Czujnik położenia wałka rozrządu to element, bez którego prawidłowa praca jednostki napędowej auta nie byłaby możliwa. To właśnie dzięki niemu komputer pokładowy samochodu jest w stanie uzyskać wszystkie informacje niezbędne do optymalizacji ilości dostarczanego paliwa oraz kontroli jazdy. Gdzie jest czujnik położenia wałka rozrządu? W jaki sposób działa? Jak rozpoznać jego awarię? Czy wymiana konieczna? A może da się go naprawić? Na te i inne pytania odpowiadamy w naszym artykule!

Czy wiesz, do czego służy wałek rozrządu? To bardzo ważna część układu napędowego – jej zadaniem jest wprawianie zaworów silnika w ruch, dzięki czemu pojazd jest w stanie się poruszać. Czujnik położenia wałka rozrządu jest równie istotny, ponieważ jego awaria może skutkować nagłym zatrzymaniem samochodu. Przygotowaliśmy dla Ciebie artykuł, dzięki któremu zdobędziesz wszystkie niezbędne informacje na temat tego elementu. W ten sposób jeszcze lepiej poznasz działanie swojego samochodu i będziesz wiedział, jak rozpoznać ewentualne awarie rozrządu. Zapraszamy do lektury! 

Z tego artykułu dowiesz się między innymi:

baner mamy części do Twojego samochodu

Jak działa czujnik położenia wałka rozrządu?

Głównym zadaniem czujnika wałka rozrządu jest przekazywanie informacji do sterownika silnika o aktualnej pozycji wałka rozrządu. Dzięki płynącym z niego informacjom komputer pokładowy wie, czy samochód aktualnie porusza się, czy stoi w miejscu. Jest także w stanie analizować dane dotyczące zużycia paliwa, co przekłada się na optymalizację spalania podczas jazdy. 

Czujnik położenia wałka rozrządu wyposażony jest w specjalną tarczę mierniczą, która umieszczona jest na kole zamachowym. Tarcza ta może być wyposażona w zębatki lub magnesy albo też ma wycięte szczeliny. 

Budowa czujnika rozrządu umożliwia określanie ustawienia zespołu korbowego w konkretnej chwili – dzięki temu da się określić, kiedy tłok pierwszego cylindra znajdzie się w „martwym punkcie”. Ta informacja daje możliwość precyzyjnego wyznaczenia najlepszego momentu na rozpoczęcie wtrysku sekwencyjnego. To właśnie dlatego każdy błąd czujnika położenia wałka rozrządu może być obarczony poważnymi konsekwencjami. 

Kolejnym, równie istotnym zadaniem czujnika wałka rozrządu, jest generowanie sygnału, który steruje pracą zaworu elektromagnetycznego w układach zawierających pompowtryskiwacze (element wtrysku bezpośredniego). Sterując pracą silnika, wspomniany czujnik zapobiega też spalaniu stykowemu w cylindrach. 

Jak działa czujnik położenia wałka rozrządu

Gdzie znajduje się czujnik położenia wałka rozrządu?

By móc kontrolować stan poszczególnych elementów silnika, trzeba przede wszystkim wiedzieć, gdzie są ulokowane oraz na co zwracać uwagę przy oględzinach. Omawiana część mechanizmu silnika jest zamontowana w głowicy, a jednocześnie skierowana w stronę umieszczonego na wałku rozrządu koła sygnałowego. Dzięki takiemu ułożeniu sterownik silnika ma możliwość wyznaczania kąta położenia wałka. 

Czujnik położenia wałka rozrządu – usterki

Wszystkie elementy silnika samochodowego ulegają stopniowemu zużyciu i co pewien czas wymagają wymiany. Czujnik położenia wałka rozrządu nie jest tutaj wyjątkiem – może przestać prawidłowo działać w wyniku awarii lub zbyt długiej eksploatacji. Warto wiedzieć, jakie są oznaki jego uszkodzenia. 

Objawy awarii czujnika położenia wałka rozrządu

Istnieje kilka dość charakterystycznych sytuacji, które powinny sprawić, że pomyślisz o usterce czujnika wałka rozrządu. Zalicza się do nich:

  • problem z normalnym rozruchem silnika,
  • awaryjny tryb działania sterownika pojazdu,
  • świecąca lampka kontrolna sygnalizująca błąd układu,
  • zapisanie przez rejestrator pamięci komputera pokładowego kodu usterki,
  • samoczynna blokada skrzyni biegów.

Czy uszkodzony czujnik położenia wałka rozrządu zawsze daje zauważalne oznaki? Czasami objawy awarii są na tyle subtelne, że kierowca przez dłuższy czas nie jest w stanie ich zauważyć i dopiero dogłębne testy przeprowadzone w profesjonalnym serwisie mogą wykazać usterkę. Niekiedy charakterystyczne problemy z samochodem są w rzeczywistości wynikiem czegoś zupełnie innego, na przykład błędów instalacji elektrycznej przekazującej informacje do komputera pokładowego.

Pamiętaj jednak, żeby nigdy nie bagatelizować niepokojących symptomów! Jeżeli zauważysz coś, co wyda Ci się podejrzane, nie zwlekaj z wizytą u mechanika. Wczesne wykrycie przyczyny awarii często pozwala uniknąć rozległych uszkodzeń i kosztów, a niekiedy wręcz chroni przed wypadkiem.

Objawy awarii czujnika położenia wałka rozrządu

Błąd czujnika położenia wałka rozrządu – przyczyny awarii

Co może doprowadzić do tego, że naprawa czujnika wałka rozrządu jest nieunikniona? Przyczyn awarii może być naprawdę wiele, jednak wadliwa praca tego elementu często wynika z:

  • zwarcia w wiązce przewodów czujnika,
  • zanieczyszczenia złącza sygnału elektrycznego,
  • korozji w złączach czujnika,
  • poluzowania czujnika na skutek wibracji emitowanych przez silnik,
  • zanieczyszczeń magnetycznych cząstkami metali,
  • obecności w czujniku wody.

Naprawa czujnika wałka rozrządu – czy jest konieczna?

Cy jazda z uszkodzonym czujnikiem wałka rozrządu jest niemożliwa? Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna. Owszem, samochód po takiej awarii zazwyczaj nadal jest w stanie jeździć, jednak nie jest to najlepszy pomysł. Adaptacja czujnika wałka rozrządu może pomóc Ci w przywróceniu dawnej sprawności.

Błąd położenia wałka rozrządu, nawet jeśli nie powoduje wyraźnie zauważalnych problemów, z pewnością przyczyni się do obniżenia osiągów pojazdu. Słabsze przyspieszenie, spadek mocy, nagłe gaśnięcie w czasie jazdy – to tylko niektóre z potencjalnych konsekwencji. Warto brać pod uwagę także fakt, że nieprawidłowo funkcjonujący czujnik położenia wałka rozrządu jest równoznaczny ze znacznym zwiększeniem spalania paliwa. 

Choć wymiana czujnika wałka rozrządu jest więc niewątpliwie pewnym wydatkiem – jej unikanie wcale nie będzie oszczędnością pieniędzy, wręcz przeciwnie. Zepsute elementy prędzej czy później będzie trzeba zastąpić nowymi.

Naprawa czujnika wałka rozrządu

Wymiana czujnika położenia wałka rozrządu

Wymiana czujnika wałka rozrządu zawsze powinna być poprzedzona dokładną diagnostyką. Gdy wiesz, gdzie dokładnie leży problem, będziesz w stanie skutecznie go usunąć.

Czujnik wałka rozrządu: jak sprawdzić jego działanie?

Wykonanie kilku niezbyt skomplikowanych czynności pozwoli Ci sprawdzić, jak funkcjonuje w Twoim samochodzie czujnik położenia wałka rozrządu. Cena nowego urządzenia bywa dość wysoka, dlatego warto najpierw zbadać, czy usterki nie da się w prosty sposób usunąć. 

Jak to zrobić? Przede wszystkim musisz zaopatrzyć się w kilka niezbędnych przyrządów. Jednym z nich jest omomierz, dzięki któremu będziesz w stanie zmierzyć opór elektryczny. Czasami omomierz to za mało, wtedy warto skorzystać z oscyloskopu, który umożliwia dokładne przeanalizowanie przebiegu wysyłanych impulsów. 

Istotnych informacji może Ci dostarczyć sprawdzenie napięcia zasilania pomiędzy czujnikiem położenia wałka rozrządu a sterownikiem silnika. Sprawdź, jaka powinna być prawidłowa wartość. Informacje podawane są przez producentów samochodów. Zazwyczaj wynosi ona około 5 V. 

Nie zapominaj także o prostych, oczywistych kwestiach, które czasami umykają naszej uwadze. Zwróć więc uwagę na to, czy na pewno wszystkie złącza przewodów, wtyki i sam czujnik są prawidłowo podłączone. Odczytaj pamięć usterek i zobacz, czy elementy czujnika nie są skorodowane lub uszkodzone.

Rozrząd jest skomplikowanym i bardzo ważnym elementem w konstrukcji każdego silnika spalinowego. Jeżeli chcesz dowiedzieć się, jak często trzeba go wymieniać i jak rozpoznać potencjalną usterkę, przeczytaj artykuł, który dla Ciebie przygotowaliśmy.

Czujnik wałka rozrządu: jak sprawdzić jego działanie

Czujnik położenia wałka rozrządu – cena

Ile kosztuje wymiana czujnika wałka rozrządu? Wszystko zależy od modelu samochodu, którego jesteś właścicielem. Zazwyczaj ceny mieszczą się w granicach 50-500 złotych. To koszt zakupu samego elementu – musisz do niego doliczyć opłatę za usługę serwisową, która wynosi na ogół 100-400 złotych. Jeżeli masz odpowiednie kompetencje, niezbędne narzędzia i nieco doświadczenia, proces wymiany możesz przeprowadzić samodzielnie.

Na rynku dostępne są obecnie czujniki położenia wałka rozrządu o różnym mechanizmie działania. Mogą wykorzystywać cewkę z biegunem i magnesem magnetycznym (czujniki magnetyczne) lub też reagować na działanie zewnętrznego pola magnetycznego (czujniki magnetorezystancyjne). Czujniki Halla są z kolei wyposażone w przetwornik, który moduluje sygnał wyjściowy w odpowiedni na pole magnetyczne. 

Na efektywność pracy silnika samochodu wpływa wiele czynników. Funkcjonowanie czujnika wałka rozrządu współgra z czujnikiem wału korbowego, zwanego również czujnikiem położenia lub czujnikiem prędkości obrotowej silnika. Jego zadaniem jest ustalanie czasu zapłonu, a także przekazywanie sygnału prędkości obrotowej do komputera.

Postaw na jakość – wybierz Inter Cars!

Pamiętaj, że uszkodzenie nawet jednego elementu znacząco obniża jakość pracy całego mechanizmu. Sięgając po wysokiej jakości części zamienne, możesz mieć gwarancję, że Twój samochód będzie funkcjonował sprawnie, a zakupione komponenty doskonale spełnią swoje zadanie. W naszym sklepie Inter Cars znajdziesz szeroki wybór czujników położenia wałka rozrządu oraz wału korbowego. Oferujemy także wiele narzędzi, które mogą przydać Ci się podczas ich wymiany. Zapraszamy do zapoznania się z ofertą! 

szukasz produktu który opisujemy?

Opinia eksperta

Działanie czujnika położenia wałka rozrządu zauważalnie przekłada się na efektywność pracy całego mechanizmu silnika mówi ekspert Inter Cars. Dodaje też: Warto pamiętać o tym, że jest to element nienaprawialny: gdy odmówi posłuszeństwa, jedynym rozwiązaniem jest zamontowanie w jego miejsce nowego. Warto regularnie sprawdzać stan rozrządu oraz jego czujnika w każdym samochodzie – czasami awaria nie daje widocznych objawów!

Już wiesz, że czujnik położenia wałka rozrządu jest bardzo istotny dla prawidłowej pracy jednostki napędowej. Ten niepozorny element umożliwia dokładne określenie pozycji rozrządu, optymalizację jazdy i zwiększenie efektywności wykorzystywania paliwa. Dbając o to, by był w dobrym stanie, nie tylko unikasz zbędnych wydatków, ale także podwyższasz bezpieczeństwo i komfort codziennej jazdy. W przypadku konieczności wymiany wałka rozrządu musisz odłączyć wtyczkę elektryczną i mocujących śrub. Wtedy będziesz w stanie wyjąć uszkodzony element. Gdy już umieścisz nowy czujnik w odpowiednim miejscu, koniecznie podłącz skaner diagnostyczny, aby wykasować zapamiętany błąd. Poniżej znajdziesz sekcje, gdzie odpowiedzieliśmy najczęściej zadawane pytania.

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

W przypadku niedużych awarii lub zakłóceń instalacji adaptacja czujnika wałka rozrządu może okazać się wystarczająca. Każdy błąd położenia wałka rozrządu powinien być jednak dla Ciebie jasnym sygnałem, że należy dokładnie przyjrzeć się funkcjonowaniu tego elementu.

Uszkodzony czujnik wałka rozrządu nie nadaje się ani do naprawy, ani do dalszego użytkowania. Czasami problemy z jego funkcjonowaniem może jednak usunąć zresetowanie mechanizmu albo wyczyszczenie go.

Kupowanie części z drugiej ręki zawsze jest ryzykowne – nigdy nie wiesz, w jakim stanie element, który sprzedawca określa jako nowy. Naszym zdaniem nie jest to najlepsze rozwiązanie.

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!