Termostat samochodowy, co to jest? To niewielki element będący częścią układu chłodzenia. Jego sprawne funkcjonowanie jest istotne dla niezawodnego działania silnika auta. Znajdziesz go w układzie przewodów odpowiadających za transport płynu chłodniczego do chłodnicy. Jaką kwotę będziesz musiał zapłacić za jego wymianę u mechanika? Odpowiemy i na to pytanie. Z artykułu dowiesz się również, jak wygląda termostat, a także jak o niego dbać, aby zapobiec awariom. 

Termostat samochodowy steruje temperaturą cieczy chłodzącej silnika. Wszelkie usterki czy awarie termostatu nie dość, że ograniczają komfort podróży, to jeszcze mają negatywny wpływ na trwałość jednostki napędowej. Nie bez znaczenia jest fakt, że właściwa temperatura silnika łączy się z zużyciem paliwa. Ubocznym skutkiem nieprawidłowej pracy termostatu może być także niedogrzanie kabiny. Stąd tak wielu użytkowników zauważa niedomagania termostatu w sezonie zimowym. Trzeba pamiętać, że termostat nie jest akcesorium, więc przy wymianie na nowy trzeba ściśle przestrzegać wytycznych producenta pojazdu.

Z artykułu dowiesz się między innymi:

  1. Jak działa termostat w samochodzie.
  2. Co wskazuje na usterkę lub awarię termostatu.
  3. Jak sprawdzić termostat w samochodzie.
  4. Jak wymienić uszkodzony termostat samochodowy.
  5. Ile kosztuje nowy termostat samochodowy.
  6. Ile kosztuje wymiana termostatu w samochodzie.
  7. Jak dbać o termostat w samochodzie.
Baner Inter Cars - sklep z częściami samochodowymi

Jak działa termostat w samochodzie?

Wiele osób zastanawia się, jak działa termostat samochodowy. Wbrew pozorom nie jest to skomplikowany proces. Aby utrzymać optymalne warunki dla pracy silnika, ten niewielki element układu chłodzącego otwiera jeden z dwóch obiegów cieczy chłodzącej. Warto wiedzieć, że w zależności od budowy systemu napędowego danego auta, temperatura cieczy chłodzącej podczas jazdy może nieco różnić się od siebie. Ale też najkorzystniejszy dla wszystkich podzespołów przedział waha się zazwyczaj od 80 do 95 st. C. 

Jak ważne jest szczególne dbanie o termostat samochodowy? Jego praca powinna chronić silnik przed przegrzaniem oraz przyczyniać się do rozgrzania układu napędowego od momentu przekręcenia kluczyka w stacyjce. Wszystko to dzieje się za sprawą dwóch układów chłodzących, które zarządzane są przez to urządzenie. Dlatego utrzymywanie go w jak najlepszej kondycji jest tak ważne dla działania całego samochodu.

Mały obieg termostatu…

W przypadku działania termostatu w pojeździe należy rozróżnić 2 obiegi: mały i duży. Pierwszy polega na zamknięciu przez urządzenie dopływu płynu chłodniczego do chłodnicy. Wówczas ciecz opływa silnik i jego głowicę, a na końcu dociera do chłodnicy. Jednakże w tym procesie płyn nie jest w żaden sposób poddany procesowi chłodzenia, ponieważ jego funkcją jest doprowadzenie do jak najszybszego rozgrzania silnika. 

Jak działa termostat w samochodzie w obiegu dużym? 

Ma on miejsce tylko wtedy, gdy temperatura płynu chłodniczego znacznie przekracza 80°C. Wówczas termostat w aucie otwiera się, dzięki czemu umożliwia cieczy przepływ przez chłodnicę. Dochodzi wówczas do szybkiego schłodzenia płynu. Jeśli jego temperatura ulegnie obniżeniu poniżej określonej wartości, termostat zamyka się ponownie. 

Termostaty fazowe

Najnowocześniejsze modele termostatów samochodowych są wyposażone w grzałkę. Dzięki nim dochodzi do utrzymania podwyższonej temperatury jednostki napędowej podczas małych obciążeń. Pozwala to na zmniejszenie zużycia paliwa oraz emisji substancji szkodliwych do środowiska. Jeżeli natomiast obciążenie silnika ulega zwiększeniu, wówczas grzałka w termostacie zostaje uruchomiona. Wtedy następuje pełne otwarcie (oszukanie) zaworu termostatu, w konsekwencji czego płyn chłodniczy obniża swoją temperaturę, przygotowując się na jej wzrost w silniku.

Termostat samochodowy – najczęstsze awarie

Uszkodzony termostat w samochodzie to poważny problem, który może doprowadzić do defektu innych elementów pojazdu. Jakie sytuacje najczęściej powodują jego awarię? Można w tym wypadku wyróżnić dwie opcje: zablokowanie się termostatu w pozycji otwartej albo zacięcie się tego elementu w pozycji zamkniętej.

Pierwsza z nich – notoryczne otwarcie – jest dużo mniej niebezpieczna, ponieważ płyn nie jest w stanie się nagrzać. Wynikiem tego jest podwyższone spalanie. Występuje ono, kiedy komputer sterujący silnikiem odczytuje powiadomienie o zbyt niskiej temperaturze cieczy chłodzącej. Następnie, aby wyrównać ten parametr, będzie on stopniowo zwiększał pobór paliwa. Minusem tej sytuacji jest również trudność w ogrzaniu wnętrza pojazdu. 

Jeśli termostat w samochodzie zablokuje się w pozycji zamkniętej, da to efekt odwrotny niż w przypadku ciągłego otwarcia. Ciecz chłodząca znajdująca się w małym obiegu będzie się nieustannie nagrzewać, co ostatecznie przy braku reakcji doprowadzi do zniszczenia układu napędowego auta. Wśród skutków awarii termostatu mechanicy wymieniają choćby pęknięcie bloku silnika czy przepalenie uszczelki pod głowicą.

termostat w aucie

Objawy uszkodzonego termostatu samochodowego

Podstawą w utrzymaniu silnika w dobrym stanie jest umiejętność natychmiastowego zauważania rozmaitych usterek oraz regularne poddawanie go przeglądowi w warsztacie samochodowym. Jeśli odpowiednio wcześnie dostrzeżesz nieprawidłowości, zdążysz pojechać do mechanika przed wystąpieniem poważnej awarii. 

Termostat samochodowy uszkodzony – objawy, na które należy bezwzględnie zwrócić uwagę, to:

  • zwiększone spalanie paliwa – szczególnie podczas pokonywania krótkich odległości;
  • problemy podczas ogrzewania wnętrza auta;
  • nagłe skoki temperatury obwodu;
  • dym unoszący się spod maski (efekt zatarcia silnika);
  • niepokojące odczyty wskaźnika temperatury.

Na nieprawidłową pracę układu chłodzenia mogą mieć wpływ również wadliwe działanie pompy wody, paska klinowego, radiatora chłodnicy albo niedostateczna ilość płynu chłodzącego w obiegu. Za występowanie usterek nie musi za każdym razem odpowiadać zepsuty lub zablokowany termostat samochodowy. Objawy uszkodzenia poszczególnych fragmentów obwodu chłodzącego są często źle diagnozowane, przez co kierowcy niekiedy decydują się na wymianę sprawnych części.

Jak sprawdzić termostat w samochodzie?

Użytkownicy często zastanawiają się, jak sprawdzić termostat w samochodzie. Aby dowiedzieć się, czy ten element układu chłodzenia działa bez zarzutu, wystarczy wykonać prosty test. Wymontowany termostat umieszcza się w naczyniu z gorącą wodą. Konieczne jest, aby temperatura cieczy wynosiła około 95 st. C. Termostat po umieszczeniu w niej powinien od razu się otworzyć. Następnie należy przełożyć go do drugiego naczynia – tym razem wypełnionego zimną wodą. Prawidłową reakcją powinno być jego natychmiastowe zamknięcie.

Jak wymienić uszkodzony termostat samochodowy?

Do mechanika warto udać się w momencie, gdy zaczniesz podejrzewać, że przyczyną usterki w Twoim aucie jest termostat samochodowy. Wymiana tego elementu to najbardziej opłacalna opcja. Zwróć uwagę na jego parametry. To kryterium znacząco decyduje o tym, ile pieniędzy przeznaczysz na wymianę oraz o tym, czy nowy termostat będzie pracował prawidłowo.

Wiele osób decyduje się na skorzystanie z usług mechanika, ponieważ nie wie, jak wymienić termostat oraz w jaki sposób dopasować odpowiedni model do marki samochodu. Jeśli jednak wolisz wymienić element chłodzenia samodzielnie, zwróć szczególną uwagę na markę i model swojego auta, a także rodzaj silnika czy rok produkcji. To wszystko ma ogromne znaczenie dla synchronizacji pracy całego systemu termoregulacji pojazdu.

awaria termostatu

Ile kosztuje nowy termostat samochodowy?

Ile zapłacisz za termostat samochodowy? Najtańsze, przeznaczone do miejskich czy kompaktowych samochodów z lat 80. czy 90. minionego wieku, mogą kosztować 20-30 zł. Górna granica ceny przekroczy 1000 zł. Ale większość użytkowników powinna znaleźć część za maksymalnie 200 zł. Mimo że wymianę termostatu można wykonać samodzielne, to eksperci Inter Cars zalecają, aby skorzystać z zaufanego warsztatu. Doświadczony mechanik nie tylko sprawnie wymieni termostat, ale też zweryfikuje stan pozostałych elementów układu chłodzenia. 

Ile kosztuje wymiana termostatu w samochodzie?

Montaż termostatu samochodowego w większości przypadków nie jest drogim przedsięwzięciem. W serwisie specjalista rozwiąże Twój problem w krótkim czasie i odpowie na wszelkie pytania. Cena takiej usługi zazwyczaj mieści się w przedziale 60-250 zł – tyle trzeba zapłacić, aby zamontować termostat samochodowy. Wymiana w warsztacie da Ci pewność, że cała procedura zostanie wykonana zgodnie ze sztuką.

Więcej zapłacą osoby, które użytkują nowoczesne samochody, w większości opierające swoje działanie na systemach elektronicznych. Zamontowanie termostatu w starszym aucie zajmie kilka chwil, podczas gdy umieszczenie tego elementu układu chłodzenia w bardziej skomplikowanym pojeździe może pochłonąć zdecydowanie więcej czasu. Warto również przypomnieć, że cena części oraz ich naprawa poszczególnych modelach aut mogą znacząco się od siebie różnić. 

Ekspert Inter Cars radzi – jaki termostat wybrać?

W sklepie Inter Cars bez wątpienia znajdziesz termostat, który będzie odpowiadał jego parametrom. Oferta obejmuje markowe zamienniki do samochodów europejskich, azjatyckich i amerykańskich. Przy wyborze kieruj się przede wszystkim tym, aby część pasowała do Twojego auta. Pomocna będzie w tym wyszukiwarka na stronie sklepu.

Nowy termostat musi zostać zamontowany we właściwy sposób. Miedziany element, w który jest wyposażone urządzenie, należy skierować zgodnie z przepływem płynu chłodzącego z silnika. Jeżeli termostat zostanie zamontowany odwrotnie, nie będzie poprawnie działał – radzi ekspert Inter Cars.

Termostat samochodowy to ważny element układu chłodzenia. Jego zadaniem jest utrzymywanie optymalnej temperatury silnika poprzez otwieranie i zamykanie obwodów krążenia płynu chłodniczego. Jeśli silnik w Twoim aucie nagrzewa się zbyt szybko (lub zbyt wolno), sprawdź, czy urządzenie nie zablokowało się. Co ważne, wymiana tego elementu zazwyczaj nie jest kosztowna.

FAQ

Jak naprawić zablokowany termostat?

Nie jest to możliwe. Jeśli specjalistyczna diagnostyka wykaże, że termostat uległ zablokowaniu, należy wymienić go na nowy. Tylko w ten sposób usterka zostanie zlikwidowana.

Jak postępować, kiedy wycieka płyn chłodniczy?

Przede wszystkim trzeba zatrzymać pojazd, sprawdzić, jak duży jest ubytek płynu i w miarę możliwości zlokalizować miejsce wycieku. Jeśli jest to możliwe, do zbiornika można wlać wodę destylowaną, nie rekomenduje się jednak tego jako rozwiązania na dłuższy okres. W sytuacji awaryjnej nie powinno się także zastępować wody destylowanej wodą z kranu, ponieważ układ może ulec uszkodzeniu.

Czy wymieniając termostat, trzeba wymienić także płyn chłodniczy?

Tak. Podczas wymiany termostatu konieczne jest otwarcie układu chłodzenia, co jest równoczesne z wyciekiem płynu. Nie sposób tego uniknąć, ostatnim krokiem przed odpaleniem silnika powinno być wlanie cieczy chłodzącej.

Jak dbać o termostat w samochodzie?

Kluczowe znaczenie ma otwór odpowietrzający, który zawsze powinien być czysty i drożny. W przeciwnym razie wewnątrz pojawią się pęcherzyki powietrza. Konieczne jest również poprawne zamontowanie tego elementu oraz regularne sprawdzenie uszczelki zapobiegającej wyciekaniu płynu chłodniczego. 

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!