samego launch control. Cena aut które mają ten system w standardzie, dla wielu kierowców będzie zaporowa. System montowany jest w samochodach takich jak Nissan GT-R czy Audi R8, których ceny rozpoczynają się od (bagatela!) 500 000 a dochodzą nawet do 1 000 000 złotych! Za używanego Dodge Challengera czy Forda Mustanga GT zapłacisz znacznie mniej, bo średnio „zaledwie” 200 000 złotych. Jak widać, raczej nie jest to półka cenowa charakterystyczna dla typowo miejskich czy rodzinnych pojazdów. 

Launch control wchodzi w skład automatycznych systemów wspierania kierowcy, ale jego celem nie jest bezpośrednie zwiększenie bezpieczeństwa jazdy. Jest to unowocześnienie, które przyda się kierowcom, którzy ścigają się na ¼ mili. W warunkach miejskich launch control nie jest przydatny – nie tylko nie ma warunków do jego używania, ale najważniejsze i tak są koszty eksploatacji systemu. Po pierwsze zwiększa on zużycie paliwa, po drugie: znacząco skraca żywotność poszczególnych podzespołów. Jednak jeśli doprowadziłeś elementy swojego auta do stanu, w którym nie nadają się do użytku i chcesz je wymieniać, wybierz oryginalne lub od sprawdzonych producentów. Znajdziesz je w sklepie Inter Cars.

FAQ – launch control

Co to jest funkcja launch control?

Launch control, czyli kontrola startu, to system elektroniczny montowany w samochodach sportowych. Jego zadaniem jest uzyskanie maksymalnego przyspieszenia podczas ruszania z miejsca. 

Jak sprawdzić launch control?

Jeśli Twój samochód ma tryb sportowy – uruchom go i sprawdź, czy na kokpicie wyświetla się ikona z napisem „launch control” lub innym sugerującym, że Twój samochód wyposażony jest w kontrolę startu. Możesz również sprawdzić w praktyce – uruchom silnik, wyłącz ESP, wciśnij hamulec i gaz. Gdy silnik wejdzie na wyższe obroty, zwolnij pedał hamulca. Jeśli wcisnęło Cię w fotel, to znaczy, że Twoje auto wyposażone jest w system launch control. 

Czy launch control jest bezpieczny?

W przypadku launch control mamy do czynienia ze znaczną poprawą dynamiki ruszania z miejsca. Jednak efekty są tak spektakularne, że stosowanie systemu w normalnych warunkach drogowych może okazać się niebezpieczne! 

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!