Pasek rozrządu wymaga regularnej wymiany, co jest jedną z podstawowych czynności serwisowych w samochodzie. Producent aut zwykle zaleca częstotliwość przeglądu tego podzespołu, a zaniedbanie tego obowiązku może prowadzić do poważnych i kosztownych napraw. Dlatego warto dokładnie sprawdzić, co ile powinno się dokonać tej czynności. Podpowiadamy, czym jest pasek rozrządu oraz jakie kroki są niezbędne w procesie jego serwisu.

wymiana paska rozrządu

Utrzymanie silnika samochodu w nienagannym stanie bywa kosztowne, lecz to właśnie dzięki regularnym czynnościom serwisowym możesz zapewnić długą i bezproblemową eksploatację auta. Wymiana paska rozrządu zazwyczaj jest znacznie droższa np. od wymiany oleju, lecz obie czynności mają ogromny wpływ na sprawność samochodu. Upewnij się, co ile wymiana paska rozrządu konieczna jest w Twoim aucie i sprawdź, na co zwrócić uwagę, wybierając nowe części zamienne. Podpowiadamy też, jakie czynności są niezbędne do samodzielnej wymiany tego podzespołu.

Z tego artykułu dowiesz się m.in.:

Czym jest pasek rozrządu?

Pasek rozrządu służy do napędzania mechanizmu rozrządu, który w dużym uproszczeniu odpowiada za sterowanie podzespołami doprowadzającymi powietrze niezbędne do spalenia paliwa w cylindrze, a następnie odprowadzającymi spaliny z komory spalania. Za pośrednictwem paska rozrządu przekazywany jest napęd z koła pasowego wału korbowego do wałka lub wałków rozrządu. Chcesz dowiedzieć się, czym jest czujnik wałka rozrządu? Co to i jak działa, wyjaśniamy na naszym blogu.

W wielu jednostkach napędowych stosowanych pasek rozrządu służy także do napędzania pompy wody. Dzięki temu ciecz chłodząca wydajnie krąży po układzie i ochładza jednostkę napędową, która generuje wysoką temperaturę podczas pracy. Ponadto w niektórych silnikach za pomocą paska rozrządu może być napędzana pompa wtryskowa. Najważniejsze informacje na temat tego podzespołu znajdziesz na naszym blogu. 

Pasek rozrządu poddawany jest w trakcie pracy dużym obciążeniom, dlatego musi być wykonany z trwałych materiałów. Choć z wyglądu element ten może wydawać się zwykłym kawałkiem gumy, to w rzeczywistości składa się kilku warstw, a każda z nich pełni istotną funkcję. Zewnętrzna część to wykonany z syntetycznego kauczuku grzbiet, który zapewnia elastyczność oraz poślizg. Głębsza warstwa to kord wykonany zazwyczaj z włókna szklanego, który pełni funkcję szkieletu podzespołu. Kolejna warstwa to zęby, które podobnie jak grzbiet wykonane są z kauczuku syntetycznego. Ostatnią warstwą jest teflon lub specjalna tkanina, które odpowiada za dodatkowe wzmocnienie konstrukcji zębów paska rozrządu.

pasek rozrządu

Pasek rozrządu nazywany jest także paskiem zębatym. To właśnie zęby odpowiadają za przenoszenie napędu na odpowiednio wyprofilowane koła poszczególnych podzespołów napędzanych przez pasek rozrządu. Najczęściej spotykane są trzy profile zębów:

  • półokrągłe,
  • trapezowe,
  • ewolwentowe.

Od rodzaju wyprofilowania zębów zależą m.in. stopień wyciszenia napędu rozrządu oraz usuwanie powietrza spomiędzy paska i podzespołów, co jest szczególnie istotne podczas pracy silnika z wysoką prędkością obrotową. 

Pasek rozrządu – co ile wymiana?

Wymiana paska rozrządu powinna nastąpić nie później niż po 5 latach eksploatacji. W samochodach pokonujących znaczne przebiegi czynnikiem istotniejszym od wieku jest przebieg, jaki w silniku pokonał pasek rozrządu. Co ile wymiana? Niestety trudno jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. 

Pewne jednostki napędowe, takie jak wciąż popularny silnik wysokoprężny 1,9 TDI niemieckiego koncernu VAG, w niektórych odmianach wymaga wymiany paska rozrządu nawet co 60 tys. km. W większości modeli aut żywotność paska wynosi ponad 100 tys. km. Jednym z rekordzistów jest wysokoprężny silnik 1,6 HDI francuskiego koncernu PSA, którego żywotność producent określił na 240 tys. km lub 10 lat. Należy jednak zaznaczyć, że w przypadku trudnych warunków pracy zalecane jest skrócenie interwału wymiany do 180 tys. km. Szczegółowe informacje dotyczące przebiegu, przy którym konieczna jest wymiana paska rozrządu, znajdziesz w instrukcji obsługi lub na stronie internetowej producenta pojazdu.

zerwany pasek rozrządu

Co ile wymiana paska rozrządu? Nie tylko wiek i przebieg mogą wskazywać moment, w którym konieczna jest wymiana tej kluczowej części. Wszelkie niepokojące odgłosy dobiegające z okolicpodzespołu podczas pracy mogą świadczyć o zużyciu. Warto skontrolować wizualnie stan paska, gdyż jakiekolwiek uszkodzenia strukturylub nalot z oleju silnikowego kwalifikują pasek rozrządu do natychmiastowej wymiany. 

Na żywotność podzespołu wpływają także wspomniane trudne warunki pracy. Zalicza się do nich m.in. użytkowanie auta na krótkich dystansach (5-10 km dziennie), udział w wyścigach czy częste jeżdżenie w górach i hamowanie silnikiem. Warto wtedy dla własnego spokoju przyspieszyć wymianę paska rozrządu nawet o kilkadziesiąt tysięcy kilometrów. Wymiana paska rozrządu zalecana jest także po zakupie używanego samochodu, zwłaszcza jeśli sprzedający nie przedstawił dokumentacji potwierdzającej montażu nowej częścizauważa ekspert Inter Cars.

Zerwany pasek rozrządu – skutki awarii

Odkładana w czasie i kilometrach wymiana paska rozrządu znacznie zwiększa ryzyko pęknięcia, co często skutkuje poważnymi uszkodzeniami silnika. Zerwany pasek rozrządu powoduje najmniejsze szkody w silnikach z rozrządem bezkolizyjnym. W jednostkach napędowych tego typu tłok znajdując się w najwyższym położeniu, nie ma kontaktu z zaworami, które straciły synchronizację na skutek pęknięcia paska rozrządu. Nadal jest to poważna awaria uniemożliwiająca kontynuowanie jazdy, jednak koszty naprawy w najlepszym przypadku ograniczają się jedynie do wymiany paska i pozostałych elementów układu rozrządu. Rozwiązanie to spotykane jest w niektórych 8-zaworowych silnikach benzynowych, takich jak np. 1,1 FIRE stosowany m.in. w Fiacie Panda II.

W zdecydowanej większości silników występuje rozrząd kolizyjny, a skutki awarii paska mogą być bardzo poważne i kosztowne w naprawie. Zerwany pasek rozrządu doprowadza do kontaktu zaworów z tłokiem, co poważnie uszkadza obydwa podzespoły. Efektem są skrzywione zawory, uszkodzony tłok, a to niejedyne elementy wymagające naprawy i wymiany. Na wysokość kosztów usunięcia usterki wpływa także konieczność wymiany popychaczy zaworowych, planowania głowicy, uszczelki pod głowicą i uszczelek pokrywy zaworów. Cena końcowa tak zaawansowanej naprawy to co najmniej kilka tysięcy złotych, a w nowoczesnych silnikach o bardziej skomplikowanej konstrukcji suma kosztów często przekracza 10 tysięcy złotych.

Jaki jest koszt wymiany paska rozrządu?

Na koszt wymiany paska rozrządu składa się nie tylko zakup nowego podzespołu. Konieczna jest także wymiana pozostałych podzespołów wchodzących w skład układu rozrządu, a należą do nich:

  • rolki napinające,
  • pompa wody – nie występuje w każdym silniku,
  • śruby montażowe,
  • uszczelki.

Zakup dobrej jakości zestawu naprawczego rozrządu różni się w zależności od modelu samochodu. Dla przykładu: komplet części do Opla Astra H z silnikiem benzynowym o pojemności 1,8 l to wydatek ok. 550 zł. Z kolei taki sam zestaw do Toyoty Avensis T25 z silnikiem wysokoprężnym o pojemności 2,0 l kosztuje ok. 1100 zł. Niezależnie od modelu auta konieczny jest też często zakup materiałów montażowych, takich jak np. zrywalny klej do gwintów nakładany na śruby montażowe czy nowy płyn chłodniczy. 

Wymiana paska rozrządu wiąże się także ze znacznymi kosztami robocizny, które trzeba ponieść w warsztacie samochodowym. Podobnie jak w przypadku ceny części zamiennych, koszt usługi różni się m.in. ze względu na stopień skomplikowania układu czy utrudnionego dostępu do paska rozrządu, co często wiąże się z koniecznością zdemontowania np. pasa przedniego. W popularnych modelach aut koszt robocizny wynosi zazwyczaj od 500 do 1000 zł.

co ile wymiana paska rozrządu

Choć sumaryczna cena zakupu części zamiennych i usługi wymiany zwykle przekracza 1000 zł to i tak jest to znacznie niższy koszt od ceny naprawy usterek spowodowanych przez zerwany pasek rozrządu. Ponadto fachowa wymiana podzespołu zapewnia co najmniej kilka lat bezproblemowej eksploatacji. 

Samodzielna wymiana paska rozrządu

Wymiana paska rozrządu to spory wydatek, więc niejeden właściciel samochodu z pewnością zastanawia się nad samodzielnym wykonaniem tej czynności serwisowej. Należy mieć na uwadze stopień skomplikowania takiej operacji, a także świadomość znacznych kosztów np. w przypadku przestawienia się wałków rozrządu lub zsunięcia się niefachowo zamontowanego paska. Wskazany poniżej sposób wymiany zawiera ogólne wskazówki, a procedura wymiany rozrządu może różnić się w konkretnych modelach samochodów.

Nowoczesne auta często mają ciasno zabudowaną komorę silnika, więc konieczny jest demontaż wielu elementów, a czasem całego pasa przedniego. Po uzyskaniu swobodnego dostępu do mechanizmu rozrządu należy zablokować wałek rozrządu i wał korbowy przy użyciu specjalistycznych trzpieni. W niektórych silnikach konieczne może być użycie większej liczby trzpieni w celu zablokowania kilku elementów obrotowych. 

Następnym krokiem jest zluzowanie nakrętki rolki napinającej. Dzięki poluzowaniu tego podzespołu pasek rozrządu staje się luźny i można go zdemontować. Po zdjęciu paska należy odkręcić rolkę mocującą oraz zdemontować pompę wody, jeśli w Twoim samochodzie element ten także napędzany jest paskiem. Demontażowi pompy towarzyszy wypłynięcie płynu chłodniczego z układu, więc warto przygotować spore wiadro lub inny pojemnik.

Po zdemontowaniu podzespołów z samochodu należy przystąpić do montażu nowych części zamiennych. Kompletny zestaw naprawczy powinien składać się z: paska rozrządu, napinacza, często również pompy wody, a także śrub i szpilek, które należy montować z użyciem kleju zrywalnego. 

W miejsce zużytych części należy zamontować nowe podzespoły, a na koniec nałożyć pasek rozrządu i przykręcić rolkę napinającą. Konieczna jest weryfikacja ustawienia rozrządu poprzez ponowny montaż trzpieni blokujących. Wpierw należy wsunąć blokadę do wału korbowego, a następnie do wałka rozrządu. W obu przypadkach trzpień powinien wejść bez znacznego oporu, a znaczniki znajdować się na swoich miejscach. Następnym krokiem jest weryfikacja napinacza. W wielu silnikach dopuszczalne jest niewielkie przesunięcie wskaźnika na napinaczu o ok. 5 mm w prawo. Jeśli wszystkie wskaźniki są na swoich miejscach, można przystąpić do montażu osłony rozrządu i pozostałych elementów zdemontowanych na czas wymiany. 

Gdzie kupić wysokiej jakości zestaw naprawczy rozrządu?

Wysokiej jakości zestaw naprawczy rozrządu powinien składać się z wszystkich elementów, których wymiana została wskazana przez producenta samochodu. Najczęściej są to: pasek rozrządu, napinacz, pompa wody, a także elementy montażowe. Nasi eksperci wybrali zestawy naprawcze pochodzące od renomowanych producentów, które szybko i łatwo znajdziesz w sklepie Inter Cars.

Terminowa wymiana paska rozrządu ogranicza ryzyko poważnych awarii

Wymiana rozrządu zapewnia długą i bezproblemową eksploatację samochodu. Dlatego kluczowe jest przestrzeganie interwału wymiany przewidzianego przez producenta auta. Co ile wymieniać pasek rozrządu? W przypadku użytkowania pojazdu w trudnych warunkach warto wymienić go przy mniejszym przebiegu. Wykonanie tej czynności serwisowej wskazane jest także po zakupie używanego samochodu, zwłaszcza jeśli brakuje dokumentacji potwierdzającej wymianę rozrządu. Kompletny asortyment części zamiennych do swojego samochodu znajdziesz w sklepie Inter Cars.

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Pod tą nazwą kryje się przeskoczenie paska rozrządu zazwyczaj o jeden ząbek. Do zdarzenia tego dochodzi np. na skutek znacznego zużycia napinacza lub niefachowego montażu paska. Przeskok powoduje straty na synchronizacji podzespołów silnika i wymaga pilnej naprawy.

Wymiana samego paska rozrządu to zły pomysł, ponieważ na właściwą pracę układu wpływa także stan pozostałych podzespołów. Oszczędności na zakupie części mogą spowodować zerwanie paska rozrządu, pomimo montażu nowego podzespołu, np. na skutek zatarcia się napinacza lub pompy wody.
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!