Opony 195/65 R15 są najczęściej stosowane w samochodach osobowych wielu producentów. ADAC przetestował 4 modele opon całorocznych w tym popularnym rozmiarze. Wyniki testu jednoznacznie wykazały, że nawet najlepsze całoroczne opony samochodowe ustępują parametrami dobrym oponom przeznaczonym do jazdy w określonych warunkach.
Na sezon zimowy 2014/2015 ADAC ponownie postanowił przetestować opony całoroczne. Tym razem przyjrzano się bliżej modelom w rozmiarze 195/65 R15 popularnym wśród wielu samochodów klasy kompakt i średniej. Opona całoroczna powstała w wyniki pewnego kompromisu, co miało swoje odbicie w wynikach testu. Dwie oceny „wystarczający” (dostateczny) i dwie „niedostateczne” wskazują, że nie dorównują one dobrym modelom opon letnich ani zimowych. ADAC przestrzega, że modele ocenione jako dostateczne, mogą rozważać kierowcy rzadko korzystający z samochodu, którzy preferują zachowawczy styl jazdy i posiadają auta o niewielkiej mocy.
Charakterystyka opon całorocznych w rozmiarze 195/65 R15 przetestowanych przez ADAC
![falken](https://intercars.pl/blog/wp-content/uploads/2022/08/falken.jpg)
Falken EuroAll Season AS200
Klasa: ŚREDNIA
Opona została oceniona jako wystarczająca i uzyskała pierwsze miejsce w teście. Zdobyła najlepszy wynik na suchej nawierzchni oraz ocenę “zadowalająca” na nawierzchni mokrej oraz lodzie. W porównaniu z pozostałymi modelami w teście wypadła słabiej na śniegu, lodzie oraz pod względem odporności na zużycie i efektywności paliowej.
![Vredestein-Quatrac-Lite](https://intercars.pl/blog/wp-content/uploads/2022/08/Vredestein-Quatrac-Lite.png)
Vredestein Quatrac Lite
Klasa: PREMIUM
Druga w klasyfikacji opon wielosezonowych w rozmiarze 195/65 R15 uzyskała bardzo zbliżony wynik w porównaniu z Falkenem. Wypadła najlepiej pod względem zachowania na lodzie, efektywności paliwowej i odporności na zużycie. Znacznie gorzej poradziła sobie na nawierzchni suchej.
naszą ofertę opon Vredestein Quatrac Lite informacje o marce Vredestein
![Kumho-Solus-HA31](https://intercars.pl/blog/wp-content/uploads/2022/08/Kumho-Solus-HA31.jpg)
Kumho Solus HA31
Klasa: ŚREDNIA
Mimo bardzo słabej oceny za zachowanie na nawierzchni suchej i przeciętnego wyniku na mokrej, opona Kumho zajęła trzecie miejsce w teście. W porównaniu ze zwycięskim Falkenem, wypadła lepiej w zachowaniu na lodzie i pod względem odporności na zużycie.
![Uniroyal-AllSeason-Expert](https://intercars.pl/blog/wp-content/uploads/2022/08/Uniroyal-AllSeason-Expert.jpg)
Uniroyal AllSeason Expert
Klasa: ŚREDNIA
Opona Uniroyal AllSeason Expert zajęła ostatnie – czwarte miejsce w teście z ogólnym wynikiem niedostatecznym. Mimo to wykazała się najlepszym zachowaniem na śniegu i lodzie, jednak przegrała przez kiepskie parametry na suchej i mokrej nawierzchni
naszą ofertę opon Uniroyal AllSeason Expert informacje o marce Uniroyal
Warto podkreślić fakt, że ADAC w swoich testach opon stosuje ujednoliconą skalę ocen i procedurę testową. Dlatego wyniki poszczególnych testów, niezależnie od daty przeprowadzenia i rodzaju opon, można ze sobą porównać. To pozwala na wartościowe obserwacje i pozwala szczegółowo przeanalizować cechy przetestowanych modeli opon całorocznych i zimowych.
Porównanie wyników testów najlepszej opony zimowej z najlepszą oponą całoroczną w rozmiarze 195/65 R15
Continental ContiWinterContact TS850 | Falken EuroAll Season AS200 | |
Ocena ogólna | 2.1 | 3.7 |
Sucha nawierzchnia | 2.0 | 2.5 |
Mokra nawierzchnia | 2.2 | 2.6 |
Śnieg | 2.0 | 3.7 |
Lód | 2.2 | 2.8 |
Hałas/ komfort | 3.5 | 3.5 |
Zużycie paliwa | 1.6 | 2.7 |
Niższa ocena oznacza lepsze właściwości opony
Wnioski z testu opon całorocznych w rozmiarze 195/65 R15
Tym razem ADAC przetestował cztery modele opon całorocznych w bardzo różnych warunkach. Właściwości testowanych modeli zostały ocenione na nawierzchni suchej i mokrej, na lodzie oraz śniegu. Pod uwagę brano również odporność na zużycie, poziom generowanego hałasu oraz efektywność paliwową.
Z założenia opona całoroczna ma oferować pewien kompromis, co miało odbicie w wynikach testu ADAC. Najlepiej w porównaniu wypadły opony Falken EuroAll Season AS200, które mają dobre parametry na suchej nawierzchni. Przyczepność na mokrej nawierzchni i lodzie została oceniona jako zadowalająca. Opona otrzymała jedynie ocena „wystarczającą” za jazdę po śniegu oraz zadowalające wyniki w pozostałych kategoriach (hałas, zużycie paliwa, zużycie). Opony Vredestein Quatrac Lite to również zdaniem ADAC opony „wystarczające” do jazdy po suchej nawierzchni i lodzie. W pozostałych testach uzyskała oceny dobre (jazda po lodzie, efektywność paliwowa, zużycie) oraz zadowalające wyniki (jazda po mokrej nawierzchni, hałas). Opony Kumho Solus HA31 oraz Uniroyal AllSeason Expert, mimo zadowalających wyników za jazdę na mokrej nawierzchni i śniegu uzyskały kolejno trzecie i czwarte miejsce. Na niższe pozycje wpłynął niedostateczny wynik na suchej nawierzchni, który ma znaczący wpływ na końcową ocenę.
Wyniki testu ADAC dowodzą, że opony całoroczne wypadają przeciętnie w większości najważniejszych kryteriów testowych i nie są w stanie dorównać poziomem wszechstronności oponom zimowym. Z tego względu mogą być używane jedynie warunkowo, przez kierowców, którzy w ciągu roku samochodem poruszają się sporadycznie.
Szczegółowe wyniki testu opon całorocznych w rozmiarze 195/65 R15T
Producent / Model |
Cena w Euro
|
Ocena ADAC
|
Sucha nawierzchnia
|
Mokra nawierzchnia
|
Śnieg
|
Lód
|
Hałas / komfort
|
Zużycie paliwa
|
Zużycie |
15% | 30% | 20% | 10% | 5% | 10% | 10% | |||
Falken EuroAll Season AS200 | 46-89 | ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Vredestein Quatrac Lite | 62-100 | ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Kumho Solus HA31 | 50-80 | ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Uniroyal AllSeason Expert | 52-91 | ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Niższa ocena punktowa oznacza lepszy wynik. Opony z taką samą oceną ogólną posortowano alfabetycznie.
Oznaczenie wyniku: bardzo dobry,
dobry,
zadowalający,
wystarczający,
niedostateczny.
Wskazówki przy zakupie opon całorocznych w rozmiarze 195/65 R15
Opony całoroczne polecane są tylko tym kierowcom, którzy posiadają samochód o niewielkiej mocy i poruszają się głównie po mieście. Mało zrównoważone własności opon całorocznych sprawiają, że łatwo osiągnąć granicę ich możliwości.
Do tych modeli samochodów pasują opony całoroczne w rozmiarze 195/65 R15
Poniższe modele samochodów (i wiele innych) wyposażono – w zależności od wersji – w opony o rozmiarze 195/65 R15. W zależności od mocy silnika, opony muszą posiadać odpowiedni indeks prędkości (przykładowo T, Q lub S). W razie wątpliwości szczegóły odnośnie rozmiaru opon w konkretnym modelu samochodu można znaleźć na specjalnej naklejce na słupku bocznym, lub wewnętrznej stronie klapki wlewu paliwa.
Audi | A3, A4 |
BMW | Serii 3 |
Chevrolet | Leganza |
Chrysler | PT Cruiser |
Citroen | C4, C5, Evasion |
Fiat | Bravo, Stilo, Ulysse, Sedici |
Ford | Focus, C-Max, Tourneo |
Honda | Civic, FR-V, Stream, Accord |
Hyundai | I30, Coupe, XG 350 |
Kia | C’eed |
Lancia | Lybra |
Mazda | 3, 5, 6 |
Mercedes Benz | Klasy A,B, C, C Sportcoupe, CLK, klasy E(W210) |
Nissan | Almera, Primera |
Opel | Astra, Zafira, Vectra, Signum, Omega |
Peugeot | 307, 308, 406, 806 |
Renault | Megane, Laguna, Scenic, Espace |
Rover | 75 |
Saab | 9-3, 9-5 |
Seat | Leon, Toledo |
Skoda | Oktavia |
Subaru | Legacy, Forester |
Suzuki | SX4 |
Toyota | Auris, Avensis |
Volvo | C30, S40, V50, S60, V70 |
VW | Golf, Bora, Jetta, New Beetle, Passat, Touran, Caddy |
Jak testuje i ocenia ADAC
W końcowej ocenie opon zimowych największe znaczenie ma ich zachowanie na mokrej nawierzchni. Stanowi ono 30 proc. ostatecznej noty. W tym kryterium ocenia się odporność na aquaplaning, skuteczność hamowania na mokrym betonie i asfalcie oraz poziom przyczepności jaki zapewnia podczas manewrów. Na 20 proc. oceny końcowej składa się zachowanie opony na śniegu. W tym kryterium pod uwagę bierze się trakcję, jaką zapewnia opona przy ruszaniu i hamowaniu na nawierzchni pokrytej śniegiem. Kolejne 15 proc. oceny końcowej to zachowanie opony na nawierzchni suchej. Po 10 proc. oceny stanowi odporność opony na zużycie bieżnika, wpływ na zużycie paliwa oraz zachowanie na lodzie. Na ocenę końcową najmniejszy wpływ – jedynie 5 proc. – ma komfort akustyczny, czyli poziom hałasu generowanego przez oponę.
Prezentacja wyniku i oceny
Oceny przedstawiono w tabeli wyniku jako symbole.
Ocena ADAC | Symbole | „zalecane” | |||||
bardzo dobry | ![]() |
– | |||||
dobry | ![]() |
szczególnie warty polecenia | |||||
zadowalający | ![]() |
warty polecenia | |||||
wystarczający | ![]() |
warunkowo warty polecenia | |||||
niedostateczny | ![]() |
niewarty polecenia |
Kryteria oceniania opon 195/65 R15T
Przy ocenie wyników testu opon ADAC pod uwagę bierze w szczególności zrównoważenie parametrów opon. Tym samym można mieć pewność, że dobrą ocenę i szczególną rekomendację ADAC otrzymają tylko opony, które we wszystkich kryteriach spełniają określone wymogi. Opony „mocne” jedynie w niektórych aspektach nie mają szans na wysoką ocenę, jeżeli jednocześnie w innych kryteriach wykazują rażące słabości. Z tego powodu do uzyskania rekomendacji ADAC opona musi uzyskać minimalne oceny w głównych kryteriach nadrzędnych. Poniższa tabela przedstawia graniczne oceny dla różnych kryteriów:
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
Sucha nawierzchnia | 1,5 | 2,5 | 3,5 | 4,5 | 5,5 |
Mokra nawierzchnia | 1,5 | 2,5 | 3,5 | 4,5 | 5,5 |
Śnieg | 1,5 | 2,5 | 3,5 | 4,5 | 5,5 |
Lód | 1,5 | 2,5 | 3,5 | 4,5 | 5,5 |
Zużycie paliwa |
1,5 | 2,5 | 3,5 | 4,5 | 5,5 |
Zużycie | 1,5 | 2,5 | 3,5 | 4,5 | 5,5 |
Niższa ocena punktowa oznacza lepszy wynik. Opona szczególnie polecana przez ADAC powinna we wszystkich istotnych kategoriach znaleźć się przynajmniej w kolumnie „dobry”. Jeżeli w jednym z kryteriów nie osiągnie oceny „dobrej”, to w najlepszym razie może zostać uznana za oponę polecaną (wynik „zadowalający”).
To samo naturalnie dotyczy ocen ADAC „zadowalająca” i „wystarczająca”. Ocenę „zadowalająca” można osiągnąć tylko wtedy, jeżeli oceny w kategoriach „sucha nawierzchnia”, „mokra nawierzchnia” i „zużycie” nie będą wyższe niż 3,5. Dla „wystarczającej”, oceny ADAC oceny w określonych kategoriach muszą wynosić co najwyżej 4,5 lub więcej.
Ponieważ dla przyszłych testów ADAC zakłada wzrost potencjału eksploatacyjnego opon, do tej pory nie przyznano jeszcze oceny „bardzo dobry”. Dzięki temu można zachować skalę ocen dla testów opon letnich i zimowych.
Wyniki testu dla zbliżonych rozmiarów opon
W pewnym zakresie wyniki testu można odnieść także do „sąsiednich” rozmiarów opon. Dotyczy to zakresu +10 / -10 milimetrów w przypadku szerokości opony, a więc 185/65 R 15 lub 205/65 R 15.