O tym, że w aucie spalinowym niezbędna jest energia elektryczna, nikogo nie musimy przekonywać. Zapewne nie raz byłeś świadkiem lub bohaterem historii, w której auto po nocy spędzonej w garażu nie chciało odpalić. Jeżeli dodamy do tego jeszcze zimowy krajobraz, to mamy gotowy scenariusz na idealny horror dla kierowców. W takiej sytuacji pierwsze podejrzenie pada na akumulator, który się rozładował. Jednak czy to aby na pewno jego wina? Przecież za ładowanie baterii w aucie odpowiedzialny jest alternator… Właśnie takie sytuacje pokazują ważny element związany z eksploatacją auta, a mianowicie to, że kierowca musi dbać nie tylko o stan akumulatora, ale również prądnicę i jej osprzęt. Jakie są najczęstsze objawy problemów z układem ładowania? W poniższym artykule skupimy się na objawach uszkodzonego regulatora napięcia w alternatorze. Zapraszamy do lektury! 

Zanim jednak przejdziemy do omawiania, czym jest regulator napięcia, przybliżymy Ci, jak wygląda praca układu elektrycznego w aucie. Oczywiście świadomie decydujemy się na duże uproszczenie. Zależy nam jednak na pokazaniu głównych zależności między akumulatorem a alternatorem, co w konsekwencji zobrazuje nam, jak ważny jest regulator napięcia. Najprościej to ujmując – podczas jazdy samochodem alternator jest odpowiedzialny za ładowanie akumulatora. Jest on zasilany przez silnik samochodu i generuje prąd stały, który następnie zostaje przekształcany na prąd zmienny przez diody prostownicze. Następnie ten prąd zmienny jest stabilizowany i przetwarzany na prąd stały o stałym napięciu, który jest przesyłany do akumulatora. Właśnie w tym momencie swoją pracę rozpoczyna regulator, którego zadaniem jest kontrolowanie napięcia, przesyłanego do akumulatora. Kiedy poziom naładowania ogniwa jest niski, regulator zwiększa napięcie ładowania, a gdy akumulator jest w pełni naładowany, napięcie jest zmniejszane, aby uniknąć jego przegrzania i uszkodzenia. Co stanie się, gdy regulator nie działa prawidłowo? 

Z poniższego artykułu dowiesz się:

Regulator napięcia – co to jest? 

Opisując, jak wygląda współpraca akumulatora z alternatorem, krótko wyjaśniliśmy udział samego regulatora. Teraz jednak dużo dokładniej wyjaśnimy, czym jest regulator. Otóż regulator napięcia to część układu ładowania w samochodzie, która odpowiada za stabilizowanie napięcia prądu wytwarzanego przez alternator. Zadanie to jest kluczowe z dwóch powodów. Po pierwsze napięcie w czasie jazdy zmienia się i to dość diametralnie – w dużej mierze czynnikiem wpływającym na to jest zmiana prędkości obrotowej pracy silnika. Po drugie uzupełnianie zapasów energii w akumulatorze może się odbywać w sposób bezpieczny wyłącznie w pewnym zakresie napięcia – zazwyczaj mówi się mniej więcej o 14 V (+/- 0,5 V). Ostateczna wartość na ogół jest określona w książce serwisowej danego pojazdu.

Pojęcie bezpiecznego ładowania akumulatora jest bardzo ważne z punktu widzenia kierowcy. Zbyt niskie napięcie sprawi bowiem, że bateria stanie się podatna na rozładowanie. Zbyt wysokie może doprowadzić do jej uszkodzenia i konieczności wymiany. W jaki sposób działa regulator napięcia alternatora? Utrzymywanie na stałym poziomie napięcia jest realizowane w dość prosty sposób. Chodzi o włączanie i wyłączanie prądu wzbudzenia w prądnicy. O prawidłowej pracy obwodu można mówić tylko wtedy, gdy napięcie ma stałą wartość – taką samą na niskich, jak i wysokich obrotach silnika.

Regulator napięcia

Uszkodzony regulator napięcia alternatora – objawy awarii?

Układ ładowania – identycznie jak każdy inny w pojeździe – podlega naturalnemu zużyciu eksploatacyjnemu. To oznacza, że z czasem awarii ulegnie także regulator napięcia. Objawy jego uszkodzenia powinny zostać dość szybko zidentyfikowane przez mechanika. Szczególnie że są uznawane za charakterystyczne. Przykład? Na fakt, że regulator napięcia w alternatorze nie działa prawidłowo, wskazuje sytuacja, w której po rozruchu silnika na tablicy zegarów zaczyna się świecić kontrolka mówiąca o awarii układu ładowania. Ta będzie się jednak świecić bardzo słabo – zupełnie tak, jakby docierała do niej zbyt mała ilość prądu.

Poza tym wymiana regulatora napięcia może być konieczna w sytuacji, w której w kabinie pasażerskiej podczas jazdy lub po postoju czuć zapach siarkowodoru. Specyficzna woń bardzo często świadczy o braku regulacji napięcia wyjściowego. To prowadzi do przeładowania akumulatora i odparowywania kwasu akumulatorowego. Naprawa będzie konieczna również sytuacji, w której alternator przestanie uzupełniać zapasy energii w baterii. Brak ładowania równie dobrze może być permanentny, jak i występować wyłącznie w czasie pracy jednostki napędowej na wysokich obrotach.

Objawy uszkodzonego regulatora napięcia prowadzą do jednego wniosku – wkrótce samochód będzie miał poważny problem z dostępem do prądu, który doprowadzi do utrudnionego rozruchem i braku możliwości kontynuowania jazdy. Z czego wynika usterka? Czasami o pojawieniu się niesprawności decydują błędy montażowe popełnione jeszcze w fabryce. Mamy tu na myśli nieprawidłowe podłączenie przewodów, w wyniku którego zaraz po rozruchu silnika dochodzi do nagłego zwarcia. W efekcie poważnie uszkadza się nie tylko regulator alternatora, ale też diody prostownika bezpośrednio odpowiadające za ładowanie.

Zalanie regulatora napięcie – jakie będą objawy?

Regulator ładowania akumulatora może również zostać zalany. Stanie się tak, gdy do obwodu elektrycznego dostanie się woda pochodząca, chociażby z opadów atmosferycznych lub z płynów eksploatacyjnych (np. olej silnikowy). W przypadku zalania konieczna jest nie tylko wymiana obwodu. Aby naprawa okazała się stuprocentowo skuteczna, mechanik powinien w tym samym czasie zlokalizować źródło przecieku. Bez usunięcia nieszczelności usterka powróci, a dalsza sprawność układu ładowania zostanie postawiona pod dużym znakiem zapytania.

Regulator napięcia

Jak sprawdzić, że regulator napięcia alternatora wymaga wymiany? 

W celu sprawdzenia, czy regulator napięcia wymaga wymiany, potrzebujesz uruchomionego silnika oraz miernika uniwersalnego. Przy jego pomocy na dobry początek sprawdzisz, czy między alternatorem a regulatorem przepływa prąd. Poza tym obligatoryjnie musisz skontrolować czy na wyjściu z regulatora pojawia się właściwe napięcie. Oczywiście jeżeli nie masz doświadczenia w przeprowadzaniu takich testów, poproś o to swojego mechanika. 

Po potwierdzeniu uszkodzenia regulatora czeka Cię zamówienie nowej części pasującej do Twojego modelu samochodu i silnika, a następnie zaplanowanie wymiany elementu, która nie jest skomplikowana. Jego obudowa mocowana jest za pomocą dwóch lub trzech śrub. Mimo wszystko montaż nowej części wymaga czasu. Ten wynika, chociażby z tego, że do wykonania procedury konieczne jest wymontowanie alternatora, a tym samym rozpięcie np. paska zewnętrznego. Następnie trzeba odkręcić obudowę prądnicy i wymontować z niej regulator alternatora. Kluczowe na tym etapie jest prawidłowe podłączenie nowego obwodu – tak, żeby nie doprowadzić do jego spalenia zaraz po rozruchu jednostki napędowej.

Ile kosztuje wymiana regulatora napięcia?

Regulator ładowania akumulatora samochodowego ma bardzo zróżnicowane ceny. Za urządzenia przeznaczone do starszych samochodów marki Fiat, wyprodukowane przez firmę Magneti Marelli zapłacisz około 20 złotych. Najdroższe obwody skonstruowane z myślą o silnikach nowego typu mogą być wyceniane w sklepach motoryzacyjnych nawet na kwoty przekraczające 700 złotych!

Ile kosztuje montaż regulatora napięcia? 

Wymiana regulatora napięcia zostanie wyceniona przez mechanika na kwotę oscylującą w granicy 150 złotych. Ostateczna kwota zależy w dużej mierze od wielkości miasta, w którym naprawa będzie wykonywana. 

Zadbaj o napięcie swojego akumulatora

Brak energii to sytuacja, w której nie zapewne nie chciałbyś się znaleźć… Twój samochód również. Idąc rano do auta, zakładasz, że będzie ono gotowe do podróży i ostatnią rzeczą, o której myślisz to rozładowany akumulator. Dlatego tak ważna jest profilaktyka i podejmowanie decyzji, zanim awaria pojawi się na dobre. Wiesz już jak zidentyfikować awarię regulatora napięcia alternatora, dlatego poniżej przygotowaliśmy dla Ciebie propozycję nowych podzespołów, którymi zastąpisz zużyte już części. 

Regulator napięcia alternatora – wiesz już wszystko 

Regulator napięcia alternatora jest obwodem skrzętnie ukrytym w aucie. Skutek? Istnieje duże prawdopodobieństwo, że większość kierowców nawet nie wie o jego istnieniu. Choć obwód jest niewielki, jego niesprawność powoduje poważne problemy z pracą układu ładowania. Akumulator może być zbyt słabo naładowany lub nawet ulec awarii! Optymistyczne jest to, że objawy uszkodzonego regulatora napięcia są dość oczywiste dla mechaników a teraz dla Ciebie. A to sprawia, że bardzo szybko usuniesz ewentualne problemy.

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Objawy uszkodzenia regulatora napięcia w alternatorze mogą obejmować niestabilne, zbyt wysokie lub zbyt niskie napięcie ładowania baterii, spadek mocy silnika, problemy z oświetleniem, w tym niskie światła, migające światła lub szybkie wypalanie żarówek, a także szumy lub trzaski w radio.

Tak, uszkodzony regulator napięcia w alternatorze może wpłynąć na żywotność baterii. Jeśli regulator nie jest w stanie utrzymać stabilnego napięcia ładowania, bateria może być przeładowana lub niedoładowana, co może prowadzić do szybkiego zużycia baterii lub zniszczenia jej.

Tak, często można naprawić uszkodzony regulator napięcia w alternatorze, jednak zwykle wymaga to specjalistycznej wiedzy i narzędzi. W niektórych przypadkach może być konieczna wymiana regulatora napięcia lub całego alternatora. Warto skonsultować się z doświadczonym mechanikiem, aby uzyskać pomoc w rozwiązaniu problemu.
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!