Car audio to nie tylko radioodbiornik i kilka głośników umieszczonych wewnątrz auta. Czysto grający zestaw składa się z wielu niezbędnych elementów, których jakość wykonania ma ogromny wpływ na doznania w trakcie słuchania muzyki i podcastów. Wyróżniamy również 3 podstawowe rodzaje głośników: niskotonowe, średniotonowe i wysokotonowe – a każdy z nich odpowiada za inny przedział częstotliwości dźwięku. Chcesz dowiedzieć się więcej na ten temat, by umieć dobrać głośniki niskotonowe samochodowe do reszty elementów wyposażenia w sposób satysfakcjonujący? W poniższym artykule dowiesz się wszystkiego na temat zakresu pracy, budowy i znaczenia takich elementów jak głośniki samochodowe. Car audio nie będzie już miało przed Tobą żadnych tajemnic. 

Z artykułu dowiesz się:

BBW, czyli Brake by Wire – układ hamulcowy z przyszłością

Co to jest głośnik niskotonowy? 

Głośniki samochodowe niskotonowe nazywane są również basowymi. Odtwarzają one dźwięki o częstotliwości od 20 Hz do 2 000 Hz (2 kHz), dlatego najczęściej można je spotkać w wysokiej jakości car audio czy w konstrukcji tub i subwooferów. To dzięki nim dźwięk staje się o wiele „głębszy” i przyjemniejszy dla odbiorców.

Samochodowe głośniki niskotonowe różnią się między sobą parametrami. Do najważniejszych należą m.in.:

  • moc RMS (wskazuje na parametry, które musi spełniać wzmacniacz, by był on kompatybilny z zasilanym zestawem car audio);
  • impedancja (informacja umożliwiająca określenie możliwości połączenia równoległego lub szeregowego więcej niż jednego głośnika);
  • pasmo przenoszenia (zakres częstotliwości obsługiwanej przez dany głośnik);
  • efektywność/skuteczność (parametr wskazujący na to, ile maksymalnie dB jest w stanie wygenerować dany głośnik; dla głośników niskotonowych jest to szczególnie istotna informacja, ponieważ informuje o tym, jaki poziom ciśnienia akustycznego jest on w stanie wygenerować).

Zastanawiasz się nad inwestycją w całe car audio? Sprawdź również nasz artykuł: Nagłośnienie samochodu – czy warto inwestować w nowy zestaw car audio?

Jak zbudowany jest głośnik niskotonowy? 

Każdy głośnik (niezależnie od tego, czy jest to model nisko, średnio czy wysokotonowy) skonstruowany jest w podobny sposób. Składać się będzie on z 3 podstawowych elementów:

Membrany — głośniki samochodowe

Jest to cienka i delikatna część z tworzywa sztucznego lub papieru (w przypadku głośników starszej generacji). To właśnie membrana wprowadzana jest we właściwe drgania pod wpływem fal dźwiękowych poprzez nacisk cewki i opór powietrza – w efekcie nadawane dźwięki są zgodne z informacjami pochodzącymi z odbiornika. 

Cewki — głośniki samochodowe

Są odpowiedzialne za dostarczenie prądu elektrycznego do końcówek przyłączeniowych zamontowanych na koszu głośnika, czyli metalowej ramy, do której przymocowana jest membrana z obwodem magnetycznym. Cewki głośnika muszą być wykonane z materiałów, które doskonale przewodzą prąd (tj. miedź lub aluminium) – co więcej, wyróżniamy cewki dwuwarstwowe lub czterowarstwowe. 

Cewki czterowarstwowe częściej spotykane są w przypadku głośników niskotonowych ze względu na możliwość maksymalizacji wagi wyrobu, co z kolei przełoży się na jego stabilność. Ma to szczególnie pozytywny wpływ podczas wzmożonej pracy głośnika i większych wychyleń (np. w trakcie słuchania utworów muzycznych z kategorii hardbass lub dubstep). 

Magnes — głośniki samochodowe

Głośniki samochodowe wyposażone są również w magnes, który odpowiedzialny jest za tworzenie pola magnetycznego. Obecnie do budowy wyposażenia audio stosowane są magnesy ferrytowe lub neodymowe.

Magnes generuje pole magnetyczne, w którym znajduje się cewka głosowa głośnika. Podczas przechodzenia przez cewkę prądu, poddawany jest on sile pola magnetycznego. To z kolei przyczynia się do powstania wibracji cewki głosowej, która napędza stożek przymocowany do membrany – wprowadzając ją tym samym w ruch i produkując dźwięk.

Głośniki samochodowe — skompletuj kompatybilny zestaw car audio

Wyróżniamy także inne głośniki samochodowe, które stanowią obowiązkowy element wyposażenia car audio lub są jego dobrym uzupełnieniem. Dysponując jedynie głośnikami niskotonowymi, słyszalne będą wyłącznie niskie częstotliwości, czyli dźwięki basowe – a jak wiadomo, zarówno muzyka, jak i ludzkie głosy (np. w podcastach, audiobookach i audycjach radiowych) składają się też z tonów o wysokiej lub średniej częstotliwości. 

Czym jest głośnik średniotonowy i wysokotonowy?

Są to produkty, które stworzone zostały do odtwarzania wyłącznie zakresu średnich tonów (dźwięki o częstotliwości od 500 Hz do 4 000 Hz (4 kHz). Najczęściej są wykorzystywane w przednich częściach auta, gdzie uzupełniane są głośnikami wysokotonowymi (odpowiedzialnymi za obsługę dźwięku z zakresu o częstotliwości od 2 000 Hz (2 kHz) do 20 000 Hz (20 kHz). 

Czego jeszcze potrzebujesz, by skompletować zestaw car audio?

Jakość każdego elementu wchodzącego w skład car audio ma ogromny wpływ na czystość dźwięku. Drobne komponenty, takie jak przewody, do niedawna były bagatelizowane przez potencjalnych klientów, lecz wiedza na temat ich znaczenia dla korzystnych rezultatów staje się coraz powszechniejsza. Dzięki temu coraz więcej świadomych właścicieli aut inwestuje w wysokiej klasy okablowanie, nawet w przypadku zastosowania tańszych zestawów głośnikowych. Jest to słuszna decyzja, ponieważ w ten sposób można w prosty i niekoniecznie drogi sposób wykorzystać maksymalny potencjał zestawu car audio – mówi ekspert Inter Cars.

Pamiętaj, że głośniki car audio podniosą również jakość Twojego zestawu głośnomówiącego, co znacząco wpłynie na komfort prowadzonych rozmów. Skorzystaj z pozostałych elementów zestawu i zobacz więcej informacji na ten temat w naszym artykule: Zestaw głośnomówiący do samochodu – jak wybrać odpowiedni?

Jak montować głośniki niskotonowe?

Do dyspozycji masz 2 opcje. Możesz zamontować głośniki niskotonowe:

  • w drzwiach lub na półce za tylną kanapą samochodu;
  • w specjalnej skrzyni, która zostanie umieszczona w bagażniku.

Skrzynia to tzw. subwoofer i może ona przyjąć dodatkowo 3 formy. Głośnik niskotonowy może być umieszczony w:

  • tubie;
  • skrzyni otwartej;
  • skrzyni zamkniętej. 

Która z powyższych opcji będzie najlepszym wyborem? Jest to uzależnione od wielu czynników – w tym od rodzaju nadwozia, w którym montowany będzie Twój system car audio. Pamiętaj jednak, że przy obecnej wiedzy specjalistów i współczesnych trendach, warto zastanowić się nad konkretnym wyborem wykorzystywanej technologii. Skrzynie i tuby umieszczone w bagażniku mogą zostać odebrane jako wiejski tuning, o którym więcej opowiedzieliśmy w naszym materiale: Wiejski tuning – czym jest i jak uniknąć tego efektu? Zapraszamy do lektury. 

Samodzielna budowa skrzyni lub tuby jest prosta i tania. Wystarczy dysponować cienką sklejką lub płytą OSB oraz zestawem narzędzi, z którego pomocą wytniesz i połączysz wszystkie elementy. Sytuacja komplikuje się wtedy, gdy chcesz zamontować głośniki niskotonowe w drzwiach. Jest to operacja wymagająca demontażu boczków, co może być trudne dla laika ze względu na delikatność zaczepów i tapicerki. W takich sytuacjach lepiej więc udać się do warsztatu, w miejscu, które zrealizuje to zadanie za Ciebie. 

Czym różni się skrzynia otwarta od zamkniętej?

Skrzynia basowa otwarta z głośnikiem niskotonowym to sztywna konstrukcja z płyty (najczęściej płyty pilśniowej, która dzięki dodatkowemu wyciszeniu chłonie niepożądane dźwięki), zawdzięczająca nazwę swojej konstrukcji. Otóż nie ma tylnej ściany, która skierowana powinna być w część wygłuszoną, absorbującą promieniowanie tyłu membrany głośnika.

Skrzynia zamknięta z kolei całkowicie eliminuje energię akustyczną, która promieniuje przez tylną część głośnika. Szczelnie zabudowuje ona głośnik niskotonowy, który pracuje wyłącznie za sprawą przedniej części membrany. 

Co ciekawe, do Twojej dyspozycji jest też skrzynia zamknięta z otworem, czyli tzw. bass-reflex. Energia akustyczna tylnej strony membrany jest odwracana o 180 st. fali dźwiękowej, po czym kierowana jest do otworu w obudowie – powinien być on umieszczony zgodnie z promieniowaniem głośnika. W ten sposób zoptymalizowany jest proces rezonowania fal dźwiękowych wytwarzanych podczas pracy głośnika niskotonowego. Bass-reflex jest najczęściej stosowanym rozwiązaniem w subwooferach, dzięki czemu dobrze sprawdzi się on również w zestawach car audio. 

Kiedy montować głośniki niskotonowe w drzwiach samochodu, a kiedy zdecydować się na skrzynię?

Wszystko zależy od rodzaju nadwozia. W sedanie, prawdopodobnie bagażnik jest oddzielną częścią auta i od kabiny kierowcy odgrodzony jest on ścianą tylnej kanapy. Zastosowanie skrzyni lub tuby w bagażniku jest zatem bez sensu, ponieważ bas niemal wcale nie będzie docierać do odbiorców. Oznacza to, że dla aut typu sedan montaż głośników niskotonowych w drzwiach lub na półce za tylną kanapą jest najsensowniejszą opcją. 

Skrzynia lub tuba (niezależnie od jej rodzaju) jest natomiast prostą, wygodną i często budżetową alternatywą dla pojazdów typu SUV, hatchback i kombi. Ich bagażniki są w większości przypadków otwarte i połączone z kabiną kierowcy, dlatego bas nie będzie tłumiony w trakcie słuchania muzyki, audiobooków i podcastów. 

Głośniki niskotonowe kontra głośniki uniwersalne – co lepiej wybrać?

Markowe samochodowe głośniki niskotonowe to produkty stworzone z zachowaniem dbałości o detale i z wykorzystaniem wysokiej jakości podzespołów oraz materiałów – co w przypadku niezawodności membrany ma szczególnie duże znaczenie. Rodzaj wykorzystanych tworzyw przekłada się rzecz jasna też na jakość dźwięku i rodzaj samego głośnika. Nic zatem dziwnego, że modele niskotonowe gwarantują dużo lepsze rezultaty niż głośniki samochodowe uniwersalne, które obsługują zarówno niskie, średnie, jak i wysokie tony. Szczególny wpływ na to ma rezonowanie membrany i poziom jej wychylenia. Głośniki niskotonowe skonstruowane są w taki sposób, by drgania były maksymalnie duże i intensywne, przy czym głośniki wysokotonowe mają niemal nieruchomą membranę. Jeśli potrzebujesz narzędzi, by zamontować głośniki albo szukasz innych akcesoriów elektronicznych, odsyłamy Cię do oferty Inter Cars.

Głośniki niskotonowe – podsumowanie

Teraz już wiesz, że audio to nie tylko radioodbiornik i kilka głośników umieszczonych wewnątrz auta. To zestaw składający się z wielu niezbędnych elementów, których jakość wykonania ma ogromny wpływ na słuchanie ulubionej muzyki i podcastów. Poznałeś także różne rodzaje głośników tonowych i wskazówki gdzie należy je zamontować. Bez względu na to, czy przymierzasz się do samodzielnego zestawu, czy udasz się z tym do profesjonalisty, pamiętaj o detalach i jakości wykonania, które wpływają na odbiór dźwięku. Życzymy miłego słuchania!

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

To tzw. głośniki basowe, które obsługują dźwięki o niskich częstotliwościach. To głównie za ich sprawą odczuwamy „drgania” i słyszymy „głębię” muzyki oraz innych odtwarzanych dźwięków. 

Głośnik niskotonowy potrafi kosztować od kilkudziesięciu złotych (za zamienniki) po kilka tysięcy złotych (sprzęt dla audiofili). Wszystko zależy od jego rozmiarów, parametrów i marki, która stoi za jego produkcją. Decydując się jednak na rozwiązania wysokiej jakości i w przystępnej cenie, trzeba przygotować się na wydatek rzędu 300-400 złotych za sztukę.  

To zależy od tego, na jakie rozwiązanie się zdecydujesz. Samodzielna budowa skrzyni/tuby nie musi być skomplikowana. Warto skorzystać jednak z podstawowych schematów i zapoznać się ze specyfikacją tego typu rozwiązań. Jeśli jednak chcesz zamontować głośniki niskotonowe w drzwiach, lepiej zdać się na wiedzę oraz umiejętności ekspertów. Bezpieczny demontaż boczków i ułożenie przewodów układów elektryczno-elektronicznych umieszczonych pod nimi może być zawiłe dla laika. 
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!