Skrzynia DSG to wspólny projekt Volkswagena oraz firm LUK i BorgWarner. W momencie oficjalnego debiutu, co miało miejsce w 2003 roku, została entuzjastycznie przyjęta przez motoryzacyjnych ekspertów, którzy zachwalali płynną pracę, szybkość i precyzję zmiany biegów. Z czasem okazało się, że innowacyjne rozwiązanie sprawia wiele kosztownych problemów. Dyskusyjna okazała się też trwałość skrzyni DSG.

Kierowanie autem to dla sporej rzeszy kierowców przyjemność. Satysfakcję sprawia  chociażby możliwość ręcznej zmiany biegów, nawet jeżeli czynność ta obarczona jest zgrzytami i problemami z wrzuceniem wybranego przełożenia. Odmienne zdanie na temat czerpania radości z kierowania pojazdem mają miłośnicy skrzyń automatycznych. Dla nich ręczna zmiana biegów i konieczność wciskania pedału sprzęgła to motoryzacyjny relikt przeszłości. Inżynierowie pracujący nad skrzynią DSG starali się pogodzić obie grupy użytkowników, czego efektem jest najpopularniejsza do dziś skrzynia dwusprzęgłowa, spotykana nie tylko w Volkswagenach, ale również w Skodach, Audi  i Seatach.

W artykule znajdziesz odpowiedzi na takie pytania:

  1. jak działa skrzynia DSG i w jakich samochodach można ją spotkać;
  2. czym skrzynia DSG różni się od przekładni manualnej i od klasycznej skrzyni automatycznej;
  3. jakie są najczęstsze awarie i usterki w skrzyniach DSG;
  4. pod jakimi nazwami ukrywają się skrzynie dwusprzęgłowe u innych producentów.

 Skrzynia DSG

Skrzynia DSG – co to jest i czym różni się od automatu? 

Inżynierowie z Wolfsburgu przy współpracy z partnerami z firm BorgWarner i LUK stworzyli innowacyjną przekładnię półautomatyczną, powszechnie znaną jako skrzynia DSG. Co to jest? Urządzenie charakteryzuje się tym, że wyposażono je w dwa sprzęgła – jedno dla biegów parzystych, a drugie dla nieparzystych, dzięki którym przełączanie kolejnych trybów podczas jazdy następuje znacznie szybciej niż wtedy, gdy w samochodzie znajduje się tradycyjna skrzynia biegów. Manualna coraz częściej zastępowana jest przez skrzynię dwusprzęgłową, ponieważ ta bardzo dobrze sprawdza się w autach o naprawdę dużej mocy silnika (świetnym przykładem jest Bugatti Veyron, auto osiągające prędkość maksymalną ponad 400 km/h). Opisując nowatorskie rozwiązanie, jakim bez wątpienia jest przekładnia DSG, warto rozwinąć skrót (ang. Direct Shift Gear oraz niem. Direkt Schalt Getriebe) tłumaczy się jako „bezpośrednia zmiana biegów”. Lepsza dynamika oraz mniejsze zużycie paliwa to główne cechy, którymi wyróżnia się omawiana skrzynia biegów. Automatyczna przekładnia hydrokinetyczna, której swoistym rozwinięciem jest DSG, również cieszy się uznaniem kierowców, ponieważ poprawia komfort użytkowania.  Jednak ograniczenia konstrukcyjne, zwłaszcza pojedyncze sprzęgło, przekładają się na mniej płynną i wolniejszą pracę w porównaniu do konstrukcji przedstawionej w 2003 roku.

Skrzynia DSG, mimo że przez wiele osób traktowana jest jako automatyczna, wewnątrz jest przekładnią czysto mechaniczną. Podobnie jak inne konstrukcje VAG jej poszczególne elementy są pasowane z dużą dokładnością, co przekłada się na płynną pracę.

Skrzynia DSG – rodzaje

Poszczególne przekładnie dwusprzęgłowe mają inną budowę. Aby zrozumieć najważniejsze różnice między nimi, wystarczy podzielić skrzynie DSG na dwa typy. Pierwszy to skrzynia DSG wyposażona w mokre sprzęgła, które potrzebują oleju do prawidłowej pracy. Drugi wariant bywa określany jako skrzynia biegów DSG z suchymi sprzęgłami (tutaj sprzęgło nie wymaga smarowania).Druga konstrukcja to zdecydowanie tańsze rozwiązanie, co stanowi sporą zaletę w przypadku awarii – części zamienne kupisz w stosunkowo niskiej cenie. Konsekwencją jest znacznie mniejsza trwałość urządzenia. Mimo że ma ono swoje zalety, lepiej, żeby w aucie znajdowała się przekładnia ze sprzęgłami działającymi na mokro, czyli np. skrzynia biegów DSG 7-stopniowa. Wymiana oleju w skrzyni DSG to prosta czynność, dlatego mając wybór między skrzynią z mokrym i z suchym sprzęgłem, warto zainwestować w drugi typ.

Awarie skrzyni DSG

Skrzynia DSG – najczęstsze awarie i usterki 

Nowoczesne rozwiązania technologiczne stosowane przez producentów samochodów zdecydowanie zwiększają komfort jazdy. Niestety innowacyjność często nie idzie w parze z niezawodnością. Awarie nie omijają też skrzyń DSG. Ponieważ jest to rodzaj przekładni automatycznej, dużą część jej konstrukcji stanowią elementy elektroniczne. Jeden z nich – moduł sterujący sprzęgłami – psuje się najczęściej. Jego naprawa kosztuje co najmniej tysiąc złotych, a jeśli będziesz musiał wymienić na nowy, zapłacisz od 5 do nawet 10 tysięcy złotych. 

Usterkom dosyć często ulega także dwumasowe koło zamachowe. Odpowiada ono za wyciszanie drgań oraz przeniesienie momentu obrotowego silnika na przekładnię. Regeneracja tego elementu okazuje się nieco tańsza niż w przypadku modułu sterującego sprzęgłami – wynosi ok. 600-700 złotych. Jak widać, uszkodzona skrzynia biegów może nie tylko negatywnie wpływać na sposób funkcjonowania całego samochodu, ale również znacznie uszczuplić Twój portfel.

Jakie objawy świadczą o awarii skrzyni DSG?

Niepokojące zmiany w pracy głównych podzespołów w samochodzie wymagają szybkiej reakcji. Łatwiej o precyzyjną diagnozę, mając podstawową wiedzę o mechatronice. W skrzyniach automatycznych, do tej grupy zalicza się DSG, mechatronikę rozumie się jako urządzenie elektroniczne, które korzystając z czujników odbierających informacje o pracy silnika i sprzęgła, przesyłają i odbierają sygnały odpowiadające za prawidłową pracę. Mechatronika odpowiada za wybór przełożeń oraz ciśnienie oleju w układzie sprzęgieł w DSG. Mechatronika – objawy świadczące o niedomaganiach to przede wszystkim szarpania podczas dynamicznej jazdy (z zastrzeżeniem, że nie występują przy zmianie przełożeń). Natomiast  podobne objawy podczas zmiany biegów oraz zbyt długie pozostawanie na wysokich obrotach mogą wskazywać na uszkodzony moduł sterujący sprzęgłami. 

Usterki instalacji elektrycznej znajdującej się w konstrukcji przekładni sprawiają, że skrzynia DSG nie pracuje prawidłowo. W takich sytuacjach niekiedy dochodzi do przełączania biegów w nieodpowiednim momencie, np. przy zbyt niskiej liczbie obrotów na minutę, co bez wątpienia wpływa na dynamikę jazdy oraz powoduje większe zużycie paliwa. Wszelkie niepokojące odgłosy czy odbiegające od normy zachowania samochodu warto natychmiast skonsultować ze specjalistą, ponieważ naprawa elementów mechatronicznych bywa bardzo kosztowna. 

Najczęstsze problemy z mechatroniką w skrzyniach DSG

Podczas diagnostyki komputerowej mechanicy najczęściej wykrywają następujące niedomagania związane z mechatroniką:

– zatarcie pompy olejowej;

– przepalenie się układów komputerowych odpowiedzialnych za sterowanie mechatroniką;

– uszkodzenie (spalenie się) pompy olejowej;

– uszkodzone bloki zaworowe;

– pęknięcia na bloku hydraulicznym (skutkujące utratą ciśnienia w układzie mechatronicznym).

Czy wymieniać olej w skrzyni DSG?

W przypadku skrzyń manualnych – a pod względem mechanicznym za taką trzeba uważać DSG – producent nie zaleca wymiany oleju. Mimo to, podobnie jak w skrzyniach innych firm, warto regularnie wymieniać olej przekładniowy. W przypadku DSG mechanicy wspominają o tym, że wraz z przebiegiem skrzynia ulega naturalnemu zużyciu i tworzą się opiłki. Zbierają się one na widełkach i sterowniku, zakłócając pracę mechatroniki. Aby usunąć opiłki i tym samym wydłużyć czas eksploatacji skrzyni DSG, należy regularnie zlecać wymianę oleju – co 40-60 tys. km.

Czy wymieniać olej w skrzyni DSG

Produkty rekomendowane przez ekspertów Inter Cars

Doskonale znający zalety i wady skrzyń dwusprzęgłowych fachowcy z Inter Cars wszystkim użytkownikom aut z przekładnią DSG polecają oleje do skrzyń DSG. W przypadku jednej z częstszych awarii potrzebna może być pompa oleju. Ogólna żywotność skrzyni dwustopniowej zależna jest również od współpracującego z nią koła dwumasowego

Wymianę pompy oleju czy koła dwumasowego najlepiej zostawić wykwalifikowanym mechanikom. Samodzielnie zaś warto zamówić olej do skrzyni DSG. Poniżej trzy godne polecenia produkty z katalogu Inter Cars:

Febi DSG 39070;

Comma AQDCT Plus;

Liqui Moly 21359.

 

Zalety i wady skrzyni DSG

Automatyczna skrzynia biegów z dwoma sprzęgłami bez wątpienia poprawia jakość prowadzenia samochodu. Jazda  staje się bardziej komfortowa i płynna – sprawia więcej przyjemności. W wielu autach marki Volkswagen znajduje się skrzynia DSG 7-stopniowa. Opinie właścicieli wskazują na zauważalnie większą wygodę, lepszą dynamikę oraz na mniejsze zużycie paliwa. Podobne zdanie na temat jakości jazdy mają kierowcy, w których pojazdach znajduje się skrzynia DSG 6-stopniowa. Opinie dotyczące ogólnej trwałości nie są tak entuzjastyczne, ale mimo tego na rynku samochodów używanych modele w nią wyposażone cieszą się sporym zainteresowaniem.

Alternatywy dla skrzyni DSG 

Skrzynia DSG, łącząc zalety przekładni manualnych i automatycznych, zainspirowała innych producentów. Jeżeli więc szukasz samochodu wyposażonego w skrzynię dwusprzęgłową, sprawdź oferty konkurencyjnych marek. Poniższa lista z pewnością będzie przydatna:

– TCT (Alfa Romeo i Fiat);

– PDK (Porsche – debiut podobnego rozwiązania na długo przed VW w wyścigowym modelu 962, zaprojektowany przez ZF);

– PowerShift (Ford i Volvo);

– DCT (Hyundai i Kia);

– S-tronic (właściwie to DSG, ale pod tą nazwą występuje w autach marki Audi);

– M DCT (BMW);

– EDC (Renault, Dacia);

– NGT (Honda);

– SpeedShift (Mercedes);

– TwinClutch SST (Mitsubishi).

 


Najważniejsze pytania…

W jakich samochodach spotyka się skrzynie dwusprzęgłowe?

Poza autami należącymi do Volkswagen Group podobne rozwiązania mają m.in. modele takich marek, jak: Alfa Romeo, Fiat, BMW, Mercedes, Honda, Ford, Renault, Hyundai, Kia czy Porsche.

Jakie są główne zalety skrzyni DSG?

Sprawna skrzynia DSG wpływa na płynne przyspieszenie w szerokim zakresie obrotów, lepszą dynamika i mniejsze zużycie paliwa.

Czy skrzynie DSG są awaryjne?

I tak, i nie. Jako bardziej podatne na awarie mechanicy uważają skrzynie z suchym sprzęgłem, natomiast skrzynie z mokrym sprzęgłem przy regularnej obsłudze serwisowej często przejeżdżają setki tysięcy kilometrów bez poważnej i kosztownej usterki.

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!