A6 C7 to czwarta generacja Audi pod tą nazwą. Wcześniejsze modele C1, C2, C3, a także C4 przed liftingiem w 1994 roku, nosiły miano Audi 100. Obok Audi 80/A4 to najdłużej kontynuowana seria aut tej marki sięgająca korzeniami końcówki lat 60. XX wieku. Model A6 C7 sytuowany był pomiędzy mniejszymi modelami A4 i A5 (B8) a luksusowym Audi A8 (D4). Tej generacji bliżej jednak było pod względem wyposażenia i wykończenia do droższego modelu, który w dużej mierze wpłynął na design i rozwiązania zastosowane w A6 (i bliźniaczym A7). 

Z tego artykułu dowiesz się m.in.:

Audi A6 C7 – charakterystyka modelu

Konstrukcja Audi C7 wykonana jest ze stali z elementami z aluminium. Z tego ostatniego metalu wykonano też dużą część poszycia (błotniki przednie, drzwi, pokrywa bagażnika, maska, półka nad bagażnikiem w wersji sedan). 

Zawieszenie obu osi stanowi konstrukcja wielowahaczowa z aluminium połączona ze stalową ramą pomocniczą. W C7 dostępne było zawieszenie pneumatyczne, w którym zamiast tradycyjnych amortyzatorów i sprężyn zastosowano miechy. 

Silnik umieszczony jest wzdłużnie, przed przednią osią, co jest tradycyjnym rozwiązaniem dla Audi. Pod maską pracują jednostki benzynowe R4 (2.0 TFSI z turbosprężarką) lub V6 (2.8 FSI, 3.0 FSI bądź 3.0 TFSI ze sprężarką mechaniczną) o mocy od 180 do 310 KM oraz diesle 2.0 TDI (R4) i 3.0 TDI (V6). W topowych, usportowionych odmianach S6 i RS6 montowano benzynowe V8, mające 420 KM (S6) lub 560 KM (RS6). Od 2012 dostępna była także wersja hybrydowa z silnikiem 2.0 TFSI (211 KM) i silnikiem elektrycznym 39 kW (53 KM) o mocy systemowej 245 KM.

W słabszych wersjach silnikowych do wyboru była 6-biegowa skrzynia manualna lub bezstopniowa przekładnia Multitronic. W mocniejszych stosowano dwusprzęgłową S-Tronic o 7 przełożeniach (odpowiednik DSG w VW). Z silnikiem 3.0 TFSI (310 KM) i 3.0 biTDI (313 KM) do wyboru była także 8-biegowa skrzynia Tiptronic stosowana również w Audi RS6. 

W podstawowej wersji napęd przekazywany jest do przednich kół. Odmiana Quattro różni się tym, że napędzana jest także oś tylna. W tym przypadku za dystrybucję momentu odpowiada mechanizm różnicowy o zwiększonym poślizgu typu Torsen (samoblokujący).

Audi A6 C7 – polecane i niepolecane wersje

A6 C7 było oferowane w typowej dla modeli koncernu VAG z wyższych półek cenowych mnogości wersji. Różne silniki, skrzynie biegów, zawieszenia, napędy i bardzo szerokie możliwości personalizacji wyposażenia powodują, że łatwo jest zgubić się w czasie poszukiwań auta dla siebie. Dzięki nam będzie Ci jednak łatwiej. 

Silniki A6 C7

Podstawowy silnik benzynowy 2.0 TFSI (180 lub 211 KM) ma duże problemy. Jak zaznaczył ekspert Inter Cars: Mimo poprawek, jakie VW poczyniło w drugiej generacji silników TFSI, spalają sporo oleju silnikowego. Jednostka napędowa często jest przytarta, wielokrotnie przegrzana i zużyta. Nawet jeżeli olej był regularnie uzupełniany, to jego spalanie prowadzi do powstawania nagaru, a ten do uszkodzeń wtryskiwaczy (silnik ma wtrysk bezpośredni) i turbosprężarki. 

Czterocylindrowe diesle to jednostki z wtryskiem common rail z rodziny EA189. W tej generacji A6 są montowane już poprawione 2.0 TDI CR, które przeważnie nie mają problemów z ciśnieniem oleju. Elementem, który często ulega awarii, jest napinacz paska rozrządu, dlatego należy go wymienić wraz z całym zestawem paska zaraz po kupieniu Audi, a dobrym pomysłem może być skrócenie przebiegów pomiędzy wymianami o 10 proc. Z podstawowych odmian wersja wysokoprężna jest niezawodna i lepiej radzi sobie z napędzeniem A6 od benzynowej. 

Silniki V6 w wersji wolnossącej, czyli 2.8 FSI, są stosunkowo oszczędne i niezawodne. 2.8 FSI ma ponad 200 KM i jest bardzo dobrym pomysłem, jeżeli zależy Ci na wygodnym i sprawnie poruszającym się aucie.

Silniki V6 z doładowaniem, czyli 3.0 TFSI, mają 300-310 KM. Daje to bardzo dobre osiągi, ale miewają bardzo poważne awarie z pęknięciem bloku pod wpływem naprężeń termicznych włącznie. Wysoka moc powoduje, że obciążenia są poważne i zużycie tych silników następuje szybciej niż w wersjach wolnossących. 

V6 3.0 TDI i BiTDI były dobrze dopracowane, ale ze względu na swoją budowę są bardzo drogie w serwisie. Przeważnie po 200-300 tys. km niezbędna jest wymiana zestawu łańcucha rozrządu. Jest on umieszczony od strony skrzyni biegów, więc zabieg wymaga wyjęcia zespołu napędowego. Koszt części i robocizny może przekroczyć 10 tys. zł. Większość Audi C7 V6 TDI zbliża się lub przekroczyło moment, w którym ta wymiana jest konieczna. Zatem te jednostki warto wziąć pod uwagę, jeżeli poprzedni właściciel stosunkowo niedawno wymienił rozrząd.

Skrzynie biegów w Audi C7

Najmniej problematyczne są klasyczne przekładnie manualne. Niestety rzadko można je jednak spotkać w A6 w mocniejszych wersjach. 

Nawet w podstawowych odmianach silnikowych często stosowana była bezstopniowa skrzynia Multitronic (CVT). Ma ona kiepską opinię i wiele aut z tym urządzeniem wymaga napraw. Winę za awarie ponoszą jednak użytkownicy, a nie producent. Większość zniszczonych Multitroników nie miała regularnie wymienianego oleju (zalecane co 60 tys. km), a właściciele traktowali je zbyt ostro. Unikać należy Multitronika w zestawieniu z dieslami, ponieważ wysoki moment obrotowy przyspiesza zużycie. Jednak odpowiednio serwisowana przekładnia w połączeniu z 2.0 TFSI może wytrzymać bez serwisu około 300 tys. km. 

Skrzynie S-Tronic są niezawodne, ale po 200-250 tys. km wymagają kosztownej wymiany zużytej mechatroniki. Sprawna przekładnia dwusprzęgłowa działa kapitalnie i daje dużo przyjemności z jazdy, ale jest to urządzenie bardzo precyzyjne i zużycie elementów sterujących sprawia sporo problemów. Objawiają się zwykle szarpaniem i blokowaniem się skrzyni na jednym przełożeniu. 

Przekładnie Tiptronic dostępne są tylko w topowych odmianach i chociaż nie sprawiają problemów, to auta z nią są bardzo kosztowne. 

Jakiego Audi A6 C7 najlepiej szukać?

W zależności od Twoich potrzeb masz kilka opcji wyboru. Jeżeli stawiasz na oszczędność, najlepiej sprawdzi się A6 C7 2.0 TDI z manualną skrzynią biegów. Dla osób szukających luksusowego auta do podróżowania w trasie najlepszym wyborem będzie 2.8 FSI połączony ze skrzynią S-Tronic. W tym przypadku dodatkową zaletą będzie napęd Quattro. 

Warunkowo można zwrócić też uwagę na V6 TFSI 300 KM i V6 TDI w wersji 245 KM z napędem Quattro i skrzynią S-Tronic, ale w tym przypadku wymagane jest dokładne sprawdzenie historii serwisowej i stanu technicznego.

Audi A6 C7 – dane techniczne polecanych wersji

Istnieje wiele odmian Audi A6 C7. Dane techniczne tych wersji różnią się, a rozpisanie ich byłoby zadaniem karkołomnym. Dlatego bliżej przyjrzymy się wyłącznie polecanym przez nas odmianom.

2.0 TDI 150 KM z manualną skrzynią biegów. Czterocylindrowy diesel DOHC 16v z wtryskiem common rail i turbosprężarką o zmiennej geometrii łopatek legitymuje się osiągami:

  • pojemność skokowa: 1968 cm sześc.;
  • stopień sprężania 16.2:1;
  • moc maksymalna: 150 KM/3050-4200 obr./min;
  • maksymalny moment obrotowy: 350 Nm/1500–3000 obr./min;
  • przełożenie główne skrzyni biegów: 3,69;
  • napęd: przedni;
  • prędkość maksymalna: 207 km/h;
  • przyspieszenie od 0 do 100 km/h: 9,9 s.

2.8 FSI Quattro S-Tronic (7-biegowa dwusprzęgłowa skrzynia zautomatyzowana). Silnik V6 DOHC 24 V, wolnossący z wtryskiem bezpośrednim. Dane techniczne tej wersji to:

  • pojemność skokowa: 2773 cm sześc.;
  • stopień sprężania 12:1;
  • moc maksymalna: 204 KM/5250-6500 obr./min;
  • maksymalny moment obrotowy: 280 Nm/3000-5000 obr./min;
  • przełożenie główne skrzyni biegów: 4,657;
  • napęd: na cztery koła z mechanizmem różnicowym Torsen przy tylnej osi;
  • prędkość maksymalna: 240 km/h;
  • przyspieszenie od 0 do 100 km/h: 8,1 s.

Audi A6 C7 – wady i zalety

Jak większość aut z tego segmentu Audi A6 C7 jest autem bardzo wygodnym i bogato wyposażonym. Elektronika w tym modelu nie sprawia problemów, więc większość elementów wyposażenia działa bez zarzutu. Dobrej jakości materiały znoszą próbę czasu i nawet w autach z bardzo dużym przebiegiem zużycie wnętrza jest minimalne. Podwozie jest dobrze zabezpieczone antykorozyjnie, a panele zewnętrzne w dużej mierze są aluminiowe. Szeroki wybór opcji, jaki dawało Audi, pozwala znaleźć pojazd, który dobrze spełnia potrzeby szerokiego grona kierowców. 

Jeżeli Audi C7 jest w pełni sprawne, to jest to samochód pod wieloma względami doskonały. Zaawansowane zawieszenie, szybka skrzynia biegów (S-Tronic), a w mocniejszych wersjach bardzo żwawe silniki i ergonomiczne, wygodne wnętrze to znaczące zalety. 

Audi A6 to typowe auto premium, także pod kątem wad. Części zamienne i naprawy są kosztowne, a niewykonane na czas powodują lawinę usterek, która prowadzi do szybkiego mechanicznego zużycia. C7 w niemal każdej wersji wymaga zabiegów, za które trzeba słono zapłacić. 

Serwis eksploatacyjny wymaga sporych inwestycji. Drogie są elementy zawieszenia czy hamulców. A6 porusza się na kołach 225/50 R17. Wymaga też dość wysokich indeksów nośności i prędkości, więc także ogumienie nie jest tanie. 

Aluminiowe elementy nadwozia nie rdzewieją, ale w razie drobnej stłuczki ich naprawa jest o wiele trudniejsza niż w przypadku stali. Problem nie jest tak duży, jak w całkowicie aluminiowym A8, ale warto o tym pamiętać. 

Audi A6 C7 – pewne zaopatrzenie w części z Inter Cars

Odpowiedniej jakości części są niezbędne do tego, aby cieszyć się Audi A6 C7. Wady i zalety, które rozważaliśmy wcześniej, jasno wskazują, że bez dobrego serwisu, ten model staje się utrapieniem, a odpowiednio traktowany może być najlepszym samochodem w Twoim życiu. 

O części i materiały eksploatacyjne nie musisz się jednak martwić! Możesz je bez trudu i w dobrej cenie znaleźć w Inter Cars! Sprawdź już teraz.

Audi A6 C7 – cena, czyli ile trzeba wydać na zadbane auto

Podaż opisywanego modelu jest spora, produkowano go dość długo. Ostatnie roczniki są obecnie wymieniane przez pierwszych właścicieli, starsze auta zwykle trafiają do 3. lub 4. osoby. Często też są one sprzedawane, ponieważ właściciela dobiły koszty eksploatacji Audi A6 C7. Cena tego auta zależy od wielu czynników, ale nawet auta wymagające napraw są dość drogie. 

Samochody w podstawowej wersji z 2.0 TDI z pierwszych lat produkcji kosztują co najmniej 30 tys. zł, za nowsze egzemplarze możesz zapłacić ponad 70 tys. zł. Ogłoszeń z A6 w tej wersji jest dużo. Zwykle można przebierać wśród kilkuset samochodów i to nawet przy ograniczeniu wyników do skrzyni manualnej. 

Audi z silnikiem 2.8 FSI i napędem Quattro kosztuje około 60 tys. zł. Jest ich znacznie mniej niż aut z czterocylindrowym dieslem, dlatego poszukiwania odpowiedniego egzemplarza mogą wymagać cierpliwości. Warto jednak wybrać tę wersję, ponieważ oferuje więcej od podstawowej. 

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Ceny za ten model zaczynają się od niespełna 30 tys. zł, a kończą na ponad 120 tys. zł. Te kwoty dotyczą aut z silnikami rzędowymi i V6. Wersje S6 i RS6 z V8 kosztują co najmniej 150 tys. zł.

W tej generacji Audi za niezawodny należy uznać 2.8 FSI (wolnossący, benzynowy V6 z wtryskiem bezpośrednim). Stosunkowo trwały jest z 2.0 TDI. Zaletą podstawowego diesla jest też niskie spalanie – średnie nie przekracza 6 l/100 km.

Najważniejsze w tym samochodzie jest regularne serwisowanie. Jeżeli właściciel pokaże Ci książkę serwisową z wiarygodną historią przeglądów i napraw, możesz na tej podstawie szybko ustalić, czy dany samochód był prawidłowo eksploatowany.
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!