To, jak zbudowane jest zawieszenie pojazdu, zmieniało się wielokrotnie w ciągu ostatnich lat. Poszczególne konstrukcje wraz z upływem czasu stawały się coraz bardziej przemyślane: dzięki temu jazda samochodem jest obecnie naprawdę bezpieczna oraz komfortowa. Jednym ze znaczących ulepszeń jest McPherson – kolumna łącząca w sobie funkcję tłumienia, resorowania i prowadzenia – rozwiązanie łatwe w obsłudze, proste w budowie i ekonomiczne. Montowana jest dziś w większości pojazdów przednionapędowych.

Z tego artykułu dowiesz się między innymi:

Wzrost cen ładowania aut elektrycznych – prognozy rynkowe

Zawieszenie McPhersona — odrobina historii

Zanim przejdziemy do opisu budowy i działania zawieszenia McPhersona, chcielibyśmy przybliżyć Ci jego historię. Twórcą tego rozwiązania był pochodzący z USA inżynier Earl McPherson, który współpracował z wieloma czołowymi producentami samochodów. Po zakończeniu II Wojny światowej mężczyzna przeprowadził się do Wielkiej Brytanii i tam rozpoczął prace nad rozwiązaniem, które miało w przyszłości stać się standardowym elementem konstrukcyjnym praktycznie każdego samochodu osobowego. W 1949 roku rozwiązanie  zostało opatentowane – i do dziś wykorzystywane jest w praktycznie niezmienionej formie. 

Fenomen zawieszeń, które skonstruował McPherson, było to, że łożysko amortyzatora oraz wahacz poprzeczny stanowią w nim elementy mocujące koło, a sprężyny, zwrotnice i amortyzatory połączone zostały w całość, zwaną kolumną. Wcześniej wszystkie te części występowały oddzielnie, co sprawiało, że konstrukcja była o wiele bardziej skomplikowana. Jej uproszczenie umożliwiło znaczne ograniczenie przestrzeni zajmowanej przez zawieszenie. Zmniejszyło także koszty produkcji pojazdów. Kolumny McPhersona dla kierowców mają także jeden istotny atut, o którym warto wspomnieć – pozwalają na równoległe prowadzenie obu kół, co z kolei rzutuje na korzystne resorowanie. Oznacza to, że konstrukcja ta sprawdza się również podczas hamowania, dzięki  niej pojazd zyskuje większą stabilność.

Czym właściwie jest zawieszenie pojazdu?

Jeśli chcesz zrozumieć, na czym polega wyjątkowość tej kolumny McPherson, musisz najpierw przypomnieć sobie, w jaki sposób działa samochodowe zawieszenie. Mówiąc najprościej, jest ono elementem, który łączy nadwozie z kołami. Zbudowane jest tak, by w trakcie jazdy tłumić pojawiające się wstrząsy, co nie tylko chroni części auta przed uszkodzeniami, ale również sprawia, że podróż staje się o wiele bardziej komfortowa. 

Zawieszenie samochodu musi koniecznie uwzględniać fakt, że kierowcy poruszają się po bardzo zróżnicowanym terenie: raz jest to nowoczesna autostrada, a innym razem nierówna, polna droga o nieutwardzonej nawierzchni. Przez lata wypracowano szereg różnych rozwiązań: można je podzielić na zawieszenia zależne i niezależne. W tych pierwszych koła osi są ze sobą połączone sztywno, a w drugich każde z kół może poruszać się niezależnie. Istnieją także zawieszenia półzależne, które są połączeniem obu wymienionych wyżej konstrukcji.

Różnice w budowie zawieszenia w dużym stopniu wpływają na to, w jaki sposób pojazd będzie zachowywał się na drodze. To właśnie dlatego niektórzy kierowcy decydują się na wprowadzanie modyfikacji do konstrukcji, która zamontowana jest w ich samochodzie. Zajrzyj do jednego z naszych artykułów, by dowiedzieć się, czy warto przeprowadzić obniżenie zawieszenia

Zawieszenie McPherson należy do grupy zawieszeń niezależnych z kolumnami prowadzącymi. Jest ono niejako rozwinięciem i niewielkim przebudowaniem konstrukcji wyposażonej w 2 wahacze poprzeczne: górny wahacz zastąpiono jednak umieszczonym w nadkolu punktem podparcia. 

Zawieszenie kolumnowe McPherson: wady i zalety

Zawieszenia typu McPherson mają liczne zalety. Należą do nich: 

  • Korzystna, niska cena produkcji;
  • Niewielka masa (niższa niż w przypadku konstrukcji z 2 wahaczami poprzecznymi);
  • Nieskomplikowana konstrukcja;
  • Zwarta budowa, dzięki której całe zawieszenie nie zajmuje zbyt dużo miejsca.

Zawieszenia McPherson mają jednak także swoje wady:

  • Przenoszą na karoserię hałas i drgania pochodzące z układu kierowniczego;
  • Wymagają stosowania w amortyzatorach tłoczysk o dużej średnicy;
  • Wytwarzają niekorzystne tarcie w gnieździe tłoczyska amortyzatora.

Czy warto więc wybierać zawieszenia typu McPherson?

Kolumna tego typu sprawdzi się  naprawdę w wielu przypadkach samochodów. Ostateczną decyzję musisz jednak podjąć samodzielnie. Przed zakupem zastanów się, na jakich konkretnie cechach pojazdu Ci zależy. 

Kolumny McPhersona nie mają zbyt wielu wad – uważane są raczej za konstrukcje, które nie sprawiają większych problemów. Trzeba jednak pamiętać o tym, że mogą ulegać uszkodzeniom np. w wyniku najechania z dużą prędkością na wyraźne nierówności – mówi ekspert marki Inter Cars. – Taka konstrukcja dobrze sprawdzi się w zdecydowanej większości aut, choć w niektórych modelach o dużej mocy stosowane są specjalne modyfikacje, które mają na celu zwiększenie wytrzymałości i odporności. 

McPherson: kolumna i jej budowa

Ideą kolumny McPhersona było stworzenie elementu o jak najprostszej budowie, który będzie zajmował niewiele miejsca. Kolumna pełni jednocześnie funkcję prowadzącą, tłumiącą oraz skręcającą. Jej głównym elementem jest amortyzator: współpracuje on ze zwrotnicą oraz sprężyną. Dolny wahacz jest częścią, która odpowiada za prowadzenie. Najczęściej przyjmuje formę trójkątną lub pojedynczą. Amortyzator i osadzona na specjalnym kielichu sprężyna tłumią powstające w czasie jazdy drgania. Kolumna Macphersona jest połączona ze zwrotnicą, dzięki czemu możliwe jest nadawanie pojazdowi kierunku. 

Zawieszenie, które jest określane jako „kolumna McPhersona”, musi:

  • mieć amortyzator w formie obrotowej, poruszający się zgodnie z ruchami kierownicy;
  • amortyzatory położone na jednej osi (przednie lub tylne).
  • zawierać dolny wahacz poprzeczny, który łączy się ze zwrotnicą i umożliwia prowadzenie koła;
  • Mieć amortyzator, sprężynę i zwrotnicę, które połączone są w 1 element konstrukcyjny.

Co szkodzi zawieszeniu McPherson?

Kolumna McPhersona to rozwiązanie, które zdecydowanie nie sprawdza się w samochodach sportowych i autach o dużej mocy. Wszystko przez delikatną budowę: po najechaniu na uskok w jezdni konstrukcja kolumny może ulec zniszczeniu. Zawieszenie McPhersona ma 2 punkty mocowania, co sprawia, że gdy wjedziesz w dużą nierówność ze znaczącą prędkością, może nie wytrzymać wstrząsu. Najbardziej narażone na awarię są łożyska, które wyjątkowo często ulegają mechanicznym uszkodzeniom. 

Ignorowanie uszkodzeń zawieszenia zdecydowanie nie jest dobrym pomysłem. Przede wszystkim będzie Ci się jechało znacznie mniej komfortowo. Zaczniesz odczuwać każdą nierówność nawierzchni, co przy dłuższych trasach robi się naprawdę uciążliwe. Nie możesz zapomnieć też o tym, że gdy jeździsz z uszkodzoną kolumną McPhersona, narażasz pozostałe elementy zawieszenia na degradację, a także stwarzasz zagrożenie dla siebie oraz pozostałych uczestników ruchu drogowego. 

Wielu awarii samochodu można uniknąć, pamiętając o regularnej konserwacji poszczególnych elementów. Zobacz, jak zadbać o podwozie samochodu

Zawieszenie McPhersona jest wyjątkowo wrażliwe na zbyt agresywną, szybką, nierównomierną jazdę. Jeśli więc chcesz, by służyło Ci jak najdłużej, zadbaj o to, by jeździć spokojnie, unikać nagłych „szarpnięć” pojazdem i szybkiej jazdy po wyboistej nawierzchni. 

Jak wymienić łożysko amortyzatora McPhersona?

Z pewnością doszedłeś już do wniosku, że pomimo swoich licznych zalet, zawieszenie McPhersona nie należy do najtrwalszych rozwiązań. Elementy, które uległy uszkodzeniom, muszą koniecznie zostać wymienione na nowe. Nawet gdy jeździsz ostrożnie i unikasz gwałtownego przyspieszania oraz jazdy po wyboistych nawierzchniach, to poszczególne części, tak czy inaczej, będą podlegały naturalnemu zużyciu. 

Wymianę najlepiej jest zlecić specjaliście – odwiedź profesjonalny serwis, by uniknąć negatywnych skutków niekompetencji podczas naprawy. Ważne jest, by po zakończonej wymianie sprawdzić geometrię pojazdu. To właśnie dzięki niej koła podczas jazdy prawidłowo przylegają do jezdni, a Ty możesz sprawnie skręcać i wykonywać niezbędne manewry na drodze. Oczywiście, możesz wymieniać elementy zawieszenia (łożyska, sprężyny i inne) samodzielnie, jeśli tylko masz odpowiednią wiedzę oraz dysponujesz niezbędnymi narzędziami. 

Jak dokonać wymiany samodzielnie?

Po ustawieniu pojazdu na podnośniku należy zdjąć koło i odkręcić śruby mocujące kolumnę. Następnie trzeba wypiąć przewód hamulcowy i zdjąć górne mocowanie kolumny oraz sprężynę (tu konieczny będzie ściągacz sprężyn McPherson). Kolejnym krokiem jest demontaż śruby na trzpieniu amortyzatora, poduszki oraz łożyska. Przy każdej wymianie zużytego elementu należy dodatkowo oczyścić powierzchnię kolumny i sprawdzić stan techniczny całej konstrukcji. 

Ile kosztuje łożysko McPherson?

Wybierasz się do mechanika, by wymienić elementy zawieszenia typu McPherson? Łożysko tego typu nie jest na ogół dużym wydatkiem: koszt powinien zamknąć się w kilkudziesięciu złotych, zdarzają się jednak miejsca, gdzie zawieszenie  McPherson kupisz za kilkaset złotych. Przed dokonaniem decyzji zakupowej porównaj konkurencyjne ceny, w razie potrzeby skonsultuj zakup ze specjalistą. 

Gdzie kupić narzędzia do obsługi układu zawieszenia?

Jazda samochodem z uszkodzonym zawieszeniem nie jest ani wygodna, ani bezpieczna. Układ zawieszenia umożliwia sprawne prowadzenie pojazdu i zapewnia ustawienie prawidłowej geometrii kół. Gdy nie spełnia swoich funkcji, zareagowanie w sytuacji awaryjnej będzie znacznie utrudnione – a ponadto może dojść do uszkodzenia innych elementów pojazdu. 

Zużyte części trzeba więc regularnie wymieniać: jeśli chcesz je kupić i nie martwić się o jakość wybranych produktów, zapraszamy do zakupów w naszym sklepie Inter Cars! W ofercie znajdziesz wszystko, czego potrzebujesz, a nasi pracownicy chętnie doradzą Ci i pomogą dokonać najlepszego wyboru. Wszystko po to, byś mógł jeszcze lepiej dbać o swój samochód.

McPherson – podsumowanie 

System zawieszenia McPhersona jest obecny na rynku już od wielu lat — jednak nadal pozostaje jednym z najlepszych dostępnych rozwiązań w przypadku samochodów osobowych. Konstrukcja stale jest udoskonalana i zapewnia bardzo wysoki poziom komfortu jazdy, przy stosunkowo prostej budowie i niskiej awaryjności. Jeśli potrzebujesz zamontować samodzielnie zawieszenie lub poszukujesz innych części samochodowych w naszym sklepie Inter Cars znajdziesz części zamienne do bardzo wielu aut wyposażonych w system McPhersona: zapraszamy do zapoznania się z ofertą!

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Macpherson jest rodzajem zawieszenia, które pełni 2 zasadnicze funkcje: odpowiednio ustawia koło w stosunku do nawierzchni jezdni i tłumi drgania wynikające z jazdy po nierównej powierzchni.

Zazwyczaj wymiana McPhersona trwa od około 20 minut do 2 godzin jest to jednak kwestia bardzo indywidualna i wszystko zależy od konkretnej sytuacji. Nie można zapominać o tym, że zawsze należy wymieniać oba amortyzatory położone na jednej osi (przednie lub tylne). Do przeprowadzenia wymiany niezbędny jest ściągacz sprężyn Macpherson.

Kolumna McPhersona to rozwiązanie, które zdecydowanie nie sprawdza się w samochodach sportowych i autach o dużej mocy.
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!