Wypadki zdarzają się zazwyczaj w najbardziej nieoczekiwanych momentach. Uszkodzona opona może być nie lada problemem: w takiej sytuacji zapasowe koło staje się rzeczą wprost bezcenną. Na pewno zdajesz sobie sprawę z tego, że warto mieć je w swoim samochodzie. Co jednak będzie lepsze – pełnowymiarowe koło zapasowe czy koło dojazdowe? W poniższym artykule postaramy się przybliżyć Ci oba te rozwiązania, wraz z ich zaletami i wadami.

Przebita opona ta wątpliwa przyjemność prędzej czy później spotka praktycznie każdego kierowcę. Jeszcze do niedawna koło zapasowe było standardowym wyposażeniem każdego auta. Jednak w ostatnich latach producenci dążą zazwyczaj do tego, by waga pojazdu była jak najmniejsza. Dodatkowe koło nie współgra z tą koncepcją zbyt dobrze. Dziś coraz częściej stanowi więc wyposażenie dodatkowe, a w standardzie otrzymujemy zestaw naprawczy z kompresorem. Ma on jednak swoje wady: sprawdza się jedynie w przypadku niewielkich przebić na czole opony i jest rozwiązaniem tymczasowym. Zastanawiasz się, czy warto zainwestować w opony zapasowe? Zobacz, które rozwiązanie będzie dla Ciebie optymalne.   

Z tego artykułu dowiesz się między innymi:

  1. Czym różni się koło dojazdowe od koła zapasowego?
  2. Jakie są wady i zalety obu tych rozwiązań?
  3. Czy możesz poradzić sobie z przebitą oponą bez zmieniania koła?
  4. Na co warto zwrócić uwagę przy wybieraniu opon?

Koło zapasowe – rozwiązanie o pełnej funkcjonalności 

Wyobraź sobie następujący scenariusz: podczas długiej podróży nagle zauważasz, że z jednym kołem coś jest nie tak. Sprawdzasz to i rzeczywiście, opona jest wyraźnie uszkodzona. Nie masz jednak w tym momencie czasu na podróż do serwisu. Spieszysz się, a najbliższy warsztat oddalony jest o wiele kilometrów. Na szczęście to żaden problem! Zmieniasz koło i kontynuujesz jazdę jak, gdyby nigdy nic się nie wydarzyło. Czy to możliwe? Jeśli masz w bagażniku koło zapasowe, to jak najbardziej! Jest ono po prostu piątym kołem, dokładnie takim samym jak pozostałe, o pełnej funkcjonalności. Jakie są jego zalety? A jakie wady?

Zalety

  • Możesz kontynuować jazdę z dowolną prędkością.
  • W optymalnych warunkach wymiana nie trwa długo: doświadczonemu kierowcy nie powinna zająć więcej niż 15 minut.
  • Nie obniża komfortu jazdy.

Wady

  • Nie zawsze i nie wszędzie da się wymienić koło. Musisz mieć do dyspozycji płaskie, twarde podłoże: jeśli jedziesz akurat po leśnej drodze, piasku lub krzywej jezdni… pojawi się problem.
  • Koło zmienia się dość łatwo, ale przy wykonywaniu tego zadania praktycznie każdy się ubrudzi. Jesteś elegancko ubrany, jedziesz na ważne spotkanie i nie masz w co się przebrać? To może zakończyć się katastrofą. 
  • Koło zapasowe jest ciężkie i zajmuje w aucie sporo miejsca. 
  • Podniesienie auta za pomocą lewarka wymaga użycia siły, podobnie jak samo zamocowanie koła. Dla osoby sprawnej fizycznie nie powinno to stanowić problemu, ale warto mieć na uwadze, że nie każdy sobie z tym poradzi. 
  • Musisz zawsze pilnować, by opony zapasowe były odpowiednie do aktualnie panującej pory roku (opony zimowe lub opony letnie). Chyba że jeździsz na oponach całorocznych

W niektórych sytuacjach skorzystanie z koła zapasowego jest trudne lub nawet niemożliwe. Na przykład w trakcie srogiej zimy: wymiana tego elementu na śniegu, mrozie i wietrze jest co najmniej niekomfortowa. Dowiedz się więcej z artykułu: A co gdy zimą przebijesz oponę? Jest pewien sposób!

koło zapasowe, bagażnik

Koło dojazdowe: mniejsze, lżejsze, ale czy gorsze?

Koło dojazdowe, czyli tak zwana dojazdówka, to rozwiązanie, które zyskało swoją popularność w latach 80. XX wieku. Jest mniejsze, lżejsze i węższe od standardowego koła, a także, co dla wielu osób jest czynnikiem decydującym ma niższą cenę.  Montuje się je dokładnie tak samo, jak zwykłe koło zapasowe.

Dzięki temu, że opona dojazdowa  ma bardziej kompaktowe rozmiary, zajmuje w bagażniku mniej miejsca, nie zwiększa też zużycia paliwa tak, jak zwykłe koło zapasowe. Mogłoby się wydawać, że te różnice są nieistotne jednak przy dużej liczbie przejechanych kilometrów stają się zauważalne.

Minusy korzystania z koła dojazdowego

  • Nie pozwala na jazdę z prędkością większą, niż 80 km/h.
  • Nie zapewnia optymalnej przyczepności podczas jazdy na zakrętach, można wpaść w poślizg.
  • W poślizg możesz też wpaść podczas gwałtownego hamowania lub nagłych zmian kierunku jazdy. Koło dojazdowe sprawia, że musisz jechać ostrożnie i spokojnie.
  • Aktywne systemy bezpieczeństwa w Twoim aucie, takie jak ABS, ASR i ESP mogą przestać funkcjonować prawidłowo, a co za tym idzie bezpieczeństwo jazdy będzie mniejsze.
  • Droga hamowania,  z uwagi na mniejszą przyczepność, wydłuża się.

Koło dojazdowe jest z założenia rozwiązaniem tymczasowym. Producenci nie określają, ile dokładnie kilometrów można na nim przejechać, ale analizując przedstawione powyżej minusy, łatwo zauważysz, że taka jazda nie jest do końca bezpieczna. Nie jest też komfortowa. To koło służy do tego, by móc bezpiecznie dojechać do najbliższego warsztatu albo (jeśli masz blisko) wrócić do domu. 

Koło zapasowe i koło dojazdowe – jak o nie dbać?

Kupiłeś zapasowe koło? Świetnie! Teraz zadbaj o to, by wozić je ze sobą w bezpieczny sposób. Zwróć też uwagę na ciśnienie w oponie: podpowiadamy, jakie wartości będą odpowiednie. 

koło zapasowe, zmiana koła

Pokrowiec na koło zapasowe: wygoda i bezpieczeństwo 

Koło zapasowe najczęściej umieszczane jest w bagażniku. Zapasówka walająca się po całej jego przestrzeni stanowi jednak pewne niebezpieczeństwo i może uszkodzić inne przewożone w aucie przedmioty. Niektórzy kierowcy uważają też, że nie wygląda to estetycznie. Warto zainwestować w pokrowiec na koło dojazdowe lub zapasowe. Możesz zamocować go za pomocą rzepów tak, by stabilnie utrzymywał się w jednym miejscu.

Chcesz zainstalować koło zapasowe w niestandardowym miejscu? Najczęściej na to rozwiązanie decydują się właściciele aut terenowych. W tych samochodach nikogo nie dziwi koło na dachu, masce lub klapie. By zamontować je w ten sposób, będziesz potrzebował specjalnego uchwytu. Najlepiej wybierz taki, który jest odporny na rdzę, ponieważ będzie stale narażony na niekorzystne warunki atmosferyczne.

Jakie powinno być ciśnienie w kole zapasowym lub dojazdowym?

Twój pokrowiec na koło zapasowe skrywa w środku koło pełnowymiarowe? W takiej sytuacji powinieneś dbać, by ciśnienie w jego wnętrzu było identyczne z ciśnieniem drugiej opony zamontowanej na tej samej osi. Wielu kierowców stosuje jednak ciśnienie nieco wyższe (o mniej więcej 0,3 bara). Czasami jest ono wytrącane, więc takie postępowanie jest swego rodzaju zabezpieczeniem. Mamy trochę ciśnienia „w zapasie”.

baner mamy części do Twojego samochodu

A jak jest w przypadku koła dojazdowego. Otóż… zupełnie inaczej. Aby takie koło mogło prawidłowo pełnić swoje funkcje, w oponie musi być naprawdę wysokie ciśnienie. Standardowo stosowaną wartością jest 4,2, a nawet do 4,5 bara. Dlaczego? „Winna” jest specyficzna konstrukcja dojazdówki, w której niewielka opona połączona jest z dużą obręczą.

Niewystarczająco napompowane koło zapasowe na nic Ci się nie przyda, a jedynie da fałszywe poczucie bezpieczeństwa. Dbaj więc, by regularnie co kilka tygodni sprawdzać w nim stan ciśnienia. Jeśli zajdzie taka potrzeba, skorzystaj z kompresora na stacji paliw, własnego kompresora albo zwykłej pompki nożnej do kół.

Więcej informacji o tym, jak prawidłowo dbać o opony, znajdziesz w naszym artykule: Jak poprawnie dbać o opony samochodowe? 

Nie masz jak przewozić zapasowego koła? Przyda Ci się zestaw naprawczy!

W Twoim aucie zupełnie nie ma już miejsca? Potrzebujesz jak największej przestrzeni bagażowej, a może chcesz pozbawić samochód zbędnego ciężaru? Istnieje rozwiązanie, które pomoże Ci czuć się na drogach bezpieczniej pomimo braku zapasowego koła. Jest to gotowy zestaw naprawczy, w którego skład wchodzą zazwyczaj tylko dwa elementy: środek uszczelniający oraz kompresor. Preparat, po wniknięciu do wnętrza opony, skutecznie zakleja uszkodzone miejsce. Wtłoczenie go zajmuje dosłownie chwilę, działa szybko i jest na tyle proste, że na pewno sobie z tym poradzisz.

Pamiętaj, jednak że jest to rozwiązanie o wielu ograniczeniach. Sprawdzi się tylko w przypadku niedużych uszkodzeń i umożliwia przejechanie jedynie krótkiego odcinka trasy. Pomoże Ci dotrzeć kilka kilometrów do najbliższego serwisu, ale jeśli jest on znacznie oddalony nie zda egzaminu. Spray lub pianka uszczelniająca nie zadziała też na dużym mrozie.

Przed zastosowaniem zestawu naprawczego koniecznie zapoznaj się z instrukcjami producenta i postępuj dokładnie według zamieszczonych w nich wskazówek. Czy taki zestaw jest dobrym zamiennikiem zapasowej opony? Naszym zdaniem nie do końca. Zapewnia jedynie bardzo prowizoryczną naprawę, która jednak w wielu sytuacjach może okazać się jak najbardziej wystarczająca.

Opony do auta: jak wybrać odpowiednie?

Niezależnie od tego, czy chodzi o koło zapasowe, czy pozostałe koła dobre opony to podstawa! Czy wiesz, na co należy zwrócić uwagę przy ich wyborze? W sklepach znajdziesz opony trzech różnych klas: ekonomicznej, średniej i wyższej. Te pierwsze są najtańsze, funkcjonalne i nadają się dla osób, które jeżdżą niewiele, spokojnie i raczej w warunkach miejskich. Opony klasy średniej są optymalnym rozwiązaniem dla większości kierowców, a klasy wyższej tych, którzy prowadzą auta w szczególnie wymagających warunkach.

Bieżnik

Ważny jest też rodzaj bieżnika: tutaj pod uwagę należy wziąć model auta, charakterystykę najczęściej pokonywanych tras i dynamikę jazdy. Symetryczne bieżniki to wybór raczej na miesiące letnie. Bieżniki kierunkowe sprawdzą się w samochodach o dużej mocy silnika. Z kolei na bieżniki asymetryczne zdecyduj się, jeżeli zależy Ci na jak największej przyczepności.

Indeks nośności i indeks prędkości

Indeks nośności i indeks prędkości podpowiedzą Ci, jak szybko możesz jechać na danych oponach i jakie maksymalne obciążenie będą one w stanie znieść. Koniecznie zwróć też uwagę na kwestie bardziej prozaiczne, jednak niesłychanie istotne. Czas gwarancji, warunki użytkowania, stosunek ceny do jakości oraz to, czy wielkość wybranego modelu pasuje do specyfiki Twojego samochodu.

Bez dobrych opon nie da się jeździć bezpiecznie. Nie warto przesadnie oszczędzać na ich zakupie. Zadbaj o to, by wybrać produkty sprawdzone i cieszące się dobrymi opiniami innych kierowców. W naszym sklepie Inter Cars znajdziesz wyłącznie opony o najwyższej jakości: zapoznaj się z ofertą i wybierz coś dla siebie!

Wybierz swój produkt:

Okiem eksperta: które rozwiązanie jest najlepsze?

Które rozwiązanie jest najlepsze? Nie da się na to odpowiedzieć jednoznacznie, bo każda sytuacja jest nieco inna, a auta znacznie się od siebie różnią. Jeśli jednak w naszym samochodzie mamy odpowiednią ilość miejsca, to zdecydowanie lepiej wybrać koło pełnowymiarowe – mówi ekspert marki Inter Cars. Opona dojazdowa to rozwiązanie tymczasowe. Nie zlikwiduje do końca problemu. Zmusza kierowcę do zmiany planów, aby skierować się do serwisu, co czasem bywa skomplikowane. Jeśli jednak nie mamy możliwości przewożenia ciężkiego koła, albo szczególnie zależy nam na zmniejszeniu masy pojazdu, to na pewno lepiej mieć ze sobą dojazdówkę, niż nie mieć nic. Wielu kierowców wybiera tę opcję ze względu na korzystną cenę. To swego rodzaju kompromis pomiędzy brakiem koła zapasowego w ogóle a kołem funkcjonalnym, ale drogim i ciężkim dodaje.

koło zapasowe

Na drodze mogą Cię spotkać różne niespodziewane wypadki – a jedną z nich jest uszkodzenie opony. Na takie sytuacje warto się przygotować! Istnieje kilka rozwiązań, które pozwolą Ci kontynuować jazdę. Wiesz już, czym różni się koło zapasowe od koła dojazdowego: teraz musisz zadecydować, które z nich będzie dla Ciebie lepsze. Niezależnie od tego, co wybierzesz – dbaj, by pokrowiec na koło dojazdowe lub zapasowe zawsze miał w środku napompowane, sprawne i nadające się do użytku opony. 

FAQ

Czy zmiana koła to zawsze najlepsze rozwiązanie?

Uszkodzone koło w większości przypadków najlepiej wymienić. Jeśli jednak do serwisu jest bardzo blisko, a Tobie zależy na czasie możesz skorzystać również z zestawu naprawczego. 

Czy dojazdówka ulegnie uszkodzeniu, jeśli pojadę szybciej niż 80 km/h?

Wysokie ciśnienie w oponie dojazdowej negatywnie wpływa na komfort jazdy. Przy dużej prędkości będziesz odczuwał wszystkie nierówności na drodze! Dodatkowo możesz wpaść w poślizg. Być może opona sama w sobie nie ulegnie uszkodzeniu, ale taka jazda jest po prostu niebezpieczna. Zarówno dla Ciebie, jak i dla innych uczestników ruchu. 

Czy koło zapasowe należy do obowiązkowego wyposażenia samochodu?

Nie. Oczywiście, warto je mieć. Jednak nie ma przepisu, który nakładałby na kierowców taki obowiązek. 

Czy bieżnik w kole zapasowym musi być taki sam, jak w pozostałych oponach?

Najlepiej byłoby, gdyby się nie różnił, ale jeśli nie masz wyjścia skorzystaj z opony z innym bieżnikiem. Zachowaj jednak zdrowy rozsądek: jedź wtedy ostrożnie i skieruj się w stronę warsztatu. Pamiętaj też, że koło zapasowe z oponą kierunkową to złe rozwiązanie. Taka opona nadaje się do zamontowania tylko po jednej stronie samochodu. Daje to 50% szans na to, że okaże się bezużyteczna. 

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!