Choć nazwa „pasek alternatora” może sugerować, że obsługuje on tylko jedno urządzenie, rzeczywistość jest zupełnie inna. W nowoczesnych samochodach, ten kluczowy element zasilania wiele innych podzespołów, zwiększając swoje znaczenie w efektywnym działaniu pojazdu. Zbadajmy więc, jakie jeszcze funkcje pełni pasek alternatora, pod jakimi innymi nazwami jest znany, oraz jakie są symptomy jego zużycia.

pasek alternatora

Systemy odpowiedzialne za komfort i bezpieczeństwo jazdy wymagają zasilania energią elektryczną. Najczęściej źródłem zasilania jest silnik, jednak napęd musi zostać jakoś przeniesiony z koła pasowego do wszystkich odbiorników znajdujących się pod maską Twojego samochodu. To właśnie pasek alternatora pełni tę kluczową funkcję. Oznaki awarii tego podzespołu są dość jednoznaczne, więc łatwo je wychwycić. Podpowiadamy, ile kosztuje pasek alternatora, a także, jak wymienić zużytą część na nowy odpowiednik.

Z tego artykułu dowiesz się m.in.:

Czym jest pasek alternatora?

Pasek alternatora to część odpowiadająca za napędzanie urządzenia generującego energię elektryczną, czyli alternatora. Urządzenie od strony technicznej jest prądnicą prądu przemiennego, która zasila akumulator energią elektryczną. Siła napędowa pochodzi z koła pasowego wychodzącego z wału korbowego, czyli do napędu alternatora służy energia mechaniczna wytwarzana przez silnik samochodu. Za jej przeniesienie odpowiada właśnie pasek od alternatora. Tak przynajmniej jest w klasycznych samochodach, gdzie wspomniany podzespół występuje też pod nazwą paska klinowego i napędza jedynie alternator. Działanie, budowa i objawy awarii tego podzespołu szczegółowo omawiamy na naszym blogu.

pasek od alternatora

Wraz z rozwojem motoryzacji samochody zostały wyposażane w coraz większą liczbę urządzeń, które zwiększają poziom bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Dlatego w nowoczesnych autach pasek alternatora przekazuje napęd nie tylko do samochodowego generatora prądu, lecz także do takich podzespołów, jak:

  • pompa wspomagania układu kierowniczego,
  • pompa cieczy chłodzącej,
  • kompresor klimatyzacji – nazywany także sprężarką klimatyzacji.

Pasek alternatora – jak jest zbudowany?

W artykułach dotyczących motoryzacji pasek alternatora występuje też pod następującymi nazwami:

  • pasek klinowy,
  • pasek wielorowkowy,
  • pasek wieloklinowy.

Pasek od alternatora na przestrzeni lat ewoluował z prostego i dość awaryjnego podzespołu o klinowym kształcie do wytrzymałego paska wieloklinowego, który wydajnie przekazuje napęd do wielu istotnych elementów znajdujących się pod maską Twojego auta. Klasyczny pasek klinowy spotykany jest w autach projektowanych 40–50 lat temu. Obecnie pasek alternatora najczęściej ma postać wielorowkowego elementu składającego się z kilku warstw.

Choć na pozór pasek wieloklinowy może wydawać się po prostu podłużnym kawałkiem gumy, to w rzeczywistości do jego produkcji stosuje się zaawansowaną technologię. Rdzeniem paska alternatora jest warstwa nośna, której konstrukcja jest zbliżona do siatki radialnej stosowanej w ogumieniu samochodowym. Kolejna warstwa osłania stalowy rdzeń i wykonana jest zazwyczaj z mieszanek gum syntetycznych. To właśnie na niej nanoszone są rowki – najczęściej w liczbie od 4 do 6. Zewnętrzna część o płaskiej powierzchni okala pasek alternatora, tworząc szczelną warstwę z tkanin impregnowanych mieszanką wytrzymałych gum syntetycznych.

Jak działa pasek alternatora?

Każde z urządzeń wchodzących w skład osprzętu samochodu wyposażone jest w rolkę wprawianą w ruch za pomocą paska alternatora. Ponadto układ napędowy osprzętu silnika składa się z rolek prowadzących, napinacza oraz sprzęgła jednokierunkowego umieszczonego w alternatorze. Pasek alternatora rozprowadzony jest pomiędzy wszystkimi elementami, a napęd przenoszony jest wewnętrzną stroną paska o wielorowkowej rzeźbie.

Pasek alternatora przekazuje moment obrotowy z koła pasowego do urządzeń odpowiadających za pracę układu elektrycznego, a także: klimatyzacji, chłodzenia i wspomagania kierownicy. Wydajne przeniesienie napędu do znacznej liczby podzespołów wymaga odpowiedniego napięcia paska. Według doświadczonych mechaników dopuszczalny luz wynosi od 5 do 15 mm. Ogranicza to ryzyko zsunięcia się paska z rolek, a także zbyt silnego napięcia, co mogłoby powodować duże opory na rolkachzauważa ekspert Inter Cars.

Ile wytrzymuje pasek alternatora?

Pasek alternatora ulega zużyciu, podobnie jak wiele innych części w samochodzie. Zazwyczaj żywotność wynosi ok. 4 lat, choć niektórzy mechanicy zalecają wymianę tej części nawet co 2 lata. Argumentem za skróceniem interwału wymiany są wymagające warunki pracy pojazdu, takie jak: częste używanie auta do jazdy na krótkich dystansach, udział w wyścigach samochodowych czy jazda po górach połączona z hamowaniem silnikiem.

Kontrola stanu paska klinowego nie należy do skomplikowanych czynności i powinna być dokonywana podczas każdego przeglądu samochodu. W silnikach umieszczonych poprzecznie pasek znajduje się po lewej lub po prawej stronie jednostki napędowej. Z kolei we wzdłużenie zamontowanych silnikach pasek alternatora znajduje się zazwyczaj w przedniej części motoru. Podzespół w przeciwieństwie do paska rozrządu nie jest umieszczony w obudowie, więc wizualna kontrola pozwala wychwycić uszkodzenia mechaniczne, takie jak: sparciała struktura, ubytki czy mikropęknięcia.

Jakie objawy daje zużyty pasek do alternatora?

Piszczący pasek alternatora to definitywna oznaka zużycia podzespołu. Irytująca ścieżka dźwiękowa wynika ze zbyt dużego luzu na pasku, co powoduje ślizganie się tej części na rolkach osprzętu. Piski początkowo pojawiają się podczas uruchamiania silnika, a wraz z postępem zużycia będą towarzyszyć przez coraz dłuższy czas. 

wymiana paska alternatora

Metaliczny szum także jest oznaką ślizgającego się paska, lecz w tym przypadku luz spowodowany jest zaolejeniem lub zużyciem rolek. W przypadku tych ostatnich może dojść także do przesunięcia osi obrotu, co generuje dodatkowe opory i niepokojące dźwięki. Stukanie i ocieranie się paska o sąsiednie elementy silnika oznaczają znaczny luz na pasku, który często wynika z uszkodzenia napinacza lub ze znacznego zużycia którejś z rolek. Wyeksploatowaniu mogą ulec także koła pasowe alternatora. Czym są i kiedy jest konieczna ich wymiana, wskazujemy na naszym blogu. 

Zerwany pasek alternatora

Skrajne zużycia lub zbyt wysoki opór generowany przez rolki albo napinacz może prowadzić do zerwania się paska alternatora. Zdarzenie to niesie szereg negatywnych konsekwencji. Kontynuowanie jazdy z zerwanym paskiem wielorowkowym jest niemal niemożliwe, ponieważ akumulator w samochodzie pozbawiony jest ładowania. Nie działają wtedy także pompy wspomagania i chłodzenia. 

Zerwany pasek alternatora stanowi ryzyko uszkodzenia innych podzespołów. W skrajnych przypadkach rozerwane strzępy paska mogą dostać się przez obudowę i spowodować zerwanie się paska rozrządu. W tym przypadku kierowcę czeka kosztowna i czasochłonna naprawa takich podzespołów, jak: głowica cylindrów, zawory czy tłoki silnika. 

Ile kosztuje pasek alternatora?

Pasek alternatora nie należy do szczególnie kosztownych części zamiennych. Cena zakupu nowego paska pochodzącego od renomowanego producenta to koszt rzędu 30-150 zł. Zazwyczaj tańsze części zamienne przeznaczone są do niewielkich silników o mniejszym stopniu skomplikowania technologicznego. 

Przy okazji wymiany paska konieczny może być montaż nowego napinacza, zwłaszcza jeśli podczas oględzin tego podzespołu zauważysz następujące uszkodzenia:

  • rdzawy nalot, nacieki lub pęknięcia – oznaki te mogą być widoczne dopiero po zdemontowaniu napinacza;
  • zużycie łożyska generujące podwyższony hałas lub opór;
  • wyeksploatowanie koła pasowego w postaci pęknięć lub odprysków;
  • zła płaszczyzna montażowa napinacza;
  • nadmierne drganie ramienia podzespołu.

Nowy napinacz to wydatek od ok. 100 zł do nawet ponad tysiąca. Górny zakres cen dotyczy zazwyczaj samochodów dostawczych i terenowych. Znacznie tańsze są rolki prowadzące pasek alternatora. Koszt zakupu nowej części wynosi od ok. 50 zł do nieco ponad 400 zł. 

Wymiana paska alternatora – jak to zrobić?

Na wstępie warto zauważyć, że wymiana paska alternatora nie należy do szczególnie skomplikowanych czynności serwisowych, jednak warto odpowiednio się do niej przygotować. Największą trudność mogą sprawić dwie rzeczy:

  • Dostęp do paska wielorowkowego – przestrzeń pod maską nowoczesnych samochodów często jest mocno zabudowana. Dlatego dostęp do paska alternatora może być utrudniony i wymagać demontażu innych podzespołów. Warto skorzystać z podnośnika lub kanału warsztatowego, ponieważ często dostęp do paska alternatora jest łatwiejszy od spodu auta.,
  • Ułożenie paska alternatora – warto wykonać kilka zdjęć przed zdemontowaniem zużytego podzespołu. Dzięki temu poprawny montaż nowego będzie znacznie łatwiejszy. Nawet doświadczeni mechanicy mogą potrzebować sporo czasu, aby poprawnie nałożyć pasek alternatora, dlatego szybkie wykonanie 2–3 zdjęć jest wskazane bez względu na poziom doświadczenia.

Uzyskałeś wygodny dostęp do mechanizmu paska alternatora i zrobiłeś zdjęcia zawierające układ paska na poszczególnych rolkach? W celu zdemontowania zużytej części należy zlokalizować napinacz paska alternatora. 

pasek do alternatora

W przypadku mechanicznego urządzenia tego typu należy je wykręcić, a następnie zdjąć poluzowany pasek z wszystkich rolek. Natomiast jeśli w Twoim aucie zastosowano napinacz automatyczny, to nie ma konieczności całkowitego wykręcania, ponieważ wystarczy poluzować ten element. Następnie załóż nowy pasek alternatora w taki sam sposób, jak ułożony był zużyty podzespół. Ostatnim krokiem jest przykręcenie lub dokręcenie napinacza. Nie zapomnij o sprawdzeniu luzu na nowo założonym pasku, który powinien wynosić od 5 do 15 mm.

Gdzie kupić wysokiej jakości pasek alternatora?

Zakup paska alternatora nie wiąże się z poniesieniem wygórowanych kosztów. Wybór części zamiennej o wysokiej jakości to sprawdzony sposób na długą i bezproblemową eksploatację. Sprawdź, jak łatwo i szybko możesz kupić nowy pasek alternatora w sklepie Inter Cars.

Wymień pasek alternatora, aby uniknąć przykrej niespodzianki w podróży

Zużyty pasek alternatora często daje o sobie znać donośnymi dźwiękami wydobywającymi się spod maski samochodu. Ignorowanie tych objawów to bardzo zły pomysł, ponieważ w przypadku zerwania paska osprzętu kontynuowanie jazdy nie jest możliwe. Istnieje także ryzyko uszkodzenia sąsiadujących podzespołów. W najgorszym przypadku może nawet dojść do zerwania paska rozrządu. Pamiętaj o regularnej kontroli stanu technicznego Twojego auta. Wysokiej jakości części zamienne w korzystnych cenach znajdziesz w sklepie Inter Cars.

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

W przypadku pęknięcia paska alternatora silnik może dalej pracować, więc teoretycznie kontynuowanie jazdy jest możliwe. Należy jednak mieć na uwadze, że w tej sytuacji zasilania zostanie pozbawiony akumulator, a także pompy wspomagania i chłodzenia, co może prowadzić do powstania kosztownych awarii.

Piszczenie oznacza, że pasek do alternatora jest skrajnie zużyty. Kolejnym etapem jest zazwyczaj pęknięcie tego podzespołu. W związku z tym nie zaleca się jazdy z piszczącym paskiem alternatora, a jak najszybszą wymianę zużytej części.
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!