Niemal każdy kierowca marzy o tym, aby jego samochód miał atrakcyjny wygląd. Bez wątpienia im starszy jest pojazd, tym trudniej zadbać o wszystkie detale. Jednakże istnieją sposoby, dzięki którym wygląd auta można w łatwy sposób odświeżyć. Są to przede wszystkim zabiegi tuningowe, a wśród nich choćby wymiana końcówki wydechu. W jaki sposób wymiana końcówki tłumika może poprawić wygląd samochodu? Czy ma to również wpływ na dynamikę jazdy?

Tuning układu wydechowego może skupić się wyłącznie na efekcie wizualnym, który można poprawić czy osiągnąć ozdobną końcówkę. Ale to nie wszystko. Wymiana elementów fabrycznych na sportowe (tuningowe) może też znacząco poprawić osiągi pojazdu. Może też zmienić barwę i głośność dźwięku wydobywającego się z rury wydechowej. Więcej: przy poważniejszych modyfikacjach silnika, np. po zamontowaniu turbosprężarki, montaż sportowych elementów wydechu jest niezbędny. Temat jest na tyle interesujący, że dobrze jest go przybliżyć, rozwiewając wątpliwości i mity! Zatem jeśli temat jest dla Ciebie interesujacy, zapraszamy do lektury!

Z tego artykułu dowiesz się między innymi:

  1. Co daje montaż sportowego tłumka końcowego.
  2. Jak zamontować końcówkę wydechu.
  3. Tłumik tuningowy – jakie są wskazówki eksperta.
  4. O czym pamiętać w związku z końcówkami wydechu.

Czy końcówki wydechu są częścią tuningu samochodowego?

Współczesne auta są do siebie bardzo podobne. Masowa produkcja aut sprawia, że nie jest łatwo się wyróżnić. Wielu z kierowców chce nadać indywidualnego sznytu swojemu autu. Nawet z pozoru niewielki element, jak tuningowa końcówka wydechu, może znacząco zmienić wygląd, nadać indywidualnego charakteru i tym samym pozwolić wyróżnić się z tłumu bliźniaczych pojazdów.

baner mamy części do Twojego samochodu

Wygląd to nie wszystko

Dla wielu kierowców znaczenie mają nie tylko modyfikacje wizualne, ale też zmiana dźwięku wydobywającego się z układu wydechowego. Niestety w obecnie produkowanych autach coraz rzadziej można liczyć na dźwięk silnika słyszalny dobrze na zewnątrz. Technologie, które są wykorzystywane podczas produkcji samochodów, oparte są dziś na idei downsizingu. Dodatkowo coraz chętniej nabywane są auta o napędzie hybrydowym lub elektrycznym, które w założeniu są niemalże całkowicie pozbawione hałasu. Trzeba wspomnieć, że auta elektryczne mają wbudowane symulatory odgłosu układu wydechowego. 

Poza wymienionymi wyżej ograniczeniami w stosunku do oczekiwanego dźwięku wydawanego przez samochody warto dodać jeszcze dwa. Są to, przede wszystkim, zmiany w europejskich regulacjach dotyczących hałasu oraz w konstrukcji silników. Przyglądając się bliżej tym ograniczeniom, można w pewien sposób zrozumieć ideę produkcji cichych samochodów. 

Nowoczesne silniki mają niewielką pojemność skokową, a za przyrost mocy i wartość momentu obrotowego odpowiada doładowanie, które wykorzystuje spaliny do napędu wirnika turbosprężarki. W efekcie tego auto brzmi mniej rasowo. Jeżeli chodzi o zmniejszenie hałasu wydobywającego się z obecnie produkowanych aut, to wynika to również z regulacji prawnych. Wprowadzono restrykcyjne normy, które w znaczny sposób ograniczają producentów pojazdów do troski o jak najmniejszą głośność silnika. Jest to bez wątpienia bardzo trudny fakt dla fanów sportowej motoryzacji. Na szczęście zawsze istnieje jakieś rozwiązanie. W tym wypadku należy do niego wymiana tłumika wydechu na głośniejszy, oczywiście w ramach dopuszczalnych norm.

Przeczytaj też: Wiejski tuning – czym jest i jak uniknąć tego efektu?

Co daje instalacja sportowego tłumika końcowego?

Instalacja tuningowego tłumika to jeden z najprostszych i najtańszych sposobów na poprawę dźwięku silnika. Dzięki temu zabiegowi można nadać bardziej rasowe brzmienie. Wybierając tłumik, można też dobrać ozdobną końcówkę. Co daje taka końcówka wydechu? Jej wykorzystanie pozwala zarówno na tuning akustyczny, jak również wizualny Twojego samochodu. Dzięki niej nie ulega poprawie jedynie słyszalność dźwięku wydawanego przez silnik Twojego pojazdu. Wykonana ze stali chromowanej lub z polerowanej stali nierdzewnej bądź z elementami karbonowymi końcówka tłumika w bardzo łatwy sposób zmieni wygląd auta. Dzięki jej montażowi możliwe jest nadanie indywidualnego charakteru pojazdowi.

Czy końcówka wydechu zmienia dźwięk auta? Sama ozdobna końcówka nie ma większego wpływu na dźwięk. Na rynku akcesoriów motoryzacyjnych istnieje szereg akcesoriów, które mogą wzmocnić ten efekt. Do tego celu służą specjalne urządzenia, takie jak np. transmiter dźwięku. Za jego pomocą możliwe jest przesłanie odgłosu wybranego auta do głośników, z których jest następnie emitowany do wnętrza bądź na zewnątrz pojazdu. Sam montaż ozdobnej końcówki wydechu nie przyczynia się do wzmocnienia dźwięku wydawanego przez silnik.

Poza poszukiwaniem odpowiedzi na pytanie, czy końcówka tłumika zmienia dźwięk, wielu kierowców zastanawia się, dla kogo tego typu zmiany będą najlepsze. Nie da się jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie, ponieważ zmiana końcówki tłumika może być idealnym sposobem na uzyskanie odświeżonego wyglądu swojego pojazdu. Na jej montaż może zdecydować się każdy właściciel samochodu. Nie ma również żadnych konkretnych zasad dotyczących np. modelu, w przypadku którego sprawdzi się tego typu element wizualny. Może zostać zainstalowany zarówno w Fiacie Punto, jak i w nowej wersji Audi. Jedynymi ograniczeniami są fantazja właściciela pojazdu oraz zamierzony efekt, którego uzyskanie będzie możliwe po montażu nowej końcówki tłumika. 

Jak zamontować końcówkę wydechu?

Po zastanowieniu się, co daje końcówka wydechu, warto teraz przyjrzeć się bliżej montażowi, dostępnym produktom oraz samemu wykonaniu. Wymiana końcówki wydechu to jeden z najprostszych, a przede wszystkim najtańszych sposobów na poprawę wyglądu Twojego samochodu. Układ wydechowy składa się z kilku elementów. Wśród nich znajduje się tłumik. Jest on odpowiedzialny za odprowadzanie spalin samochodowych na zewnątrz pojazdu, natomiast jego końcówka w głównej mierze odpowiada za to, jak prezentuje się pojazd.

Co będzie przydatne?

Na rynku dostępna jest szeroka gama końcówek, dzięki którym możliwe jest przeprowadzenie tuningu układu wydechowego. Można je podzielić na następujące kategorie.

Pierwsza z nich to nakładki. Montuje się je za pomocą śruby mocującej i w ten sposób przykręca do rury wylotowej tłumika.

Druga dostępna grupa produktów to końcówki do wspawania. Różnią się od nakładek głównie sposobem montażu. Instaluje się je właśnie za pomocą spawania do denka tłumika. Otrzymujemy w ten sposób bardzo trwałą część, której efekt końcowy przez długi czas będzie zadowalający dla właściciela samochodu.

Zarówno końcówki mocowane za pomocą obejmy lub przyspawywane można podzielić na pojedyncze i podwójne. 

Podczas wyboru i zakupu konkretnego produktu warto zwrócić uwagę na materiał. Końcówki tłumika mogą być wykonane ze stali nierdzewnej. Dzięki temu wyeliminujesz ryzyko korozji. Dodatkowo stal nierdzewna jest odporna na wysokie temperatury, które w układzie wydechowym powstają w procesie spalania. 

Dość dużą popularnością cieszy się sportowy tłumik końcowy. Dzieje się tak głównie dlatego, że przez zastosowanie w jej budowie dużej średnicy przelotowej wzrasta głośność całego systemu silnikowego. Poza tym końcówki tłumika o charakterze sportowym wyróżniają się nowoczesnym design, dzięki któremu samochód staje się rozpoznawalny na parkingu.

rury i rura wydechowa

Montaż końcówki wydechu – wskazówki

Jeżeli zastanawiasz się, jak zamontować końcówkę wydechu, to w tym miejscu znajdziesz kompleksowy poradnik na ten temat. Sama wymiana tej części nie jest trudna, jednak konieczne jest to, aby mieć kilka narzędzi oraz chociaż minimalną wiedzę na temat mechaniki samochodowej. Jeżeli chodzi o wybór odpowiednich produktów, zapoznaj się ze specyfikacją danej końcówki, a szczególnie z jakiego materiału została wykonana. W ofercie Inter Cars znajdziesz zarówno nakładki do układów wydechowych, jak również sportowe wersje końcówek tłumików. Wszystkie produkty dostępne w sklepie Inter Cars są wykonane z wysokiej jakości materiałów, co gwarantuje ich dobrą jakość i trwałość.

Nakładki do układów wydechowych są przystosowane dla konkretnych modeli pojazdów, dlatego są bardzo łatwe w montażu. Wystarczy, że podczas zamawiania tej części wybierzesz produkt przystosowany do Twojego modelu samochodu, a sama jego instalacja zajmie kilka chwil. Również sportowa końcówka wydechu dostępna w Inter Cars to wysoka dbałość o detale.      

Jeżeli decydujesz się na samodzielny montaż końcówki tłumika i wybrałeś już odpowiedni produkt, możesz przystąpić do jej instalacji. Potrzebne Ci będą podstawowe narzędzia, takie jak: zestaw kluczy lub wkrętaków (śrubokrętów) do przykręcenia końcówki. Z ich pomocą zaciśniesz obejmę, montując ją na rurze wylotowej tłumika.

Montaż końcówki do spawania jest bardziej skomplikowany – nie mając spawarki, najlepiej powierzyć to zadanie specjaliście. Jeżeli nie masz wszystkich koniecznych narzędzi, z łatwością odnajdziesz je w sklepie Inter Cars. Po zdemontowaniu (odcięciu) starej końcówki możesz przystąpić do wspawania nowej. Zwróć uwagę na dobre połączenie końcówki wydechu z pokrywą, aby połączenie było szczelne. 

koncowki-wydechu-3

Jaka jest cena końcówki wydechu?

Koszt zakupu końcówki układu wydechowego wynosi zazwyczaj od kilkudziesięciu do kilkuset złotych. Wszystko zależy od tego, na jakim efekcie końcowym Ci zależy. W ofercie dostępna jest również sportowa końcówka wydechu. Co daje tego typu produkt? To przede wszystkim nowoczesny design. Warto wybrać tę opcję, jeśli zależy Ci na sporym zwiększeniu dynamiki wizualnej oraz akustycznej w Twoim samochodzie.

Poza możliwością samodzielnego zamontowania tuningowego elementu układu wydechowego możliwa jest oczywiście instalacja końcówki tłumika u specjalisty. Jest to trochę łatwiejsze rozwiązanie, ponieważ polegając na wiedzy i doświadczeniu mechanika, nie musisz martwić się o nieszczelność układu wydechowego. 

Tłumik tuningowy – wskazówki eksperta

Jeżeli zastanawiasz się nadal, czy niefabryczny tłumik końcowy zmienia dźwięk, to najwyższa pora, aby przekonać się o tym we własnym pojeździe. Wpływ sportowego tłumika wydechu usłyszysz po pierwszym użyciu. Znacznej zmianie ulegają barwa i głośność wydawane przez samochód.

Tutaj warto wspomnieć o jednym z minusów tego rozwiązania tuningowego. Zgodnie z regulacjami prawa przyjętymi na obszarze Unii Europejskiej w Polsce obowiązują obecnie dokładne dopuszczalne natężenia dźwięków wydawanych przez układ wydechowy samochodów. Wynosi ono 93 dB dla samochodów z silnikami benzynowymi oraz 96 dB dla diesli. Jeżeli podczas kontroli drogowej policja za pomocą specjalnego urządzenia dokona pomiaru natężenia hałasu i okaże się on zbyt duży, możesz spodziewać się mandatu karnego oraz punktów karnych. Dodatkowo możesz napotkać konieczność wymiany końcówki tłumika. Zbyt głośny wydech to także realne ryzyko braku przedłużenia przeglądu technicznego pojazdu. 

Układ wydechowy – normy hałasu, budowa, tuning

Końcówka tłumika i jej wymiana nie ma bezpośredniego wpływu na bezpieczeństwo podczas jazdy stuningowanym samochodem, jeżeli cały montaż został prawidłowo wykonany. W przypadku braku szczelności układu wydechowego mogą pojawić się drobne usterki powodowane przez wydobywające się spaliny. W takich sytuacjach należy udać się do wykwalifikowanego mechanika, który dokładnie sprawdzi szczelność układu wydechowego – mówi ekspert marki Inter Cars.

O tym, czy końcówka wydechu zmienia dźwięk, decyduje produkt, którego użyjesz do montażu w układzie wydechowym swojego samochodu. Możesz zdecydować się na końcówkę bez membrany, jeśli nie zależy Ci na dodatkowo wzbogaconym brzmieniu.

Wybieraj najlepsze części zamienne i akcesoria: końcówki układu wydechowego

O tym nie zapominaj!

Jednym z najmniej inwazyjnych sposobów na tuning samochodu jest nowa końcówka wydechu. Co daje takie rozwiązanie? Przede wszystkim Twój pojazd zyskuje nowy wygląd. Wielu kierowców marzy o jak najlepszym efekcie dźwiękowym pracy silnika w ich aucie. Wtedy wybierz tuningowy tłumik końcowy. W ofercie sklepu internetowego Inter Cars możesz znaleźć pojedyncze i podwójne końcówki układu wydechowego oraz tłumiki sportowe. Są one dostosowane do konkretnych modeli pojazdów lub uniwersalne.

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Tuning układu wydechowego polega na wymianie elementów fabrycznych na sportowe (tuningowe) w celu efektywniejszego odprowadzania spalin.

Tuning można podzielić na wizualny i mechaniczny. Ten pierwszy polega na zmianie, często radykalnej, wyglądu pojazdu. Ten drugi skupia się przede wszystkim na polepszeniu osiągów i właściwości jezdnych.

Oczywiście, że warto. Tuning tego rodzaju umożliwia wydobycie dodatkowych pokładów mocy drzemiących w silniku i nadania bardziej sportowego charakteru pojazdowi.
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!