Wykorzystuje się je w miejscach, gdzie występuje ruch oraz obciążenie. Obecnie można wyróżnić wiele rodzajów łożysk. W tym artykule weźmiemy pod lupę jedno z nich, a mianowicie łożysko oporowe sprzęgła. Jak zbudowany jest ten element? W jaki sposób go zamontować? Kiedy słychać łożysko oporowe sprzęgła? Odpowiedzi na te oraz inne pytania znajdziesz w poniższym artykule!

łożysko oporowe sprzęgła

Łożysko oporowe sprzęgła, które nazywane jest również wciskowym, to bardzo ważny element każdego układu wysprzęglania. Pierwsze łożyska wciskowe samocentrujące opracowano w latach 60. XX wieku. Tego rodzaju elementy dopasowywały się do osi rotacji względem sprężyny talerzowej. Łożyska samocentrujące umożliwiały przeprowadzenie łatwiejszego montażu, ale również obniżenie temperatury pracy oraz poprawienie niezawodności. Z kolei w latach 70. do podzespołu łożyska wyciskowego dołączono elementy z tworzyw sztucznych oraz kompozytów. W ten sposób zmniejszono koszty produkcji oraz masę części. Łożysko oporowe sprzęgła to element, który bardzo rzadko ulega awarii – zużywa i wymienia się go bardzo często dopiero razem ze sprzęgłem. 

Z tego artykułu dowiesz się między innymi:

Łożysko oporowe sprzęgła – jak jest zbudowany ten element?

Łożysko oporowe sprzęgła mimo tego, że jest niewielkim elementem całego układu, ma bardzo ważne zadanie. Dzięki niemu możliwe jest praca  sprzęgła w samochodzie ze skrzynią manualną. Łożysko współdziała często z innym elementem układu, a mianowicie tuleją prowadzącą. Jej obecność pozwala na precyzyjne umieszczenie łożyska w docisku sprzęgła. Łożysko sprzęgła jest niczym innym jak łożyskiem wzdłużnym wyposażonym w elementy toczne w postaci kulek. Zazwyczaj ma dwa pierścienie (zewnętrzny oraz wewnętrzny). Łożyska oporowe swoją budową przypominają łożyska toczne. Współcześnie oferowane części są wykonane z materiałów odpornych na uszkodzenia oraz działanie wysokich temperatur. Łożyska oporowe mogą mieć także różne udoskonalenia. Niektóre z elementów są zintegrowane z siłownikiem, zwanym również wysprzęglikiem centralnym.

łożysko oporowe sprzęgła

Jak pracuje łożysko sprzęgła?

Wiesz już, jak wygląda łożysko oporowe sprzęgła. Jak działa ten element? Łożysko ma jedno główne zadanie – w momencie użycia przez kierowcę  pedału sprzęgła nacisnąć na sprężynę talerzową docisku, czyli tzw. słoneczko. Wówczas dochodzi do rozłączenia sprzęgła przez powstanie niewielkiego luzu między dociskiem a tarczą. Łożysko oporowe jest zamontowane centralnie w osi sprzęgła. W trakcie pracy element wykonuje ruch przesuwany. 

Napęd z pedału sprzęgła może być przekazywany na łożysko dwojako. Pierwszy z nich to mechaniczny. Dzieje się to przy pomocy linki sprzęgła. Drugi sposób to rozwiązanie hydrauliczne. W tym przypadku wykorzystywane są  pompa sprzęgła oraz wysprzęglik.

Jak dochodzi do uszkodzenia łożyska sprzęgła?

Łożysko oporowe sprzęgła to element niezwykle trwały. Przyjmuje się, że jego żywotność wynosi tyle, ile samego sprzęgła. Czasami jest to nawet do 100 tys. km. Pamiętaj jednak, że, nie jest niezniszczalny. Jeśli dojdzie do poważnej awarii, może się okazać, że auto zostanie unieruchomione. 

Do szybszego zużycia i uszkodzenia łożyska oporowego może dojść poprzez długotrwałe, lekkie dociskanie pedału sprzęgła, gdy jednocześnie jest uruchomiony silnik, np. podczas stania w korku czy na światłach. Właśnie dlatego instruktorzy jazdy oraz  mechanicy uczulają, by po zmianie biegu od razu odsunąć lewą nogę na bok. Wyrobienie w sobie tego nawyku może się okazać bardzo dobre dla portfela. 

łożysko oporowe sprzęgła

Łożysko oporowe sprzęgła – objawy uszkodzenia 

Jak rozpoznać uszkodzone łożysko oporowe sprzęgła? Objawy tej awarii nie zawsze są jednoznaczne. Problem z tym elementem może powodować wiele nieprzyjemnych sygnałów, które wpłyną negatywnie na działanie całego układu napędowego samochodu. Jednym z pierwszych i najczęstszych objawów uszkodzenia łożyska sprzęgła jest szum lub stukanie dochodzące z okolic skrzyni biegów. Może to oznaczać, że kule łożyskowe są zniszczone lub luzy pomiędzy pierścieniem wewnętrznym a kulami są zbyt duże.

Innym charakterystycznym objawem uszkodzenia łożyska sprzęgła jest trudność w zmianie biegów, szczególnie wtedy, gdy pedał sprzęgła jest wciśnięty do końca. Może to oznaczać, że pierścień zewnętrzny nie obraca się wystarczająco płynnie, co utrudnia przeniesienie siły nacisku na tarczę sprzęgła. W skrajnych przypadkach pedał sprzęgła może całkowicie przestać działać, co uniemożliwia zmianę biegów.

Innymi objawami uszkodzenia łożyska sprzęgła są drgania i wibracje odczuwane w okolicach pedału sprzęgła lub na kierownicy podczas jazdy. Mogą one świadczyć o tym, że pierścień wewnętrzny nie obraca się równomiernie, co prowadzi do nieprawidłowego przenoszenia siły nacisku na tarczę sprzęgła.

Jeśli zauważysz którykolwiek z tych objawów, niezwłocznie skonsultuj się z mechanikiem. . Uszkodzenie łożyska sprzęgła może prowadzić do poważnych problemów z działaniem całego układu napędowego i bezpieczeństwa jazdy, dlatego należy niezwłocznie podjąć działania w celu naprawy lub wymiany uszkodzonego elementu.

łożysko oporowe sprzęgła

Czy można jeździć z uszkodzonym łożyskiem oporowym? Ekspert Inter Cars odpowiada

Wielu kierowców zastanawia się, co robić, kiedy słychać łożysko oporowe sprzęgła? Czy można poruszać się samochodem, w którym doszło do uszkodzenia tego elementu? Odpowiedź brzmi: tak, o ile objawy awarii ograniczają się wyłącznie do hałasów z okolic skrzyni biegów. Wówczas, jeśli tylko nie przeszkadzają Ci dźwięki, można zaczekać na moment wymiany całego układu wysprzęglania. Jednak to, że można w ten sposób jeździć, nie oznacza, że jest to wskazane. Lepiej od razu usunąć problem. Pamiętaj, że nieprawidłowa praca łożyska, czyli elementu odpowiadającego za sterowanie sprzęgłem, prowadzi do ślizgania się tarczy sprzęgłowej. W ten sposób może dojść do jej spalenia i o wiele wyższych kosztów naprawy. W związku z tym rodzi się pytanie: czy warto czekać? – tłumaczy ekspert Inter Cars.

Wymiana łożyska sprzęgła – jak i gdzie to zrobić?

Jak już wspomnieliśmy, do uszkodzenia łożyska oporowego sprzęgła dochodzi niezwykle rzadko, jednak kiedy już to się zdarzy, musisz rozważyć czy wymienić tylko ten element, czy zająć się całym sprzęgłem? Łożysko oporowe znajduje się wewnątrz skrzyni biegów. Oznacza to, że aby się do niego dostać i wymienić trzeba zdemontować całą przekładnię. Jest to czasochłonna i trudna praca. W związku z tym koszt robocizny wynosi nawet kilkaset złotych. Biorąc pod uwagę powyższe, warto się zastanowić, czy nie lepiej wymienić również tarczy i docisku. Jest to dobry sposób, by „przy okazji” oszczędzić sobie kłopotów oraz kosztów w przyszłości. 

Zarówno eksperci, jak i mechanicy zalecają wymianę całego układu nie tylko ze względu na ceny robocizny. Bardzo często jedynie wymiana całego kompletu gwarantuje poprawne działanie sprzęgła oraz długą i bezproblemową jazdę. Również docisk po przejechaniu kilkudziesięciu tysięcy kilometrów może być już mocno zużyty. W takiej sytuacji istnieje ryzyko zaburzonej współpracy z nowym łożyskiem oporowym. 

Wróćmy jeszcze na moment do samych kosztów. Warto to zobrazować na konkretnym przykładzie. Weźmy pod lupę popularnego Volkswagena Golfa IV z silnikiem 2.0 o mocy 115 KM. Łożysko oporowe do tego modelu kosztuje ok. 100 zł, z kolei komplet sprzęgła ok. 500 zł. Koszt demontażu skrzyni biegów i wymiany elementu to wydatek 250-500 zł. Koszt zakupu samego łożyska jest tylko niewielką składową ogólnej kwoty, którą będziesz musiał zostawić w warsztacie samochodowym. Zwróć uwagę, że jeśli nie wymieniasz tarczy i docisku razem z łożyskiem, to różnica w cenie części może nie zrekompensować Ci drugiej robocizny. 

łożysko oporowe sprzęgła

Wymiana łożyska oporowego sprzęgła – samodzielnie czy w warsztacie?

Jeśli chcesz zaoszczędzić na robociźnie, możesz zdecydować się na samodzielną wymianę. Czy jednak warto? Zależy to od Twojego doświadczenia w naprawach mechanicznych oraz od skomplikowania wymiany łożyska oporowego sprzęgła w danym modelu. Demontaż starego i instalacja nowego elementu są trudne, ponieważ konieczne jest rozebranie  skrzyni biegów. Wymaga to specjalistycznych narzędzi oraz wiedzy na temat tego układu. W związku z tym, jeśli nie jesteś pewny swoich umiejętności i doświadczenia, warto skorzystać z usług warsztatu. 

Łożysko oporowe sprzęgła do swojego samochodu znajdziesz w Inter Cars!

Nasz sklep oferuje szeroki wybór wysokiej jakości łożysk oporowych sprzęgła, które pasują do różnych modeli samochodów. Wszystkie dostępne w naszym sklepie produkty są wykonane z trwałych i odpornych materiałów, co zapewnia długotrwałą wydajność i bezawaryjną pracę. Oferujemy łożyska oporowe sprzęgła od renomowanych producentów, takich jak SKF, LUK czy SACHS, co gwarantuje ich niezawodność i wytrzymałość. 

Nasi wykwalifikowani specjaliści chętnie doradzą i pomogą w doborze odpowiedniego łożyska oporowego sprzęgła do danego modelu samochodu. Zapewniamy szybką wysyłkę oraz konkurencyjne ceny, dzięki czemu zakupy w naszym sklepie są wygodne i opłacalne. Sprawdź pełną ofertę Inter Cars i przekonaj się sam!

Łożysko sprzęgła oporowego – podsumowanie

Dotarliśmy do końca artykułu. Po lekturze naszego kompendium wiedzy wiesz już, jak działa, jak jest zbudowany oraz ile kosztuje łożysko oporowe sprzęgła. Objawy uszkodzenia tego elementu będą dosyć wyraźne, więc kiedy spostrzeżesz się, że coś jest nie tak, nie czekaj, tylko od razu udaj się do mechanika. 

Awarie łożyska zdarzają się rzadko i zazwyczaj są związane z normalnym zużyciem tego elementu. Możesz jednak odsunąć w czasie ten moment. Nie trzymaj nogi na sprzęgle! Jeden prosty nawyk, a jakże pomocny. 

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Łożysko oporowe sprzęgła to element, który umieszczony jest między kołem zamachowym a obudową skrzyni biegów. Jego zadaniem jest pochłanianie sił tarcia powstających podczas zmiany biegów. Dzięki temu sprzęgło działa płynnie i nie powoduje wibracji w samochodzie. Łożysko oporowe składa się z kulistego pierścienia, który otacza oś obrotu i ruchomej tarczy, która pochłania siłę tarcia.

Koszt łożyska oporowego sprzęgła może się różnić w zależności od wielu czynników, takich jak rodzaj i producent łożyska, model samochodu oraz miejsce, w którym dokonujemy zakupu. Ceny łożysk oporowych sprzęgła wahają się zazwyczaj od kilkudziesięciu do kilkuset złotych.

Możesz łatwo zorientować się, że w samochodzie masz uszkodzone łożysko oporowe sprzęgła. Objawy problemu to przede wszystkim trudności z przełożeniem biegów, trzeszczenie lub stukanie podczas włączania bądź wyłączania sprzęgła, wibracje i hałas podczas jazdy. Usterka może również powodować zmianę położenia pedału sprzęgła lub trudności z jego wciśnięciem. 
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!