Honda Accord to jedna ze sztandarowych propozycji Hondy. Pod koniec 2022 roku zaprezentowano już 11. generację tego modelu. Docelowym rynkiem nowego Accorda są Stany Zjednoczone. Podobnie jak jego poprzedniczki nie będzie oferowany klientom w Europie. Czy mają czego żałować? Jak wygląda nowy Accord? 

honda accord nowy

Honda Accord popularność w Europie zaczęła zdobywać w latach 80. XX wieku, a w następnych dwóch dekadach odniosła spory sukces. Wraz z pojawieniem się mody na auta klasy SUV sprzedaż sedanów klasy średniej na naszym kontynencie zaczęła spadać. Kiepskie wyniki 8. generacji spowodowały, że wraz z zakończeniem jej produkcji, Accord zniknął z oferty europejskiej. Generacje 9. i 10. były produkowane już wyłącznie w odmianie amerykańskiej. Tendencja ta obejmie także najnowszą odsłonę. 

Z tego tekstu dowiesz się m.in.:

Honda Accord XI – hybrydowa rewolucja

Najnowsza odsłona sedana Hondy wyróżnia się na tle poprzednich generacji tym, że stawia nacisk na odmiany hybrydowe. Stanowią one trzon oferty modelu, podczas gdy poprzedniczka oferowana była w trzech odmianach benzynowych i jednej hybrydowej. Honda utrzymała w katalogu wersję benzynową nowego sedana. Ma ona pod maską znany z 10. generacji silnik 1.5 z turbosprężarką o mocy 194 KM, który dostępny jest w dwóch najtańszych wersjach wyposażenia EX i LX. Niedostępne będą spalinowy wariant 2.0 i topowa odmiana napędu poprzedniczki, czyli 2.0 turbo.

Za napęd pozostałych odmian nowego Accorda odpowiada układ hybrydowy. Składają się na niego dwulitrowy, wolnossący silnik benzynowy i jednostka elektryczna, które zapewniają 204 KM mocy systemowej. To nieco mniej niż najmocniejsza hybryda poprzedniej generacji (212 KM), ale z pewnością tę stratę zrekompensuje o 20 Nm większy moment obrotowy. 

honda accord 2023

Moc na przednie koła będzie przenoszona za pośrednictwem bezstopniowych skrzyń biegów (CVT). W jednostkach benzynowych jest to przekładnia pasowa z kołami stożkowymi, w układzie hybrydowym znajduje się skrzynia nazywana e-CVT. Integruje ona skrzynię biegów z generatorem i silnikiem elektrycznym. Oparta jest na przekładni planetarnej, dzięki czemu możliwa jest preselekcja przełożenia przez kierowcę. Rozwiązanie to jest bardzo podobne do tego, jakie w swoich autach hybrydowych od lat stosuje koncern Toyoty. 

Nowa Honda – spójna stylistyka

Honda Accord w nowej odsłonie stylistycznej rozwija estetykę poprzedniczki i zarazem nawiązuje do innych modeli marki. W tym elegancko wyglądającym sedanie znaleźć można wyraźne echa designu zaprezentowanej w 2021 Hondy Civic, szczególnie w jej odmianie na rynek amerykański. 

Europejski Civic jest łatwy do odróżnienia od Hondy Accord 2023. Niewprawne oko może pomylić jednak amerykańskie wersje tych modeli. Zachodząca na błotniki pokrywa silnika, zbliżona linia boczna do Civica sedan i zbliżony kształt reflektorów powodują, że auta są podobne. Jednocześnie o wiele większa atrapa chłodnicy, smukłe linie i łagodniejsze przetłoczenia oraz detale takie jak kierunkowskazy, których kształt nawiązuje do klasycznego logo Hondy (skrzydła), powodują, że Accord sprawia wrażenie bardziej eleganckiego. 

Oczywiście modele te różnią się wielkością, ale nowa Honda Accord jest nie tylko większa od Civica, ale też od swojej poprzedniczki, chociaż w tym wypadku różnica jest niewielka. Rozstaw osi pozostał taki sam – 2830 mm, podobnie jak szerokość auta – 1860 mm. Nowy model jest dłuższy o 70 mm od poprzedniego i mierzy obecnie 4970 mm. 

Wnętrze Accorda wygląda niemal identycznie jak w Civicu. Ergonomiczny, minimalistyczny design może się podobać, ale ewidentnie liczyła się tutaj funkcjonalność, a nie designerskie fajerwerki. Prosta deska rozdzielcza przedzielona siatkową listwą, kierownica, ekran i panel przycisków są niemal identyczne z tymi użytymi w Civicu. Tunel centralny z dźwignią wyboru kierunku i cup-holderami także znaleźć można w mniejszej Hondzie. Chociaż niektóre detale wskazują, że Accord jest sytuowany wyżej od Civica, to ogólny wygląd wnętrza jest bardzo podobny. 

Honda Accord – cena, wyposażenie i osiągi

Accord obecnie jest dostępny w USA (gdzie jest produkowany), Australii, Japonii i Chinach. Nie można więc podać wiarygodnych cen z naszego rynku. Niewiele też wskazuje, aby Honda miała wrócić z tym modelem do Europy, gdzie w jej klasie królują produkty niemieckie. Toyota, największy japoński konkurent Hondy również oferuje hybrydowe Camry, które mają przyzwoitą pozycję rynkową.

Jeżeli mimo wszystko jest to auto Twoich marzeń, masz tylko jedną opcję – sprowadzić je ze Stanów. Na pozostałych rynkach, gdzie jest dostępne, obowiązuje ruch lewostronny. Ile kosztuje nowa Honda Accord? Cena w USA za najtańszą odmianę LX z benzynowym silnikiem 1.5 turbo zaczyna się od około 27 000 USD. Lepiej wyposażona wersja EX z tym samym silnikiem to już koszt około 29 500 USD. Wersje hybrydowe są droższe – kosztują od 31 900 USD (Sport Hybrid) do 37 900 USD (Touring Hybrid). 

honda accord

Honda Accord 2023 – wersje wyposażenia

Najtańsza odmiana jest dość słabo wyposażona. Jednostrefowa klimatyzacja, gumowe koło kierownicy i gałka dźwigni zmiany biegów, niedzielona kanapa tylna (składana w całości) czy brak zamka schowka w kabinie i manualna regulacja foteli nie wyglądają zbyt prestiżowo. Lepiej jest w wersji EX z dwustrefową klimatyzacją, dzieloną kanapą i elektrycznie regulowanym fotelem, ale w niej także w standardzie nie dostaniesz skóry na kierownicy czy niektórych systemów komunikacji multimedialnej.  

Wyróżnikiem odmian hybrydowych jest większy, 12,3-calowy ekran (odmiany 1.5–7-calowy). Nawet najtańsza wersja Sport wyposażona jest w skórzaną kierownicę i gałkę dźwigni wyboru kierunku. W droższych odmianach EX-L i Sport-L w standardzie znajdziesz podgrzewane fotele przednie, regulowane elektrycznie z pamięcią ustawień i tapicerką ze wstawkami ze skóry oraz podgrzewane lusterka.  

Najlepiej wyposażona wersja Touring ma podgrzewane i wentylowane przednie fotele, podgrzewane miejsca dwóch pasażerów z tyłu, bezprzewodową ładowarkę telefoniczną 15 W, czujnik deszczu, wskaźniki HUD (head-up display, wyświetlane na szybie czołowej), radio HD i system audio firmy Bose z 12 głośnikami. 

Honda Accord – osiągi

Na razie nie zostały podane dokładne osiągi Accorda w obu wersjach silnikowych. Wiadome jest, że odmiany hybrydowe oferują 4 tryby jazdy:

  • Normal;
  • ECON;
  • Sport;
  • Individual.

Wybór będzie miał wpływ na dynamikę jazdy i zużycie paliwa. Ten ostatni parametr Honda podaje dla każdej wersji. 1,5 turbo ma przejeżdżać od 29 do 37 mil na galonie benzyny (1 galon to około 3,8 l, oznacza to spalanie od 6,5 do 8,2 l/100 km). Hybrydowe wersje Sport, Sport-L i Touring pozwolą pokonać 41–46 mil na galonie (5,1–5,8 l/100 km). Najbardziej ekonomiczna jest odmiana EX-L, która może pokonać od 44 do 51 mil na galonie (4,6–5,3 l/100 km). 

Nowa Honda – opinie dziennikarzy i ekspertów

Honda Accord to model, który przed laty pomógł Japończykom zawojować rynek amerykański, dlatego każda nowa odsłona tego modelu wzbudza duże zainteresowanie dziennikarzy motoryzacyjnych. 

Najnowsza generacja od początku jest oceniana pozytywnie. Magazyn Car & Driver opisał ją jako „ewolucję zwycięskiej formuły” i mimo początku roku, wskazał jako faworyta do ich corocznego plebiscytu na najlepsze samochody (Accord znalazł się w pierwszej 10 aż 36 razy w ciągu ostatnich 40 lat, co pokazuje jaką estymą cieszy się ten model w USA). Forbes zatytułował swoją prezentację nowej Hondy: „Model, który podtrzymuje płomień sedanów”. W testach mniejszych wydawnictw i blogerów trudno znaleźć złą opinię. Większość z nich daje Accordowi powyżej 8/10 punktów. 

Nieco mniej entuzjastyczny ton miał test przeprowadzony przez Motortrend. Dziennikarze podkreślają zalety auta, które w swojej kategorii wypada bardzo dobrze i jest świetnym pojazdem do efektywnego pokonywania przestrzeni. Twierdzą jednak, że nie spełnia standardów, które sama Honda ustanowiła w przeszłości. Mają na myśli przede wszystkim słabszą reakcję na gaz modeli hybrydowych oraz przestarzały sposób obsługi rekuperacji energii hamowania (przy każdym hamowaniu należy zwiększać jej skuteczność łopatką przy kierownicy, konkurencyjne auta przeważnie mają wbudowaną pamięć i po ustawieniu siły rekuperacji każde zwalnianie jest realizowane z wcześniej ustalonym odzyskiem energii). Jako minus nowego modelu wskazują także to, że wiele elementów wyposażenia jest dostępnych dopiero w najdroższej wersji. 

O opinię na temat nowego Accorda zapytaliśmy także eksperta Inter Cars: kolejna generacja Accorda to typowy sedan na amerykański rynek. Auto celuje w osoby z klasy średniej, spokojne, ustatkowane i używające samochodu do jazdy z punktu A do punktu B, dlatego stawia na ekonomię i łatwą obsługę. Chociaż silnik 1.5 turbo i hybrydowe 2.0 nie kojarzy się większości z USA, to także tam dotarł już trend downsizingu. Samochód ten nie wywołuje większych emocji, ale z pewnością znajdzie licznych nabywców w mniej konserwatywnych stanach. 

2023 Honda Accord – auto rozsądne

Nowy Accord to samochód o łagodnym charakterze. Niektórzy mogą stwierdzić, że wręcz nudnym, ale właśnie takie samochody stają się zwykle rynkowymi przebojami, ponieważ spełniają potrzeby bardzo szerokiej grupy odbiorców. 

W Europie nowa Honda uznana byłaby za auto ekonomiczne. Samochód tej wielkości, który przy odpowiednim traktowaniu spala około 5 l/100 km jest swego rodzaju standardem. W warunkach amerykańskich, gdzie ciągle na drogach królują duże silniki, hybrydowy Accord jest wręcz szokująco oszczędny. Te słowa można odnieść też do rynku australijskiego. Są to więc samochody dla osób, które chcą spokojnie pokonywać duże dystanse i nie wydawać wysokich kwot na benzynę. 

Accord ma zupełnie inną pozycję w Japonii. W ojczyźnie Hondy jest to samochód duży, wymagający wykupionego miejsca parkingowego, które w tym zatłoczonym, górskim kraju jest kosztowne. Z tego powodu samochody tej klasy są przeznaczone raczej dla osób na kierowniczych stanowiskach. 

Gdyby Accord pojawił się w Europie, konkurowałby nie tylko z Toyotą Camry, ale też z autami niemieckimi (Audi A6, BMW 5, Mercedes E), które zwykle mają po kilkanaście wersji silnikowych, bogatsze wyposażenie i lepsze osiągi. Accord byłby od nich dużo tańszy – najpewniej kosztowałby około 170 000 zł (Toyota Camry kosztuje co najmniej 180 000 zł, podczas gdy wymienione auta niemieckie przekraczają 250 000 zł w odmianie podstawowej). Nowa Honda spalałaby także mniej benzyny, ale mogłoby to nie zrekompensować przewag konkurencji z kraju nad Łabą. Wszystko to najpewniej jest przyczyną, dla której ten model nie jest przewidziany do sprzedaży w Europie.

Części do Hondy – Inter Cars

Nowy Accord nie będzie raczej autem często spotykanym w Polsce, ale cechy dla niego charakterystyczne – solidność, praktyczność i niezawodność, mają także inne modele Hondy. Z tego powodu samochodami tej marki jeździ na co dzień wielu Polaków.

Części do aut japońskich nie zawsze są łatwo dostępne, ale bez trudu znajdziesz je w Inter Cars. Bez problemu kupisz materiały eksploatacyjne, części oryginalne i dobrej jakości zamienniki, a nawet elementy do tuningu Twojej Hondy. Sprawdź już teraz całą ofertę Inter Cars!

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Dwie najtańsze wersje dostępne są wyłącznie z silnikiem benzynowym (1.5 turbo, 194 KM). Oprócz nich na rynkach, gdzie dostępny jest Accord, do sprzedaży trafiły cztery wersje wyposażenia napędzane układem hybrydowym z wolnossącym silnikiem 2.0 i mocą systemową 204 KM. Jest to klasyczna hybryda równoległa, podobna do tej stosowanej przez Toyotę.

Najprawdopodobniej nie. Honda wycofała model Accord z rynku europejskiego w 2015 roku. Accord XI jest trzecią z rzędu generacją produkowaną wyłącznie w USA i przeznaczoną głównie na tamtejszy rynek. Dominacja SUV-ów i silna konkurencja wśród europejskich aut klasy średniej, powodują, że japońskiej marce nie opłaca się sprzedaż Accorda w Europie. 

Nowy Accord ma przedłużone i przestylizowane nadwozie oraz wnętrze, które przypominają zaprezentowanego dwa lata wcześniej Civica. Z oferty zniknął silnik 2.0 turbo i 2.0 benzyna bez silnika elektrycznego. Pozostała jedna odmiana silnikowa klasyczna (1.5 turbo) i jedna hybrydowa (2.0 Hybrid). Konstrukcja podwozia jest bardzo zbliżona do poprzedniej generacji.
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!