Czy wiesz, czym jest masa własna pojazdu? To jeden z podstawowych parametrów technicznych, który – wbrew temu, co mogłoby się wydawać – jest niezwykle istotny podczas użytkowania samochodu. Wartość ta określa, ile ważą łącznie wszystkie elementy składowe pojazdu. W tym artykule omówimy, co dokładnie się wlicza w ten parametr i jakie ma to praktyczne znaczenie dla wszystkich kierowców. Zapraszamy do lektury!

masa własna pojazdu

Masa własna pojazdu to jeden z istotnych parametrów, na który powinieneś zwrócić uwagę przed zakupem auta. Ta informacja pozwoli Ci określić, jakich osiągów oraz spalania możesz spodziewać się po wybranej maszynie – ale nie tylko! Wiedząc, jaka jest wartość tego parametru i masa całkowita w dowodzie rejestracyjnym, będziesz w stanie policzyć, jak duży ciężar będzie on mógł przewozić. Przeładowanie samochodu jest nie tylko nielegalne, ale również bardzo niebezpieczne. Przyczynia się także do znacznie szybszego zużywania się poszczególnych elementów pojazdu. Jak się okazuje, można doprowadzić do tego nieświadomie – bo masa własna pojazdu często jest wyższa, niż podaje to producent. Dlaczego tak jest? Z czego to wynika? Co wlicza się w masę własną pojazdu? W poniższym tekście znajdziesz wszystkie niezbędne informacje. 

Z tego artykułu dowiesz się m.in.:

Masa własna pojazdu – czym jest?

Zacznijmy od najważniejszego, a mianowicie – czym właściwie jest masa własna pojazdu? Ten parametr określa, ile waży samochód wraz z całym swoim wyposażeniem standardowym. W jego skład wchodzi również ciężar wszystkich płynów eksploatacyjnych, które muszą znajdować się we wnętrzu mechanizmu podczas jazdy. Liczy się więc również – dla przykładu – masa pełnego zbiornika paliwa. Natomiast nie jest uwzględniony ciężar pasażerów oraz wyposażenia dodatkowego.

Łatwo można więc domyślić się, że w praktyce masa własna pojazdu może różnić się pomiędzy poszczególnymi egzemplarzami takiego samego modelu auta. Wszystko zależy od wersji wyposażenia. Stała jest za to dopuszczalna masa całkowita. 

masa własna pojazdu

Tego, czym dokładnie jest całkowita masa pojazdu, jak obliczyć ładowność i dlaczego nie zawsze jest to oczywiste, dowiesz się z dalszej części tego artykułu. Na razie przyjrzyjmy się jednak temu, jakie regulacje prawne dotyczą masy pojazdów. 

Wyższa masa pojazdu przyczynia się często do tego, że zużycie paliwa jest większe, a przyśpieszenie do 100 km/h trwa dłużej. Nie bez powodu producenci aut optymalizują swoje konstrukcje i stosują lżejsze materiały – mówi ekspert marki Inter Cars. Warto jednak zwrócić uwagę na samochody elektryczne. Choć zazwyczaj są one cięższe, niż spalinowe odpowiedniki (z uwagi na wysoką masę akumulatora), to osiągają równie dobre, a nawet lepsze przyspieszenie oraz efektywność energetyczną. Wszystko dzięki temu, że elektryczne silniki cechują się wysoką sprawnością. 

Masa własna pojazdu a przepisy

Być może spotkałeś się ze znakami, które zabraniały poruszania się po danej drodze pojazdów mających zbyt wysoką masę. Który parametr należy brać w tym przypadku pod uwagę? Czy chodzi o to, jaka jest masa pojazdu w dowodzie? Otóż nie. W takiej sytuacji należy kierować się masą rzeczywistą, czyli tym, ile auto waży w danej chwili, wraz z bagażem oraz pasażerami. Czasami więc jest tak, że na określony teren pojazd może wjechać bez ładunku i pasażerów, ale z nimi już nie – będzie wtedy za ciężki.

masa własna pojazdu

To nie jedyne ograniczenie, z jakim możesz się spotkać, jadąc pojazdem o dużej masie. Jeśli Twoje auto waży więcej niż 2,5 tony, nie możesz zaparkować go na chodniku. Dodatkowo pamiętaj o tym, że prawo jazdy kategorii B nie umożliwia prowadzenia pojazdów o masie powyżej 3,5 tony. Problematyczne mogą być więc np. kampery. Od tej zasady jest jeden wyjątek: jeśli korzystasz z przyczepy lekkiej (do 750 kg), wówczas cały zestaw może ważyć maksymalnie 4,25 t. 

Jeżeli chciałbyś zasiąść za kierownicą pojazdu o większej masie, będziesz potrzebował prawa jazdy innej kategorii. Chcesz dowiedzieć się więcej? Zajrzyj do naszego artykułu: prawo jazdy kategorii C – wymagania, ceny, kurs i egzamin!

Pamiętaj, że masa własna pojazdu wpływa na to, jaka jest dopuszczalna masa całkowita – której przekroczenie nie jest zgodne z obowiązującymi przepisami. Jeśli Ci się to zdarzy, to będziesz musiał liczyć się z zakazem dalszego poruszania się samochodem. Do momentu, kiedy nie pozbędziesz się nadmiaru ładunku. Warto pomyśleć o tym zawczasu i nie ryzykować, gdyż konieczność usunięcia z pojazdu części bagażu, szczególnie w trakcie dłuższej trasy, może okazać się naprawdę problematyczna. Dodatkową konsekwencją jest mandat w przypadku kontroli drogowej wynoszący co najmniej 500 zł.

masa własna pojazdu

Masa własna pojazdu, dopuszczalna ładowność całkowita i dopuszczalna masa całkowita 

Dopuszczalna masa całkowita w dowodzie auta to maksymalna waga pojazdu, przy której jazda nim jest wciąż bezpieczna. Ładowność jest z kolei różnicą pomiędzy tą masą a masą własną pojazdu (w którą, przypomnijmy – wliczają się również wszystkie płyny eksploatacyjne oraz zapełniony zbiornik paliwa). Różnica wskazuje, jak duży ciężar możesz załadować: pamiętaj, że nie chodzi tu tylko o to, co znajdzie się w bagażniku, ale również… o pasażerów. 

Rubryka F.1 i F.2 w dowodzie rejestracyjnym

Być może zastanawiasz się, po co właściwie w dowodzie rejestracyjnym znajdują się dwie rubryki określające maksymalną całkowitą masę pojazdu – szczególnie że podane w nich wartości stosunkowo często się pokrywają. Nie jest to jednak regułą, gdyż różnice mogą być tu dość istotne. 

  • W rubryce F.1 znajdziesz maksymalną masę całkowitą przewidzianą przez konstruktora pojazdu. Jest ona szacowana z uwzględnieniem wykonania oraz konstrukcji auta.
  • W rubryce F.2 znajduje się z kolei największa dopuszczalna dla danego pojazdu masa, jaką przewidują obowiązujące w kraju przepisy. Czasami może być mniejsza, niż masa w poprzedniej rubryce: najczęściej dotyczy to samochodów ciężarowych. 
masa własna pojazdu

Przewóz bagażu – akcesoria Inter Cars 

Mogłoby się wydawać, że przewożenie bagażu nie jest niczym skomplikowanym. Wystarczy przecież włożyć walizki, torby lub paczki do bagażnika… Rzeczywiście, często tak jest. Czasem jednak chcemy zabrać ze sobą przedmioty o nietypowych wymiarach albo mamy do spakowania naprawdę dużą ilość rzeczy. W takich sytuacjach przydadzą się akcesoria, które dostępne są w naszym sklepie Inter Cars. 

Niektóre przedmioty zajmują dużo miejsca – nawet jeśli jednocześnie są lekkie – i mogą sprawić, że nie wszystko, co chcesz zabrać, zmieści się w bagażniku. Jeśli chcesz zyskać dodatkową przestrzeń do przewożenia, zdecyduj się na boks, który możesz umieścić na dachu swojego pojazdu. 

Jeśli często wozisz ze sobą wiele rzeczy (szczególnie tych drobniejszych), to na pewno wiesz, jak ciężko jest czasem zapanować nad pojawiającym się bardzo szybko bałaganem. Podczas jazdy przedmioty przesuwają się i przewracają, co potrafi zdekoncentrować kierowcę. Jeśli chcesz tego uniknąć, dobrym rozwiązaniem będzie specjalny organizer do bagażnika. 

Lubisz jeździć rowerem? W takim przypadku pewnie chciałbyś móc zabierać ze sobą swój jednoślad, gdy wybierasz się na urlop lub za miasto. Przewożenie rowerów bez specjalnego uchwytu jest trudne, jeśli jednak go zamontujesz – nie będzie stanowiło najmniejszego problemu. 

Wszystkie te akcesoria znajdziesz w naszym sklepie Inter Cars. Przygotowaliśmy dla Ciebie wiele produktów, dzięki którym transport różnego rodzaju bagażu stanie się znacznie łatwiejszy i bezpieczniejszy. Wybierz coś dla siebie!

Masa pojazdu w dowodzie… i w rzeczywistości

W jaki sposób określana jest masa własna pojazdu? Dzieje się to podczas badań homologicznych, które poprzedzają wprowadzenie samochodu do sprzedaży. Uzyskane wyniki umieszcza się w dowodzie rejestracyjnym. Teoretycznie sprawa jest prosta – jednak, jak to często bywa, w praktyce sytuacja bywa znacznie bardziej skomplikowana. 

Producentom pojazdu z reguły zależy na tym, by masa pojazdu w dowodzie była jak najniższa. Dlaczego? Lżejszy samochód wykazuje się lepszymi osiągami oraz mniejszym zużyciem paliwa. Z tego powodu do testów oraz prób wykorzystuje się pojazdy z najuboższą wersją wyposażenia. Modele, które później trafiają do salonów, mogą zauważalnie się od nich różnić swoją masą: liczne dodatki znacznie ją zwiększają. 

Obowiązujące w Polsce prawo o ruchu drogowym określa masę własną pojazdu jako jego ciężar wraz z normalnym wyposażeniem, olejami, smarami, paliwem i cieczami w ilościach nominalnych, bez kierowcy. (Prawo o ruchu drogowym, Dz. U. z 2021). Za to dyrektywa 95/48/EC Unii Europejskiej definiuje masę własną pojazdu, wliczając w nią kierowcę (przyjmuje się, że waży on 75 kilogramów). 

W konsekwencji, dane homologacyjne pojazdów zawierają masę własną z uwzględnieniem masy kierowców – i taka właśnie wartość znajduje się w dowodzie rejestracyjnym. 

I choć mogłoby się wydawać, że takie postępowanie nie powinno nieść za sobą poważnych konsekwencji – to w rzeczywistości często jest przyczyną awarii oraz wypadków. Kierowca, nieświadomy tego, ile faktycznie waży jego auto, może nieświadomie je przeciążyć – a to nie tylko w ogromnym stopniu wpływa na charakterystykę prowadzenia, ale również naraża samochód na usterki. 

Jak się okazuje, ten problem jest najbardziej wyrazisty w przypadku kamperów: tam różnice pomiędzy oficjalną a rzeczywistą ładownością są często bardzo duże. Niekiedy okazuje się, że gdy zbiorniki płynów są pełne, a pasażerowie zajmują swoje miejsca we wnętrzu pojazdu – dopuszczalna masa całkowita zostaje praktycznie osiągnięta.

Zobacz również: Jazda z przyczepą kempingową. Co trzeba wiedzieć?

Dlaczego dopuszczalna ładowność w dowodzie to ważny parametr?

Masa własna pojazdu oraz dopuszczalna ładowność w dowodzie to dane, które kierowcy często uznają za mało istotne. Niesłusznie, gdyż te parametry wcale nie są podawane bezpodstawnie. Dopuszczalna masa całkowita jest progiem granicznym: po jego przekroczeniu jazda staje się zdecydowanie bardziej niebezpieczna. 

Co może się stać, gdy dopuszczalna masa całkowita w dowodzie zostanie przekroczona? Oto kilka najczęściej pojawiających się konsekwencji. 

  • Zwiększone ryzyko wypadku – gdy dopuszczalna masa pojazdu zostanie przekroczona, prowadzenie auta staje się znacznie trudniejsze, szczególnie podczas pokonywania zakrętów. Jak pokazują testy, to może zakończyć się nawet dachowaniem!
  • Obniżenie osiągów – przeładowany pojazd zauważalnie wolniej się rozpędza. Przyspieszenie do 100 km/h może zająć o kilka sekund więcej! Dodatkowo, jadąc nadmiernie obciążonym autem, musisz liczyć się ze zwiększonym zużyciem paliwa. 
  • Szybsze zużywanie się auta – nadmierne obciążenie zauważalnie zmniejsza trwałość poszczególnych elementów pojazdu. Nie chodzi tylko o podwozie, gdyż wzrasta także ryzyko korozji karoserii! Wszystko przez pojawiające się w takich sytuacjach nadmierne naprężenia. 

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Nie – ponieważ pojazdy na ogół dostępne są w różnych wersjach wyposażenia, a każdy zestaw elementów będzie miał nieco inną masę. Zawsze warto więc sprawdzać, jaka konkretnie wartość dotyczy wybranego modelu. 

Zdecydowanie warto! Wiedząc, ile dokładnie waży pojazd i ile wynosi dopuszczalna masa całkowita, jesteśmy w stanie dokładnie określić ilość ładunku, jaką możemy bezpiecznie w nim przewozić. Nie chodzi tylko o to, by nie łamać przepisów. Przeładowanie pojazdu negatywnie wpływa na jego stabilność na drodze, a także na zużycie paliwa. 

Tak – dlatego, że dopuszczalną ładowność oblicza się, odejmując masę własną pojazdu od dopuszczalnej masy całkowitej. 
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!