Podłużnica to jeden z najistotniejszych elementów nadwozia samochodu. Stanowi element nośny, w związku z czym odpowiada za sztywność konstrukcji, a dodatkowo blokuje jej nienaturalne zginanie. Awarie na tej płaszczyźnie negatywnie wpływają na sprawność pojazdu, dlatego wymagają niezwłocznej wizyty u mechanika. Jak przebiega wymiana podłużnicy? Czy jest kosztowna? Co robić w przypadku wystąpienia niepokojących objawów? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań, znajdziesz w niniejszym artykule. Zapraszamy do lektury!

Usterki podłużnicy zdarzają się znacznie częściej, niż mogłoby się wydawać. Dotyczą zarówno starszych, jak i nowszych samochodów, jednak zwykle pojawiają się w wyniku kolizji, długotrwałej eksploatacji lub jazdy po wyboistej drodze. Jeśli przyczyną jest kolizja, zwykle powoduje ona wyraźne wgniecenia, które trudno będzie przeoczyć.

Takie widoczne ślady powinny być dla Ciebie jasnym sygnałem do skontrolowania stanu nadwozia, a co za tym idzie – podłużnicy. Nie inaczej powinieneś postąpić, jeśli element uszkodzi się w trakcie jazdy. Choć objawy usterki nie zawsze są na tyle uciążliwe, aby niezwłocznie umawiać wizytę u mechanika, mogą stanowić zagrożenie zarówno dla użytkowników pojazdu, jak i innych uczestników ruchu.

Z tego artykułu dowiesz się:

Uszkodzona podłużnica

Czym jest podłużnica w samochodzie?

Podłużnica w samochodzie swoją nazwę zawdzięcza temu, że biegnie wzdłuż całej konstrukcji. To oznacza, iż budowa pojazdu opiera się na elementach takich jak ww. podłużnice, poprzecznice oraz inne części wspomagające utrzymanie sztywności. Co ciekawe – partie te występują również w nadwoziach samolotów oraz niewielkich śmigłowców i pełnią w nich podobną funkcję. Są przymocowane do kadłuba i przybierają różne formy kształtowników. 

Zarówno podłużnica tylna, jak i ta ulokowana z przodu samochodu dzięki swojej budowie służą do przenoszenia wszelkich obciążeń podczas jazdy. Usztywniają całą konstrukcję, a także uniemożliwiają jej złamanie. Skutecznie podtrzymują też nadwozie oraz płytę podłogową.

Rama obejmuje dwie stalowe belki połączone ze sobą za pomocą poprzeczek. Jest to możliwe dzięki wykorzystaniu nitów lub spawania. Wyróżnia się kilka rodzajów przekrojów, m.in.:

  • przekrój ceowy;
  • przekrój skrzynkowy;
  • przekrój złożony;
  • przekrój rurowy.

Aby dodatkowo obniżyć środek ciężkości, producenci wyginają ramy ku dołowi. Ponadto – w celu zachowania odpowiedniej sztywności – do wszelkich łączeń, m.in. do podłużnic z poprzeczkami, przyspawane są specjalne złączki. To jednak nie wszystko – szkielet ramy samochodowej składa się również ze zderzaków: przedniego i tylnego oraz dwóch rodzajów wsporników: do mocowania nadwozia i do mocowania silnika. Dzięki zawarciu w konstrukcji takich części pojazdy cechują się stabilnością, lecz także wytrzymują pokaźne obciążenia.

Uszkodzona podłużnica

Jakie awarie podłużnicy można wyróżnić?

Najbardziej typowe awarie podłużnicy to wklęśnięcia, skrzywienia, fałdy czy rdza. Niestety uszkodzenia, które wymieniamy w poprzednim zdaniu, w dużej mierze dotyczą samochodów powypadkowych. Powypadkowych, które są oferowane na rynku aut używanych, jako bezwypadkowe. Praktyki nieuczciwych sprzedawców, czyli zastępowanie uszkodzonych elementów najtańszymi zamiennikami lub doraźna naprawa, mająca na celu jedynie ukrycie wad, jest bardzo trudna do wykrycia dla niewprawnego oka. Aby jednak nie nabyć używanego pojazdu z wygiętą, pęknięta czy całkowicie uszkodzoną podłużnicą, należy dokładnie sprawdzać jego stan przed zakupem. Warto na oględziny wybrać się z doświadczonym mechanikiem, który wyłapie nieuczciwe praktyki i uchroni nas przed zakupem uszkodzonego auta. 

Jakie objawy daje uszkodzona podłużnica?

Wielu kierowców zastanawia się, co wskazuje na problem, jakim jest uszkodzona podłużnica. Objawy usterki nie są charakterystyczne, dlatego z początku mogą sugerować niewłaściwe ustawienie geometrii. Samochód z takim problemem zjeżdża na prostej drodze w prawą lub lewą stronę, a także podczas jazdy po wertepach przekazuje drgania z zawieszenia na kierownicę. W niektórych przypadkach stan podłużnicy odkrywamy dopiero po kolizji, gdy pojazd zostaje oddany do mechanika. Często właśnie podczas koniecznej diagnostyki okazuje się, że element wygiął się lub zardzewiał.

Pamiętaj jednak, że jazda z tak poważną usterką jest ryzykowna – zagraża zdrowiu, a nawet życiu kierowcy i pasażerów. Taki defekt destabilizuje bowiem zachowanie samochodu, a co za tym idzie – zwiększa szanse na wypadek. Ponadto powoduje też, że znacznie wzrasta podatność pojazdu na wgniecenia, w związku z czym nawet podczas drobnej kolizji auto może ulec szkodzie całkowitej. W chwili uderzenia – z powodu wcześniejszej awarii elementu – siła obciążeniowa nie zostaje prawidłowo przeniesiona, przez co przekłada się na pasażerów oraz kierowcę. Naprawa podłużnicy jest zatem konieczna, aby zapewnić bezpieczeństwo na drodze sobie i bliskim.

Co robić z uszkodzoną podłużnicą?

Jeśli występuje nawet minimalne podejrzenie awarii podłużnicy, niezwłocznie udaj się do mechanika w celu wykluczenia lub potwierdzenia swoich obaw. Specjalista w warsztacie zadecyduje, w jakim stanie znajduje się element i jakie dalsze kroki trzeba podjąć. Zdarza się, iż wystarczy spawanie podłużnic, jednak w niektórych przypadkach konieczna jest ich całkowita wymiana. Dzieje się tak w sytuacji, gdy element został do tego stopnia zniszczony przez rdzę lub w wyniku kolizji, że nie sposób go naprawić.

Jeżeli części są wygięte, możesz rozważyć prostowanie podłużnic. Wiąże się z tym konieczność wykonania innych, bardziej wymagających czynności, co oznacza również wyższe koszty. W zależności od tego, jak rozległe są wygięcia, ceny wahają się w przedziale od 250 zł do 3000 zł.

Uszkodzona podłużnica

Zardzewiała podłużnica – czy można naprawić samodzielnie?

Zardzewiała podłużnica to bardzo poważny problem, którego nie należy ignorować. Oczywiście korozja postępuje powoli wraz z upływem czasu, dlatego konieczne są regularne przeglądy samochodu, aby w odpowiednim momencie zareagować. Jeśli to się nie uda i o rdzy dowiesz się w momencie, gdy w podłużnicy pojawią się dziury, wciąż możesz temu zaradzić z pomocą specjalisty. Wystarczy, że wytnie on skorodowane fragmenty, a następnie przyspawa nowe kawałki blachy. 

Zarówno naprawa podłużnicy tylnej, jak i pozostałych elementów konstrukcji pojazdu możliwa jest do przeprowadzenia we własnym garażu jedynie w przypadku najprostszych usterek. Każda osoba, która się tego podejmuje, musi bowiem dysponować odpowiednią wiedzą i umiejętnościami.

Inter Cars – ogromny wybór i wysoka jakość części do Twojego samochodu

W naszym artykule z inżynierskiego obowiązku wspominamy o możliwościach naprawy podłużnicy. Jednak z uwagi na to, jak ważnym konstrukcyjnie elementem jest podłużnica, w przypadku poważnych awarii, rekomendujemy wymianę na nową. Dzięki temu zawsze, kiedy wsiadasz do swojego auta, masz pewność, że Cię nie zawiedzie. Zapytasz zatem, jak dobrać części zamienne do swojego auta? To proste! Wystarczy, że skorzystasz z wyszukiwarki Inter Cars:

Baner Inter Cars - sklep z częściami samochodowymi

Uszkodzona podłużnica – problem wielu kierowców

Podłużnica to niezwykle ważny element konstrukcji każdego samochodu. Niestety, problemy z nią związane występują częściej, niż można by przypuszczać. Wielu kierowców nie zdaje sobie sprawy z istnienia usterki, narażając na niebezpieczeństwo siebie i swoje otoczenie podczas jazdy. Skala tego problemu jest rozległa m.in. z uwagi na nieuczciwych sprzedawców, którzy poprzez prowizoryczne naprawy wprowadzają kupujących w błąd. Jeśli masz wątpliwości co do pełnej sprawności pojazdu, nie zwlekaj z wizytą u mechanika. Zapobiegawcze działania nie tylko będą inwestycją w przyszłość, lecz także zmniejszą ryzyko tragicznego w skutkach wypadku na drodze.

FAQ

Czym jest podłużnica i jakie funkcje pełni?

Podłużnica to jeden z najważniejszych elementów nadwozia. Jest częścią nośną, w związku z czym stabilizuje całą konstrukcję i odpowiada za jej sztywność, lecz także przenosi obciążenia. Ponadto – w przypadku wystąpienia kolizji – chroni kierowcę oraz pasażerów. Absorbuje bowiem część siły uderzeniowej, a co za tym idzie – zmniejsza ryzyko ciężkich urazów lub śmierci.

Jakie objawy wskazują na uszkodzoną podłużnicę?

Uszkodzona podłużnica w wielu przypadkach nie daje żadnych objawów. Zdarza się, iż o jej stanie kierowca dowiaduje się dopiero po stłuczce, gdy wykonuje najważniejsze naprawy. W zależności od tego, czy problemem jest korozja, czy też całkowite uszkodzenie, zachowanie samochodu na drodze może wskazywać na problemy z ustawieniem geometrii. Jeśli zatem pojazd zjeżdża w prawo lub lewo na prostej drodze, warto udać się do mechanika.

Ile kosztuje naprawa podłużnicy?

Koszty naprawy różnią się w zależności od miasta, mechanika, marki pojazdu i producenta części (jeśli zachodzi konieczność całkowitej wymiany elementu). Ceny prostowania podłużnic sięgają nawet kilku tysięcy złotych, natomiast za spawanie poszczególnych elementów zapłacisz zwykle ok. 350 zł.

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!