Opony 195/65 R15 spotyka się w wielu samochodach, Wspomniany rozmiar pasuje do szerokiej palety aut: od kompaktów, poprzez auta segmentu D, do pojazdów klasy wyższej średniej. Na liście są też kombivany, minivany czy SUV-y. Nie dziwi zatem, że opony zimowe 195/65 R15 cieszą się niesłabnącą popularnością i w ofercie mają je wszyscy liczący się producenci. Także egzotyczne marki opon starają się walczyć o klienta, oferując tanie opony zimowe. Ale czy warto je kupić? A może jednak lepiej zainwestować nieco grosza i postawić na drogie opony?

Gdzie szukać wskazówek, jakie opony zimowe kupić? Jak wybrać opony zimowe? Od lat do najbardziej rzetelnych należą testy ADAC. Niemiecki automobilklub korzysta z przemyślanej procedury badawczej, która już na wstępie odrzuca najmniej bezpieczne opony. W dalszych etapach sprawdza się zachowanie opon w różnych warunkach atmosferycznych. Poddaje się je też testom na odporność na zużycie. Oczywiście mierzy się związany z komfortem poziom hałasu. Testy ADAC pozwalają wybrać nie tylko najlepsze opony zimowe, ale też pokazują, które produkty lepiej od liderów sprawdzą się w konkretnej sytuacji drogowej. 

opony zimowe

Najlepsze opony zimowe 195/65 R15 wg ADAC (test 2013)

Na początku drugiej dekady XXI wieku opony 195/65 R15 stanowiły blisko piątą część sprzedaży na polskim rynku. Wyniki testu zainteresują więc ogromną liczbę kierowców, którzy chcą wybrać możliwie najlepsze opony zimowe. Continental, Michelin, Nokian? A może inny producent zaskoczy pozytywnie i który rozczaruje? Ranking opon z pewnością odpowie na więcej pytań. Zatem czas bliżej przedstawić bohaterki, czyli opony zimowe 195/65 R15. Szóstkę, która może pochwalić się tytułem szczególnie polecanych przez ADAC.

Continental ContiWinterContact TS850 

Segment: premium

Opony zimowe Continental 195/65 R15 zajęły pierwszą lokatę w teście. Wykazały się najlepszymi właściwościami w głównych kategoriach. Testerzy docenili zachowanie na śniegu, na mokrej nawierzchni oraz na lodzie i śniegu. Zimowe opony Continental okazały się niezwykle wszechstronne, o czym świadczą też niskie opory toczenia. Tutaj zwycięzca testu ADAC został wyprzedzony jedynie przez opony zimowe Semperit. Continental to niemal idealne opony zimowe.

Zamów zimowe opony Continental

Goodyear UltraGrip 8

Segment: premium

Opony zimowe Goodyear Ultragrip 8 zajęły drugie miejsce.  Nie dość, że okazały się niezwykle wszechstronne właściwie w każdej z kategorii, to jeszcze w zachowaniu na suchej i mokrej drodze osiągnęły lepsze wyniki niż zwycięzca całego testu. Minusy? Właściwie można jedynie mieć delikatne zastrzeżenia co do efektywności paliwowej. 

Kup opony zimowe Goodyear

Semperit Speed-Grip 2

Segment: medium

Dość niespodziewanie trzecią pozycję zajęły opony zimowe Semperit. Dlaczego niespodziewanie? To ogumienie zaliczane do klasy średniej (medium), sporo tańsze niż propozycje Michelin, Pirelli, Vredestein czy Bridgestone, które zajęły niższe lokaty. Widać, że opona zimowa wysokiej jakości nie musi należeć do segmentu premium. Opony Semperit Speed-Grip 2 okazały się najbardziej oszczędne, do tego w pozostałych konkurencjach oceniono je niemal tak samo dobrze. Wszechstronne, bezpieczne, w dobrej cenie i odporne na zużycie.

Dobierz opony zimowe Semperit

zimowe opony

Dunlop Winter Sport 4D 

Segment: premium

Tuż za podium znalazły się opony zimowe Dunlop Winter Sport. Na uwagę zasługuje wszechstronność bez względu na rodzaj nawierzchni. Trzeba odnotować, że w zachowaniu na suchej drodze opony Dunlop Winter wyprzedziły nawet zwycięskiego Continentala. Wady? Testerzy ADAC zwrócili uwagę tylko na przeciętną trwałość, choć i tak ocena 2,3 jest lepsza niż ta, które otrzymały opony Pirelli, Kumho i Falken.

Wybierz opony zimowe Dunlop

Michelin Alpin A4

Segment: premium

Piąta pozycja, którą zajęły opony zimowe Michelin Alpin A4, wskazuje, że to godna uwagi propozycja. Warte odnotowania są parametry na suchej drodze – w pokonanym polu zostały wszystkie propozycje z czołowej szóstki (szczególnie polecanych). W pozostałych aspektach francuski produkt został oceniony więcej niż przyzwoicie (jedyne zastrzeżenia można mieć do przeciętnej noty za poziom hałasu). Największa zaleta? Trwałość – opony zimowe Michelin Alpin 4, zdeklasowały rywali. Tu trzeba dodać, że równie trwałe okazały się opony zimowe Kleber – ale łatwo to zrozumieć, bo marka ta należy do koncernu Michelin.

Zamów zimowe opony Michelin

Pirelli SnowControl Serie III 

Segment: premium

Opony zimowe Pirelli SnowControl Serie III zamykają grupę szczególnie rekomendowanych przez ADAC. Wykazały znakomite właściwości na lodzie oraz bardzo dobre i zrównoważone właściwości na nawierzchni suchej, mokrej oraz na śniegu. Gdzie dostrzeżono wady? Największe zastrzeżenia można mieć do trwałości oraz poziomu generowanego hałasu. Oczywiście opony Pirelli SnowControl z nawiązką spełnią oczekiwania wymagających kierowców.

Opony zimowe Pirelli: złóż zamówienie online

opony zimowe

Opony zimowe 195/65 R15 – pora na wnioski

Przypomnijmy, że w chwili kiedy opublikowano test opon zimowych ADAC, rozmiar 195/65 R15 był najchętniej kupowany w Polsce. Nic w tym dziwnego, skoro opony 195/65 R15 montowano fabrycznie w tak popularnych na naszych drogach autach, jak Volkswagen Golf, Ford Focus, Audi A4, Skoda Octavia, Hyundai i30 czy Toyota Avensis.

Test opon zimowych ADAC obejmował łącznie 16 modeli. Weryfikowano je pod kątem parametrów zarówno na nawierzchni suchej, jak i mokrej. Specjaliści z niemieckiego automobilklubu korzystali ze sprawdzonego arkusza ocen, dostosowanego do warunków drogowych Europy Środkowej. I tak, w skrócie, powstały wyniki testu opon. Sześć wśród przetestowanych modeli opon uzyskało wysokie noty, o czym świadczy ocena ogólna „szczególnie polecane”. 

Najliczniejsza grupa opon (rozmiar 195/55 R15) znalazła się w gronie „zadowalających”. Co to oznacza? To ogumienie zapewnia więcej niż podstawowy poziom bezpieczeństwa w zimowych warunkach i jego zakup także będzie dobrą decyzją. Co interesujące, są tu zarówno opony premium, jak i medium oraz budżetowe. Przedostatnią lokatę zajęły opony zimowe Falken Eurowinter HS439 – testujący z ADAC ich przydatność określili jako wystarczającą. Trzeba jeszcze wspomnieć o dość egzotycznych oponach Trayal Arctica. Te uzyskały niechlubną ocenę niedostateczną, szczególnie źle prezentując się w konkurencjach na mokrej oraz suchej nawierzchni. Mokry asfalt i suchy asfalt: trudno polecić ogumienie, które nie zdaje egzaminu w obu sytuacjach.

Jak testuje ADAC?

W końcowej ocenie opon zimowych największe znaczenie ma zachowanie na mokrej drodze. To główna składowa wyniku i zarazem (p)odpowiedź na pytanie, jak wybrać opony zimowe. Wspomniany parametr to aż 30 proc. ostatecznej noty: bierze się pod uwagę odporność opony na aquaplaning, skuteczność hamowania na mokrym betonie i asfalcie oraz poziom przyczepności podczas manewrów. Na 20 proc. oceny końcowej składa się zachowanie opony na śniegu. Tutaj chodzi o trakcję, jaką zapewnia opona przy ruszaniu i hamowaniu na nawierzchni pokrytej śniegiem. Kolejne 15 proc. noty całkowitej to zachowanie na nawierzchni suchej. Po 10 proc. stanowią: odporność opon na zużycie bieżnika, wpływ na spalanie oraz zachowanie na lodzie. Na ocenę końcową najmniejszy wpływ – jedynie 5 proc. – ma komfort akustyczny, czyli generowany przez opony poziom hałasu.

Poddając pod analizę testy opon ADAC, warto mieć na uwadze, że niższa ocena punktowa oznacza lepszy wynik. Opona szczególnie polecana przez ADAC powinna we wszystkich istotnych kategoriach znaleźć się przynajmniej w kolumnie „dobry”. Jeżeli w jednym z kryteriów opona nie osiągnie oceny „dobrej”, to w najlepszym razie może zostać uznana za polecaną (wynik „zadowalający”).

opony zimowe

Liderzy i przegrani w poszczególnych kategoriach

Testy opon ADAC zwracają uwagę nie tylko na liderów i maruderów w ujęciu całościowym, ale też pokazują, które produkty zwyciężyły (i zostały pobite) w poszczególnych kategoriach. Poniższa lista uwzględnia ten aspekt:

  • Sucha nawierzchnia: tutaj najlepsze okazały się opony zimowe Nokian, najgorsze natomiast Trayal Arctica (oceny odpowiednio 1,8 i 3,9). 
  • Mokra nawierzchnia: różnica między najlepszą a najsłabszą to aż 3,7 puntu. Zwyciężyły opony zimowe Goodyear (1,8), na przeciwległym biegunie znalazło się ogumienie Trayal.
  • Śnieg: opony zimowe Fulda Kristall Montero okazały się bezkonkurencyjne – 1,7. Najgorzej wypadły zimowe opony Falken (3,7).
  • Lód: różnica między pierwszą a ostatnią oponą okazała się stosunkowo niewielka. Pirelli SnowControl Serie III uzyskały notę 2,0, a Trayal Arctica równo punkt więcej (czyli mniej).
  • Hałas/kontrola: na początku należy podkreślić, że żadna opona zimowa nie osiągnęła w tej kategorii szczególnie dobrych rezultatów. Wynika to z faktu, że opony zimowe są głośniejsze od letnich (często też całorocznych). Choćby lamele generują sporo hałasu. Notę 2,9 uzyskały aż trzy testowane opony: Vredestein, Fulda oraz Bridgestone. Najgłośniejsze okazało się ogumienie Trayal (4,2). 
  • Zużycie paliwa (opory toczenia): najlepszą efektywnością paliwową wykazały się opony zimowe Semperit (znakomita nota 1,5). Stawkę zamykają natomiast opony Trayal Arctica (z niezłą, co trzeba dodać, oceną 2,6).
  • Zużycie opony (trwałość): bezkonkurencyjne okazały się opony zimowe Kleber i Michelin. Można jest uznać w tym aspekcie jako idealne opony zimowe. To marki związane ze sobą kapitałowo i technologicznie (nota 1,0). Najmniej trwałe okazały się opony zimowe Kumho i Falken – w obu przypadkach 2,8.

Szczegółowe wyniki testu

Producent / Model
Cena w euro
Ocena ADAC
Sucha nawierzchnia
Mokra nawierzchnia
Śnieg
Lód
Hałas / komfort
Zużycie paliwa
Zużycie
   15%30%20%10%5%10%10%
Continental ContiWinterContact TS83060-102ocena-42,52,01,92,43,11,71,8
Goodyear UltraGrip 863-109ocena-42,31,82,42,43,22,12,0
Semperit Speed-Grip 252-90ocena-42,52,22,12,42,91,52,0
Dunlop SP Winter Sport 4D62-105ocena-42,32,02,12,43,22,12,3
Michelin Alpin A459-112ocena-42,22,52,42,33,52,11,0
Pirelli Winter 190 Snowcontrol Serie 358-95ocena-42,32,32,32,03,51,82,5
Nokian WR D360-110ocena-31,82,612,12,33,42,02,0
Vredestein Snowtrac 359-120ocena-32,62,52,12,32,92,32,3
Fulda Kristall Montero 353-91ocena-32,712,911,72,52,91,92,0
Barum Polaris 354-82ocena-32,22,812,22,53,22,22,0
Kleber Krisalp HP254-90ocena-32,33,312,42,43,61,91,0
Kumho I´ZEN KW2353-84ocena-32,32,82,42,43,52,12,8
Bridgestone Blizzak LM-3262-130ocena-32,13,12,42,82,92,32,0
GT Radial Champiro WinterPro48-83ocena-32,83,43,32,33,41,92,0
Falken Eurowinter HS43947-83ocena-22,22,93,712,43,22,12,8
Trayal Arctica50-89ocena-13,95,53,53,04,22,61,5

Niższa ocena punktowa oznacza lepszy wynik. Opony z taką samą oceną ogólną posortowano alfabetycznie.
Oznaczenie wyniku: ocena-5 bardzo dobry, ocena-4 dobry, ocena-3 zadowalający, ocena-2 wystarczający, ocena-1 niedostateczny.

ford focus ii na drodze

Modele, do których pasują opony zimowe 195/65 R15?

Wspominaliśmy, że opony 195/65 R15 spotyka się w wielu modelach aut. Są na tej liście zarówno nowoczesne kompakty, jak i nieco starsze pojazdy klasy średniej. Co ciekawe, także w wielu samochodach segmentu E (klasy wyższej średniej), sprzedawanych jako nowe w ostatniej dekadzie XX wieku, także montowano wspomniany rozmiar. A są przecież jeszcze vany czy nawet SUV-y oraz Porsche 944… Poniżej lista, niekompletna, samochodów, do których fabrycznie montowano ogumienie 195/65 R15.

Audi80, 100, A4, A6
BMW3 (E46), 5 (E34)
CitroenBerlingo, C4, C5, Evasion, XM
FiatBravo, Doblo, Scudo, Ulysse
FordC-max, Focus, Galaxy, Scorpio
HondaAccord, Civic, FR-V
HyundaiCoupe, Elantra, i30, i40, Sonata
KiaC’eed, Cerato, Soul
LanciaKappa, Lybra
Mazda3, 5, 6, 626
MercedesCitan, CLK< W124, W126
NissanAlmera, Altima, Maxima, Primera, Tiida
OpelAstra, Combo, Omega, Senator, Signum, Vectra
Peugeot301, 307, 308, 406, 605, 806
RenaultEspace, Kangoo, Laguna, Safrane, Scenic
SeatAlhambra, Altea, Leon, Toledo
SkodaOctavia
SubaruForester, Impreza, Legacy
ToyotaAuris, Avensis, Corolla, Prius
VolkswagenBora, Caddy, Jetta, Golf, Passat, Touran
Volvo740, 940, C30, S40, S60, S70

Opony zimowe 195/65 R15 – które kupić?

Testy ADAC to cenna wskazówka przy zakupie ogumienia. Przemyślana procedura badawcza to ogromny atut. Suchy asfalt, mokry asfalt, beton: zróżnicowana nawierzchnia to też plus. Także na uwagę zasługuje całkiem spora liczba sprawdzanych modeli opon. Niekiedy nawet mało popularnych. W omawianym teście jako egzotyczne opony zimowe trzeba uznać Trayal. Co to za marka? Z pewnością spora grupa czytelników na początku pomyślała, że to ogumienie z Azji. Ale okazuje się, że Trayal to producent serbski, ale jak widać po wynikach, mający jeszcze sporo do poprawy, przynajmniej w kwestii ogumienia osobowego. Trayal bowiem wyspecjalizował się w oponach rolniczych. 

Oczywiście najbardziej godne uwagi są modele, które zajęły sześć czołowych lokat. Zestawienie opon zimowych jest niemal bezlitosne. Ale też kolejne zdadzą egzamin w warunkach polskiej zimy (za wyjątkiem Trayal). Nawet Falken jest wart rozważenia. A rozczarowanie testu opon? Z pewnością nie można polecić kupowania opon zimowych Trayal Arctica. Można przypuszczać, że w zimowych warunkach od nich lepsze jest nawet tanie ogumienie całoroczne.

A czy testy opon ADAC mają jakieś wady? Dla wielu to przede wszystkim dość ograniczona liczba sprawdzanych modeli w danym rozmiarze. Owszem, tu sprawdzono 16, ale na rynku jest dużo więcej ciekawych opcji. Poniżej więc przedstawimy godne uwagi propozycje z segmentu budżetowego. Warto dodać, że Laufenn to tańsza marka należąca do Hankooka, Apollo korzysta z technologii Vredestein, natomiast Kormoran od lat współpracuje z inżynierami z firmy Michelin.

Granice oceny dla rozmiaru opon 195/65 R15

Jak pokazuje praktyka, wyniki testów opon dla konkretnego rozmiaru można odnieść do sąsiednich. Przyjmuje się, że zakres to 10 mm szerokości. Stąd podobne, ale nie identyczne, wyniki osiągnęłyby opony zimowe 205/65 R15 czy 185/65 R15. 

Oczywiście zastanawiając się nad zakupem nowego ogumienia, warto brać pod uwagę nie tylko testy ADAC. Zestawienie opon zimowych, jak wspominaliśmy, nie jest kompletne. Także magazyny motoryzacyjne przeprowadzają podobne analizy. Cenne są też opinie użytkowników. Zakup nowego kompletu ogumienia nie jest wcale tak łatwy, jak mogłoby się wydawać! Ale jeśli się znajdzie sklep, taki jak Inter Cars, to kupowanie opon staje się dużo prostsze. I jeszcze tylko solidny serwis ogumienia i sprawa zakończona!

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Nie! Aby oplot stalowy mógł być założony, potrzebny jest odpowiedni prześwit, czyli odległość pomiędzy oponą nadkolem.

Opony całoroczne to kompromis między oponami letnimi a zimowymi, dlatego też zostały wykonane z twardszej niż opony zimowe mieszanki, a wzór bieżnika, mimo dużej liczby nacięć i rowków, często przypomina ten znany z opony letniej. Dlatego też, jeżeli przez większość czasu poruszasz się po ośnieżonych drogach, rozsądniej jest wybrać opony zimowe. Ogumienie całoroczne sprawdzi się w autach użytkowanych w miastach i w pobliżu aglomeracji.

Opony do samochodów elektrycznych muszą być zaprojektowane tak, aby: zmniejszyć opory toczenia, zwiększając zasięg auta, zapewnić dobrą trakcję już od pierwszych metrów z uwagi na wysoki moment obrotowy oraz zminimalizować hałas pracy opony, w bezgłośnym przecież samochodzie elektrycznym. 
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!