Mimo że przegub jest elementem niezbędnym do prawidłowej pracy samochodu, niezbyt dobrze znosi ostre skręcanie, parkowanie oraz cofanie. Może wydawać Ci się to dziwne, ponieważ są typowe dla każdego kierowcy manewry, ale bez nich jazda byłaby niemożliwa. Paradoks jednak polega na tym, że użytkowanie pojazdu bez przegubów jest nierealne, a same przeguby nie charakteryzują się dużą trwałością. Wiele jednak zależy od Ciebie – Twoje działania i styl jazdy mogą znacząco wpłynąć na ich żywotność. 

Z tego artykułu dowiesz się m.in.:

Przegub – czym jest?

Zanim zajmiemy się opisem działania oraz dostępnych rodzajów przegubów warto wyjaśnić, czym właściwie jest tego typu element. Otóż przeguby to podzespoły odpowiadające za kręcenie kołami. Na samym początku należy jednak wspomnieć o tym, że wszystko zależy od rodzaju zawieszenia zastosowanego w danym samochodzie. Zasadniczo na rynku występują dwa rozwiązania: zawieszenie zależne oraz niezależne. W każdym typie przegub jest stosowany w inny sposób. Tak więc w zawieszeniu zależnym przegub jest stosowany raz na jedno koło, a w niezależnym praktykuje się wyposażanie pojazdów w dwa przeguby.

Stosowanie dwóch przegubów przy zawieszeniu niezależnym jest wymuszone załamaniem linii przekazywania momentu obrotowego. W tego typu zawieszeniu piasta wykonuje ruch obrotowy oraz pionowy względem wału, a to uniemożliwia napędzenie jej w linii prostej – mówi ekspert Inter Cars. 

Czytaj także: Przyczyny i objawy awarii korbowodu – ceny i naprawa

Rodzaje przegubów napędowych

Skoro wiesz już, czym jest przegub w samochodzie, czas przejść do określenia dwóch najczęściej spotykanych rodzajów tego elementu. Poniżej znajdziesz opis każdego z nich. Dzięki temu łatwiej będzie Ci zrozumieć istotę stosowania ich w pojazdach mechanicznych i z łatwością rozpoznasz rodzaje przegubów napędowych.

Przegub prosty (nierównobieżny)

Cechuje się możliwością zachowania takiej samej prędkości obrotowej zarówno na wejściu, jak i wyjściu, w sytuacji gdy obie osie poruszają się względem siebie w linii prostej. Gdy dojdzie do tego typu zjawiska, przegub zmienia prędkość. Typowym przykładem konstrukcji, która może być opisana jako prosta, jest przegub Cardana.

Największą zaletą tego rodzaju przegubu są prostota budowy oraz wytrzymałość. Z tego względu bardzo często wykorzystuje się przegub prosty do napędzania tylnych kół w samochodach, które charakteryzują się sztywnym mostem.

Przegub homokinetyczny – budowa i rodzaje

Przegub homokinetyczny w pierwszej wersji charakteryzował się bazowaniem na konstrukcji dwukrzyżakowej, a to uniemożliwiało wzajemne niwelowanie wahań prędkości obrotowej. Dosyć szybko okazało się, że przegub w takiej formie nie ma szansy na wielki sukces. Producenci musieli więc stworzyć nowe rozwiązanie, a więc przegub kulowy. Wszelkiego rodzaju maszyny zaczęły bazować na urządzeniu kulowym, które sprawdzało się o wiele lepiej od pierwotnej formy, jaką miał pierwotny przegub homokinetyczny

Przegub homokinetyczny – budowa i jej udoskonalenia

Praca nad poprawą efektywności przegubów nie skończyła się na wynalezieniu przegubu kulowego. Inżynierowie stale badali możliwości, jakie drzemią w tym elemencie. Jednym z ciekawych pomysłów udoskonalających klasyczne rozwiązanie był przegub Weissa. Konstrukcja tego elementu opierała się na zastosowaniu czterech kul poruszających się w widlastych prowadnicach. Piąta kula miała za zadanie centralizację widełek.

Przegub Weissa nie był ostatni i niedługo po nim pojawił się przegub Rzeppa, którego nazwa pochodziła od nazwiska konstruktora. W tym wariancie zastosowano sześć kul poruszających się w wyprofilowanych prowadnicach umieszczonych bezpośrednio w piaście. Przegub Rzeppa był również wyposażony w koszyk, który podtrzymywał kule w ich pierwotnych pozycjach. Wynalazek okazał się mieć ogromny potencjał, ale i jedną poważną wadę – charakteryzował się niską trwałością na obciążenia wynikającej z codziennej eksploatacji. Udało się to jednak przezwyciężyć w następnej wersji nazywanej powszechnie przegubem Birfielda-Rzeppa.

W międzyczasie powstał jeszcze inny rodzaj, czyli przegub Tracta. Składał się z płaskich widełek, które były połączone dwoma pośrednimi ogniwami. Dzięki takiej konstrukcji możliwe było ustawienie wałów pod kątem 50 st. bez względu na płaszczyznę. W tym przegubie powierzchnie, które współpracują, są dosyć duże i płaskie, co sprawia, że naciski powierzchniowe nie są zbyt rozległe.

Czytaj także: Reduktor i skrzynia rozdzielcza – co to jest, usterki i kiedy korzystać?

Przegub w samochodzie – dlaczego się zużywa?

Przegub nie jest elementem, który rzuca się od razu w oczy, a więc część kierowców nawet nie wie o istnieniu tego rodzaju części. Wszystko oczywiście zmienia się, gdy auto daje pierwsze oznaki, że przeguby nie działają prawidłowo. Zazwyczaj są to różne stuki, zgrzyty oraz uciążliwe wibracje pojawiające się bezpośrednio podczas wykonywania manewru skrętu. Co prawda czeka to niemal każdego, ponieważ przeguby nie są wieczne, ale dobrze jest wiedzieć, z czego wynika naturalny proces zużywania się tych elementów.

Przeguby są poddawane stosunkowo dużym przeciążeniom wynikającym z przeniesienia napędu z mechanizmu różnicowego na piastę, podczas którego pojawiają się siły działające na przeguby, które znacznie wpływają na żywotność. W dużym skrócie można więc stwierdzić, że im bardziej agresywna jazda, tym częściej konieczna jest ingerencja mechaniczna w przeguby.

Przegub homokinetyczny – cena

Na samym wstępie musimy Cię uprzedzić – ceny przegubów są zróżnicowane, na co wpływ mają marka oraz jakość danego produktu. Zamienniki dostępne w sklepach to koszt około 200 zł, ale już w ASO za przegub przyjdzie Ci zapłacić nawet kilka razy więcej. Co prawda nie ma w tym niczego dziwnego, ponieważ autoryzowane punkty serwisowe zawsze były o wiele droższe od klasycznych warsztatów samochodowych. 

Przeguby ze względu na konstrukcję, umiejscowienie oraz rolę powinny być wymieniane tylko przez profesjonalistów. Sam proces nie jest z pozoru trudny, ale wymaga precyzji oraz doświadczenia. Jeśli więc nie jesteś złotą rączką i praca przy samochodzie nie sprawia Ci przyjemności, lepiej będzie, gdy powierzysz zadanie wymiany przegubu fachowcowi. Wiesz już, jak kształtują się koszty, jeśli chodzi o przegub homokinetyczny. Cena zależy przede wszystkim o miejscu zakupu i montażu.

Zużyty przegub homokinetyczny

Jeśli Twój samochód zaczął zachowywać się w niepokojący sposób, to znak, że przegub homokinetyczny wału napędowego wymaga wymiany. Objawy niemal zawsze dotyczą dziwnych dźwięków i wibracji podczas skręcania. Wynika to z nadmiernego luzu, który powstaje w zespole kulowym. Oznaki zużytego przegubu zazwyczaj są nie do przeoczenia. O ile dziwne stukanie może nie zwrócić Twojej uwagi, o tyle wibracje podczas skręcania z pewnością już tak. 

Wiele zależy też od Twojej reakcji. W idealnym scenariuszu powinieneś zgłosić się do mechanika od razu po zauważeniu pierwszych objawów zużycia przegubu. W rzeczywistości jednak kierowcy czekają, aż symptomy staną się nie do zniesienia i dopiero wtedy udają się po pomoc profesjonalisty. Taka strategia bardzo często prowadzi jednak do eskalacji usterki oraz kosztownej naprawy. Jeśli więc słyszysz niepokojące dźwięki podczas skręcania, to znak, że powinieneś zainteresować się wymianą przegubu.

Jak dbać o przegub?

Zużywanie się przegubów jest procesem naturalnym, ale musisz wiedzieć, że istnieją pewne praktyki, które pomogą Ci spowolnić zjawisko. Po pierwsze, zastanów się nad stylem swojej jazdy. W sytuacji gdy przegub ma za zadanie nagle przekazać duży moment obrotowy, jest najbardziej narażony na wszelkiego rodzaju uszkodzenia. Jeśli więc lubisz ruszanie z piskiem opon, to musisz wiedzieć, że w ten sposób bardzo obciążasz przeguby i narażasz je na uszkodzenie.

Drugim powodem przyśpieszenia zużycia przegubów jest stosowanie opon o parametrach niezgodnych z zaleceniami producenta pojazdu. Zbyt szerokie wpływają znacznie na przeciążenie układu przeniesienia napędu. W takiej sytuacji przegub homokinetyczny wału napędowego jest poddawany siłom przekraczającym jego możliwości. 

Dobrym pomysłem są okresowe przeglądy przegubów. Najważniejsza jest jakość osłony wykonanej z gumy, która pomimo tego, że jest najtańszą częścią przegubu, ma ogromne znaczenie w kontekście jego działania. Wystarczy niewielkie pęknięcie na osłonie, a piasek, woda oraz błoto będą dostawać się do środka. To z kolei prosta droga do uszkodzenia. Jeśli więc zauważyłeś, że osłony w Twoich przegubach noszą ślady przetarcia itp., wymień je najszybciej, jak to możliwe. W innym wypadku narażasz się na kosztowną naprawę. Pamiętaj, że profilaktyka jest o wiele tańsza niż leczenie, bez względu, czy chodzi o auto, czy zdrowie.

Gdzie kupić przeguby napędowe?

Jak już wspominaliśmy, przegub homokinetyczny to element, który z czasem się zużywa i jest to całkowicie normalne. Jeśli więc szukasz miejsca, w którym zaopatrzysz się w nowe przeguby, to znak, że powinieneś zajrzeć do Inter Cars. W naszym sklepie przygotowaliśmy dla Ciebie szereg przegubów oraz innych części zamiennych, które pozwalają na doprowadzenie pojazdu do dobrego stanu.

Przeguby są poddawane znacznym przeciążeniom, a to oznacza, że bardzo ważna w kontekście ich użytkowania jest jakość wykonania. Zdajemy sobie sprawę z tego, że wytrzymałość tych elementów jest ważna, dlatego współpracujemy tylko z zaufanymi dostawcami, którzy gwarantują Ci dostęp do niezawodnych przegubów. Kwestia jakości jest dla nas priorytetowa i nie podlega żadnym dyskusjom. Dzięki temu jesteśmy w stanie zapewnić części zamienne oraz akcesoria, których potrzebuje Twój samochód.

Jeśli potrzebujesz pomocy, skontaktuj się z naszymi specjalistami, którzy udzielą Ci wsparcia w zakresie wyboru odpowiedniego rozwiązania. Sprawdź Inter Cars i zaopatrz się w niezbędne elementy. 

Przegub homokinetyczny i nie tylko – część, bez której nie ma samochodu

Przegub homokinetyczny to niezbędny element każdego auta. Dzięki niemu możliwe jest napędzanie kół oraz połączenie ich ze skrzynią biegów, co stanowi konieczność do prawidłowej pracy auta oraz bezpiecznej jazdy. Ze względu na budowę oraz przeciążenia, jakie działają na przeguby, są to podzespoły charakteryzujące się stosunkowo dużą awaryjnością oraz krótką żywotnością. Istnieją jednak dobre praktyki, które pozwalają na wydłużenie czasu eksploatacji. Za najważniejszą uznaje się zmianę przyzwyczajeń oraz mniej agresywną jazdę. To bowiem podczas gwałtownych manewrów skrętu przeguby są najbardziej narażone na uszkodzenia. 

Jeśli szukasz sprawdzonych oraz niezawodnych przegubów, zajrzyj do sklepu Inter Cars. W naszej ofercie znajdziesz produkty przydatne podczas napraw oraz bieżącej eksploatacji pojazdu. Zaopatrz się już dzisiaj w przeguby, części zamienne oraz akcesoria samochodowe z naszego sklepu.

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Przegub homokinetyczny i prosty mają za zadanie napędzanie kół oraz sprzężenie tego procesu z działaniem skrzyni biegów. Dzięki zastosowaniu przegubów możliwa jest stabilna i bezpieczna jazda. W skrócie można określić, że przegub zajmuje się przenoszeniem momentu obrotowego oraz umożliwieniu kołom swobodnego obrotu.

Niska żywotność wynika przede wszystkim z obciążeń, jakie działają na przeguby podczas skręcania. Zjawisko zużywania jest całkowicie naturalne, ale mimo wszystko możliwe jest częściowe spowolnienie poprzez zmianę stylu jazdy oraz cykliczne przeglądy przegubów. 

Zamienniki najczęściej kosztują około 200 zł, ale cena ta może różnić się w zależności od producenta oraz miejsca, w którym dokonasz wymiany. W przypadku ASO koszty bywają nawet kilkukrotnie wyższe niż w warsztatach mechanicznych niezwiązanych żadnym koncernem motoryzacyjnym.
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!