Szybka jazda i dynamiczne pokonywanie zakrętów wywołują emocje u wielu kierowców. Mniej rozsądni próbują tego na drogach publicznych. Z oczywistych względów nie jest to jednak dobry wybór. Jakie są inne możliwości? Tory wyścigowe w Polsce są coraz lepsze i jest ich coraz więcej. To właśnie tam w bezpiecznych warunkach możesz poczuć adrenalinę. Dowiedz się, czym charakteryzują się najciekawsze obiekty tego typu i gdzie najlepiej sprawdzisz swoje umiejętności i auto. 

tory wyścigowe w polsce

Jeszcze dekadę temu oferta torów wyścigowych w naszym kraju była bardzo skromna. Dominowały obiekty przestarzałe o kiepskiej nawierzchni. Organizatorzy mniejszych imprez amatorskich radzili sobie z tym, wyznaczając prowizoryczne pętle na płytach zamkniętych lotnisk i innych obszernych połaciach asfaltu. Dziś jest o wiele lepiej i miłośnicy szybkiej jazdy mogą znaleźć ciekawy obiekt w niemal każdym rejonie kraju. Jakie polskie tory wyścigowe są warte odwiedzin czy organizacji eventu? Oto nasze propozycje.

Z tego artykułu dowiesz się m.in.:

Tor Poznań – jedyny w kraju

Oddany do użytku w 1977 roku Tor Poznań jest jedynym pełnowartościowym torem do wyścigów płaskich w Polsce. Zbudowano go na terenie lotniska Ławica i graniczącego z nim poligonu wojskowego. 

Odbywają się na nim Wyścigowe Samochodowe Mistrzostwa Polski, a obecnie także jedna z rund FIA CEZ (mistrzostwa Europy Środkowej pod egidą międzynarodowej federacji sportów samochodowych). Oprócz tego na torze organizowane są liczne imprezy amatorskie, od wyścigów youngtimerów i zawodów driftingowych, po dobrze obsadzone zawody typu Super OS (rajdowe) i wyścigowe. 

Nitka głównego toru ma długość 4083 m i składa się z 14 zakrętów. Poznański tor nie był od powstania przebudowywany, ale jest utrzymany w bardzo dobrym stanie. Długa, profesjonalna pętla pozwala na bezpieczne ściganie się w niemal każdym typie samochodów czy motocykli. Oprócz głównej nitki, w kompleksie znajduje się tor kartingowy (częściowo wykorzystujący główną pętlę) i tor do rallycrossu. 

Aby skorzystać z Toru Poznań, należy podpisać umowę z Automobilklubem Wielkopolskim, który zarządza obiektem. Należy wybrać jedną z licznych organizowanych tam imprez lub oferty firm eventowych, które dają możliwość przejażdżki po torze supersamochodami czy prawdziwymi wyścigówkami. 

Legenda polskich wyścigów – Tor Kielce

Pierwszym profesjonalnym torem wyścigowym w kraju nie był ten w Poznaniu, a zlokalizowany w Miedzianej Górze pod Kielcami – Tor Kielce. Został oddany do użytku pół roku przed obiektem w Wielkopolsce, ale był od niego znacznie mniej nowoczesny. Mimo tego był to jeden z najważniejszych obiektów dla polskiego motorsportu. Odbywała się tam regularna runda Mistrzostw Polski w czasach PRL, w tym wyścigów Formuły 3 czy Formuły Estonia.  

W swojej pierwotnej formie tor wykorzystywał drogi publiczne (dokładnie fragment DK 74) i odcinek leśny. Wyróżniał się dość dużymi zmianami wysokości (około 60 m pomiędzy najwyższym i najniższym jego punktem), był widowiskowo położony i techniczny. Pełna pętla miała długość 4160 m i składała się z 16 zakrętów. Swoim charakterem przypominał słynny belgijski tor Spa. Pofałdowany i niebezpieczny, z powodu części prowadzącej przez las, był porównywany także z północną pętlą Nürburgringu. Chociaż oba porównania są mocno na wyrost, to składają się one na legendę toru w Miedzianej Górze. 

Niestety dziś tor jest znacznie okrojony w stosunku do swojego pierwotnego kształtu. Po remoncie DK 74 zlikwidowano możliwość korzystania z jej fragmentu w czasie imprez wyścigowych. 

polskie tory wyścigowe

Współcześnie Tor Kielce to krótki owal, niewielka część pełnej pętli, o okrążeniu równym 1140 m. Można wykorzystać także elementy toru kartingowego do zmiany konfiguracji. Dla organizatorów imprez rajdowych dostępny jest także dawny leśny fragment toru, dziś pełniący głównie funkcję drogi dojazdowej, ale bardzo dobrze sprawdzający się na Super OS-ach i innych podobnych zawodach dla amatorów. 

Stan toru w Miedzianej Górze jest przeciętny, a sama pętla niezbyt ciekawa. Warto jednak wybrać się na organizowane tam regularnie Super-OS-y zarówno jako kibic, jak i zawodnik. Leśny odcinek dalej potrafi dostarczyć wrażeń. Przy Torze Kielce znajduje się kemping i ośrodek turystyczny, dzięki czemu można tanio zakwaterować się bezpośrednio na obiekcie. 

Tor Słomczyn – dla odważnych

Znajdujący się pod Grójcem (40 km od Warszawy) tor w Słomczynie powstał w połowie lat 90. XX wieku. Jest to przede wszystkim obiekt przeznaczony do rallycrossu, czyli wyścigów szutrowo-asfaltowych. Oprócz nitki do tego sportu na autodromie znajduje się także asfaltowy tor samochodowy (o długości około 1 km z 7 zakrętami) i tor kartingowy. W Słomczynie odbywają się Rallycrossowe Mistrzostwa Polski, a w przeszłości goszczono tam także rundę Mistrzostw Europy w tej dyscyplinie motorsportu. 

Ze względu na swoją charakterystykę Tor Słomczyn nie jest przeznaczony dla każdego. Na krótkiej pętli samochodowej lepiej sprawdzą się niewielkie i niezbyt mocne auta, a tor rallycrossowy zapewnia ekstremalne doznania. Duża część toru pokryta jest nawierzchnią szutrową, która jest bardziej niebezpieczna dla niedoświadczonego kierowcy od gładkiego asfaltu. 

W obiekcie odbywa się szutrowy i asfaltowy amatorski Puchar Toru Słomczyn, w którym można startować nawet seryjnym autem (wymagany jest kask i pełne dopuszczenie samochodu do ruchu). Dla bardziej zaawansowanych kierowców, którzy mają pojazdy przygotowane do sportu, organizowane są także cotygodniowe treningi torowe. 

Torem na Słomczynie zarządza Automobilklub Rzemieślnik z Warszawy.

Silesia Ring – tory wyścigowe w Polsce wkraczają w nową erę

Wcześniej opisywane tory wyścigowe są uznawane już za klasyczne. Każdy z nich jest dobrze znany fanom sportu samochodowego w naszym kraju. Silesia Ring nie jest tak znany, chociaż to z pewnością najciekawszy współczesny obiekt tego typu.

Zbudowany w 2016 roku na terenie dawnego lotniska w Kamieniu Śląskim (30 km od Opola) Silesia Ring, to drugi (po poznańskim) najdłuższy tor w kraju. Jego główna nitka ma aż 3636 m, a cały kompleks oferuje jeszcze 6 innych konfiguracji o nieco mniejszych długościach pętli. Może się na nich znaleźć do 15 zakrętów. Tor ma szeroką i gładką nawierzchnię, wokół której zbudowano pułapki żwirowe i bariery energochłonne. To nowoczesny, duży obiekt, który z pewnością da dużo frajdy i emocji każdemu kierowcy.

Silesia Ring jest obiektem komercyjnym. Wcześniej opisywane tory wyścigowe w Polsce należą do automobilklubów i możliwość skorzystania z nich jest dość ograniczona. Na torze w Kamieniu Śląskim można za opłatą wyszaleć się na pętli podczas otwartych sesji Open Track. Przy wcześniejszej rezerwacji miejsca za 20-minutową sesję zapłacisz 200 zł. Jeżeli chcesz pojeździć więcej, możesz zarezerwować 3 sesje za 500 zł (każda kolejna to dodatkowe 150 zł). 

Na torze organizowane są także szkolenia jazdy. Można tam także zorganizować zawody wyścigowe czy Super-OS.

Tor Jastrząb – dla początkujących i nie tylko

Autodrom Jastrząb zbudowano w 2013 roku w Jastrzębiu (20 km od Radomia). Jest to jeden z pierwszych dużych, komercyjnych torów wyścigowych w Polsce. Oprócz funkcji sportowych pełni on także rolę ośrodka doskonalenia techniki jazdy. Wyposażono go więc w płyty poślizgowe i inne elementy infrastruktury przeznaczone do ćwiczeń tego rodzaju. 

Tor szutrowo-asfaltowy ma długość do 3500 m i daje możliwość stworzenia naprawdę licznych konfiguracji, które pozwalają organizować tam różnorodne typy imprez samochodowych. 

Dla kierowców-amatorów organizowane są regularnie jazdy otwarte podczas Trackday Auto. W czasie tego typu imprezy organizator dzieli samochody na grupy, które jeżdżą po torze w 15-minutowych sesjach. Podczas pierwszej z nich każdemu kierowcy organizator przydziela instruktora, który pomaga zapoznać się z torem i podpowiada, w jaki sposób bezpiecznie go pokonać. Przeważnie event trwa od 10.00 do 16.00, a każda grupa odbywa swoją sesję co 30 minut, oznacza to około 2 godzin jazdy po torze. Na torze przebywają instruktorzy, którzy służą radą i chętnie odpowiadają na pytania. Koszt uczestnictwa to 490 zł. 

W Jastrzębiu odbywają się także treningi i zawody driftingowe, a na torze znajduje się także prosta do wyścigów na ¼ mili. Tor jest uniwersalny i bezpieczny, idealny dla osób zaczynających przygodę z jazdą sportową, ale osoby z większym doświadczeniem także znajdą na nim coś dla siebie. 

Tor Ułęż – mekka polskich amatorów motorsportu

Znajdujący się w województwie lubelskim Ułęż to miejscowość znana od lat miłośnikom imprez trackday, Super-OS i innych imprez amatorskich. Na dawnym lotnisku szkoleniowym w tej miejscowości organizowane są one już od kilkunastu lat i w kręgach miłośników ścigania miejsce to zyskało miano kultowego.  

tory wyścigowe polska

Tor ma do 2500 m długości (w zależności od konfiguracji) i korzysta bezpośrednio z infrastruktury lotniskowej. Powoduje to, że pełna nitka nie jest zbyt ciekawa dla fanów jazdy po zakrętach. Organizatorzy przeważnie ustawiają jednak szykany i ustalają trasę tak, aby była ona ekscytująca. Szeroki pas startowy, drogi kołowania i dojazdowe dają spore możliwości konfiguracji. 

Tor w Ułężu, po otwarciu nowocześniejszych obiektów takich jak Jastrząb czy Silesia Ring, stracił nieco na popularności, jednak to dalej ciekawa opcja szczególnie dla organizatorów imprez. 

Tor Toruń – każdy może pojeździć

Tor Autopark w Toruniu należy do starszych obiektów tego typu. Powstał na początku lat 90. poprzedniego stulecia. Podobnie jak wcześniej opisywany tor w Słomczynie, jest to obiekt głównie do jazdy rallycross. Tor asfaltowy to pętla o długości 1050 m, a nitka szutrowo-asfaltowa jest minimalnie dłuższa. W Toruniu odbywają się rundy Rallycrossowych Mistrzostw Polski.

Dużą zaletą toru w Toruniu jest to, że znajduje się on w obrębie miasta, na obrzeżach lotniska Aeroklubu Pomorskiego, przy ulicy Łukasiewicza. Obiekt jest także łatwo dostępny dla każdego kierowcy, ponieważ wystarczy uiścić opłatę przy wjeździe, aby móc skorzystać z możliwości toruńskiego autodromu. Godzina jazdy kosztuje 100 zł, a przy wykupieniu 6 godzin zapłacisz 400 zł. Na torze w tym czasie mogą znajdować się inni użytkownicy, a w razie kolizji pełną odpowiedzialność ponoszą kierowcy. Tor nie jest dostępny podczas imprez, ale i tak jego brama jest „szerzej otwarta” od innych obiektów podobnego typu. 

Inne tory wyścigowe w Polsce

Od kiedy wybudowano tor Jastrząb, komercyjne tory wyścigowe i ośrodki szkolenia z możliwością ścigania się, powstają w naszym kraju dość licznie. Są to w większości stosunkowo niewielkie obiekty z pętlą o długości 1000-2000 m. Obecnie w granicach do 100 km od każdego większego miasta można znaleźć tor, który pozwoli w bezpiecznych warunkach spróbować szybkiej jazdy. 

Wśród torów tego typu można wyróżnić ośrodek szkoleniowy w Bednarach (ok. 30 km od Poznania), którego twórcami i zarządcami są znani kierowcy rajdowi, między innymi weteran polskiego sportu samochodowego Sobiesław Zasada. To prawdopodobnie najnowocześniejszy ośrodek doskonalenia techniki jazdy w Polsce. Istnieje możliwość organizowania tam także imprez sportowych. 

Mniejsze tory i ośrodki, które warto polecić to np.:

  • tor Modlin (30 km od Warszawy);
  • tor Łódź (niedaleko węzła Stryków przy autostradzie A2);
  • tor Koszalin (niemal w samym centrum tego miasta);
  • tor Wschodzący Białystok (lotnisko Krywlany pod Białymstokiem).

Są to obiekty bardzo dobre dla początkujących kierowców i osób, które chcą jedynie spróbować jazdy po torze. Na większości z nich firmy eventowe organizują różne formy przejażdżek.

Przygotuj auto na tor wyścigowy z Inter Cars

Wybierając się na polskie tory wyścigowe, nie musisz od razu jechać tam autem przygotowanym profesjonalnie. Przed pierwszą jazdą warto zrobić przegląd auta, sprawdzić hamulce, zawieszenie i opony. Jedynym co powinieneś kupić, jest kask ochronny wymagany na wielu torach. 

tory wyścigowe

Gdy złapiesz bakcyla motorsportu, z pewnością będziesz chciał udoskonalić swoje auto lub zbudować swoją wyścigówkę czy rajdówkę. Najczęściej przerabiane jest nadwozie, zawieszenie i hamulce, a w dalszej kolejności silnik i układ napędowy. Zakres modyfikacji zależy od Twoich potrzeb i przeznaczenia, ale bez względu na swoje plany, pomoże Ci w tym oferta części tuningowych w Inter Cars! Zbuduj swój wymarzony samochód już teraz, korzystając z bogatego asortymentu w dobrych cenach.

Tory wyścigowe – Polska się rozwija

Infrastruktura do motorsportu w naszym kraju jest coraz ciekawsza i łatwiej dostępna. Tłumaczenia piratów drogowych, że nie ma, gdzie się wyszaleć mogły mieć ziarno prawdy w pierwszej dekadzie obecnego stulecia, ale z roku na rok miejsc do tego przeznaczonych przybywa. 

Należy też zauważyć, że koszty jazdy po torach nie są bardzo wysokie. Jeżeli za całodzienną imprezę w Jastrzębiu czy kilka godzin na torze w Toruniu wystarczy zapłacić mniej niż 500 zł, to leży to w zasięgu osób, które stać na auta o sportowym charakterze. 

Dlatego, jeżeli chcesz pojeździć szybko, sprawdź ofertę lub kalendarz imprez pobliskich torów wyścigowych i nie ryzykuj życia innych na drodze publicznej. 

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

W Poznaniu, Kamieniu Śląskim i Jastrzębiu pod Radomiem znajdują się największe tory wyścigowe. Polska jest jednak dość bogata w obiekty mniejsze, które rozsiane są po całym kraju. Szukając toru, sprawdź najpierw najbliższą okolicę. 

W czasie otwartych treningów, imprez trackday czy wielu zawodów amatorskich potrzebne Ci będzie jedynie sprawne auto. W niektórych przypadkach wymagane jest noszenie kasków. Przed udaniem się na tor, koniecznie zapoznaj się z regulaminem obiektu i eventu, w którym masz zamiar wziąć udział. 

Cena zależy od obiektu i jego regulaminu. Cenniki i możliwości skorzystania z torów znajdują się zwykle na stronach internetowych ich zarządców. Niektóre trasy są dostępne jedynie w czasie zorganizowanych imprez, inne dają otwarte możliwości jazdy. Ceny wahają się od 100 zł za godzinę do kilkuset. 
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!