Opisywana linia  modelowa występuje na rynku pod oznaczeniem A4 od 1995 roku. Premiera omawianego Audi A4 B8 miała miejsce na Międzynarodowej Wystawie Samochodowej we Frankfurcie we wrześniu 2007 roku. W pierwszej kolejności zademonstrowano Audi A4 B8 sedan. Wersje kombi zaprezentowano rok później podczas wystawy w Genewie. Dziennikarze motoryzacyjni bardzo przychylnie odebrali ten ostatni model. Za projekt samochodu odpowiedzialny był słynny Walter de Silva. Generacja B8 jest bezpośrednim konkurentem dwóch innych aut z niemieckiej trójki  gigantów motoryzacyjnych, czyli Mercedesa C-klasy W204 oraz BMW Serii 3 E90.

Z tego artykułu dowiesz się:

baner mamy części do Twojego samochodu

Poprawność do bólu, czyli Audi A4 B8

Jak już wcześniej wspomniano, marka z Ingolstadt musi walczyć o uwagę kupujących z Mercedesem oraz BMW. Bawarka trafia do osób nastawionych na dynamiczną jazdę, które nie boją się napędu na tylną oś w standardzie. Mercedes natomiast wyróżnia się na tle konkurencji swoim wyrafinowaniem oraz klasą. Mimo tego, iż on także seryjnie ma napęd na tył, to w ogóle nie zachęca, aby z tego korzystać. Czym w takim razie wyróżnia się Audi?

Zarówno Audi A4 B8 kombi, jak i sedan trafia w gusta klientów, którzy przede wszystkim cenią sobie funkcjonalność, wszechstronność oraz bezpieczeństwo w opakowaniu premium. Auto występuje albo z napędem na przód, albo na 4 koła. Do tego zachęca swoją ergonomią oraz możliwościami transportowymi. Auto to zostało wyprodukowane dla kierowcy,  który potrzebuje, wygodnie dostać się z punktu A do B.

Stylistyka nadwozia

Jeśli chodzi o wygląd zewnętrzny, to patrząc  od przodu, od razu można zauważyć charakterystyczny dla tej marki duży grill z emblematem czterech pierścieni. Optycznie zmniejsza go tablica rejestracyjna wkomponowana mniej więcej na 1/3 jego wysokości. Przednie reflektory również są bliźniacze z modelami serii A ( w wersji ledowej wyglądają naprawdę świetnie). Przedni zderzak przez swój kształt optycznie poszerza auto. Do tego ma wąski centralnie umiejscowiony wlot powietrza oraz dwie atrapy ze światłami przeciwmgielnymi po bokach.

Patrząc od boku, raczej nic Cię nie zaskoczy. Oczywiście na aucie występuje wiele przetłoczeń, jednak są one narysowane bez większych udziwnień. Jedno z nich biegnie prawie przez całą długość nadwozia. To właśnie takie proste, ale sprawdzone zabiegi stylistyczne są dużym plusem dla grupy docelowej tego auta. Nie wyróżnia się z tłumu, przy czym nadal, prezentuje się bardzo dobrze. Druga linia natomiast zaczyna się na progu auta i płynnie przechodzi w tylny zderzak.

Z tyłu szerokie klosze lamp to pierwsze, co rzuca się w oczy. To kolejny zabieg optycznego poszerzenia nadwozia. Zarówno w Audi A4 B8 sedan, jak i kombi klapa bagażnika jest dość wąska. Sedan ma delikatne wzniesienie na końcu dodające dynamiki, a avant (wersja kombi) delikatną lotkę. Zderzak tylny ma obły kształt i w zależności od silnika i rodzaju napędu mogą z niego wystawać od 1 do aż 4 (!) końcówek układu wydechowego. Do tego ma odznaczający się dyfuzor.

Oczywiście dodatki zewnętrzne mogą różnić się w zależności od wersji. Trzeba tutaj zaznaczyć, że Audi A4 B8 S-line w pakiecie stylistycznym dostaje dokładkę zderzaka z przodu, poszerzone listwy drzwiowe, grill we wzór plastra miodu, większą lotkę oraz bardziej rozbudowany dyfuzor.

Audi A4 B8 lift przeprowadziło w 2011 roku i wtedy też na rynek weszła wersja All Road. W bardziej uterenowionej odmianie, która występuje tylko w wersji Avant, całe auto obłożone  jest czarnymi, matowymi dokładkami i osłonami. Dodatkowo nadkola są poszerzone w ten sam sposób. Ma to na celu chronić lakierowane elementy po zjechaniu z utwardzonej drogi.

Stylistyka wnętrza

Trzeba przyznać, że możliwości konfiguracji i zestawień kolorystycznych jest naprawdę sporo, czyli tak jak na markę premium przystało. Na rynku znajduje się mnóstwo aut z beżową  oraz smutną lub  klasyczną szarą tapicerką, zarówno w materiałowym, jak i skórzanym wydaniu. Podsufitka także mogła mieć różne kolory. Jeśli chodzi o dekory, to tutaj również wybór był naprawdę spory: od szczotkowanego aluminium, które pasuje wszędzie, po przeróżne odmiany drewnianych wstawek. Dla każdego coś dobrego.

Wnętrze Audi A4 B8 zostało tak zaprojektowane, aby codzienne użytkowanie auta było tak proste, jak to tylko możliwe. Góruje tutaj ergonomia i funkcjonalność. Jak na okres produkcji przystało, w aucie nie brakuje analogowych przycisków oraz pokręteł. Na środku deski rozdzielczej znajduje się ekran systemu MMI. Steruje się nim przy pomocy 4 głównych przycisków oraz pokrętła z joystickiem, które znajdują się na tunelu środkowym tuż na zakończeniu podłokietnika. Dzięki temu kierowca ma do nich łatwy dostęp podczas jazdy.

Kierownica mogła być 3- lub 4-ramienna. Za nią znajdują się klasyczne analogowe zegary, które są bardzo przejrzyste. Pomiędzy nimi znajduje się mały wyświetlacz, który wskazuje podstawowe parametry auta. Fotele mają mnogość regulacji oraz kształtów siedziska i boczków w zależności od wersji wyposażenia. Miejsca z przodu jest pod dostatkiem, a przy czterech osobach przeciętnego wzrostu można wygodnie podróżować również na tylnej kanapie. Wnętrze jest wykonane z wysoką dbałością o szczegóły oraz dobre spasowanie.

Audi A4 B8 – dane techniczne

Samochód ten mierzy sobie 4703 mm długości. Szerokość wynosi 1826 mm w wersjach bazowych, a w All Road 1841 mm. O dziwo Audi A4 B8 kombi jest wyższe od sedana, mimo iż to ten sam samochód. Kombi ma wysokość 1436 mm, a sedan jest 9 mm niższy. Oczywiście All Road z uwagi na podwyższone pneumatyczne zawieszenie jest najwyższy i mierzy 1495 mm. Rozstaw osi to 2808 mm, a w uterenowionej wersji, ponownie z uwagi na zawieszenie, wymiar ten jest mniejszy  o 3 mm. Bagażnik w sedanie mieści 480 litrów, natomiast avant oferuje ich 490 l z rozłożonymi fotelami. Po ich złożeniu otrzymujesz 1430 litrów przestrzeni bagażowej.

W opisywanej  generacji występowało kilka rodzajów przeniesienia napędu. W standardzie dostępny był napęd wyłącznie na przednią oś. Mogła być ona napędzana za pośrednictwem przekładni planetarnej o nazwie Multitronic, która była montowana tylko przy napędzie na przednią oś.. Do tego rozwiązania montowano także przekładnie o nazwie S-tronic. Jest to odpowiednik skrzyni DSG z volkswagena, co oznacza, że jest to rozwiązanie dwusprzęgłowe z  7 biegami, które zmieniabardzo płynnie i szybko. Oczywiście dostępny był też 6-biegowy manual.

Jeśli chodzi o napęd quattro, to także można było go skonfigurować z manualem. Motyw dla tych, którzy od czasu do czasu lubią się pobawić swoim autem. Pozwala on na wkręcanie auta na wyższe obroty oraz wbijanie biegów według własnego uznania. Oprócz tego napęd na 4 koła parowano z klasyczną hydrauliczną przekładnią Tiptronic mającą sześć przełożeń. Nie jest może tak szybka, jak DSG, ale za to świetnie sobie radzi z przeciążeniami wynikającymi  z napędzaniem czterech kół, a do tego jest dużo trwalsza. 

Z tyłu auta montowano wahacze trapezowe, a z przodu wielowahacz. Oczywiście z wyłączeniem All Road’a, gdzie amortyzatory były pneumatyczne. Audi A4 B8 S-line oprócz pakietu stylistycznego wewnątrz i z zewnątrz auta otrzymywało także niższe i sztywniejsze zawieszenie, które zdecydowanie mniej się przechyla i lepiej się prowadzi kosztem amortyzacji nierówności. W obu wersjach hamulce tarczowe znajdują się na obu osiach, a z przodu są dodatkowo wentylowane.

Jednostki benzynowe

Oferta silników w tym samochodzie była ogromna i na pewno każdy znajdzie coś dla siebie. Zaczynając jednak od jednostek benzynowych, można je podzielić na silniki o oznaczeniu FSI oraz TFSI. Skrót FSI oznaczał bezpośredni wtrysk paliwa w silniku wolnossącym. Literka T przy TFSI oznacza dodatkowo układ doładowania przy pomocy turbosprężarki lub kompresora.

Bazowe 1.8 TFSI generowały od 120 do 160 KM, które były w pełni wystarczające do codziennej jazdy. Następne w rankingu są 2.0 TFSI, które osiągały moce od 180 do 211 KM i nawet 350 NM. Z napędem Quattro i automatem przyśpieszała do setki w 6,5 sekundy. Wolnossące 3.2 V6 FSI generowało 265 KM i miało ogromny apetyt na paliwo. W Audi A4 B8 lifting nie przyniósł większych zmian, moce dotychczas dostępnych jednostek zostały delikatnie podniesione. Jednak zmiany pojawiły się z  nowym silnikiem 3.0 TFSI V6, który był doładowywany mechanicznie przez kompresor. Ta bestia miała 272 konie oraz moment obrotowy na poziomie aż 400 NM.

Jednostki wysokoprężne

Każdy silnik napędzany ropą został wyposażony w filtr DPF. Wszystkie diesle o pojemności 2.0 TDI miały niezawodny układ wtrysku paliwa common rail. Osiągały one moce od 120 do 190 KM. Ta najmocniejsza wersja idealnie pasuje do auta, jakim jest Audi A4 B8. Nie waży ona dużo, daje optymalne osiągi oraz radość z jazdy, a do tego jest ekonomiczna. Dane techniczne mówią o średnim zużyciu paliwa na poziomie 4,5 l/100 km. Z jednostek V6 dostępne było 2.7 TDI starszej konstrukcji oraz 3.0 TDI. Po lifcie została już tylko ta większa wersja, która dysponowała mocą od 204 do 245 KM i momencie obrotowym na poziomie nawet  500 NM.

Najczęstsze usterki Audi A4 B8

Po latach użytkowania tego samochodu wyszło, że ma on kilka swoich bolączek. Pierwszą z nich jest to, że pompy wody są słabej jakości, ponieważ wykonano je z tworzywa sztucznego. Dodatkowo uszczelka, która znajduje się między pompą a termostatem, też często parcieje i pęka. Zarówno w przypadku benzyn, jak i diesli trzeba zwracać uwagę na stan wtryskiwaczy paliwa, ponieważ „lubią się” one zapychać i sprawiać problemy.

Przy silnikach TFSI sprzed liftingu dużym problemem jest pobór oleju, który trafia do komory spalania ze względu na fabryczne problemy z uszczelnieniem. Dzieje się to szczególnie w 2-litrowych odmianach. Problem może pojawić się także z cewkami zapłonowymi oraz napinaczem rozrządu. Silniki diesla mają problem z dwumasowym kołem zamachowym, szczególnie w 2-litrowych TDI. Oprócz tego DPF też bywa problematyczny, a jeżdżąc głównie po mieście, należy się szykować na dopalanie go w serwisie albo statycznie. 

Opinie zebrane w wypowiedzi eksperta

Audi A4 B8 to auto cieszące się wyjątkową popularnością na polskim rynku. Ciężko się temu dziwić. A-czwórka zapewnia wystarczającą ilość miejsca dla rodziny, przy czym wcale nie jest duża z zewnątrz. Do tego jest to marka premium, która zapewnia komfort podróżowania na wysokim poziomie, bezpieczeństwo oraz funkcjonalność. W dobie downsizingu takie auta się ceni, ponieważ mimo większych pojemności potrafią spalić stosunkowo niewiele, a przy tym zapewnić radość z jazdy. Trzeba się liczyć z tym, że przez to wszystko te auta drożeją. Najtańsze A4 B8 zaczynają się od 40 tys. zł, a te najbardziej doinwestowane egzemplarze dobijają nawet do 100 tys. Spora część ceny zależy od tego, jakie serwisy zostały już przeprowadzone, a które dopiero czekają na przyszłego kupującego. Tutaj także należy pamiętać, że tanio nie będzie mówi ekspert marki Inter Cars.

Gdzie kupić części do  Audi A4 B8?

Jeśli zdecydujesz się na zakup popularnej B8, wybierz się nią jak najszybciej na serwis startowy. Regularne serwisy czasowe oraz te profilaktyczne to gwarancja bezproblemowego użytkowania samochodu. Wszystkie potrzebne części czekają na Twoje zamówienie w sklepie internetowym Inter Cars. Znajdziesz tam wszystko, co potrzebne do serwisu zawieszenia, silnika czy skrzyni biegów. Tam również zakupisz wszystkie potrzebne płyny oraz elementy eksploatacyjne, takie jak oleje, klocki hamulcowe, żarówki i wycieraczki.

Podsumowanie 

Mamy nadzieję, że z tego artykułu dowiedziałeś się ile kosztuje model Audi A4 B8, a także jakie najczęściej napotyka problemy. Poznałeś szczegóły techniczne modelu, a także w pigułce historię jego powstawania. Na koniec życzymy Ci, aby Twój samochód napotykał jak najmniej napraw bez względu czy zdecydujesz się na zakup Audi A4 B8. Szerokiej drogi!

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Ceny aut poliftingowych zaczynają się od 50 tysięcy złotych, jednak za pewny egzemplarz z przebiegiem poniżej 150 tysięcy kilometrów przebiegu trzeba dać dużo więcej tj. 55-62 tysiące zł..

Raczej nie, nie znajdziesz tam większych różnic technologicznych. Jedyne dodatkowe koszty pojawią się przy serwisie zawieszenia, które jest pneumatyczne i trzeba w nim wymieniać, bądź regenerować amortyzatory.

Tak, szczególnie modele  2.0 TFSI mają z tym największy problem. Jednak zostało to wyeliminowane w po przeprowadzeniu face liftingu.

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!