Opony wielosezonowe to takie, które sprawdzą się zarówno podczas letnich upałów, jak i zimowych opadów śniegu i mrozów. Jako że warunki drogowe występujące w obydwu przypadkach są całkowicie różne, warto zastanowić się nad tym, w jaki sposób producenci są w stanie je pogodzić w jednym produkcie. Czemu zatem opony samochodowe wielosezonowe są dobre do wszystkiego?

Opony wielosezonowe cieszą się rosnącym zainteresowaniem w Europie, ale także i Polsce. Na potwierdzenie tez tezy przytoczyć wystarczy dane liczbowe. Już w roku 2018 do ogumienia całorocznego należało 6 proc. rynku nad Wisłą, a prognozy maksymalnie optymistyczne mówią o tym, że w ciągu najbliższych lat odsetek może się zwiększyć nawet do 20 – 30 proc. Czemu kierowcy tak chętnie kupują wielosezonówki? Powodów jest kilka. Zimy są coraz łagodniejsze, ogumienie to nie wymaga sezonowych wizyt u wulkanizatora, jego technologia zaczyna wchodzić w fazę hit-tech, a ceny stają się coraz bardziej atrakcyjne.

Opony wielosezonowe – jak się je opracowuje?

W chwili obecnej funkcjonują dwie szkoły budowy opon całorocznych. Według pierwszej i dużo starszej podstawą do prac dla inżynierów staje się ogumienie zimowe. Skład jego mieszanki gumowej i bieżnik należy następnie tak długo modyfikować, aż zacznie się sprawdzać nie tylko przy ujemnych temperaturach, ale także podczas słonecznego dnia i w sytuacji, w której na zewnątrz panuje 30 stopni Celsjusza. Według drugiej szkoły punktem wyjścia dla inżynierów staje się opona letnia, którą następnie dostosowuje się do warunków zimowych. Drugie podejście ma zdecydowanie krótszą tradycję i zostało zapoczątkowane tak naprawdę przez Michelina modelem CrossClimate.

Czemu zatem opony wielosezonowe są dobre do wszystkiego? Odpowiedzi na to pytanie najlepiej poszukiwać na przykładzie konkretnych modeli. A nie da się znaleźć lepszego próbnika rynkowego, niż ogumienie sprzedawane w ramach segmentu premium. W końcu to właśnie te opony prezentują najwyższy poziom technologicznego zaawansowania i to w ich przypadku kierowca może liczyć na wszystkie nowinki technologiczne. Podczas opracowywania tego materiału skupimy się na produktach takich firm jak Bridgestone, Michelin, Goodyear, Continental i Nokian.

Michelin CrossClimate+

michelin crossclimate plus, michelin crossclimate+. michelin crossclimate +. michelin crossclimate, michelin, crossclimate, opony wielosezonowe, opony całoroczne
Fot. Materiały prasowe Michelin

Jak już wspominaliśmy wcześniej, prezentacja tego modelu przyniosła rynkową rewolucję. To pierwsze ogumienie letnie na świecie, które otrzymało pełną homologację zimową. Inżynierowie podczas prac nad ogumieniem poszli dwutorowo. Po pierwsze zastosowali sztywne klocki ze sfazowanymi krawędziami. Po drugie postawili na elastyczną mieszankę gumową. Poza tym standardem stała się rzeźba bieżnika w kształcie litery V oraz lamele 3D gwarantujące skuteczność hamowania od pierwszego do ostatniego kilometra.

Kluczem do sukcesu dla Michelina stała się też kwestia trwałości. Zdaniem producenta ogumienie wytrzymuje nawet o 28 proc. dłuższy przebieg względem swoich konkurentów. Francuzi nie chcieli się zdawać na przypadek. Dlatego wnikliwie przetestowali model przed wprowadzeniem na rynek. CrossClimate+ było sprawdzane w temperaturach od -30 do +40 stopni Celsjusza. Ogumienie pokonało w sumie 5 milionów kilometrów.

Francuska technologia spotkała się z uznaniem najważniejszych ośrodków badawczych w Europie. Przykład? W roku 2018 Auto Bild przyznał modelowi wysoką notę dobrą w teście przygotowanym dla rozmiaru 195/65 R15, a w roku 2019 wersja 225/45 R17 zajęła pierwsze miejsce w próbach prowadzonych przez dziennikarzy niemieckiego magazynu. Michelin CrossClimate+ może się pochwalić również uzyskaniem oceny polecanej podczas badania przygotowanego przez inżynierów ACE i GTU.

Oferta opon Michelin CrossClimate+ – sklep Inter Cars

Bridgestone Weather Control A005

Bridgestone Weather Control A005, test Bridgestone Weather Control A005, opona wielosezonowa, opona całoroczna, opona
Fot. Materiały własne

Japończycy podczas prac nad oponą wielosezonową poszli tym samym tropem co Francuzi. To oznacza że Weather Control A005 ma korzenie sięgające modeli letnich. Jakie technologie zastosowali? W pierwszej kolejności postawili na dużą liczbę elementów w strefie barkowej. W ten sposób zadbali o skróconą drogę hamowania oraz pewniejsze i stabilniejsze zachowanie się auta na drodze. Druga z zastosowanych technologii zakłada użycie szczelin o dużej pojemności. Za ich sprawą opona Bridgestone Weather Control A005 dobrze radzi sobie z szybkim usuwaniem wody, śniegu i błota pośniegowego spod czoła.

Bardzo ważna innowacja japońskich inżynierów dotyczyła mieszanki gumowej. Podczas jej konstruowania Bridgestone zastosował technologię Nano Pro-Tech z dużą zawartością krzemionki. Technologia ma proste zadanie – powinna wspierać parametry jezdne w zróżnicowanych warunkach drogowych, a do tego wydłuża okres eksploatacji. Ostatnim z elementów opony Weather Control A005 są lamele w kształcie litery Z oraz poprawiona sztywność boczna i wzdłużna klocków bieżnika.

Bridgestone Weather Control A005 jest produktem dość nowym. Mimo wszystko opona wielosezonowa zdążyła już odnieść pewne sukcesy w testach. Przykład? W roku 2019 przyjrzeli się jej m.in. dziennikarze Auto Bilda. W teście przeznaczonym dla rozmiaru 225/45 R17 najlepiej poradziła sobie podczas hamowania na mokrej nawierzchni.

Oferta opon Bridgestone Weather Control A005 – sklep Inter Cars

Continental AllSeasonContact

Continental AllSeasonContact, Test opon całorocznych 205/60 R16 2019 ace, Test opon całorocznych 205/60 R16 2019, Test opon całorocznych 205/60 R16, Test opon całorocznych 2019, Test opon całorocznych, opony całoroczne 205/60 R16, opony całoroczne, rozmiar 205/60 R16, opony 205/60 R16, test opon ace
Fot. Materiały prasowe Continental

Pierwszym punktem prac nad oponą wielosezonową Continental AllSeasonContact stała się adaptacyjna mieszanka gumowa. Duża zawartość krzemionki sprawia, że ogumienie zawsze pozostaje elastyczne – bez względu na to czy na zewnątrz jest upał, czy akurat panuje mróz. Co z bieżnikiem? Inżynierowie Continentala starali się stworzyć ślad, który choć nie będzie miał dużej ilości lameli, skupi się na otwartych barkach oraz sztywności.

Continental AllSeasonContact to przede wszystkim model niezwykle utytułowany! Opona zwyciężyła w próbach przygotowanych przez dziennikarzy magazynu Auto, Motor und Sport w roku 2019 (rozmiar 225/45 R17) oraz dwukrotnie w badaniu prowadzonym przez instytut ACE. Bezkonkurencyjny w roku 2018 okazał się rozmiar 185/65 R15, a w roku 2019 205/60 R16. Poza tym Continental otrzymał notę bardzo rekomendowaną od dziennikarzy Auto Zeitung w roku 2018.

Oferta opon Continental AllSeasonContact – sklep Inter Cars

Goodyear Vector 4Seasons G2

goodyear vector 4 seasons, Test opon całorocznych 205/60 R16 2019 ace, Test opon całorocznych 205/60 R16 2019, Test opon całorocznych 205/60 R16, Test opon całorocznych 2019, Test opon całorocznych, opony całoroczne 205/60 R16, opony całoroczne, rozmiar 205/60 R16, opony 205/60 R16, test opon ace
Fot. Materiały prasowe Goodyear

Goodyear Vector 4Seasons G2 to szereg technologii dostosowujących oponę do zmieniających się warunków drogowych. Przykład? Pierwszy stanowi rozwiązanie SmartTRED. Za jego sprawą bez względu na mróz czy upał ogumienie gwarantuje sprawne ruszanie, hamowanie i manewrowanie. Poza tym inżynierowie postawili na tzw. waflowe lamele 3D. To wgryzają się w powierzchnię śniegu i lodu. Ostatnim z priorytetów była trwałość. Model został zaprojektowany w taki sposób, aby powodował mniejsze opory toczenia, generował niższe spalanie i pozwalał na pokonanie przebiegów podobnych do tych, znanych z opon letnich.

Goodyear Vector 4Seasons G2 trzykrotnie stawał na pierwszym miejscu podium w teście opon wielosezonowych. Po raz pierwszy w roku 2016 w badaniu Gute Fahrt (rozmiar 205/55 R16), po raz drugi w roku 2017 w badaniu AUTO Straßenverkehr (rozmiar 215/60 R17) i po raz trzeci w roku 2018 w badaniu Gute Fahrt (rozmiar 205/55 R16). Dwukrotnie Goodyearowi przypadła też druga lokata: badanie Auto Zeitung z roku 2017 (rozmiar 205/55 R16) i badanie Auto, Motor und Sport z roku 2018 (rozmiar 225/45 R17).

Oferta opon Goodyear Vector 4Seasons G2 – sklep Inter Cars

Nokian WeatherProof

Test opon całorocznych 205/60 R16 2019 ace, Test opon całorocznych 205/60 R16 2019, Test opon całorocznych 205/60 R16, Test opon całorocznych 2019, Test opon całorocznych, opony całoroczne 205/60 R16, opony całoroczne, rozmiar 205/60 R16, opony 205/60 R16, test opon ace, nokian weatherproof
Fot. Materiały prasowe Nokian

Opony wielosezonowe z segmentu premium mogą mieć też przystępną cenę. A dobrze udowadnia to chociażby Nokian WeatherProof. Model występujący w najpopularniejszym w Europie rozmiarze 205/55 R16 można mieć już za blisko 300 złotych za sztukę. Co oferuje w zamian? Centralna część bieżnika ma agresywny kształt. Dzięki temu lepiej radzi sobie z odprowadzaniem wody i błota pośniegowego. Poza tym inżynierowie zastosowali lamele szukające przyczepności na śniegu oraz nowoczesną mieszankę gumową, która zapewnia dobre właściwości trakcyjne i komfort jazdy także przy wysokich temperaturach latem.

Nokian WeatherProof pojawił się w serii renomowanych testów oponiarskich. Pierwsze miejsce zdobył m.in. w badaniu instytutu ACE z roku 2016 (rozmiar 205/55 R16). Dodatkowo opony wielosezonowe z Finlandii mogły liczyć na drugą lokatę podczas prób przeprowadzanych w roku 2018 przez inżynierów ACE i ARBO (rozmiar 165/65 R15) oraz pracowników instytutów ACE i GTU (rozmiar 185/65 R15).

Oferta opon Nokian WeatherProof – sklep Inter Cars

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!