Pierwsze złącza do diagnostyki układów silnika pojawiły się na rynku już w latach 70. XX wieku. Opracowany do Porsche 914 i montowany także w Volkswagenie 412 silnik typu boxer wyposażono w elektroniczny wtrysk i złącze, do którego można było podpiąć oscyloskop pozwalający na regulację układu zasilania. Dwie dekady później, w latach 90., elektroniczne układy wtryskowe i komputerowe sterowniki silnika zaczęły być standardem w większości samochodów. Wymagało to jednak złączy diagnostycznych. Wielu producentów tworzyło własne, unikalne rozwiązania, co utrudniało serwis poza ASO. Przełomem było wprowadzenie standardu OBD 2, który stał się obowiązkowy dla samochodów sprzedawanych w USA od 1996 roku, a w Europie został nakazany od 2001 dla aut benzynowych i od 2004 dla diesli. Dzięki temu dziś interfejs diagnostyczny do wszystkich marek jest bardzo podobny. 

Z tego tekstu dowiesz się m.in.:

Tester a interfejs diagnostyczny – jakie są różnice?

W elektronice i informatyce interfejsem określa się:

  • elementy łączące dwa urządzenia;
  • sposób komunikacji urządzenia z użytkownikiem (interfejs użytkownika).

Każde urządzenie do diagnostyki samochodowej musi zawierać interfejs w obu tych znaczeniach. W pierwszym – połączenie pomiędzy nim a magistralą danych pojazdu, w drugim – oprogramowanie i ekran, który zapewnia Ci możliwość odczytania informacji. Czym więc różni się interfejs od testera diagnostycznego?

W praktyce interfejsem określa się elementy, które służą do połączenia samochodu z zewnętrznym komputerem (laptop, tablet, smartfon itp.). Komunikacja może odbywać się kablowo lub bezprzewodowo (przez Bluetooth lub Wi-Fi). Aby za pomocą interfejsu odczytać błędy, niezbędne jest zainstalowanie odpowiedniego oprogramowania. 

Tester diagnostyczny to kompleksowe urządzenie. Jest to specjalnie zaprojektowany komputer diagnostyczny z interfejsem, który nie wymaga zewnętrznego oprogramowania. W najprostszym ujęciu interfejs należy połączyć z innym urządzeniem, a tester zawiera wszystko, co niezbędne do bezpośredniej obsługi samochodu. Można nazywać to narzędzie skanerem diagnostycznym.

Możliwości diagnostyki komputerowej

Złącze OBD 2 służy do łączenia się z magistralą CAN (Controler Area Network), czyli systemem integrującym i zapewniającym komunikację wszystkich urządzeń elektronicznych w samochodzie. Poprzez nią wszystkie jednostki sterujące układami auta, otrzymują dane o pracy pozostałych modułów. Dzięki temu poszczególne układy mogą wpływać na siebie, co jest wykorzystywane bardzo szeroko np. w systemach kontroli trakcji, które mogą ingerować w pracę silnika, hamulców, a nawet układu przeniesienia napędu czy zawieszenia aktywnego.

Po podłączeniu skanera do złącza otrzymujesz dostęp do niemal każdego układu. Nawet wiele mechanicznych elementów kontrolowane jest przez odpowiednie czujniki, których dane możesz odczytać na skanerze. 

Testery starszego typu miały dość ograniczone możliwości. Na niewielkim ekranie wyświetlały kody błędów, których znaczenie często trzeba było sprawdzać w instrukcji. W większości posługiwali się nimi tylko mechanicy. Dziś, mając odrobinę wiedzy, możesz skorzystać ze skanera także samodzielnie w garażu. 

Interfejsy diagnostyczne i testery pracują w środowiskach multimedialnych, które pozwalają nie tylko na wyświetlenie kodu usterki, ale takżej znaczenia, a w niektórych przypadkach także możliwych przyczyn pojawienia się błędu w systemie. Wiele z nich może komunikować się z Internetem.

Po odczytaniu błędu można go usunąć z rejestru. Jeżeli pojawi się ponownie, oznacza to stały problem i prawdopodobną awarię. Oprócz obsługi błędów większość oprogramowania diagnostycznego pozwala na odczyt konkretnych danych z czujników, dzięki którym można przeprowadzić pogłębioną diagnostykę. Wymaga to odpowiedniej wiedzy, często trudno dostępnej (prawidłowe parametry są zwykle umieszczane w książkach serwisowych), ale osoby z doświadczeniem w naprawie samochodów na pewno docenią ułatwienia, które niosą ze sobą te rozwiązania. 

Za pomocą interfejsu można też odczytać osiągi samochodu, co na pewno docenią fani mechanicznego tuningu. W większości urządzeń dane można zapisywać i nagrywać wskazania. 

Interfejs diagnostyczny czy tester – co wybrać?

Profesjonalne warsztaty w większości przypadków używają testerów lub zaawansowanych interfejsów do PC z oprogramowaniem, które ma duże możliwości, ale jest kosztowne. W warunkach garażowych nie potrzebujesz tak zaawansowanego sprzętu. W większości przypadków i tak nie wykorzystasz wszystkich funkcji. 

Profesjonalny tester diagnostyczny jest urządzeniem drogim. Przeważnie kosztuje co najmniej kilka tysięcy złotych. Interfejs można kupić już za kilkadziesiąt złotych, chociaż będzie to urządzenie niskiej klasy o bardzo ograniczonej funkcjonalności. Za lepsze urządzenie należy zapłacić kilkaset złotych.  

Interfejs diagnostyczny działający na komercyjnych systemach operacyjnych (mobilnych, jak Android i iOS czy PC jak Windows) będzie wystarczający do amatorskich i półprofesjonalnych zastosowań. Za jego pomocą możesz poradzić sobie z diagnozą prostszych awarii. Jeżeli wykorzystasz odpowiednie oprogramowanie (np. dostępne na systemy mobilne aplikacje Torque, Car Scanner, Dash Command czy OBD Arny), Twój skaner diagnostyczny OBD 2, może stać się bardzo wszechstronny. W takiej konfiguracji będzie to interfejs diagnostyczny do wszystkich marek i większości modeli. Dodatkową zaletą jest to, że wymienione programy są dostępne za darmo lub za niewielką opłatą (około 20 zł). 

Testery, które nie mają tak dużego zakresu możliwości, jak te stosowane przez zawodowców, ale wyposażone we własny interfejs lub urządzenie z systemem Android, kupisz za około 1500 zł. Nie będą jednak zwykle przewyższać funkcjonalnością interfejsów komputerowych/mobilnych. 

Ekspert Inter Cars zauważył, że: Do zastosowania we własnym garażu najlepszym wyborem jest interfejs diagnostyczny połączony z laptopem, tabletem czy smartfonem i z odpowiednim oprogramowaniem. 

Skaner diagnostyczny – jaki wybrać?

Kupując skaner diagnostyczny, należy zwrócić uwagę na  możliwości. Testery usterek z niższej półki zwykle mają wgrane oprogramowanie, które może mieć duże ograniczenia. Interfejsy powinny współpracować z oprogramowaniem zewnętrznym, dzięki czemu będziesz mógł przetestować różne aplikacje i znaleźć tę, która jest najlepsza i najbardziej pomocna dla Ciebie. 

Istotna jest także kompatybilność z systemami różnych koncernów. Nawet jeżeli różne marki korzystają z elektroniki tego samego dostawcy (np. Bosch), mogą konfigurować je na różne sposoby. 

7 z 16 pinów złącza OBD 2 może być wykorzystywane dowolnie przez danego producenta. Niektóre tanie testery i interfejsy nie rozpoznają ich i nie pokazują pełnych danych. Producenci zabezpieczali się także przed diagnozą poza serwisem, np. na jednym z pinów był sygnał, który blokował możliwości testerów. W takim przypadku interfejs musi mieć możliwość odcinania poszczególnych złączy w gnieździe. 

Jeżeli kupujesz interfejs przewodowy, zwróć uwagę, jakiego rodzaju złącza są w nim dostępne. Zwykle są wyposażone w przewód USB, więc konieczne będzie podłączenie ich do komputera lub zastosowanie przejściówki do tabletu czy telefonu. Interfejsy Wi-Fi mają wysoki zasięg i jakość sygnału. Można je także stosować w połączeniu z laptopem. Te korzystające z Bluetooth są zwykle nieco mniej praktyczne. Komputery rzadko mają odbiornik tego standardu, dlatego przeznaczone są raczej do urządzeń mobilnych, a zasięg sygnału wynosi do kilku metrów. 

Mniej istotny jest producent i konkretny model. Skaner diagnostyczny OBD 2, który współpracuje z Twoim samochodem i z pełnym zakresem funkcji, będzie się sprawdzał bez względu na markę urządzenia. Sprawdzone firmy, takie: jak Bosch, Texa czy Snap On Diagnostic, mają tę przewagę, że w razie awarii urządzenia dostęp do serwisu i obsługi gwarancyjnej będzie o wiele łatwiejszy niż w przypadku produktów eksportowanych bezpośrednio z Dalekiego Wschodu.

Skaner diagnostyczny – sprawdź ofertę Inter Cars

Jeżeli chcesz mieć pewność, że wybrany przez Ciebie tester lub interfejs diagnostyczny jest urządzeniem wysokiej klasy, wystarczy, że kupisz go w Inter Cars. W ofercie sklepu znajdziesz profesjonalne testery, interfejsy PC czy przewody i akcesoria, dzięki którym urządzisz w swoim garażu laboratorium do testowania swojego auta. 

W dzisiejszych czasach każdy, kto naprawia samochody, także swoje własne powinien mieć skaner diagnostyczny. Jaki wybrać? Duży wybór tych urządzeń znajdziesz w Inter Cars. 

Skaner do diagnostyki komputerowej – jedno z najważniejszych narzędzi

Duża ilość elektroniki w samochodach z jednej strony spowodowała, że są bardziej skomplikowane i trudniejsze do naprawy, ale z drugiej pozwoliła na dokładniejszą kontrolę pracy wszystkich układów. Dało to do ręki, także amatorom, narzędzia, które pozwalają zlokalizować i zdiagnozować awarię bez dużego doświadczenia. 

Należy pamiętać, że pojawienie się błędu w rejestrze nie zawsze oznacza uszkodzenie elementu związanego z kodem usterki. Niekiedy nieprawidłowe wskazania niektórych czujników mogą być wynikiem zupełnie innych awarii. Dlatego do odczytanych kodów należy podchodzić rozsądnie. Warto skasować błąd i sprawdzić, czy po czasie pojawi się ponownie, a także zobaczyć konkretne wskazania danych z czujników i jeżeli to możliwe, porównać je z pomiarem danego parametru dokonanym inną metodą. Jeśli w takim wypadku wartości będą różne, winić należy sam czujnik czy element pomiarowy. Jeśli jednak wyniki się pokrywają i nie są prawidłowe, awarii należy szukać w całym układzie. 

Zlokalizowanie usterki nigdy nie jest łatwe, ale dzięki skanerom diagnostycznym masz szybki dostęp do większości parametrów, dlatego jest to świetne narzędzie, które ułatwia Ci pracę przy aucie. Czasami w rejestrze pojawiają się także mało istotne błędy, które powodują zapalanie się kontrolek, może się tak zdarzyć, jeżeli np. zdejmiesz klemę z akumulatora w czasie pracy silnika. Mając własny interfejs, możesz takie błędy wykasować, bez konieczności wizyty w warsztacie. 

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Skaner pozwala odczytać zapisane w specjalnym rejestrze błędy (kody usterek), które wskazują na chwilowe lub stałe nieprawidłowości pracy układów samochodu. Często za pośrednictwem skanera uzyskasz dostęp do wskazań wszystkich czujników i parametrów pracy samochodu. Skaner służy także do usuwania wspomnianych błędów czy pomiaru osiągów. 

Tester diagnostyczny jest kompletnym urządzeniem, które wyposażone jest we własny wyświetlacz i oprogramowanie. Interfejs diagnostyczny służy do podłączenia zewnętrznego urządzenia z magistralą CAN w samochodzie. Interfejsu można używać dopiero po połączeniu z komputerem lub urządzeniem mobilnym, na którym zainstalowano oprogramowanie do diagnostyki komputerowej. 

Do amatorskiego użytku dobrze sprawdzają się interfejsy łączące się z innym urządzeniem przez Wi-Fi lub Bluetooth. Urządzenia komputerowe powinny być wyposażone w powszechnie stosowane złącza przewodowe USB. Bardziej zaawansowane urządzenia są drogie, adodatkowe funkcje nie będą przydatne poza profesjonalnymi warsztatami.
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!