Praktycznie każdy nowoczesny samochód wyposażony jest w czujnik temperatury zewnętrznej. Jego wskazania można zazwyczaj śledzić na tablicy rozdzielczej lub na wyświetlaczu systemu multimedialnego. Czujnik temperatury pełni o wiele bardziej złożoną funkcję niż jedynie informowanie kierowcy o tym, ile stopni Celsjusza aktualnie jest na zewnątrz. Awarie tego podzespołu wpływają na pracę układów odpowiadających za komfort jazdy. Z artykułu dowiesz się więcej na jego temat!

Na podstawie wskazań zapewnianych przez czujnik temperatury zewnętrznej w chłodnych miesiącach dowiesz się o ryzyku oblodzenia lub gołoledzi na drodze. Dzięki temu możesz dostosować prędkość do aktualnych warunków. Wbrew pozorom czujnik temperatury zewnętrznej w samochodzie przydaje się nie tylko podczas mrozów. Jeśli zauważysz, że wskazania znacznie odbiegają od rzeczywistej temperatury na zewnątrz, koniecznie skontroluj stan urządzenia. Ignorowanie błędnych odczytów czujnika może mieć poważne skutki.

Z tego artykułu dowiesz się m.in.:

baner mamy części do Twojego samochodu

Czym jest czujnik temperatury zewnętrznej?

Czujnik temperatury zewnętrznej w samochodzie składa się zazwyczaj z rezystora termicznego (zwanego też termistorem) NTC umieszczonego w niewielkiej sondzie, która połączona jest specjalnym kablem z komputerem sterującym pracą silnika. Termistor to urządzenie, którego wielkość oporu na przepływ prądu (rezystynacja) zmienia się wraz ze zmianami temperatury. Zależność ta sprawia, że rezystor termiczny to najczęściej spotykany element w różnych czujnikach służących do mierzenia temperatur płynów, czy powietrza, stosowanych w samochodach. 

Termistor NTC charakteryzuje się spadkiem oporu na przepływ prądu wraz ze wzrostem temperatury. Z kolei wraz ze spadkiem temperatury rezystencja termistora wzrasta. Jako pasywny element w obwodzie elektrycznym termistor NTC pozwala precyzyjnie mierzyć temperaturę na zewnątrz pojazdu. Wartość temperatury obliczana jest przez komputer na podstawie stosunku między zmianą temperatury a rezystencją. O wiele rzadziej spotykane są termistory PTC, których oporność rośnie wraz ze wzrostem temperatury.

Termistory to małe urządzenia o wielkości zazwyczaj od kilku do kilkunastu milimetrów. Dzięki niewielkim rozmiarom oraz stosunkowo niskim kosztom produkcji termistory to najpopularniejsze obecnie rozwiązanie służące do pomiaru temperatury w samochodach. Urządzenia umieszczone są w czujnikach lub w sondach. Tworzywa sztuczne, z których wykonana jest obudowa czujnika, muszą być odporne na wilgoć oraz duże różnice temperatur.

Gdzie znajduje się czujnik temperatury zewnętrznej?

Od tego, gdzie znajduje się czujnik temperatury zewnętrznej, zależy precyzja pomiaru. Jeśli urządzenie jest zamontowane zbyt blisko nawierzchni drogi, jego odczyty mogą być mało dokładne z uwagi na ciepło emitowane przez asfalt w upalne dni. Podobnie podczas jazdy w korku lub postoju z włączonym silnikiem, ciepło generowane przez jednostkę napędową może przekłamywać odczyt temperatury zewnętrznej. Dlatego producenci samochodów starają się montować czujniki w miejscach, które są jak najmniej narażone na działanie czynników wpływających na precyzyjność pomiarów. 

Lokalizacja urządzenia zależy od marki i modelu samochodu. Czujnik temperatury zewnętrznej często montowany jest za przednim zderzakiem, przed chłodnicą silnika lub klimatyzacji. Powietrze opływające przód pojazdu w czasie jazdy trafia wtedy do urządzenia, który na bieżąco mierzy jego temperaturę. 

Niektórzy producenci wybierają inne miejsca na montaż czujnika temperatury zewnętrznej. W autach francuskich i włoskich urządzenie często montowane jest w jednym z lusterek bocznych. W niektórych samochodach urządzenie zlokalizowane jest np. w drzwiach lub pozostałych elementach nadwozia pojazdu.

Pomiary wykonywane przez czujnik temperatury zewnętrznej zazwyczaj są najdokładniejsze w pochmurne dni. Nawet jeśli urządzenie umieszczone jest w wystarczającej odległości od nawierzchni drogi, to i tak narażone jest na wpływ termiczny promieni słonecznych. Efekt jest podobny do tego, gdy promienie słońca padają bezpośrednio na przydomowy termometr, znacznie zwiększając podawany przez urządzenie odczyt temperatury. 

W słoneczny dzień czujnik temperatury zewnętrznej w samochodzie może podawać wartości zawyżone nawet o ponad 10 st. C. Realna wysokość temperatury podawana jest dopiero po przejechaniu kilku kilometrów, gdy pęd powietrza ochłodzi powierzchnię elementu nadwozia, pod którym znajduje się czujnik. 

Czujnik temperatury zewnętrznej

Za co odpowiada czujnik temperatury zewnętrznej?

Odczyty dokonywane przez ten czujnik trafiają do komputera sterującego pracą jednostki napędowej. Dane uzyskane w ten sposób wpływają na pracę podzespołów samochodu. Za co jednak dokładnie odpowiada to niewielkie, lecz ważne urządzenie?

Jedną z podstawowych funkcji czujnika jest wskazywanie kierowcy informacji na temat temperatury na zewnątrz pojazdu. Dzięki temu łatwiej jest dopasować styl jazdy do aktualnych warunków atmosferycznych. Wskazania czujnika są szczególnie przydatne późną jesienią i zimą, kiedy temperatura spada poniżej zera i na drodze może występować oblodzenie. 

Klimatyzacja samochodowa dopasowuje wydajność pracy układu m.in. ze względu na wskazania, które zapewnia czujnik temperatury zewnętrznej. Wpływ danych dostarczanych z urządzenia szczególnie widoczny jest w przypadku klimatyzacji automatycznej. Na podstawie pomiarów z czujnika moduł sterujący pracą układu ustala intensywność chłodzenia lub ogrzewania wnętrza samochodu. Klimatyzacja automatyczna korzysta też z innych czujników, takich jak sensor nasłonecznienia wnętrza, lecz to właśnie wielokrotnie już wspominany czujnik odgrywa najważniejszą funkcję w pracy tego układu. 

Aby cieszyć się przyjemnym chłodem w kabinie w upalne dni, konieczne może być nabijanie klimatyzacji samochodowej. Niezbędnych informacji dowiesz się z artykułu umieszczonego na naszym blogu. 

Pomiary dokonywane przez czujnik temperatury zewnętrznej, które trafiają do jednostki sterującej pracą silnika, wpływają także na skład mieszanki paliwowo-powietrznej dostarczanej do komory spalania. Podczas niskich temperatur po odpaleniu silnika do komory spalania trafia zazwyczaj bogatsza mieszanka. Ma to na celu szybsze doprowadzenie do osiągnięcia temperatury roboczej przez jednostkę napędową.

Urządzeniem, które odpowiada za skuteczny dopływ ciepłego powietrza do kabiny pasażerskiej pojazdu, jest termostat — co to jest? Najczęstsze awarie i jak je usunąć znajdziesz w artykule opublikowanym na naszym blogu. 

Czujnik temperatury zewnętrznej

Uszkodzony czujnik temperatury zewnętrznej – objawy, których nie należy bagatelizować

Jak sprawdzić czujnik? Objawy, które świadczą o awarii urządzenia, to błędne wskazania lub w ogóle brak danych na temat aktualnej temperatury na zewnątrz. Należy jednak pamiętać, że nie każde odchylenie wskazań od rzeczywistej temperatury poza pojazdem jest oznaką awarii. Wspomniane nasłonecznienie elementów nadwozia, w których znajduje się czujnik, może powodować zawyżone odczyty. Podczas odpalenia samochodu po dłuższym postoju na wyświetlaczu temperatury może być widoczna ostatnia zarejestrowana wartość. Dopiero po przejechaniu pewnej odległości wskazanie temperatury zostanie zaktualizowane. 

Jeśli wskazania temperatury znacznie odbiegają od rzeczywistych warunków atmosferycznych przez dłuższy czas, to najprawdopodobniej został uszkodzony czujnik temperatury zewnętrznej. Objawy to zazwyczaj problemy z pracą układu klimatyzacji. Jeśli czujnik wskazuje ujemną temperaturę w sytuacji, gdy na dworze jest ciepło klimatyzacja automatyczna, zamiast chłodzić może zacząć ogrzewać wnętrze pojazdu. Nawet gdy odchyły względem zmierzonej i rzeczywistej temperatury będą mniejsze, to i tak praca układu zostanie poważnie zakłócona. Wpłynie to na znaczne obniżenie komfortu podróży dla kierowcy i pasażerów.

Błędne pomiary wykonane przez ten czujnik trafiają także do jednostki sterującej pracą silnika. W przypadku wskazania znacznie niższej temperatury niż ta rzeczywista mieszanka paliwowo-powietrzna dostarczana do komory spalania może mieć znacznie bogatszy skład, niż wymagają warunki atmosferyczne. W tym przypadku silnik będzie zużywać więcej paliwa, co negatywnie wpłynie na ekonomię jazdy.

Jak sprawdzić czujnik temperatury zewnętrznej?

W przypadku awarii czujnika temperatury zewnętrznej jedynym skutecznym rozwiązaniem jest wymiana urządzenia na nowe. Jeśli masz omomierz, możesz sprawdzić rezystencję przewodów, które łączą czujnik ze sterownikiem. Wynik odbiegający od 0 omów świadczy o awarii czujnika. Warto sprawdzić też poziom zasilania z użyciem woltomierza. Większość czujników wymaga napięcia 5 V. Dzięki badaniom uzyskasz pewność, że awarii uległ czujnik, a nie np. kabel łączący urządzenie ze sterownikiem. 

Wymiana czujnika temperatury zewnętrznej nie jest szczególnie trudną czynnością. Wystarczy odpiąć niesprawne urządzenie z gniazda łączącego z kablem i w jego miejsce zamontować nowy czujnik. Większych trudności może przysporzyć zlokalizowanie i dotarcie do samego urządzenia. Może się to wiązać z demontażem zderzaka lub rozebraniem lusterka bocznego. Dlatego w przypadku trudno dostępnych czujników temperatury zewnętrznej warto rozważyć skorzystanie z usług sprawdzonego warsztatu mechanicznego – radzi ekspert Inter Cars.

Czujnik temperatury zewnętrznej

Czujniki do Twojego samochodu znajdziesz w Inter Cars

Czujnik temperatury zewnętrznej musi być precyzyjnie dobrany do konkretnego modelu i wersji samochodu. Tylko w ten sposób wskazania temperatury w Twoim samochodzie znów zaczną poprawnie działać. Dzięki intuicyjnej w obsłudze wyszukiwarce części w sklepie Inter Cars łatwo wybierzesz urządzenie idealnie dopasowane do Twojego samochodu. Kupując urządzenie w sklepie Inter Cars, masz pewność, że otrzymasz wysokiej jakości produkt pochodzący od renomowanego producenta. Dzięki temu zyskujesz pewność długiej i bezproblemowej eksploatacji. 

szukasz produktu który opisujemy?

Podsumowanie

Czujnik temperatury zewnętrznej to niewielkie urządzenie o dużym wpływie na komfort jazdy samochodem. Dzięki pomiarom temperatury w otoczeniu samochodu układ klimatyzacji może pracować z najwyższą wydajnością i szybko osiągać wybraną temperaturę w kabinie. Czujnik oddziałuje także na inne podzespoły samochodu. Gdy wskazania na wyświetlaczu termometru w kabinie zaczną znacznie odbiegać od rzeczywistej temperatury na zewnątrz, konieczna jest zazwyczaj wymiana czujnika na nowy. Wysokiej klasy urządzenia znajdziesz na stronie Inter Cars! 

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Producenci samochodów wybierają różne lokalizacje montażu czujnika temperatury zewnętrznej. Informacje na ten temat rzadko można znaleźć w samochodowej instrukcji obsługi. Często najlepszym źródłem informacji na ten temat są fora internetowe miłośników konkretnych marek i modeli samochodów. 

Czujnik temperatury zewnętrznej po odpaleniu pojazdu może wskazywać dane zapamiętane podczas ostatniej jazdy. Jeśli po przejechaniu niedługiego odcinka wskazania temperatury zostaną zaktualizowane i są zgodne z rzeczywistymi warunkami atmosferycznymi, to najczęściej nie ma powodu do obaw. Warto jednak sprawdzać wskazania na pokładowym wyświetlaczu temperatury i jeśli przez dłuższy czas będą one nieprawdziwe, to należy je skontrolować i ewentualnie wymienić czujnik na nowy. 

Choć czujnik temperatury zewnętrznej stanowi dość powszechne wyposażenie samochodu, to w bazowych wersjach wyposażenia lub w starszych pojazdach może nie występować. Rozwiązaniem jest zakup urządzenia, które jest przeznaczone do konkretnego modelu lub wybór uniwersalnego czujnika akcesoryjnego. Podczas montażu należy pamiętać o umieszczeniu czujnika w miejscu możliwie odpornym na czynniki zewnętrzne, takie jak ciepło emitowane przez promienie słoneczne lub generowane przez nagrzany asfalt.

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!