Zakup nowych felg to samochodu wymaga odpowiedniego dopasowania. Znajomość wielkości, czyli podział na felgi 15, 16 czy 17 cali, to zbyt mało, żeby móc cieszyć się z nowych obręczy. Jest przecież tak istotny parametr, jak rozstaw śrub w feldze. To on decyduje, razem z liczbą otworów mocujących, czy wybrane felgi są odpowiednie do danego modelu auta. W teorii można zamocować obręcze o nieco innym od zalecanego rozstawie, ale to zbytnie ryzyko. Podczas jazdy pojawiają się znaczne przeciążenia na kołach i wszelkie drogi na skróty mogą skutkować urwaniem koła. A to, jak wiesz, bardzo niebezpieczne. Znajomość odpowiedzi na pytanie, jak zmierzyć rozstaw śrub w feldze, jest zatem kluczowa. 

Nowe felgi nie tylko mogą świetnie wyglądać, ale też mają bezpośredni wpływ na jazdę: komfort i precyzję prowadzenia. To felgi razem z oponą oraz elementy zawieszenia tworzą masę nieresorowaną, czyli elementy, które wpadają w wibracje. Ważne jest więc, aby ogólny ciężar mas nieresorowanych był możliwie najmniejszy – stąd choćby wynika popularność aluminiowych elementów zawieszenia czy felg z lekkich stopów. Należy mieć świadomość, że masa nieresorowana wynika z konstrukcji auta – użytkownik ma na nią niewielki wpływ. Inaczej niż w przypadku doboru nowych obręczy: rozstaw śrub na feldze to parametr, który warto znać. Który należy znać, kupując nowe felgi samochodowe. 

Z artykułu dowiesz się między innymi:

PCD, czyli kluczowy parametr felgi samochodowej

Wiele terminów stosowanych w branży motoryzacyjnej pochodzi z języka angielskiego. Nie inaczej jest w przypadku rozstawu śrub w feldze. Nie tylko mechanicy, ale też fani tuningu i inni motoryzacyjni fascynaci, operują akronimem PCD. Warto go rozszyfrować: Pitch Circle Diameter tłumaczy się jako „średnicę koła podziałowego” czy „średnicę okręgu śrub”. PCD jest stosowane w sytuacji, kiedy liczba otworów na śruby umieszczona jest równomiernie (symetrycznie), a ich środki znajdują się wzdłuż wyimaginowanego okręgu o określonej średnicy. 

Niemal zawsze – np. poza niektórymi starszymi samochodami produkcji francuskiej, gdzie występować może tzw. felga nieprzelotowa – obecny jest otwór centralny. Poza nim są dodatkowe otwory montażowe. W autach osobowych liczba wspomnianych otworów wynosi zazwyczaj od 4 do 6. Ze względu na fakt przenoszenia dużych obciążeń są one odpowiednio wyprofilowane, w taki sposób, żeby zminimalizować ryzyko uszkodzenia śrub. Trzeba wspomnieć, że PCD felgi tworzone jest na etapie prac projektowych. Producent auta bierze pod uwagę takie czynniki, jak: wielkość, masa czy moc generowana przez silnik.

PCD okiem eksperta

O tym, jakie pułapki mogą czyhać przy doborze nowych obręczy, spytaliśmy eksperta z Inter Cars. Oto, co powiedział: Współcześnie niemal każdy model samochodu może być wyposażany w silniki o różnej mocy, co może spowodować zastosowanie innych rodzajów piast i felg o różnym PCD. W czasach globalizacji często ten sam model auta jest wytwarzany w kilku fabrykach na dwóch czy nawet na trzech kontynentach, co także może wiązać się w różnicami w parametrach PCD, nawet jeśli mowa o tym samym rodzaju nadwozia i tej samej jednostce napędowej.

Przeczytaj też: Dobór opon do felg, czyli szerokość opony a szerokość felgi

Lepiej nie zakładać, że konkretny producent zawsze stosuje określony PCD w swoich pojazdach, ponieważ może się zdarzyć, że różne montownie korzystają z piast dostarczanych przez różnych dostawców podzespołów – kontynuuje ekspert. Stąd ważne jest unikanie uogólnień i sugerowania, że dana marka zawsze używa określonego PCD, ponieważ każdy model samochodu może być wyposażony w różne rodzaje piast, w zależności od produkcji w danej fabryce. Ta informacja szczególnie ważna jest z punktu widzenia osób, które sprowadzają oferowane także w Europie modele np. z rynku amerykańskiego czy z Kanady.

Najpopularniejsze rozstawy śrub na feldze

Analizując mniej i bardziej popularne rozstawy śrub na feldze, można pokusić się o stwierdzenie, że jest tu pewna unifikacja. Owszem, jest wiele wymiarów, ale też kilka czy może kilkanaście występuje znacznie częściej niż reszta. Tu należy dodać, że w branży stosuje się dwa oznaczenia: calowe i metryczne. Kalkulacja nie jest skomplikowana – wystarczy tylko pamiętać, że 1 cal równy jest 25,4 mm. 

Jak zmierzyć rozstaw śrub w feldze?

Samodzielnie zmierzenie rozstawu śrub w feldze nie jest tak skomplikowane, jak na pozór mogłoby się wydawać. Owszem, istotne znaczenie mają precyzja i odpowiednie narzędzia pomiarowe, ale całość także laikom powinna zająć niewiele czasu. Co oczywiste, prościej będzie zmierzyć rozstaw śrub w feldze na 4 otwory niż na 5 otworów, ale w obu przypadkach zadania nie trzeba zlecać fachowcom. Niezbędna będzie suwmiarka – niekoniecznie elektroniczna – która umożliwia pomiar z dokładnością do 0,1 mm. 

Czas odpowiedzieć na pytanie, jak zmierzyć rozstaw śrub w feldze na 4 otwory? Aby poznać prawidłowa wartość, wystarczy zmierzyć odległość pomiędzy wewnętrzną krawędzią jednego z otworów i zewnętrzną drugiego (chodzi o otwory ulokowane naprzeciw siebie). W przypadku felgi z 6 otworami sytuacja wygląda analogicznie.

A jak zmierzyć rozstaw śrub w feldze na 5 otworów mocujących? Trzeba znać (zmierzyć suwmiarką) trzy wartości. Pierwsza (A) to średnica otworu centralnego w obręczy. Druga (B) to średnica otworu pod śrubę do felgi. Trzecia, czyli C, to odległość pomiędzy krawędziami otworu centralnego a otworu mocującego. I teraz wystarczy skorzystać z prostego wzoru: A + B + (C x 2). Otrzymany wynik to nic innego, jak rozstaw śrub w feldze z 5 otworami. 

Gdzie na feldze jest napisany rozstaw śrub?

Okazuje się, że nie zawsze jest konieczność mierzenia samodzielnego mierzenia rozstawu śrub w feldze. Stosowne informacje można znaleźć na samej feldze! Może się zdarzyć, że są nieczytelne czy zamazane, ale zawsze warto sprawdzić ich obecność przez zakupem nowych felg aluminiowych czy stalowych.

Przypomnijmy, że rozstaw otworów montażowych jest kluczowym parametrem do prawidłowego doboru felgi do piasty koła i że oznacza się go za pomocą symbolu PCD (Pitch Circle Diameter), który składa się z dwóch wartości – liczby otworów montażowych oraz średnicy okręgu, na którym są.

Producenci często umieszczają to oznaczenie w oddzielnym miejscu niż informacje o średnicy i szerokości felgi, dlatego istotne jest jego uwzględnienie podczas wyboru odpowiedniego produktu. Przykładowo rozstaw otworów montażowych może być podany w postaci wartości 5 x 120 , co oznacza, że felga ma 5 otworów montażowych rozmieszczonych na okręgu o średnicy 120 mm (w analizowanym przypadku można spotkać się z oznaczeniem calowym – tutaj będzie to 5 x 4,72). 

Które felgi samochodowe warto kupić?

Na rynku można znaleźć ogromną ofertę felg samochodowych. Okazuje się jednak, że mnogość oferty wcale nie musi łączyć się z jakością. Tanie felgi aluminiowe no name mogą kusić nie tylko ceną, ale też wzornictwem. Ale też niska cena nie bierze się znikąd. Stosowane w takich produktach aluminium nie jest odpowiednio wytrzymałe, co znacząco ogranicza odporność na uszkodzenia mechaniczne, przeciążenia czy działanie soli drogowej. Często też tanie felgi mają  widoczne gołymi oczyma niedoróbki. Niedoróbki, których nie widać na zdjęciach obrobionych programami do korekty fotografii.

Optymalnym wyborem byłby zakup felg akcesoryjnych w ASO. Lecz, jak wiadomo, to najdroższa z opcji. Lepiej więc poszukać nowych felg u niezależnych dostawców, którzy oferują markowe produkty w dobrych cenach. I tu trzeba polecić Inter Cars – polską firmę, która działa na rynku od lat 90. minionego wieku. W sklepie online można kupić chociażby felgi aluminiowe ItWheels – to włoska marka znana z nietuzinkowego designu i najwyższej jakości wykonania. Ciekawą alternatywą, także dostępną w Inter Cars, są aluminiowe  felgi Magma – za nimi stoją niemiecka technologia oraz historia sięgająca roku 1897. 

Jak czytać oznaczenia na felgach: sprawdź

Podsumowanie

Znając rozstaw śrub na feldze, można przystąpić do zakupu nowego kompletu. Ważne jest, żeby postawić na markowe obręcze – tylko takie będą nie tylko dobrze prezentować się z resztą auta, ale też nie zawiodą podczas trudów eksploatacji. Dobrze wiesz, że równie istotny jest precyzyjny  pomiar rozstawu śrub – kluczowy z punktu widzenia bezpieczeństwa i prawidłowego funkcjonowania Twojego wozu. Co jeszcze? Jeżeli podczas mierzenia rozstawu śrub popełniłeś niewielki błąd lub wymiar felgi delikatnie odstaje – jest na to sposób. Różnice w rozstawie do 2 milimetrów skorygujesz poprzez użycie nakrętek lub tzw. śrub pływających. 

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Tak, można zamontować felgi o innym rozstawie śrub niż oryginalne, ale konieczne będzie wtedy zastosowanie adapterów lub skorygowanie niewielkich odchyleń (do 2 mm) z wykorzystaniem nakrętek lub śrub pływających.

Odpowiedni rozstaw śrub na feldze samochodowej zależy od konkretnego modelu pojazdu. Zazwyczaj oscyluje w granicach od 100 do 125 mm.

Tak, istnieją specjalne przekładki do zmiany rozstawu śrub na felgach samochodowych. Warto jednak skonsultować się z fachowcem, aby upewnić się, że zmiana jest bezpieczna i prawidłowo wykonana.
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!