Na deskach rozdzielczych wielu modeli Toyoty znajdziesz przycisk PWR Heat. Na forach i grupach zrzeszających właścicieli aut japońskiej marki często pojawia się pytanie o jego działanie. W tym artykule znajdziesz na nie odpowiedź. 

Przycisk PWR Heat

W regionach o zimnym klimacie wnętrze samochodu, szczególnie z silnikiem diesla, jest przez kilka minut po włączeniu silnika nieprzyjemnie zimne. Powoduje to nie tylko dyskomfort, ale też parowanie szyb. Wielu kierowców uruchamia swoje auta na długo przed podróżą, aby te się nagrzały. Jest to zabieg nie tylko nieekologiczny, ale też w Polsce nielegalny. Właśnie z tym problemem zmierzyli się inżynierowie Toyoty i wymyślili PWR Heater.

Z tego artykułu dowiesz się m.in.:

Jakie zdanie ma PWR Heater w Toyocie?

System PWR Heat ma przede wszystkim przyspieszyć wzrost temperatury w kabinie pojazdu. 

Pobocznym efektem zastosowania tego systemu jest szybkie nagrzewanie się silnika do optymalnej temperatury roboczej. Gdy po uruchomieniu auta przez dłuższy czas włączone jest ogrzewanie wnętrza, część ciepła silnika oddawana jest przez nagrzewnicę, przez co chłodziwo wolniej się nagrzewa. Jeżeli we wnętrzu szybciej zrobi się ciepło, intensywność ogrzewania nie musi być tak duża. Zwiększa to sprawność silnika, zmniejsza zużycie elementów układu tłokowego i spalanie paliwa. 

Dzięki PWR Heat Toyota jest wygodna i niezawodna, co jest bardzo ważne dla klientów tej marki, którzy często sięgają po japońskie auta z przekonaniem, że nie będą one sprawiać problemów mechanicznych.

Silniki spalinowe PWR Heat gdzie stosowano ten system?

Obecnie auta osobowe Toyoty nie są napędzane silnikami diesla. Marka stawia na auta hybrydowe, elektryczne i z napędem wodorowym, dlatego nawet duży SUV Highlander do napędu używa kombinacji silnika benzynowego i elektrycznego. Wyjątek stanowi Land Cruiser, który napędzany jest wysokoprężnym silnikiem 2.8 D4D. Tę samą jednostkę można spotkać w pick-upie Hilux, w którym do wyboru jest także mniejsze 2.4 D4D. Silnik 2.0 D4D dostępny jest w dostawczym Proace. W tych autach dalej stosowany jest PWR Heat.

System PWR Heat zaczęto montować w 2000 roku, czyli już niemal ćwierć wieku temu. Wówczas silniki diesla były bardzo popularne w Europie i Toyota montowała je w niemal wszystkich swoich modelach, od Yarisa po Land Cruisera, a także w Lexusach (marka ta została stworzona przez Toyotę). PWR Heat był montowany w autach z silnikami powyżej 2.0, czyli w 2.0 D4D (Corolla, Auris, Avensis, RAV4 itp.) i 2.2 D4D (Avensis, RAV4, Lexus IS 220d), oraz 2.4, 2.5, 2.8 i 3.0 (wszystkie D4D, Hilux, Land Cruiser) i dieslu V8 4.5 montowanym w Lexusie LX i Land Cruiserze J200.

PWR Heat

Układu dogrzewania nie stosowano w małych dieslach, takich jak montowany w Yarisie i dostępny w Corolli 1.4 D4D czy obecnie stosowany w Proace i Proace Verso 1.5 D4D. Niewielkie silniki nagrzewają się dość szybko. Ponadto w aucie miejskim nie było potrzeby dokładania dodatkowych systemów, które zwiększyłyby ciężar auta i utrudniłyby jego serwis. W Yarisie mógłby zaistnieć także problem ze znalezieniem miejsca na zainstalowanie systemu.

PWR Heat Toyota zasada działania

W Toyotach stosowane były dwie odmiany systemu PWR Heat. To, które rozwiązanie zastosowano w danym modelu, zależało od wielkości silnika i klasy pojazdu. Rozwiązanie dla aut z silnikami powyżej 2.4 l są inne niż dla mniejszych silników 2.0 i 2.2 D4D. Oto jak rozwiązano problem w obu przypadkach.

PWR Heat do dużych silników

Diesle o większej pojemności z wysokim momentem obrotowym i mocą (montowane w autach użytkowych, terenowych i dużych SUV-ach) można wykorzystać do napędu dodatkowego osprzętu. Z tego powodu w takich autach jak Toyota Land Cruiser czy Hilux podgrzewanie realizowane jest za pomocą specjalnej pompy. 

Urządzenie do PWR Heat składa się z koła pasowego ze sprzęgłem elektromagnetycznym (podobnym jak w sprężarkach klimatyzacji) i pompy z przekładnią wiskotyczną (czyli taką, w której moment obrotowy jest przenoszony przez ciecz umieszczoną między elementami, a przełożenie zależy od zmian lepkości płynu. Im lepkość jest większa, tym poślizg jest mniejszy i przełożenie zbliża się do 1). Działanie tego ostatniego urządzenia generuje dużą ilość ciepła. Żel silikonowy, który znajduje się pomiędzy elementem napędzającym i napędzanym, trze o nie i wywołuje wzrost temperatury. Przez komorę pompy przepływa płyn chłodniczy, który odbiera temperaturę. 

Gdy uruchamiasz silnik z włączoną funkcją PWR Heat, system załącza sprzęgło na kole pasowym i pompa zaczyna pracować. Podgrzany płyn chłodniczy przepływa przez elementy silnika i nagrzewnicę, dzięki czemu po kilku sekundach przez nawiewy zaczyna napływać do auta ciepłe powietrze. Gdy temperatura chłodziwa wzrośnie do około 50 st. C, napęd pompy zostanie wyłączony.

Mniejsze silniki spalinowe PWR Heat

W autach osobowych, które produkowała Toyota, silnik diesla nie był, z oczywistych względów, tak mocny, jak w dużych „terenówkach”. Opisane wcześniej rozwiązanie odbierałoby mu zbyt dużo mocy i powodowało nadmierne jego obciążenie. W autach z silnikiem 2.0 D4D takich jak Toyota Auris I i II, Corolla XVII (po 2000 roku) i IX oraz Avensis po 2000 roku, wykorzystano inny rodzaj podgrzewania.

Wymienione auta mają w układzie chłodzenia zamontowaną spalinową nagrzewnicę, podobną do tych, jakich używa się w ogrzewaniu postojowym. Spalany olej napędowy podgrzewa płyn chłodniczy przepływający przez metalową wężownicę wewnątrz urządzenia. Efekt jest bardzo zbliżony do systemu PWR Heat z pompą. 

W niektórych samochodach włączenie funkcji PWR Heat podnosi też obroty biegu jałowego, co zwiększa przepływ chłodziwa przez wężownicę, a silnik pod obciążeniem sam generuje więcej ciepła.

Tak rozwiązane dogrzewanie nie może działać w sposób ciągły zbyt długo. Płomień mógłby rozgrzać wężownicę do czerwoności, co spowodowałoby jej pęknięcie w kontakcie z cieczą chłodzącą. Dlatego w odróżnieniu od wcześniej opisanego rozwiązania z pompą wiskotyczną, o jego wyłączeniu nie decyduje temperatura chłodziwa, a czas załączenia. Palnik uruchamia się po około 30 s od włączenia silnika, a wyłącza po minucie pracy. Zwykle wystarcza to do wzrostu temperatury do około 40 st. C.

Jak i kiedy używać PWR Heat?

System PWR Heat działa automatycznie przy każdym uruchomieniu pojazdu, jeżeli przycisk na desce rozdzielczej jest wciśnięty. Wystarczy więc włączyć go na początku zimy i wyłączyć na wiosnę. Jeżeli w kwietniu czy maju, zdarzy się bardzo zimny poranek, możesz wcisnąć przycisk po uruchomieniu auta. Aktywując PWR, zapewniasz szybkie nagrzewanie się silnika i wnętrza. 

W przypadku PWR Heat z nagrzewnicą spalinową warto użyć go także co 2-3 tygodnie w okresie letnim. Nieużywana dysza palnika szybko koroduje, przez co może stracić drożność i cały system przestanie działać. 

Usterki i awarie PWR Heat

Układy z Land Cruiser czy Hiluxa są niezawodne i nie wymagają większej obsługi. Pompa pracuje kilka minut po uruchomieniu zimnego silnika, więc w sezonie zimowym uruchamiana jest łącznie na niewielką liczbę motogodzin. Jeżeli dochodzi do awarii układu, zwykle odpowiedzialne jest sprzęgło w kole pasowym. Ze względu na to, że pompa PWR Heat znajduje się w górnej części silnika, wymiana koła jest łatwa. 

Więcej problemów sprawiają układy spalinowe. PWR Heat z 2.0 D4D może powodować dość groźnie wyglądające usterki, a nawet doprowadzić do pożaru. Jak do tego dochodzi, opowiedział nam ekspert Inter Cars: jeżeli dojdzie do zapchania dyszy, to zwykle olej napędowy wlewa się do komory palnika, ale nie zapala się. Po pewnym czasie dochodzi do odetkania się otworów wlotowych, paliwo jest podawane prawidłowo, dochodzi do zapłonu i wówczas zapala się też olej napędowy, który wpłynął do komory wcześniej. Jeżeli będzie go dużo, może dojść do pożaru. Przy mniejszych ilościach z okolic nagrzewnicy zacznie wydobywać się dym. 

Nagrzewnica PWR Heat znajduje się w dolnej części grodzi przedniej, przez co niekiedy dym może dostawać się także do auta (np. przez otwory przepustowe przewodów). Niewielka ilość dymu nie jest niepokojąca, ale jeżeli pojawi się go więcej, należy wyłączyć dogrzewanie i udać się do serwisu. Możliwe, że palnik wymaga wymiany.

Zamiast dymu z PWR Heatera może wydobywać się para. Będzie wtedy wyczuwalny zapach płynu chłodniczego. Świadczy to o uszkodzeniu wężownicy. 

PWR Heat Toyota

Czy warto używać PWR Heat?

Dogrzewanie silnika jest tym bardziej potrzebne, im temperatura powietrza jest niższa. W Północnej Europie czy innych rejonach subpolarnych taki system jest bardzo pomocny. Nie jest to zresztą pierwsze rozwiązanie, które producenci stosowali, aby wspomóc nagrzewanie silnika diesla. Wysokoprężne Volkswageny czy Volvo na rynki skandynawskie wyposażano w elektryczną grzałkę oleju (zasilaną z gniazdka sieciowego), a wielu producentów jako wyposażenie dodatkowe oferowało postojowe ogrzewanie spalinowe, które pozwalało odciążyć silnik. 

Z powodu zmian klimatu w Polsce zimy są coraz łagodniejsze, więc funkcja ta ma dużo mniejsze znaczenie. Większość Toyot na polskim rynku wtórnym wyposażona jest dodatkowo w problematyczny spalinowy układ dogrzewania. Jeżeli ulegnie on awarii, można go zdemontować. Chociaż system ten wspomaga pracę silnika, to od wielu lat pogoda w Polsce rzadko wymaga jego użycia.

Inaczej jest w przypadku większych aut, które sprzedaje i sprzedawała Toyota. Silnik Hiluxa czy Land Cruisera jest duży i nawet przy niewielkim mrozie, nagrzanie całej objętości płynu chłodniczego może potrwać dość długo. Dodatkowo mają one wydajniejszy i niezawodny pompowy system PWR Heat. W tym wypadku stosowanie go jest sensowne i wyraźnie pomaga mimo zwiększonego obciążenia (pompa stawia znaczny opór). Szybsze nagrzanie silnika powoduje, że auto będzie spalać mniej paliwa, olej szybciej się rozgrzeje i będzie poprawnie smarować wszystkie podzespoły, a w kabinie zapanuje przyjemnie ciepło. 

Ogrzewanie jest ważne, zadbaj o nie z Inter Cars

Ogrzewanie wnętrza auta może wydawać się mniej ważnym systemem w samochodzie. W rzeczywistości jednak jest ono powiązane z pracą silnika, więc usterki ogrzewania mogą wpływać na sprawność całego pojazdu. Wycieki mogą prowadzić do ubytku chłodziwa i przegrzania silnika. Sprawne ogrzewanie pozwala też w razie problemu z temperaturą jednostki napędowej, poprawić jej chłodzenie przez otwarcie obiegu na nagrzewnicę, która jest zbudowana tak samo, jak chłodnica. 

PWR Heater

Dzięki ogrzewaniu po ruszeniu autem pozbywasz się pary z szyb i poprawiasz swój komfort. To wszystko powoduje, że warto utrzymywać układ ogrzewania w sprawności. Aby to zrobić, usuwaj wszelkie awarie zaraz po tym, jak się pojawią. 

Dbaj o swoje auto z Inter Cars!

W odpowiedniej pielęgnacji samochodu pomoże Ci dobrze wyposażony sklep. Wszystkie niezbędne części kupisz w Inter Cars. Sprawdzeni producenci i atrakcyjne ceny komponentów na pewno Cię usatysfakcjonują, a szeroki wybór pozwoli na szybkie znalezienie niezbędnych elementów. Sprawdź już teraz całą ofertę sklepu!

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

PWR Heat to układ dogrzewania wnętrza i silnika. Włącza się go w sezonie zimowym, aby szybciej uzyskać ciepło w kabinie i optymalną temperaturę chłodziwa. 

System ten spotkać można w silnikach wysokoprężnych D4D, montowanych w Toyotach i Lexusach od 2000 roku. Był on stosowany w jednostkach napędowych o pojemności skokowej powyżej 2 litrów, czyli 2.0 D4D, 2,2 D4D, 2.4 D4D, 2.5 D4D, 2.8 D4D i 3.0 D4D. Dziś można go spotkać w Toyocie Hilux, Land Cruiser i Proace 2.0 D4D.

W silnikach 2.0 i 2.2 D4D płyn chłodniczy podgrzewany jest przez spalinowy palnik ogrzewający wężownicę. Konstrukcja ta przypomina ogrzewanie Webasto. W 2.4 D4D i większych używana jest pompa z przekładnią wiskotyczną, której tarcie wewnętrzne generuje ciepło ogrzewające płyn.
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!