Przekładka anglika to nic innego jak przełożenie kierownicy z prawej na lewą stronę. Jest to usługa, z której korzysta wielu kierowców. Jest to związane z faktem, że wiele samochodów sprowadza się np. z Wielkiej Brytanii i Japonii, gdzie obowiązuje ruch lewostronny. Tak duży wskaźnik importu pojazdów z wymienionych krajów jest głównie związany z niską ceną tych aut na polskim rynku samochodów używanych. Przekładka anglika ma na celu poprawę komfortu i bezpieczeństwa. Wiele osób nie jest w stanie przyzwyczaić się do jazdy samochodem z kierownicą po prawej stronie. 

Z tego artykułu dowiesz się m.in.:

BBW, czyli Brake by Wire – układ hamulcowy z przyszłością

Na czym polega przekładka anglika?

Pomimo tego, że umieszczanie kierownicy po lewej stronie nie jest obowiązkowe oraz nie ma wpływu na rejestrację takiego auta w Polsce, to jednak wielu kierowców decyduje się na przekładkę anglika. Świetnym przykładem obrazującym problem z kierowaniem anglikiem, jest próba wyprzedzania. W takiej sytuacji należy zachować szczególną ostrożność, a kierowanie samochodem z kierownicą po prawej stronie mocno ogranicza widoczność jezdni podczas takiego manewru. Na czym więc dokładnie polega przekładka anglika?

Przekładka anglika to przeróbka obejmująca spory zakres prac. Nie jest to wyłącznie przełożenie kierownicy z prawej na lewą stronę. Podczas przekładki anglika należy bowiem wymienić wiele innych elementów. Należą do nich:

  • całą deskę rozdzielczą, 
  • przekładnię kierowniczą, 
  • tunel środkowy, 
  • przednie fotele, 
  • dźwignię zmiany biegów,
  • przednie wycieraczki, 
  • wiązkę silnika, 
  • przełączniki.

Jak widać, przekładka anglika to złożony proces, podczas którego konieczna jest wymiana wielu elementów. Warto pamiętać, że wiąże się to z koniecznością zakupu dodatkowych części, ponieważ wybrane komponenty przeznaczone dla anglika mogą nie pasować do pojazdu z kierownicą po lewej stronie. 

Podczas przekładki anglika należy również dokonać modyfikacji ściany grodziowej. Jest ona odpowiedzialna za oddzielenie silnika od przestrzeni pasażerskiej. W niektórych modelach ściany grodziowe mają charakter uniwersalny, zarówno dla prawo-, jak i lewostronnego ruchu. W takim przypadku modyfikacja jest dość prosta. Trochę inaczej wygląda to w samochodach, które zostały przeznaczone wyłącznie do ruchu lewostronnego. Wówczas ściana grodziowa w pojeździe będzie wymagała poważnej i inwazyjnej przeróbki. 

Przekładka anglika – skomplikowany proces

Przekładka anglika nie ogranicza się do przeniesienia kierownicy na drugą stronę. To także wymiana pedałów, serwomechanizmu hamulców oraz skrzynki bezpieczników. Bardzo często należy wymienić cały tunel środkowy. Jednak jest to konieczne tylko w przypadku pojazdów, w których ten element różni się w zależności od tego, czy jest w samochodzie przeznaczonym do ruchu prawo- i lewostronnego.

Bardzo często podczas wykonywania przekładki anglika konieczna jest również wymiana boczków drzwi. Wynika to z faktu, że w drzwiach kierowcy są zainstalowane urządzenia regulujące pracę lusterek oraz centralnego zamka. Co za tym idzie, niezbędne jest zamontowanie sterowników w drzwiach po lewej stronie. 

Podczas przekładki anglika równie istotna jest wymiana przednich wycieraczek. W zależności od modelu pojazdu konieczne jest zamontowanie jedynie nowych ramion wycieraczek, a czasami – całego mechanizmu sterującego. 

Po zakończeniu wszystkich modyfikacji bardzo ważne jest wykonanie przeglądu technicznego. Podczas badania diagnosta potwierdzi prawidłowe wykonanie wszystkich prac i dopuści pojazd do ruchu. 

Przekładka anglika – ile to kosztuje?

Trudno jest przedstawić orientacyjną cenę, z jaką należy się liczyć, gdy interesuje Cię przekładka anglika. Głównym powodem, sprawiającym trudność w oszacowaniu kosztów, jest rozległość prac, które należy wykonać. To zależy przede wszystkim od tego, jaki model jest przerabiany oraz jakie są wymagania właściciela. Czy możliwe jest więc udzielenie odpowiedzi na pytanie: „ile kosztuje przekładka anglika”?

Koszt robocizny

Na rynku znajdziesz wiele serwisów, które oferują wykonanie przekładki anglika. Jednak podczas wyboru nie można kierować się wyłącznie ceną! W przypadku tak dużej ingerencji oszczędności mogą okazać się bardzo pozorne. Jeśli zależy Ci na jak najlepszym wykonaniu przekładki, wybór odpowiedniej firmy może okazać się kluczowy. 

Na koszt robocizny związanej z przeróbką auta wpływa również liczba części, które mechanik musi poddać modyfikacji. Dobrym przykładem obrazującym ten problem jest wspomniana już wcześniej ściana grodziowa. Gdy w Twoim samochodzie jest uniwersalna, wówczas zakres prac związanych z przeróbką będzie o wiele mniejszy. Jeśli jest przeciwnie, oznacza to wiele dodatkowych godzin pracy dla mechanika. 

Model auta

Drugim kryterium, które bierze się pod uwagę podczas wyceny, jest model samochodu, który ma być poddany temu procesowi. Zazwyczaj najłatwiej jest przerobić samochód, który został wyprodukowany w Wielkiej Brytanii, ale był sprzedawany także na Starym Kontynencie.

Szczególnie warto przyjrzeć się marce Vauxhall – będącej angielskim odpowiednikiem Opla. Godne uwagi są także niektóre Fordy czy auta japońskich marek. Takie przyjazne przekładkom samochody to choćby: Opel (Vauxhall) Corsa, Nissan Micra, Toyota Avensis, Honda Civic czy Ford Fiesta.

Z drugiej strony istnieją pewne samochody – wśród których przodują auta produkcji francuskiej – w których rozwiązania techniczne znacznie utrudniają sprawny przebieg przeróbki. Wiąże się to zarówno ze stopniem skomplikowania usługi, jak i koniecznością zakupu drogich części – o czym więcej dowiesz się już w następnym akapicie. Warto też dodać, że także  wśród aut znad Sekwany są modele łatwe do przerobienia (Renault Laguna II czy Citroen C2).

Części samochodowe

Cena przekładki anglika w dużej mierze zależy od kosztów części. Jeżeli Twój samochód jest stosunkowo nowy, wartość części jest wyższa. Mają na to wpływ rozwiązania konstrukcyjne, które różnią się od tych w samochodach sprzed kilkunastu lat. Najlepszym przykładem są reflektory. Obecnie wykorzystywane światła ksenonowe lub diodowe są o wiele droższe niż klosze z klasycznymi żarówkami. 

Istotnym elementem wpływającym na cenę mogą być także fotele – ich konstrukcja oraz materiał. Znacznie droższa będzie przeróbka siedzeń ze skórzaną tapicerką, które zostały dodatkowo wyposażone w ogrzewanie lub dodatkowe regulacje np. podpórki lędźwi. 

Liczba części pojazdu, które muszą zostać poddane modyfikacji, sprawia, że bardzo trudno oszacować dokładny koszt przeróbki. Cena usługi może zaczynać się od 4 tysięcy złotych. Trzeba jednak uwzględnić, że w przypadkach bardziej skomplikowanych ta kwota może być kilkukrotnie wyższa.

Czy warto zdecydować się na przekładkę anglika?

Odpowiedź na to pytanie również jest trudna. Jednakże istnieje kilka elementów, na które powinieneś zwrócić uwagę, planując przeróbkę, jaką jest przekładka anglika. Czy warto zawsze się na nią decydować?

Przekładka anglika nie jest opłacalna w przypadku aut starszych lub mocno wysłużonych. Może się bowiem okazać, że koszt przekładki będzie o wiele większa niż wartość samego samochodu. W związku z tym zawsze trzeba porównać wysokość ewentualnych wydatków do ceny auta z kierownicą po kontynentalnej stronie. 

Przekładka anglika – czy warto dokonywać modyfikacji w pojazdach marek premium?

Tutaj także nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Trzeba liczyć się z tym, że w autach klasy premium koszt niezbędnych części może okazać się duży. Dochodzi do tego wspomniany już wcześniej stopień komplikacji konstrukcji. Zatem także i tutaj warto zestawić ze sobą cenę przekładki z wartością Twojego samochodu.

Gdy planujesz korzystać z auta przez dłuższy czas, to na pewno jest to modyfikacja, którą warto wykonać. W końcu na szali są  komfort i bezpieczeństwo.

Jeżeli jesteś przyzwyczajony do kierowania autem wyposażonym w kierownicę po lewej stronie, to poruszanie się pojazdem z kierownicą po prawej stronie może być bardzo kłopotliwe. Parkowanie i wyprzedzanie to manewry, których da się nauczyć. Jednakże polskie drogi są przystosowane dla samochodów z kierownicą po lewej stronie. Warto wspomnieć tu o pewnych kwestiach, na które początkowo nie zwraca się uwagi – takie jak umiejscowienie bramek na autostradzie, kas w restauracjach typu drive-thru czy parkometrów przed wjazdem na parking.

Gdy mowa o wadach i zaletach przekładki anglika, trudno nie wspomnieć o wysokości składek ubezpieczeniowych. Auta z kierownicą po prawej stronie są traktowane przez ubezpieczycieli jako… bardziej ryzykowne. W związku z tym składka OC dla auta z kierownicą po prawej stronie może być dwukrotnie wyższa (niż w analogicznym modelu z kierownicą po lewej stronie). 

Decydując się na przekładkę anglika, weź również pod uwagę fakt, że tego typu przeróbka to poważna ingerencja w konstrukcję pojazdu. Auto z dobrze wykonaną przekładką ma na rynku wtórnym większą wartość niż zwykły anglik z kierownicą po prawej stronie. Jednak w przypadku nieprofesjonalnie wykonanych modyfikacji z upływem czasu mogą pojawić się rozmaite usterki. Może się to przełożyć na spadek wartości samochodu oraz spowodować trudności w późniejszej sprzedaży

Rozważając sprowadzenie czy zakup anglika, zadbaj o wysokiej jakości części. Szczególną uwagę zwróć na te związane z bezpieczeństwem. Dlatego też poniżej prezentujemy przykładowe elementy oświetlenia do chętnie sprowadzanych i następnie poddawanych przekładce aut z Wysp Brytyjskich. Potraktuj to jako inspirację.

BBW, czyli Brake by Wire – układ hamulcowy z przyszłością

Przekładka anglika – podsumowanie

Jeżeli planujesz zakup samochodu z kierownicą umieszczoną po prawej stronie oraz rozważasz możliwość jej przełożenia, zapoznaj się z danymi technicznymi wybranego modelu. Przeróbka anglika jest łatwiejsza i tańsza w wykonaniu w przypadku pojazdów, które zostały do tego przystosowane na etapie konstruowania i produkcji. 

Zwróć uwagę na profesjonalizm wykonania usługi, którą jest przekładka anglika. Cena może być czasami wygórowana względem nakładu pracy, która została włożona przez mechanika w modyfikację. 

Przekładka anglika to modyfikacja, która ma zarówno wady, jak i zalety. Rozważając poddanie samochodu tej przeróbce, weź pod uwagę wszystkie kwestie omówione w tym artykule. Pomogą Ci one podjąć najlepszą decyzję. 

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Jest to przeróbka stosowana w samochodach, w których kierownica na etapie produkcji została umieszczona po prawej stronie. Najczęściej są jej poddawane auta sprowadzane z Wielkiej Brytanii. Na usługę składa się modyfikacja wielu elementów w pojeździe, takich jak: układ kierowniczy, pedały, skrzynia zmiany biegów, ściana grodziowa oraz bloczki w drzwiach. 

Koszt tej usługi jest uzależniony od rodzaju oraz wieku pojazdu. Cena może zaczynać się już od 4 tysięcy złotych, jednak w bardziej skomplikowanych przypadkach może ona wzrosnąć kilkukrotnie. Mają na nią wpływ koszty części koniecznych do przekładki, trudność wykonania oraz cena samej robocizny.

Jeżeli zależy Ci na zwiększeniu komfortu oraz bezpieczeństwa podczas podróży, warto poddać samochód takiej modyfikacji. Jednak zanim podejmiesz decyzję, skonfrontuj cenę usługi z wartością Twojego pojazdu. 
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!