W skomplikowanej konstrukcji wału korbowego znajdziesz wiele elementów, które ze sobą współpracują. Usterka jednego z komponentów przełoży się na nieprawidłowe działanie całego układu i może doprowadzić do poważnej awarii. Jako przykład może posłużyć koło pasowe, które istotnie wpływa na pracę jednostki napędowej. Wyjaśniamy, jak rozpoznać objawy usterki, jak dochodzi do uszkodzenia koła pasowego i jakie są metody naprawy. Wyjaśniamy też, ile kosztuje wymiana części i czy można przeprowadzić ją samodzielnie.

koło pasowe

Podstawowym zadaniem koła pasowego jest tłumienie drgań wytwarzanych przez wał korbowy podczas pracy silnika. Bez niego wszystkie wibracje rozchodziłyby się po całym układzie, co w krótkim czasie doprowadziłoby do uszkodzenia innych podzespołów. Koło pasowe poprzez pasek klinowy wielorowkowy napędza alternator, wspomaga działanie układu kierowniczego oraz kompresora klimatyzacji, jeśli taki występuje. W nowoczesnych konstrukcjach dodatkowo stosuje się tłumik drgań TVD, który stanowi element budowy koła. Takie rozwiązanie pozwala skuteczniej wygłuszać wibracje i przekłada się na dłuższą żywotność całego komponentu. Koło pasowe wału korbowego nieustannie pracuje w trudnych warunkach, dlatego należy wykonywać regularne przeglądy tej części. Pozwoli to na szybkie wykrycie usterki, zanim dojdzie do poważniejszych uszkodzeń.

Z tego artykułu dowiesz się między innymi:

Koło pasowe wału korbowego – objawy uszkodzenia i typowe usterki

Koło pasowe charakteryzuje się pozornie prostą konstrukcją, w której nie ma skomplikowanych mechanizmów. Podstawowymi elementami budowy są: piasta, wieniec oraz masa elastyczna, stosowana w przypadku kół z tłumikiem drgań TVD. W zależności od przeznaczenia koła pasowe dzielą się na dwa typy – otwarty i zamknięty. Pierwszy z nich jest wyposażony w otwory i najczęściej stosuje się go w samochodach z silnikami benzynowymi. W kole pasowym zamkniętym wnętrze obręczy jest wypełnione i pozbawione otworów. Taką konstrukcję najczęściej można spotkać w silnikach diesla.

Koło pasowe wału korbowego to trwały podzespół, którego żywotność jest określana na ok. 120 tys. km. Na jego kondycję wpływa wiele czynników, a wytrzymałość mechanizmu zależy od warunków eksploatacji. Jak każda część jest narażona na ryzyko wystąpienia usterki, dlatego warto wiedzieć, jak wtedy zareagować. Uszkodzenia dają specyficzne objawy.

koło pasowe

Koło pasowe – rodzaje usterek

Koło pasowe wału korbowego ma określoną żywotność, dlatego usterki mogą być wynikiem naturalnego zużycia podzespołu. Dotyczy to w szczególności pierścienia z elastomeru stosowanego w kołach pasowych z tłumikiem drgań. Guma cały czas pracuje w niekorzystnych warunkach, dlatego z czasem traci swoje właściwości, parcieje i staje się mniej elastyczna. Wówczas kruszy się i pęka, przez co przestaje spełniać swoją funkcję.

Usterki koła pasowego obejmują również uszkodzenie metalowych elementów. Narażone są na to wewnętrzne tuleje oraz otwory. Często odpowiedzialność za to biorą uszkodzenia mechaniczne, a nawet błędy montażowe. Zagrożeniem dla podzespołu jest również postępująca korozja, która może naruszyć konstrukcję komponentu. W efekcie koło pasowe traci pierwotną wytrzymałość, co grozi całkowitym uszkodzeniem części. Stwarza to ryzyko, że mechanizm w trakcie jazdy odpadnie od silnika i spowoduje zniszczenia innych elementów. Jakie są najczęściej występujące usterki koła pasowego wału korbowego? Należą do nich:

  • odkształcenia i pęknięcia gumowego elementu,
  • obluzowanie gumy,
  • rozwarstwione tuleje,
  • uszkodzone otwory szczelinowe,
  • uszkodzenie mechaniczne.

Usterki mogą dotyczyć również śrub i mocowań, które mają ogromne znaczenie dla prawidłowej pracy mechanizmu. Awarie mogą także wynikać z wad fabrycznych i użycia niskiej jakości materiałów, co często ma miejsce w tanich zamiennikach.

Koło pasowe wału korbowego – objawy awarii

Uszkodzone koło pasowe powoduje specyficzne objawy. Nie zawsze są one jednoznaczne, gdyż można je pomylić z usterką innego podzespołu. Warto jednak wiedzieć, jakie symptomy sugerują, że koło pasowe nie działa prawidłowo.

  • Drgania silnika – to jeden z podstawowych objawów, który pojawia się przy awarii koła pasowego. Wibracje i związane z tym odgłosy nie są tak hałaśliwe, jak w przypadku usterki poduszek silnika, ale łatwo je wyczuć. Drgania mogą być wynikiem źle zamontowanego podzespołu lub uszkodzonej wyważarki harmonicznej koła pasowego, która służy do pochłaniania wibracji generowanych przez silnik. 
  • Nierówna praca silnika na biegu jałowym – falujące obroty to charakterystyczny objaw usterek wielu podzespołów. Nieregularna praca może zwiastować m.in. problemy z przepustnicą czy zanieczyszczonym filtrem paliwa. Częstym winowajcą jest też koło pasowe wału korbowego, które obraca się nierównomierne i powoduje większe obciążenie innych podzespołów.
  • Problemy z alternatorem – uszkodzone koło pasowe nie będzie w stanie dostarczać energii do alternatora. W efekcie pozostałe podzespoły zostaną odcięte od zasilania, a akumulator ulegnie rozładowaniu. Zanim więc zdecydujesz się na wymianę alternatora lub zakup nowej baterii, sprawdź stan koła pasowego.
  • Problemy z pompą wspomagania kierowniczego – trudności ze sterowaniem samochodem i konieczność włożenia większej siły, aby kręcić kierownicą, mogą być spowodowane usterką koła pasowego. Zasila ono pompę wspomagania i wpływa bezpośrednio na pracę całego układu. Może być to również spowodowane ubytkiem płynu, dlatego sprawdzenie poziomu powinno być pierwszym etapem diagnostyki.
  • Wytarte krawędzie paska – gdy koło pasowe wału korbowego obraca się nierówno, pasek osprzętu zużywa się nierównomierne. Można to łatwo zauważyć po nieregularnych i wystrzępionych krawędziach, które świadczą o nieprawidłowym działaniu mechanizmu. 

Awaria koła pasowego sprawia, że wszystkie drgania spowodowane pracą silnika roznoszą się po pozostałych podzespołach. Powoduje to ich obciążenia, co może doprowadzić do poważnych usterek. Najbardziej cierpią wyżej wymieniony alternator i pompa wspomagania, które mogą stanowić pierwszy sygnał awarii koła pasowego. Jazda z uszkodzonym podzespołem może też w krótkim czasie doprowadzić do usterki skrzyni biegów.

Jak sprawdzić koło pasowe wału korbowego?

Gdy zauważyłeś niepokojące objawy sugerujące uszkodzenie koła pasowego, możesz samodzielnie zweryfikować stan podzespołu. Nie zawsze usterka będzie widoczna od razu. Jak odkręcić koło pasowe wału korbowego? Zdejmij pasek osprzętu, a następnie poluzuj śruby mocujące. Zaleca się także, aby zablokować wieniec koła zamachowego i jeśli zajdzie taka konieczność, poluzować napinacz paska. To, jak odkręcić koło pasowe wału korbowego, zależy od konstrukcji danego pojazdu. Jeśli brakuje Ci doświadczenia, lepszym rozwiązaniem jest udanie się na diagnostykę do warsztatu. Unikniesz wtedy ryzyka uszkodzenia innych podzespołów w wyniku nieprawidłowego demontażu koła pasowego.

koło pasowe

Producenci zalecają wymianę koła pasowego wału korbowego co 120 tys. km. Na taki przebieg oceniają też trwałość podzespołu, jednak wytrzymałość w dużym stopniu zależy od warunków eksploatacji. Profilaktycznie powinno się kontrolować stan koła pasowego po przejechaniu 50 tys. km lub przy okazji wymiany paska klinowegomówi ekspert Inter Cars.

Koło pasowe – cena i koszt naprawy

Wiesz już, jak sprawdzić koło pasowe wału korbowego i jakie są objawy usterki. A jak wygląda naprawa uszkodzonego podzespołu? Gdy dojdzie do usterki lub zużycia w wyniku dużego przebiegu, jedynym rozwiązaniem jest wymiana całego koła pasowego. Koszt usługi zależy od stopnia skomplikowania oraz lokalizacji podzespołu. Ceny zaczynają się od ok. 120 zł i mogą sięgać nawet 500 zł w przypadku aut, gdzie dostęp do koła pasowego jest utrudniony. Do tego należy dotyczyć również koszt zakupu nowej części, który może wynosić od ok. 100 zł i przekraczać nawet 3000 zł. Nie da się więc jednoznacznie oszacować, jaki budżet musisz przeznaczyć na wymianę koła pasowego, gdyż zależy to od wielu czynników.

Koło pasowe wału korbowego w Inter Cars

Jak pisaliśmy, jazda z uszkodzonym kołem pasowym może doprowadzić do poważnej awarii innych podzespołów, a nawet jednostki napędowej. Jeśli zauważyłeś niepokojące objawy, powinieneś udać się na diagnostykę do warsztatu lub samodzielnie sprawdzić stan koła pasowego wału korbowego. W przypadku wykrycia nieprawidłowości należy niezwłocznie wymienić uszkodzony podzespół na nowy. Części zamienne od renomowanych producentów znajdziesz w Inter Cars. Asortyment obejmuje nie tylko koła pasowe, ale i mocowania oraz inne elementy osprzętu układu korbowego. Sprawdź polecane produkty:

Koło pasowe wału korbowego – podsumowanie

Usterki koła pasowego wału korbowego nie są częste, gdyż jest to element trwały i przystosowany do pracy w trudnych warunkach. Mimo to nie należy zaniedbywać regularnych przeglądów i kontrolować stan podzespołu co 50 tys. km. Na wytrzymałość koła pasowego ma wpływ wiele czynników, a jednym z nich jest nieprawidłowy montaż. Może wówczas dochodzić do zabrudzenia mechanizmów wskutek przedostawania się do wnętrza konstrukcji zanieczyszczeń.

Szybsze zużycie koła pasowego może być również spowodowane założeniem zbyt krótkiego paska. Powinien mieć długość zgodną z zaleceniami producenta, gdyż samodzielne modyfikacje mogą skończyć się usterką podzespołu. Poważnym błędem jest także mocowanie nowego koła pasowego przy użyciu starych śrub. Zawsze należy używać tych dołączonych do zestawu, w przeciwnym razie może dojść do poluzowania mocowań, co grozi oderwaniem się koła w trakcie jazdy. Ponadto śruby powinny być przykręcone z właściwym momentem obrotowym przy użyciu klucza dynamometrycznego. Zbyt mocne dokręcenie może doprowadzić do wyrwania gwintu, a za słabe grozi poluzowaniem mocowań. Na wymianę części warto się więc wybrać do profesjonalnego warsztatu, gdzie specjalista prawidłowo zamontuje nowe koło pasowe wału korbowego.

Regularne kontrole i natychmiastowa reakcja na objawy awarii pozwolą Ci uniknąć kosztownych napraw. Wymiana koła pasowego jest bowiem tańsza, niż zakup nowego alternatora lub skrzyni biegów. Warto także pamiętać, żeby zawsze stosować wysokiej jakości części zamienne od sprawdzonych dostawców. Zamontowanie używanego podzespołu lub taniego zamiennika z niewiadomego źródła może przynieść więcej szkody niż pożytku.

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Uszkodzone koło pasowe wału korbowego może powodować drgania silnika i nierówną pracę jednostki napędowej na biegu jałowym. Do objawów awarii zaliczają się także problemy z prawidłowym działaniem alternatora i pompy wspomagania kierowniczego.

Zadaniem koła pasowego wału korbowego jest tłumienie drgań oraz zasilanie innych podzespołów. Jazda z uszkodzonym komponentem może doprowadzić do poważnej awarii alternatora, pompy wspomagania kierowniczego, kompresora klimatyzacji oraz samego silnika.

W przypadku awarii koła pasowego wału korbowego należy wymienić wadliwy podzespół na nowy. Ceny części zależą od marki i modelu pojazdu. Zaczynają się od 100 zł i mogą przekroczyć nawet 3000 zł. Średnie koszty robocizny wymiany koła pasowego mieszczą się w granicach 120-500 zł.
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!