Chińskie samochody do niedawna kojarzyły się z tandetnymi podróbkami, które nie mają większego znaczenia w świecie motoryzacji. W ostatnich latach nastąpiła spora zmiana, a wyprodukowane tam pojazdy wcale nie odstają od europejskich. I to nie nie tylko pod względem wizualnym, ale też technologicznym. Dynamiczny rozwój jest dobrze widoczny na przykładzie firmy GAC Motor, należącej do koncernu GAC Group. Producent ma na koncie kilka sporych sukcesów. W 2017 r. zajął siódme miejsce w rankingu zadowolenia ze sprzedaży w kategorii rynku masowego, przygotowanego przez J.D. Power China Sales Satisfaction Index (SSI). Dwa lata później samochód produkowany przez Aion (markę należącą do grupy GAC) uplasował się na wysokiej pozycji światowej sprzedaży aut elektrycznych. Aion S został wyprzedzony jedynie przez przez takie auta, jak Tesla Motor 3 oraz chiński BAIC EU. Do 2020 r. GAC wyprodukował ponad 18 mln samochodów. Hasło przewodnie przedsiębiorstwa to „ludzkość, wiarygodność, kreatywność”.

Z poniższego artykułu dowiesz się między innymi:

GAC Motors – producent z międzynarodowymi ambicjami

Guangzhou Automobile Group Co., Ltd., czyli GAC Group, powstało w 1955 r. Firma ma siedzibę w mieście Guangzhou (dystrykt Tianhe) w Chinach. W 2005 r. stała się holdingiem, a w 2009 r. była już szóstym co do wielkości producentem aut w Państwie Środka.

GAC Motor (Guangzhou Automobile Group Motor Co., Ltd.), który w całości należy do GAC Group, zadebiutował w 2008 r. Ważniejsze wydarzenia z życia firmy to:

  • wprowadzenie marki Trumpchi w 2010 r. (pierwszy model opierał się o Alfę Romeo 166);
  • sprzedaż 724 200 pojazdów w 2010 r.;
  • przejęcie Changfeng Automobile (producent pojazdów sportowo-użytkowych) w 2011 r.;
  • pierwsze wejście na rynki zagraniczne w 2013 r.;
  • prezentacja nowej submarki, specjalizującej się w autach elektrycznych (Aion w 2018 r.);
  • w 2021 r. auta GAC Motor pojawiają się w kolejnych krajach m.in. Azji, Afryki i Bliskiego Wschodu.

W 2019 r. GAC zajął 189 miejsce na liście 500 największych producentów na świecie. Trzy lata później wskoczył z kolei na 186 pozycję. Cały koncern zatrudnia obecnie 93 745 osób, a w jego skład wchodzi ponad 20 firm. Plany przedsiębiorstwa na przyszłość zakładają stworzenie przedsiębiorstwa o globalnej konkurencyjności. Do 2035 r. wielkość produkcji i sprzedaży ma przekroczyć 5 mln yuanów (ok. 650 000 euro), a przychód co najmniej 1 bilion juanów (ok. 130 mld euro).

Jakie marki tworzy GAC?

GAC jest właścicielem wielu marek samochodowych, które działają ze sporym rozmachem nie tylko w Chinach, ale też za granicą. Są to:

  • Trumpchi (od 2008 r.),
  • Changfeng Motor (od 2011 r.),
  • Aion (od 2018 r.),
  • Hycan (od 2019 r.).

Co ciekawe, Gonow (GAC nabył w 2010 r. 51 proc. akcji firmy) był pierwszą chińską marką, której auto zdobyło punkty w mistrzostwach świata FIA. W 2015 r. przedstawiciele koncernu postanowili zawiesić produkcję samochodów Gonow. Decyzję tłumaczono koniecznością skoncentrowania się na zyskujących coraz większą popularność autach Trumpchi.

Spółki joint venture współtworzone przez GAC

Chiński producent od wielu lat współpracuje ze światowymi koncernami, tworząc spółki joint-venture, umożliwiając im tym samym, intensywny rozwój w Państwie Środka. Jedną z pierwszych takich firm było Guangzhou Peugeot Automobile Co., Ltd., które działało w latach 1985-1997. Przez ten czas powstało 100 tys. aut, opracowanych przede wszystkim z myślą o urzędnikach i taksówkarzach. Linia produkcyjna obejmowała modele Peugeot 505 i 504.

Do tej pory działają zaś:

  • GAC Honda (od 1999 r., od 2011 r. produkuje też auta własnej marki: Everus),
  • GAC Wuyang-Honda (wytwarza motocykle),
  • GAC Toyota (od 2004 r.)
  • GAC Mitsubishi (od 2012 r.).

Głośno było także o współpracy między GAC a koncernem Stellantis, która rozpoczęła się w 2010 r. (GAC Fiat Chrystler Automobiles Co., Ltd.). W 2022 r. przedstawiciele poinformowali o zamiarze zamknięcia spółki. Powodem były straty, które odnotowywała w poprzednich latach.

Trumpchi – jedna z najbardziej znanych marek GAC

Pierwszym samochodem sygnowanym marką Trumpchi był GA5, czterodrzwiowy sedan wzorowany na Alfie Romeo 166. Co ciekawe, 500 pierwszych wyprodukowanych aut dostarczono członkom komitetu organizacyjnego Igrzysk Olimpijskich w 2010 r.

Modele Trumpchi niemal od początku były prezentowane na arenie międzynarodowej. Premiery Trumpchi GS4 i GS7 odbyły się podczas North American Auto Show. Marka jest też pierwszym chińskim producentem samochodowym, który wziął udział w National Auto Delaer Conference w USA. Trumpchi produkuje samochody osobowe (np. Trumpchi GA4), minivany (np. Trumpchu M6), crossovery (np. Trumpchi GS3) i SUVy (np. Trumpchi GS7). Czym charakteryzują się te chińskie auta? Poniżej znajdziesz opis kilku z nich.

Trumpchi GA4

Model GA4 to następca GA5 (auta, które było debiutem marki). Kompaktowy sedan miał premierę w 2018 r. Podobnie jak inne chińskie samochody, pod względem wizualnym prezentuje nowoczesną i dynamiczną stylistykę. Pojazd jest dostępny w dwóch wersjach napędowych:

  • 1,5- litrowa, 4-cylindrowa jednostka wolnossąca o mocy 114 KM, współpracująca z 5-biegową manualną lub 4-biegową automatyczną skrzynią,
  • 1,3-litrowy silnik z turbodoładowaniem, generujący 137 KM, 5-biegowa manualna lub 6-biegowa automatyczna skrzynia.

Trumpchi GS3

Crossover GS3 zadebiutował w 2017 r. podczas Chengdu Auto Show i rok później został wprowadzony na rynek chiński. Cena wynosiła wówczas od 73 do 103 tys. juanów (ok. 9 490 – 13 390 euro). W 2019 r. rozpoczęła się jego sprzedaż na Filipinach, a trzy lata później w Malezji.

Podobnie jak w przypadku modelu GA4, Trumpchi GS3 oferuje dwie opcje silnikowe: 1,3-litrową, turbodoładowaną jednostkę o mocy 137 KM lub 1,5-litrową, która generuje 114 KM. W każdej z nich znalazła się 5-stopniowa  manualna lub a automatyczna skrzynia biegów z jednym przełożeniem więcej. Auto wyposażono też w m.in. system monitorowania ciśnienia w oponach, ESP Boscha oraz szerokokątne wspomaganie cofania z liniami pomocniczymi. Jeszcze w 2017 r. zaprezentowano elektryczną wersję GS3, nazwaną GE3. Crossover był napędzany silnikiem elektrycznym o mocy 177 KM. Prędkość maksymalna pojazdu to 156 km/h, a zasięg wynosi 300 km.

W 2021 r. crossover od GAC przeszedł facelifting. Wersja GS3 Power jest dostępna z trzycylindrowym, rzędowym silnikiem Turbo PFI o pojemności 1,5 l, generującym moc 150 KM. W standardowym wyposażeniu znalazło się zaś m.in. elektryczne wspomaganie kierownicy. Auto przykuwa uwagę także detalami wizualnymi, jak choćby wykorzystanie geometrycznych linii, charakterystycznymi felgami oraz reflektorami inspirowanymi szlifem diamentowym.

Trumpchi GS8

Pierwsza generacja chińskiego SUV-a powstała w 2016 r. i była w tamtym czasie największym pojazdem w ofercie Trumpchi. Za projektem modelu stał Fan Zhang, były współpracownik marki Mercedes-Benz. Pod maską 7-osobowego auta pracował 2-litrowy, czterocylindrowy silnik z turbodoładowaniem, generujący 201 KM. 6-biegowa, automatyczna skrzynia przekładniowa przekazywała zaś moc na wszystkie koła. W 2019 r. Trumpchi GS8 zadebiutowało w Rosji. W planach było też podbicie USA, ale w wyniku sporu handlowego między krajami, tymczasowo zrezygnowano z tego kroki.

W 2021 r. zaprezentowano drugą generację GS8. Cechą charakterystyczną modelu stał się wielki grill, który nadaje drapieżnego wyglądu. Nowy Trumpchi GS8 jest dostępny w wersji benzynowej lub hybrydowej. Do wyboru są:

  • turbodoładowana jednostka o pojemności 2 l i mocy 253 KM,
  • hybrydowy silnik Toyota Hybrid System.

Na wyposażeniu SUV-a znalazły się też m.in. wspomaganie kierownicy oraz system panoramicznych kamer.

Elektryczne auta od GAC, czyli marka Aion

Początkowo Aion funkcjonował jako submarka GAC New Energy (filia koncernu skupiająca się na produkcji aut elektrycznych). W 2018 r. zadebiutował pierwszy zaprojektowany przez nią pojazd: średniej wielkości sedan Aion S. Wkrótce na lokalnym rynku stał się on groźnym rywalem m.in. Tesli. Kolejne pojazdy wypuszczane przez firmę to SUV LX (2019 r.) oraz kompaktowy SUV Aion V (2020 r.). W tym samym czasie Aion przestał funkcjonować jako submarka i został ogłoszony samodzielną marką w ramach GAC Group.

Chcesz poznać innych chińskich producentów aut elektrycznych? Sprawdź bloga Inter Cars: Chińskie samochody elektryczne Seres – hit, który nadciąga do Europy!

Aion S

Pierwszy samochód elektryczny Aion był odpowiedzią na debiutującą w Chinach Teslę Motor 3. Auto wyróżniało się nowoczesną stylistyką, na czele z geometrycznymi liniami oraz trójramiennymi, LED-owymi reflektorami. Pojazd zbudowano na nowej platformie dla samochodów elektrycznych. Zdecydowano się też połączyć silnik elektryczny, skrzynię biegów i przetwornicę w jeden moduł, zmniejszając w ten sposób wagę do 87 kg.

Sercem układu elektrycznego jest bateria litowo-jonowa o pojemności 58,8 kWh. Jego maksymalny zasięg wynosi 510 km. Producenci chwalili się też zastosowaniem akumulatorów NCM 811, cechujących się niską zawartością kobaltu. W konstrukcji dachu wykorzystano panele słoneczne, magazynującego energię zasilającą m.in. klimatyzację. We wnętrzu modelu Aion S znalazły się dwa kolorowe ekrany: jeden pełni funkcje zegarów, kolejny steruje systemem multimedialnym.

Aion LX

Drugi samochód elektryczny Aion również był przeznaczony na rynek chiński. Średniej wielkości SUV przypominał pod względem stylistycznym poprzedni model. Nowością było dwukolorowe malowanie, a znajdujące się z tyłu podłużne lampy miały postać jednoczęściowej, poziomej poprzeczki. Silnik elektryczny Aiona LX składał się z baterii 93 kWh, a jego moc wynosiła 409 KM. Maksymalny zasię auta to 650 km. 

W 2021 r. chiński koncern pochwalił się kolejną nowością. Aion LX Plus miał być pierwszym elektrycznym autem z zasięgiem powyżej 1000 km. Jak to możliwe? Wszystko za sprawą akumulatorów o pojemności 144,4 kWh, wyprodukowanych przy zastosowaniu autorskich technologii GAC.  Dzięki wydajnym, silikonowym ogniwom krzemowym baterie są mniejsze i lżejsze. Charakteryzują się też lepszą gęstością energetyczną oraz mocą.

Nowy SUV otrzymał dwa silniki elektryczne o łącznej mocy 724 KM. Rozpędzenie auta do 100 km/h, według producentów, zajmuje 2,9 s. Maksymalna prędkość to 170 km/h.

Aion V

Kolejna propozycja od chińskiego producenta to Aion V: elektryczny SUV klasy średniej produkowany od 2020 r. Wizualnie nie odbiega on od innych modeli marki. Tym razem zdecydowano się jednak odejść od trójramiennych reflektorów na rzecz dwuramiennych, w kształcie bumerangu.

Aion V jest dostępny w trzech wersjach: 

  • V60 o zasięgu 400 km,
  • V70 o zasięgu 530 km,
  • V80 o zasięgu 600 km.

W 2021 r. marka wprowadziła ulepszoną wersję modelu: Aion V Plus. Przeprojektowana stylistyka nie wywołała takiego zdumienia jak technologia ultraszybkiego ładowania. Akumulator bazujący na grafenie w wersji Speed+ po ładowaniu przez zaledwie 5 minut zwiększa zasięg o 112 km. Czas ładowania od 0 do 80 proc. wynosi zaś 16 min. Aion zapowiedział też powstanie wersji Speed++, gdzie 5-minutowe ładowanie miałoby zapewnić 207 km zasięgu.

Szybkie ładowania jest możliwe tylko na odpowiedniej stacji ładującej. GAC zademonstrował już pierwszą taką stację o mocy 480 kW, która zlokalizowano w Kantonie. W planach jest budowa całej sieci szybkich stacji.

Elektryczne auta GAC okiem eksperta

Chińskie samochody mają dość kontrowersyjną stylistykę, która bywa krytykowana przez miłośników designu. Jednocześnie można w nich znaleźć sporo nowinek technologicznych. Elektryczne auta GAC usiłują prześcignąć Teslę i innych znanych producentów. Ich zapowiedzi są bardzo ambitne, ale czy mają pokrycie w rzeczywistości?

Samochody elektryczne Aion zyskują rozgłos, jeszcze zanim pojawią się na rynku. W przypadku grafenowej baterii podobno GAC uzyskał nawet wojskowy certyfikat bezpieczeństwa. Dlaczego podobno? Nikt go nie wiedział, a wszystko to pogłoski. Jeśli chodzi natomiast o same testy, zgodnie z którymi model Aion LX Plus miał osiągnąć ponad 1000 km zasięgu, to też można mieć pewne wątpliwości. Testy były bowiem przeprowadzane zgodnie z chińską normą CLTC, która znacząco różni się od europejskiego WLTP i amerykańskiej EPA. Oczywiście, tak czy inaczej, trzeba przyznać, że podawane wyniki są imponujące. Technologie wykorzystywane przez GAC są nowatorskie i mają duży wkład w rozwój segmentu aut elektrycznych. Niestety, nie możemy przekonać się o tym, jak wypadają w praktyce, bo są produkowane wyłącznie na rynek chiński – zauważa ekspert Inter Cars.

Kupujesz GAC lub innego elektryka? Zadbaj o sposób ładowania z Inter Cars!

Popularność samochodów elektrycznych rośnie z każdym rokiem. W 2020 r. ich udział w globalnym rynku motoryzacyjnym wynosił 4 proc. W 2022 r. było to już 14 proc. Przez cały 2022 rok, na świecie sprzedano 10 mln takich pojazdów. Auta elektryczne mają wiele zalet, począwszy od mniejszych kosztów eksploatacji, przez liczne udogodnienia, aż po rządowe dopłaty. Do listy trzeba też dopisać ich wpływ na środowisko naturalne. Należysz do grona zwolenników aut elektrycznych? A może masz już taki samochód w swoim garażu? W takim razie przydadzą się: domowa stacja ładowania, mobilna ładowarka, odpowiednie przewody i gniazda. Znajdziesz je w sklepie Inter Cars razem z częściami zamiennymi, akcesoriami i oponami.

GAC Motor z roku na rok rośnie w siłę

Jak zapowiadają przedstawiciele GAC, ich fabryka jest w stanie produkować nawet 1000 aut dziennie. Firma szybko realizuje swoje założenia, co dobrze widać po ilości marek, które sukcesywnie wprowadza na rynek. Oferta producenta od jakiegoś czasu koncentruje się na samochodach elektrycznych, które uważa za przyszłość motoryzacji. Widać to doskonale po rozwoju marki Aion, która zaskakuje coraz odważniejszymi pomysłami. Warta uwagi jest też elektryczna wersja Trumpchi GS3, czyli GE3. Czy chiński producent jest w stanie pokonać Teslę? Wszystko jest możliwe, tym bardziej że GAC planuje wejść na rynek globalny.

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

GAC jest właścicielem marek Trumpchi, Changfeng Motor, Aion i Hycan, które produkują dziesiątki modeli samochodów. Firma współtworzy też spółki typu joint venture ze znanymi koncernami, takimi jak Honda, Toyota i Mitsubishi. 

Koncern od lat próbuje wejść na rynek europejski oraz amerykański. W ostatnich latach głośno były o planach wprowadzenia do USA modelu GS8. Na drodze stanęły jednak spory handlowe. Model GS5 miał zaś swoją prezentację na Motor Show w Paryżu w 2018 r. Nadal brakuje tu jednak oficjalnego przedstawicielstwa.

Produkcją aut elektrycznych zajmuje się marka należąca do GAC: Aion. Do 2023 r. powstały Aion S, Aion LX i Aion V. W ofercie Trumpchi można natomiast znaleźć model GE3, który jest elektryczną wersją samochodu Trumpchi GS3.
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!