Nasz artykuł rozpoczniemy od zadania i odpowiedzenia na pytanie, czym jest alternator? Alternator, to prądnica przemiennego odpowiadająca za wytwarzanie prądu podczas pracy silnika i przesyłanie go do akumulatora. Czym zatem jest sprzęgiełko alternatora? Jest ono elementem łączącym alternator z paskiem napędzającym cały układ przenoszenia napędu na prądnicę. W poniższym artykule odpowiemy, jak działa sprzęgło alternatora oraz jak rozpoznać podstawowe objawy jego awarii. Zapraszamy do lektury! 

Większość nowoczesnych pojazdów jest wyposażona w zaawansowane rozwiązania umożliwiające swobodny napęd alternatora za pomocą różnych rodzajów sprzęgieł. Sprzęgło alternatora można podzielić na wolne, jednokierunkowe, w postaci koła (OWC) lub rozłączne (OAD). Prawidłowe działanie obu takich kół ma zasadnicze znaczenie dla funkcjonalności alternatora. Wolne sprzęgło, mając możliwość obrotu tylko w jednym kierunku, skutecznie napędza alternator. Następnie, gdy pasek nieoczekiwanie zwalnia, koło zostaje pozbawione obciążenia, wynikającego z bezwładności alternatora. Sprzęgło rozłączne działa na podobnej zasadzie co jednokierunkowe, jednak poza samym wysprzęglaniem przejmuje również rolę tłumika drgań skrętnych oraz absorbuje znaczną część energii wywołaną nieregularną pracą całego napędu.

Z poniższego artykułu, dowiesz się:

Sprzęgiełko alternatora

Czym jest sprzęgło alternatora?

Sprzęgiełko alternatora jest niepozornym elementem prądnicy, bez którego alternator nie mógłby działać. Dzięki jego pracy samochód otrzymuje bieżące zasilanie elektryczne. W ten sposób możliwe jest korzystanie np. z radia, nawigacji czy klimatyzacji. Sam alternator jest umiejscowiony w silniku i połączony z nim za pomocą paska klinowego lub wielowektorowego. Podczas jazdy naturalne jest występowanie przeciążeń oraz drgań, zatem, by zminimalizować szansę wystąpienia awarii prądnicy, stosuje się właśnie sprzęgiełka. Umożliwiają one swobodny obrót paska, tym samym redukując poziom wibracji.

Większość alternatorów w popularnych modelach aut osobowych jest wyposażonych w sprzęgło w kształcie koła pasowego. Urządzenia te są skonstruowane tak, aby umożliwiać alternatorowi swobodne obracanie się przy każdym poziomie obrotów silnika. To z kolei pozwala mu na kontynuowanie pracy z wyższą mocą, nawet w sytuacji, gdy prędkość obrotowa silnika zostaje zredukowana.

Jak działa sprzęgło alternatora?

Sprzęgła pasowe, jednokierunkowe w kształcie koła, zapewniają prawidłowe działanie alternatora oraz pozostałych powiązanych podzespołów (np. pasek klinowy). Jak działa sprzęgło alternatora? Najprostszym zobrazowaniem jego pracy jest porównanie go do funkcjonowania roweru. Pedałowanie powoduje nabieranie prędkości, jednak w momencie, gdy przestanie się to robić, rower nadal swobodnie jedzie, wykorzystując dotychczas zgromadzona energię. Sprzęgło alternatora działa na tej samej zasadzie. Silnik stale dostosowuje prędkość obrotową wraz ze zmianą biegów. Gdy dochodzi do zmiany przełożenia na wyższy, prędkość obrotowa silnika spada w bardzo krótkim czasie. Alternator wraz ze sprzęgłem obraca się z wyższą częstotliwością. Jest to konsekwencja pozostałości wyższych obrotów silnika przed zmianą biegu.

W ten sposób, dzięki kołowemu sprzęgiełku, alternator może swobodnie obracać się ze znacznie większą prędkością, jedynie stopniowo zmniejszając natężenie obrotów, aż jego praca dostosuje się ponownie do prędkości obrotowej silnika. Sprzęgło pasowe alternatora ma także kluczowe znaczenie dla pochłaniania i redukowania wibracji wału korbowego, które działają na niego bezpośrednio. 

Sprzęgiełko alternatora

Jakie są skutki uszkodzenia sprzęgła alternatora?

Uszkodzone sprzęgło alternatora może skutkować wieloma poważnymi awariami. Zniszczone koło nie jest w stanie prawidłowo sprzęgać układu. Siłowe zwalnianie alternatora powoduje dodatkowe obciążenie paska klinowego. Taka gwałtowna zmiana pędu oraz prędkości jest przenoszona z koła pasowego na wale korbowym, przez pasek klinowy, wokół napinacza i w końcu do samego alternatora. Podczas jazdy uszkodzony element powoduje dodatkowe obciążenia wszystkich powiązanych z nim podzespołów, takich jak napinacz, łożysko sprzęgła oraz sam pasek, który może w efekcie ulec zerwaniu. 

Czym objawia się uszkodzone sprzęgło alternatora?

Symptomy awarii sprzęgiełka alternatora różnią się od siebie w zależności od stopnia uszkodzenia tego elementu. Szybka, zdecydowana reakcja pozwala uniknąć poważniejszych problemów, a przede wszystkim ogranicza koszty takiego przedsięwzięcia. Czym objawia się uszkodzone sprzęgło alternatora? Objawy najczęściej charakteryzują się różnego rodzaju niepokojącymi dźwiękami dobiegającymi z okolicy całego układu. Odgłosy te są najczęściej opisywane jako piszczenie (co sugeruje problemy z paskiem klinowym), stukanie (to z kolei może wskazywać na awarię napinacza) lub jednostajny szum – taki dźwięk oznacza wówczas bezpośrednie uszkodzenie samego sprzęgła alternatora. 

Jak sprawdzić sprzęgło alternatora?

Mechanizm sprzęgła alternatora można sprawdzić na dwa sposoby. Pierwszy z nich wymaga demontażu elementu. W zależności od typu koła pasowego można je przebadać w następujący sposób:

  • sprzęgło jednokierunkowe (OWC) – po demontażu elementu należy przytrzymać pierścień wewnętrzny i spróbować obrócić zewnętrzną część w kierunku, w którym porusza się na nim pasek klinowy. Element nie powinien się poruszyć; jeżeli tak się dzieje, należy go wymienić;
  • sprzęgło rozłączne (OAD) – po zdjęciu koła, trzeba przytrzymać pierścień wewnętrzny i spróbować obrócić zewnętrzną częścią sprzęgiełka w kierunku przeciwnym, w którym porusza się na nim pasek klinowy. Jeżeli element nie porusza się, wówczas musi zostać wymieniony na nowy egzemplarz.

Przydatnym narzędziem w obu przypadkach okaże się klucz do sprzęgiełka alternatora – warto w takiej sytuacji z niego skorzystać. Element można również poddać testom bez konieczności wyjmowania go spod maski. Aby tego dokonać, należy:

  • uruchomić silnik i pozostawić go na biegu jałowym, po czym sprawdzić ruch napinacza paska klinowego;
  • zwiększyć obroty jednostki napędowej do około 2000-2500 obr/min. Następnie należy wyłączyć silnik i nasłuchiwać odgłosów dobiegających z okolicy alternatora.
Sprzęgiełko alternatora

Co zrobić z uszkodzonym sprzęgłem alternatora?

Jakie kroki warto podjąć, gdy uszkodzone jest sprzęgiełko alternatora? Wymiana jest tutaj jedynym rozwiązaniem. Ważne, aby nowy element był identyczny i oryginalny, wówczas mamy największą pewność, że będzie działać prawidłowo. Wymiana opisywanego elementu nie należy do czynności zanadto skomplikowanych, jeśli jednak nie dysponujesz odpowiednią wiedzą, lepiej będzie, jeśli skorzystasz z pomocy mechanika. W ten sposób zaoszczędzisz czas oraz unikniesz nieprzyjemnych powikłań w przypadku popełnienia błędu, przykładowo podczas demontażu.

Wymiana sprzęgła alternatora – ile kosztuje?

Ile zapłacisz za nowe sprzęgiełko alternatora? Cena oscyluje zazwyczaj w granicach kilkuset złotych. Nie jest to więc ogromny wydatek, a zdecydowanie warto dokonać jego wymiany już na wczesnym etapie zużycia, aby zminimalizować ryzyko wystąpienia poważnej awarii. Z jakim kosztem wiąże się wymiana sprzęgiełka alternatora? Cena w popularnych warsztatach za taką usługę wynosi około 100-200 złotych. 

Sprzęgło alternatora – wybierz najlepszy produkt dla siebie. Ekspert Inter Cars podpowiada!

Sprzęgiełko to niepozorny element, bez którego praca alternatora nie byłaby możliwa, a tym samym samochód zostałby pozbawiony podstawowego źródła prądu. W związku z tym ekspert Inter Cars przygotował dla Ciebie rekomendowane produkty. Kliknij i sprawdź!

Baner Inter Cars - sklep z częściami samochodowymi

Jak dbać o sprzęgiełko alternatora?

Sprzęgiełko alternatora jest elementem, który znajduje się w ciągłym ruchu. Podstawowa profilaktyka polega na regularnym monitorowaniu wydajności poszczególnych podzespołów. Warto również zwrócić uwagę na odpowiednie smarowanie paska klinowego – powinno się go smarować przynajmniej kilka razy do roku przy okazji oględzin samochodu. W tym celu można wykorzystać popularne smary, na przykład w postaci sprayu: taka forma gwarantuje dokładne i równomiernie rozprowadzenie go w układzie. Zdecydowanie najważniejszym aspektem jest zadbanie o brak kontaktu alternatora z wodą. Mogłoby to doprowadzić do zwarcia podzespołów, a co za tym idzie, całkowitego zniszczenia elementu.

Domyślamy się, że żaden kierowca nie wyobraża sobie jazdy autem bez wykorzystywania energii elektrycznej. Jak już wiemy, alternator wraz z całym osprzętem jest odpowiedzialny za stałe dostarczanie napięcia do akumulatora. Dlatego właśnie warto zadbać o poprawną pracę wszystkich elementów tego układu i reagować natychmiastowo, jeśli pojawią się niepokojące odgłosy sugerujące potencjalną awarię.

FAQ

Czy wybór tańszego zamiennika sprzęgła to dobry pomysł?

Wybór tańszych zamienników to ryzykowna droga. Ze względu na ogromne różnice w jakości najlepiej skonsultuj swój wybór z mechanikiem lub ekspertem Inter Cars. 

Czy wymiana sprzęgiełka jest czynnością skomplikowaną?

Z punktu widzenia mechanika nie jest to zbyt skomplikowane, jednak gdy nie masz doświadczenia, lepiej oddaj auta w ręce specjalistów. 

Czym może grozić lekceważenie problemu ze sprzęgłem alternatora?

Konsekwencją braku wymiany sprzęgiełka na nowe może być jego zatarcie lub zerwanie osadzonego na nim paska – to z kolei skutkuje unieruchomieniem pojazdu.

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!