Dziś na warsztat weźmiemy opony samochodowe letnie 225/45 R17. To ogumienie, które idealnie nadaje się do samochodu sportowego! Czemu? Za sprawą szerokości na poziomie 225 milimetrów utrzymuje dobry kontakt z nawierzchnią podczas jazdy. Z kolei obręcz aluminiowa o rozmiarze 17 cali i nieduża wysokość ściany bocznej wynosząca tylko 45 milimetrów sprawiają, że koła z oponami w tym rozmiarze mogą się stać prawdziwym ozdobnikiem pojazdu. Ile kosztuje takie ogumienie? Przejrzymy oferty rynkowe w całej rozpiętości. A ta jest naprawdę duża. O ile bowiem najtańszy model kosztuje 159 złotych za sztukę, o tyle najdroższy zostanie wyceniony na 468 złotych za sztukę.

Sunfull SF-888

Sunfull SF-888, opony letnie 225/45 R17
Fot. Materiały Sunfull

Bez wątpienia największą zaletą modelu Sunfull SF-888 jest cena. Za jedną sztukę opony w rozmiarze 225/45 R17 kierowca musi zapłacić tylko 159 złotych! To kwota dosłownie śmiesznie niska. Szczególnie że chiński producent określa ogumienie mianem high performance i dedykuje je samochodom o charakterze sportowym. Według oficjalnego opisu specyfikacyjnego opona powinna sprawdzić się podczas szybkiej jazdy. Zapewnia stabilność w czasie pokonywania zakrętów, a do tego asymetryczny bieżnik dość dobrze radzi sobie z odprowadzaniem wody w czasie deszczu.

Jak wygląda etykieta EU? Jej zdaniem opony letnie 225/45 R17 firmy Sunfull zasługują na klasę E za efektywność energetyczną oraz klasę C w kwestii hamowania na mokrej nawierzchni. Głośność pracy ogumienia została określona na 72 dB. To wartość przeciętna, ale w zasadzie nie odstaje od hałasu generowanego przez konkurencyjne konstrukcje produkowane przez chociażby europejskie, amerykańskie czy japońskie koncerny.

Sunfull SF-888 225/45 R17 94 W XL

Interstate Sport GT

Interstate Sport GT, opony letnie 225/45 R17
Fot. Materiały Interstate

Interstate ma w swoją historię wpisaną ładnie brzmiącą opowieść. Marka w oficjalnych komunikatach twierdzi bowiem, że z jednej strony korzysta z europejskiej technologii, a z drugiej wspiera się tajwańskimi, tajlandzkimi i chińskimi mocami przerobowymi. Lokalizacja fabryk w Azji daje firmie dość dużą zaletę. Jej produkty mogą mieć naprawdę rozsądne ceny. Nie inaczej jest także w przypadku modelu Sport GT. Opona w rozmiarze 225/45 R17 zostanie bowiem wyceniona na blisko 177 złotych. To dobra wartość na całym rynku ogumienia i w segmencie budżetowym.

Bieżnik opony letniej Interstate jest asymetryczny, ale wygląda klasycznie. Ma serię rowków poprzecznych sprowadzających wodę spod czoła oraz serię płaskich klocków, które dbają o utrzymywanie przyczepności podczas jazdy po rozgrzanym asfalcie. Niestety model Sport GT podobnie jak produkt Sunfull nie wypada imponująco w wartościach zapisanych na etykiecie EU. Klasa hamowania na mokrej nawierzchni ma przeciętną notę C, a efektowności energetycznej dość słabą notę E. Podczas jazdy opony generują hałas na poziomie 71 dB.

Interstate Sport GT 225/45 R17 94 W XL

Kormoran Ultra High Performance

Kormoran Ultra High Performance, opony letnie 225/45 R17
Fot. Materiały Kormoran

Jedną z większych zalet tej opony jest plakietka z napisem: Made in Poland. Co więcej, mimo iż nazwa Kormoran kojarzy się niezwykle swojsko, od lat już z nadwiślańskim kapitałem nie ma wiele wspólnego. Marka jest częścią francuskiego koncernu Michelin. A to gwarantuje jej dostęp do najnowszych technologii w kwestii budowy bieżników. Przykład? Model Ultra High Performance posiada asymetrycznie zaprojektowane czoło z przesuniętymi czterema rowkami obwodowymi. Uwagę skupiać może też konstrukcja klocków – ta została zoptymalizowana pod kątem poszukiwania przyczepności i odprowadzania wody.

Etykieta EU wskazuje, że opony letnie 225/45 R17 Kormoran otrzymały klasę efektywności energetycznej C. Klasa hamowania na mokrej nawierzchni również ma notę C. Podczas toczenia model Ultra High Performance generuje 72 dB hałasu. Za jedną sztukę opony trzeba zapłacić 199 złotych. To naprawdę rozsądna cena.

Kormoran Ultra High Performance 225/45 R17 94 Y XL FR ZR

Nexen N`Fera SU1

Nexen N`Fera SU1, opony letnie 225/45 R17
Fot. Materiały Nexen

Nexen od kilku lat dość swobodnie czuje się na europejskim rynku motoryzacyjnym. A dowodem oswojenia z klientem ze Starego Kontynentu mogą być opony letnie 225/45 R17 N`Fera SU1. Ogumienie jest dość wszechstronne. W efekcie nadaje się do stosowania nie tylko w samochodach sportowych. Sprawdzi się też w mocniejszych kompaktach czy modelach pochodzących z segmentu luksusowego. Bieżnik modelu prezentuje się dość klasycznie poza jedną uwagą. Klocki zostały poprzecinane licznymi rowkami poprzecznymi.

Co o oponie Nexen N`Fera SU1 mówi etykieta EU? Hamowanie na mokrej nawierzchni otrzymało przeciętną klasę C. Jeszcze gorzej wypadła efektywność energetyczna. Ta otrzymała notę E. Podczas pracy opony generują hałas 70 dB – to już dobry wynik. Za jedną sztukę opony Nexen w rozmiarze 225/45 R17 trzeba zapłacić co najmniej 260 złotych.

Nexen N’Fera SU1 225/45 R17 91 Y

Firestone Roadhawk

Firestone Roadhawk, opony letnie 225/45 R17
Fot. Materiały Firestone

Nadszedł czas na firmę Firestone. Czemu warto pomyśleć o zakupie kompletu tych opon? Powodów ku temu jest kilka. Po pierwsze za marką stoi technologia japońskiego koncernu Bridgestone. Po drugie ogumienie wyśmienicie radzi sobie na mokrej nawierzchni. Po trzecie bardzo dobrze wypadło m.in. w teście niemieckiego automobilklubu ADAC. I wreszcie po czwarte, ma naprawdę rozsądnie brzmiącą cenę. Za jedną sztukę Roadhawka w rozmiarze 225/45 R17 trzeba zapłacić blisko 284 złote.

Kierowca rozważający wybór tego ogumienia zawsze może zajrzeć do etykiety EU. A tu znajdzie zestaw więcej niż dobrych informacji. Najlepiej wypadło hamowanie na mokrej nawierzchni. To otrzymało najwyższą klasę A. Efektywność energetyczna została określona notą C, podczas gdy hałas pracy ma wartość 71 dB.

Firestone Roadhawk 225/45 R17 91 Y FR

Hankook Ventus Prime3

Hankook Ventus Prime3 K125, opony letnie 225/45 R17
Fot. Materiały Hankook

W kwestii parametrów na etykiecie EU bardzo podobnie do Firestone wypadł Hankook z modelem Ventus Prime3 K125. Hamowanie na mokrej nawierzchni zostało „wycenione” na najwyższą klasę A, a efektywność energetyczna na przeciętną klasę C. Głośność pracy ogumienia ma wartość 72 dB. Czemu jeszcze warto rozważyć zakup kompletu opon Hankook? Model bardzo dobrze wypadł w renomowanym teście prowadzonym przez niemiecki automobilklub ADAC. Z notą na poziomie 2,4 razem z ogumieniem firmy Semperit wszedł na trzecie miejsce podium!

Opony letnie 225/45 R17 firmy Hankook mają jeszcze całkiem rozsądną cenę. Jedna sztuka modelu Ventus Prime3 została bowiem wyceniona na 298 złotych. To oznacza, że komplet uszczupli portfel kierowcy o 1192 złote.

Hankook Ventus Prime3 K125 225/45 R17 94 V XL FR

Nokian zLine

Nokian zLine, opony letnie 225/45 R17
Fot. Materiały Nokian

Element estetyczny w przypadku bieżnika jest oczywiście jednym z ostatnich czynników decydujących o zakupie, mimo wszystko czoło opony Nokian zLine wygląda naprawdę efektownie. Przeplatanka szerokich rowków obwodowych oraz prostych i ukośnych rowków poprzecznych sprawia, że ogumienie kojarzy się w prostej linii z dynamicznymi autami.

Nokian jest modelem pochodzącym z oponiarskiego segmentu premium. Mimo wszystko wartościami wpisanymi na etykietę EU w zasadniczy sposób nie odstaje m.in. od wcześniej wspomnianej opony Firestone czy Hankook. Hamowanie na mokrej nawierzchni ma klasę A, a efektywność energetyczna klasę C. Głośność pracy została określona na 72 dB. Za jedną sztukę opony Nokian zLine w rozmiarze 225/45 R17 trzeba zapłacić blisko 322 złote.

Nokian zLine 225/45 R17 94 Y XL

Bridgestone Turanza T005

Bridgestone Turanza T005, opony letnie 225/45 r17
Fot. Materiały Bridgestone

Bridgestone Turanza T005 to najnowszy model opony letniej japońskiego koncernu. Model został dopracowany głównie w trzech aspektach. Po pierwsze w kwestii zachowania na mokrej nawierzchni. Po drugie jeżeli chodzi o tempo zużycia bieżnika. Po trzecie stabilność koła podczas jazdy w zakręcie. Te wszystkie wartości złożyły się na wysoką ocenę instytutu TUV SUD oraz dobre wyniki wpisane do etykiety EU. Hamowanie na mokrej nawierzchni? Najwyższa klasa A. Efektywność energetyczna? Bardzo dobra klasa B. Przeciętnie wypada wyłącznie hałas pracy. Ten został określony na 71 dB.

Opony letnie 225/45 R17 Bridgestone Turanza T005 funkcjonują w segmencie premium. To niestety wymusza dość wysoką cenę. Za jedną sztukę japońskiego ogumienia kierowca musi zapłacić nieco ponad 365 złotych. Tym samym komplet zostanie wyceniony na mniej więcej 1460 złotych.

Bridgestone Turanza T005 225/45 R17 91 W FR

Continental ContiSportContact 3

Continental ContiSportContact 3, opony letnie 225/45 R17
Fot. Materiały Continental

Continental nie pozostawia żadnych złudzeń. Zdaniem marki ContiSportContact 3 to opona ekstremalnie sportowa. Co to oznacza dla kierowcy podczas jazdy? Ogumienie ma dopracowaną kwestię przyczepności w zróżnicowanych warunkach drogowych, a do tego dobrze radzi sobie z odprowadzaniem wody spod bieżnika. Asymetryczne czoło opony składa się z czterech rowków obwodowych oraz serii prostych i gładkich klocków.

Klasa hamowania na mokrej nawierzchni w przypadku opony Continental ContiSportContact 3 ma wartość B. Klasa efektywności energetycznej ma notę E. Głośność pracy? Ta została określona na 71 dB. Ten model jest najdroższym na całym roku w rozmiarze 225/45 R17. Jedna sztuka niemieckiej opony została wyceniona na 477 złotych. A to sprawia, że kierowca za komplet musi zapłacić 1908 złotych.

Continental ContiSportContact 3 225/45 R17 91 Y SSR FR

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!