Bardzo częstą praktyką przy konstruowaniu samochodów dostawczych jest współpraca różnych producentów. Przykładem tak powstałych samochodów może być konstrukcja stworzona przez koncern PSA (Peugeot-Citroen) i Fiata (obecnie Stellantis), która jest oferowana jako Fiat Ducato, Citroen Jumper, Peugeot Boxer, Ram ProMaster (od 2014 roku – Fiat przejął Chryslera) i Opel Movano (od 2021 roku, po przejęciu Opla przez PSA). Dostawczy Opel wcześniej powstawał na bazie konstrukcji opracowanej z Renault-Nissan, oferowaną jako Renault Master, Nissan NV400/Interstar i właśnie Movano (do 2020). Volkswagen LT II i Crafter I były zbudowane we współpracy Mercedesem, który oferował bliźniaczy model Sprinter. Obecnie Sprinter III i Crafter II są oddzielnymi konstrukcjami. Oprócz już wymienionych popularne jest jeszcze Iveco Daily. Wybór platformy pod zabudowę jest więc dość wąski, co ułatwia pracę zewnętrznych producentów. 

Z tego tekstu dowiesz się m.in.:

Rodzaje platform do zabudowy

Kontener lub chłodnię buduje się na podwoziach typu platforma. Są to auta, które w momencie opuszczenia fabryki nie są uzbrojone. Istnieją dwa podstawowe typy platform do zabudowy:

  • podwozie pianale,
  • platforma z ramą.

Samochody dostawcze obecnie sprzedawane jako gotowe furgony mają przeważnie nadwozie samonośne. Taka konstrukcja jest lżejsza od ramowej i zapewnia niski próg załadunku. Podwozie pianale to właśnie samonośna platforma do zabudowy. Auto jest sprzedawane jako furgon pozbawiony ścian i dachu przestrzeni ładunkowej. Platforma jest wzmocniona w stosunku do podłogi furgonu (w którym dużą część obciążeń przejmują elementy konstrukcyjne nadwozia), ale ma te same zalety co klasyczny furgon (niski ciężar i próg załadunku). Podwozia pianale oferowane są w:

  • Renault Master i pokrewnych,
  • rodzinie aut dostawczych Fiat-Peugeot-Citroen.

Tradycyjnym typem platformy do zabudowy jest rama. Dawniej, gdy samochody dostawcze często w całości były zbudowane na ramie, taka platforma powstawała po zdemontowaniu części ładunkowej. W dobie aut samonośnych, kabina pasażerska ma wzmocnioną tylną część, do której dospawana jest stalowa rama podwoziowa z tylnym zawieszeniem. Takie rozwiązanie jest cięższe i wyższe od pianale, ale zapewnia lepszą sztywność, co pozwala budować na nim dłuższe pojazdy. Jest też bardziej wytrzymałe, dzięki czemu możliwe jest konstruowanie aut o szerszym zakresie ładowności. 

Pianale to podwozie stosowane w autach do 3,5 T dmc, a rama pozwala na zapewnienie nawet 7,2 t dmc. Ten rodzaj w wersjach o dopuszczalnej masie powyżej 3,5 t oferują wszyscy producenci samochodów dostawczych. W Mercedesie Sprinterze i VW Crafterze/MAN-ie TGE w ten sposób zbudowane są wszystkie odmiany.

Samochód dostawczy kontener – typy zabudowy

Zabudowa kontenerowa może mieć bardzo różnorodne przeznaczenie. Jest to zamknięta, duża skrzynia, którą można modyfikować do potrzeb przewożonego asortymentu. W odróżnieniu od nadwozia typu furgon, zabudowa może być szersza od kabiny pasażerskiej (głównie na podwoziach ramowych). Można w niej zaplanować nietypowe układy drzwi czy dodatkową izolację termiczną.

W zależności od zastosowania i właściwości zabudowy wyróżnia się różne jej typy. Najpopularniejsze to:

  • kontener,
  • kontener-chłodnia,
  • izoterma,
  • kontener z windą załadowczą.

Kontener

Dostawczy kontener to zabudowa o charakterze ładunkowym – nie musi spełniać dodatkowych warunków. Rozkład drzwi i wielkość mogą być dobrana indywidualnie. Wnętrze takiego kontenera może być wykorzystane na różne sposoby, nie tylko jako miejsce składowania ładunków, ale także jako mobilny punkt usługowy czy warsztat. 

Kontener z windą

Sprecyzowane zastosowanie ma samochód dostawczy kontener z windą. Zwykle takie zabudowy umieszcza się na autach do przewozu cięższych ładunków – palet, mebli, sprzętu AGD czy maszyn. Winda to urządzenie elektryczno-hydrauliczne, montowane przy tylnych drzwiach kontenera. Po otwarciu trapy windy jest ustawiona na poziomie podłogi kontenera. Można przestawić na nią ciężki towar (np. za pomocą wózka paletowego), a następnie bezpiecznie opuścić do podłoża (lub w odwrotnej kolejności przy załadunku). Zabudowy z windą zwykle mają tylko tylne drzwi skrzydłowe, ponieważ ze względu na rodzaj ładunku boczne drzwi nie są praktyczne.

Chłodnia i izoterma

Chłodnia i izoterma są przeznaczone do przewozu towarów, które są wrażliwe na niewłaściwą temperaturę, czyli przede wszystkim produktów spożywczych i leków, ale także roślin czy niektórych substancji chemicznych. Kontener typu izoterma utrzymuje temperaturę pasywnie dzięki izolacji termicznej zabudowy. To sprawia, że warunki wewnątrz są przez długi czas stabilne. Niektóre izotermy można wyposażyć w urządzenia grzewcze, dzięki czemu można podnosić temperaturę w przestrzeni ładunkowej (np. do przewozu kwiatów zimą). 

Kontener-chłodnia

Kontener-chłodnia zbudowany jest jak duża zamrażarka lub bardzo wydajny układ klimatyzacji. Oprócz izolowanych ścian, zwykle grubszych niż w izotermach, jest wyposażony w agregat chłodniczy. Chłodnie-lodownie są w stanie utrzymywać temperaturę -20 st. C, co oznacza, że można je wykorzystywać do transportu produktów głęboko mrożonych. Temperaturę, podobnie jak w lodówce czy klimatyzacji, można regulować. 

Pojazd dostawczy kontener – konstrukcja zabudowy

Konstrukcję kontenera buduje się z profili i kątowników stalowych lub aluminiowych. Do niej montowane są płyty typu sandwich (ang. kanapka). Składają się z dwóch zewnętrznych warstw laminatu (zwykle poliester z włóknem szklanym), pomiędzy którymi umieszczane jest wypełnienie. To od wypełnienia zależą właściwości całej zabudowy. Przykładowe materiały wykorzystywane na do tego celu, to:

  • pianka XPS (ekstrudowany polistyren, styrodur),
  • pianka PUR (poliuretanowa),
  • pianka PT (polietylenowa),
  • styropian (spieniony polistyren),
  • płat polipropylenu o strukturze plastra miodu.

Pianki mają dobre właściwości izolacyjne, są dość lekkie, ale ich wadą jest niska odporność na wilgoć. Jeżeli dojdzie do uszkodzenia zabudowy, pianka nasiąknie wodą, co zwiększy jej ciężar, a z czasem doprowadzi do korozji konstrukcji. Styropian jest tani, lekki, nie nasiąka wodą i zapewnia dobrą izolację, chociaż nieco słabszą od pianek. Jest to najpopularniejsze wypełnienie.

Polipropylen w formie plastra miodu nie zapewnia izolacji termicznej. Jest to ażurowa płyta z tworzywa sztucznego, składająca się z połączonych sześciokątów (tak jak plaster miodu). Taka struktura zapewnia bardzo dobrą wytrzymałość przy znacznej redukcji ciężaru. Materiały o budowie wzorowanej na plastrze miodu są niemal równie wytrzymałe co płyty lite, a przy tym elastyczne i lekkie. Taka zabudowa jest najlżejsza z wymienionych, ale nie nadaje się do pojazdów typu izoterma czy kontener-chłodnia.

Samochód dostawczy kontener – nowy czy używany?

Jeżeli potrzebujesz samochodu z zabudową kontenerową, izotermiczną lub chłodnią, masz kilka możliwości. Możesz kupić nowe podwozie i zlecić specjalistycznej firmie wykonanie zabudowy. 

Inną opcją jest kupno używanego samochodu (np. skrzyniowego) i zamontowanie na nim zabudowy. Tak jak przy nowym aucie, masz możliwość zlecić jej wykonanie, ale na rynku wtórnym dostępne są też kontenery używane. Pochodzą z używanych samochodów, które zmieniły swoje zastosowanie czy uległy krytycznej awarii (w dostawczakach do zabudowy często dochodzi do złamania się ramy przy kabinie, wynikającego z długotrwałego przeciążania). Możesz też kupić gotowe auto z kontenerem wybranego typu. Która opcja jest najlepsza? Zapytaliśmy o to eksperta Inter Cars.

Bez wątpienia najbezpieczniejszą opcją jest nowe auto z oryginalną zabudową, ale jest to przeważnie bardzo duża inwestycja i wiele osób nie może sobie na nią pozwolić. Trudno jest tutaj jednoznacznie doradzić, ponieważ wybór opcji zależy przede wszystkim od zasobów finansowych. Najtaniej będzie przy zakupie gotowego samochodu z drugiej ręki. Ogranicza to możliwość indywidualnego doboru zabudowy, ale kosztuje najmniej. Podobny budżet należy przeznaczyć na samochód, do którego zamontujesz zabudowę z innego. Kontenery używane wymagają montażu, więc koszty podwyższają ostateczną kwotę pozyskania pojazdu. Jeżeli masz specyficzne potrzeby, najtańszym wyjściem będzie kupno auta, z którego możesz zdemontować zabudowę i na jej miejsce założyć nową. Jeżeli poprzedni kontener czy skrzynia nie będą zniszczone, możesz je sprzedać i odzyskać część pieniędzy.

Używany kontener lub samochód z kontenerem – na co zwracać uwagę?

Poszukując kontenera lub auta z taką zabudową, należy podchodzić do tego nieco inaczej niż w przypadku samochodów osobowych, a nawet furgonów dostawczych. Pojazd z kontenerem składa się z dwóch połączonych konstrukcji, z których każda może mieć eliminujące ją wady.

Auta z podwoziem pianale sprawdza się przede wszystkim pod kątem korozji elementów nośnych. Taka zabudowa jest mniej sztywna od pełnego furgonu i częściej dochodzi w niej do uszkodzeń zmęczeniowych i osłabienia stali, na której powstają ogniska rdzy.

Samochody z zabudową na ramie są narażone na takie czynniki, jak: korozja, pęknięcia i inne uszkodzenia, które często pojawią się w miejscu, gdzie platforma pod zabudowę łączy się z kabiną. W tym miejscu zawsze działa największa siła gnąca, a konstrukcja całości nie jest zamknięta, jak w furgonie, gdzie obciążenia rozkładają się równomiernie na całe nadwozie. 

Kontener należy przede wszystkim oglądać pod kątem uszkodzeń mechanicznych. Jeżeli zamknięcie drzwi jest utrudnione lub po zamknięciu odstają one od ścian, istnieje duże ryzyko, że zabudowa ma uszkodzoną konstrukcję. Trudniej jest zweryfikować czy do wnętrza ścian nie przedostaje się woda. Laminatowe ściany są odporne na wilgoć. Jeżeli konstrukcja kontenera jest stalowa, o nieszczelności mogą świadczyć rdzawe zacieki. 

W kontenerze z chłodnią czy izotermie warto wykonać próby izolacji. Nawet jeżeli chłodnia nie jest zamontowana na aucie, powinna utrzymywać temperaturę. Można ją zmierzyć prostymi termometrami elektronicznymi (nawet tzw. stacją pogodową z czujnikiem na przewodzie) i sprawdzić zmiany w czasie. Jeżeli są mocno zależne od warunków zewnętrznych – izolacja jest zniszczona i taki kontener nie nadaje się do użytku jako izoterma ani chłodnia. 

Samochód dostawczy kontener z windą należy zweryfikować także pod kątem działania podnośnika. Jest to łatwe, wystarczy opuścić trap, wejść na niego lub w inny sposób obciążyć ciężarem (dostosowanym do ładowności windy) i unieść całość. Jeżeli kilkukrotnie uda się tego dokonać, windę można uznać za sprawną. 

Bezpieczny ładunek w kontenerze – akcesoria załadunkowe w Inter Cars

Dostawczy kontener, jak i chłodnia, wymagają akcesoriów. Ładunek czy elementy wyposażenia (w przypadku kontenera usługowego) należy zabezpieczyć taśmami, łańcuchami, siatkami i klamrami. Dzięki temu nie przesunie się on podczas manewrów, nie uszkodzi ścian zabudowy ani nie spowoduje utraty stabilności pojazdu. 

Wszystkie wymienione akcesoria do zabezpieczenia ładunku kupisz w Inter Cars. Atestowane produkty wysokiej jakości od sprawdzonych producentów i w dobrej cenie zapewnią Ci pewność i bezpieczeństwo. Nie ryzykuj i kup je już teraz!

Dostawczy kontener – skrót informacji

Kontener to zabudowa umieszczona na podwoziu typu platforma, czyli takim, które w wersji fabrycznej nie ma zabudowy za kabiną pasażerską. Wykonuje się go na konstrukcji metalowej z użyciem płyt typu sandwich, wykonanych z płyt laminatowych, pomiędzy którymi znajduje się warstwa izolująca lub wypełnienie wzmacniające.

Zastosowanie kontenerów jest bardzo szerokie, możesz je adaptować do swoich potrzeb, zabudowywać wnętrze, a jeżeli ściany są izolowane termicznie, możesz wykorzystać je jako chłodnię lub izotermę.

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Kontenery buduje się z montowanych do metalowej konstrukcji płyt sandwich. Składają się z dwóch warstw laminatu poliestrowo-szklanego, pomiędzy którymi umieszcza się wypełnienie z syntetycznej pianki, styropianu lub wzmocnienie (np. polipropylen o strukturze plastra miodu). W zależności od gęstości siatki i liczby warstw włókna szklanego i rodzaju wypełnienia kontener może mieć różne właściwości.

Izoterma to szczelnie zamknięty kontener, w którym dzięki izolacji termicznej temperatura jest stabilna i zmienia się w bardzo małym stopniu pod wpływem warunków zewnętrznych. Służy do przewożenia produktów wrażliwych na temperaturę, ale niewymagających przechowywania w niskich temperaturach. Chłodnia wyposażona jest w agregat chłodniczy, dzięki któremu możliwe jest obniżenie temperatury w kontenerze do poziomu od -20 do 5 st. C. Konstrukcja agregatu przypomina klimatyzator domowy lub lodówkę.

Kontenery montuje się na ramie lub na podwoziu typu pianale. Pierwszy z typów ma ramę stalową zamontowaną za kabiną pasażerską. Drugi wykorzystuje podwozie podobne do furgonu, samonośną, niską płytę. Rama jest mocniejsza i można na niej osadzić większy kontener. Pianale jest lżejsze i ma niższy próg załadunku.
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!