Prasowe testy opon, zaraz obok testów ADAC, to jedno z najbardziej użytecznych źródeł informacji o realnych osiągach różnych modeli opon. Tylko testy bezwzględnie ujawniają mocne i słabe strony rozmaitych modeli ogumienia oraz są nieocenioną pomocą podczas wyboru opon.Szczegółowe sprawdziany uznanych pism motoryzacyjnych z pewnością będą cenną wskazówką przydatną do wyboru najlepszych opon zimowych dla Waszego samochodu.

Prasowy test opon zimowych – „Auto Motor i Sport” – październik 2014

Źródło: Roman Skąpski, Auto Motor i Sport, październik 2014, nr 10.

Test opon zimowych w rozmiarze 205/55 R16

Miesięcznik „Auto Motor i Sport” na sezon zimowy 2014/2015 wziął pod lupę 10 modeli opon zimowych 205/55 R16. Ogumienie w tym rozmiarze często spotykamy w popularnych samochodach kompaktowych, jak Skoda Octavia, Mazda 3, Ford Focus czy Volkswagen Golf.

Do testu wybrano opony z segmentu premium m.in. nowe modele Michelin Alpin 5 czy Goodyear UltraGrip 9, a także chińskie opony samochodowe marki Westlake.

Opony wybrane do testu „Auto Motor i Sport”:

  • Continental WinterContact TS 850,
  • Goodyear UltraGrip 9,
  • Dunlop SP WinterSport 4D,
  • Michelin Alpin 5,
  • Pirelli Snowcontrol Serie 3,
  • Nokian WR D3,
  • Bridgestone Blizzak LM-32,
  • Hankook Winter i*Cept R8,
  • Toyo Snowprox S943,
  • Westlake SW 608.

Redaktorzy podkreślili ważny aspekt związany z testem – dobra opona zimowa, to nie taka, która zapewnia świetną trakcję jedynie na śniegu. Na miano najlepszych zasługują te oferujące zrównoważone parametry przede wszystkim na mokrej i suchej nawierzchni przy niskich temperaturach. Wystarczy zwrócić uwagę, że na śnieg i lód najlepiej nadają się opony z bieżnikiem o drobnych rowkach i z dodatkowymi nacięciami, ale taki bieżnik sprawia, że droga hamowania na suchym asfalcie się wydłuża. Podobnie w przypadku gumowej mieszanki. Ta zimowa, miękka zapewnia lepszą trakcję na śniegu, ale znacznie gorzej spisuje się na suchej drodze, generuje większe opory toczenia i szybciej się zużywa.

Zgodnie z tymi założeniami i ogólną metodyką testów opon zimowych „Auto Motor i Sport” podzielił sprawdzian opon zimowych na trzy części. Pierwsza obejmowała testy na śniegu, które były przeprowadzane w Laponii w pobliżu koła polarnego. Po zmaganiach na śniegach przyszła pora na standardowe testy na mokrej nawierzchni w typowych, zimowych warunkach panujących w Europie. Trzecim etapem testu były próby na nawierzchni suchej. Przyjrzyjmy się bliżej, które modele opon radziły sobie najlepiej w poszczególnych próbach.

Metodyka testu

Próby testowe wykonuje się kilkakrotnie. „Auto Motor i Sport” w przeciwieństwie do testów tygodnika „Motor” oraz „Auto Świat” nie podał konkretnych wartości zmierzonych w poszczególnych próbach, ale od razu przeliczył je na oceny punktowe. Opona najlepsza w danej kategorii otrzymuje 10 pkt, warto jednak zwrócić uwagę, że nie wszystkie kategorie są tak samo istotne dla eksploatacji opony. Dlatego poszczególnym kategoriom są przypisane różne wagi:

  • jazda po śniegu – 30%,
  • jazda po mokrej nawierzchni – 30%,
  • jazda po suchej nawierzchni – 30%,
  • wpływ na środowisko – 10%.

Klasyfikacja opon w testach na śniegu wg „Auto Motor i Sport”:

  1. Goodyear UltraGrip 9 – 9,8 pkt,
  2. Michelin Alpin 5 – 9,4 pkt,
  3. Continental WinterContact TS 850 – 9 pkt,
  4. Dunlop WinterSport 4D – 9 pkt,
  5. Nokian WR D3 – 8,8 pkt,
  6. Pirelli Snowcontrol Serie 3 – 8,4 pkt,
  7. Hankook Winter i*Cept RS – 8,4 pkt,
  8. Toyo Snowprox S943 – 8 pkt,
  9. Bridgestone Blizzak LM-32 – 7,4 pkt,
  10. Westlake SW 608 – 7 pkt.

Źródło: Roman Skąpski, Auto Motor i Sport, październik 2014, nr 10.

Klasyfikacja opon w testach na mokrej nawierzchni wg „Auto Motor i Sport”:

  1. Continental WinterContact TS 850 – 9,5 pkt,
  2. Michelin Alpin 5 – 9,2 pkt,
  3. Goodyear UltraGrip 9 – 8,8 pkt,
  4. Pirelli Snowcontrol Serie 3 – 8,8 pkt,
  5. Dunlop WinterSport 4D – 8,3 pkt,
  6. Bridgestone Blizzak LM-32 – 8,2 pkt,
  7. Nokian WR D3 – 8,0 pkt,
  8. Hankook Winter i*Cept RS – 6,8 pkt,
  9. Westlake SW 608 – 6,8 pkt,
  10. Toyo Snowprox S943 – 6,7 pkt.

Źródło: Roman Skąpski, Auto Motor i Sport, październik 2014, nr 10.

Klasyfikacja opon zimowych na suchej nawierzchni wg „Auto Motor i Sport”.

  1. Pirelli Snowcontrol Serie 3 – 9,1 pkt,
  2. Nokian WR D3 – 9 pkt,
  3. Bridgestone Blizzak LM-32 – 9 pkt,
  4. Toyo Snowprox S943 – 8,9 pkt,
  5. Continental WinterContact TS 850 – 8,7 pkt,
  6. Hankook Winter i*Cept RS – 8,6 pkt,
  7. Dunlop WinterSport 4D – 8,1 pkt,
  8. Goodyear UltraGrip 9 – 8,1 pkt,
  9. Michelin Alpin 5 – 8,1 pkt,
  10. Westlake SW 608 – 7,6 pkt.

Źródło: Roman Skąpski, Auto Motor i Sport, październik 2014, nr 10.

Wnioski z testu opon zimowych w rozmiarze 205/55 R16 – „Auto Motor i Sport”

Najlepsze opony testu – klasyfikacja generalna

  1. Continental WinterContact TS 850 – 9,1 pkt (bardzo polecana),
  2. Goodyear UltraGrip 9 – 8,8 pkt (polecana),
  3. Dunlop WinterSport 4D – 8,7 pkt (polecana),
  4. Michelin Alpin 5 – 8,6 pkt (polecana),
  5. Pirelli Snowcontrol Serie 3 – 8,6 pkt (polecana),
  6. Nokian WR D3 – 8,5 pkt (polecana),
  7. Bridgestone Blizzak LM-32 – 8,1 pkt (polecana),
  8. Hankook Winter i*Cept RS – 8 pkt (polecana),
  9. Toyo Snowprox S943 – 7,2 pkt (warunkowo polecana),
  10. Westlake SW 608 – 7,2 pkt (warunkowo polecana).

W teście opon zimowych „Auto Motor i Sport” zwyciężyły Continentale WinterContact TS850. To one w największym stopniu pogodziły dobre zachowanie na śniegu i jeszcze lepsze na nawierzchni mokrej. Okazały się najlepiej przystosowane do typowych, środkowoeuropejskich warunków zimowych. Dodatkowo wykazały się największą ekonomicznością, generując najmniejsze opory toczenia.

contiwintercontact-ts850
Continental ContiWinterContact TS850 – 1. miejsce w teście opon zimowych w rozmiarze 205/55 R16 miesięcznika „Auto Motor i Sport”

Tylko nieznacznie gorzej, a czasami nawet lepiej w porównaniu z Continentalem wypadł drugi w klasyfikacji Goodyear UltraGrip 9. Opona zaprezentowała się wyjątkowo dobrze w testach na śniegu, a kilka punktów straciła w próbach na nawierzchni mokrej. Redaktorzy „Auto Motor i Sport” docenili ją za łatwość utrzymania pod kontrolą i bezpieczeństwo, jakie zapewnia na mokrej drodze.

Goodyear UltraGrip 9
Goodyear UltraGrip 9 – 2. miejsce w teście opon zimowych w rozmiarze 205/55 R16 miesięcznika „Auto Motor i Sport”

Trzecia pozycja to sprawdzona opona Dunlop WinterSport 4D, która na sezon 2015/2016 doczekała się kolejnej generacji WinterSport 5. W testach na śniegu WinterSport 4D dorównał zwycięskiemu Continentalowi, a na suchej nawierzchni drugiemu w klasyfikacji Goodyearowi. „Auto Motor i Sport” docenił zimową oponę Dunlopa za szeroki zakres bezpieczeństwa, jaki oferuje w różnych sytuacjach (hamowanie na śniegu, trzymanie w zakrętach). Pojawiły się pewne zastrzeżenia co do wysokich oporów toczenia i przeciętnej odporność na aquaplaning.

Dunlop SP Winter Sport 4D - 1. pierwsze miejsce w teście opon zimowych w rozmiarze 225/50 R17 tygodnika „Auto Świat”
Dunlop SP Winter Sport 4D – 3. miejsce w teście opon zimowych w rozmiarze 205/55 R16 miesięcznika „Auto Motor i Sport”

Źródło: Roman Skąpski, Auto Motor i Sport, październik 2014, nr 10.

Komentarz eksperta Motointegrator Jana Frączaka do testu opon zimowych 205/55 R16 „Auto Motor i Sport”.

„Auto Motor i Sport” w przeciwieństwie do podobnych testów tygodnika „Motor” oraz „Auto Świat” skupił się na oponach zimowych segmentu premium. W wynikach nie ma niespodzianek. Aż 8 na 10 modeli zostało sklasyfikowanych jako polecane (lub szczególnie polecane), co oznacza, że w typowych, zimowych warunkach zapewnią wysoki poziom bezpieczeństwa. Tak naprawdę każda z 8 czołowych opon testu zasługuje na uznanie i z powodzeniem sprawdzi się w mieście i na trasie.

Warto zwrócić uwagę na rozbieżności w wynikach uzyskiwanych przez poszczególne opony w zależności od nawierzchni. Te cząstkowe wyniki na śniegu, nawierzchni mokrej i suchej mogą być cenną wskazówką dla kierowców, którzy szukają opon zimowych zapewniających najlepsze parametry w konkretnych aspektach. W przypadku testu „Auto Motor i Sport” doszło jednak do ciekawego przetasowania – w testach na śniegu i nawierzchni mokrej pierwsze trzy pozycje zajęły te same opony, jedynie zamieniały się miejscami. Dlatego do grona najlepszych opon tego testu należy zdecydowanie włączyć również zajmującego czwartą pozycję Michelina Alpin 5.

Sprawdź naszą ofertę najlepszych opon zimowych

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!