Przy wyborze auta bierze się pod uwagę wiele czynników, które mają wpływ na podjęcie decyzji o zakupie. Typ nadwozia, rodzaj paliwa i średnie spalanie czy pojemność silnika to podstawa, ale czy wiesz, że istotnym elementem jest także rodzaj napędu? To on w dużej mierze odpowiada za komfort i bezpieczeństwo jazdy! Sprawdź, czym się różni RWD od AWD/4WD, na czym polega ich działanie i który typ konstrukcji będzie lepszym rozwiązaniem. Nasz poradnik rozwieje wszystkie Twoje wątpliwości!

Osoby, które nie interesują się motoryzacją, często nie wiedzą, na co zwracać uwagę przy zakupie samochodu. Zwykle kwestie rodzaju napędu są spychane na dalszy plan lub wręcz całkowicie pomijane. Oczywiście niesłusznie, ponieważ to bardzo ważny element pojazdu, od którego będzie zależał komfort jazdy, bezpieczeństwo, a także jakość i charakter prowadzenia auta

Czego dowiesz się z tego artykułu? To między innymi:

  1. RWD, FWD, AWD/4WD – co to znaczy? Poznaj rodzaje napędów.
  2. Jak działają RWD, AWD/4WD i FWD? Charakterystyka pracy poszczególnych napędów.
  3. FAQ – rodzaje napędu i najczęściej zadawane pytania.

RWD, FWD, 4WD/AWD – co to znaczy? Poznaj rodzaje napędów

Jak już wspomniano wcześniej, przed wyborem i dokonaniem zakupu samochodu, warto zapoznać się ze szczegółowymi parametrami jego napędu – w dużej mierze to właśnie od niego będzie zależeć nasza satysfakcja. Ponadto sprawdzenie samochodu przed kupnem powinno również obejmować to, na którą oś jest przenoszony napęd. 

Wyróżnia się trzy rodzaje napędu – tylni, przedni i na cztery koła. Każdy z nich różni się od pozostałych nie tylko konstrukcją, ale i sposobem  działania. Poszczególne rodzaje napędów oznacza się  za pomocą skrótów, pochodzących z języka angielskiego – RWD, AWD/4WD oraz FWD. Na początku wyjaśnijmy więc, co się kryje pod tymi nazwami oraz  czym się owe napędy charakteryzują. 

RWD – napęd na tylną oś

RWD to akronim od angielskich słów Rear Wheel Drive, oznaczających  napęd na tylną oś. Obecnie nie jest to zbyt powszechnie stosowane rozwiązanie.  Zazwyczaj można je spotkać  w autach sportowych i luksusowych. Nie oznacza to, że nie znajdziesz aut z napędem na tylne koła, które należą do segmentu samochodów miejskich czy kompaktowych. RWD to znak rozpoznawczy pojazdów o dużej mocy i pojemności silnika, przeznaczonych do dynamicznej jazdy. Przełożenie napędu na tylną oś sprawia, że masa auta jest rozłożona bardziej równomiernie. To pozytywnie wpływa na stabilizację toru jazdy i zapobiega utracie kontroli nad pojazdem w trakcie agresywniejszych zachowań na drodze.  

Napęd RWD polega na tym, że całą pracę wprawienia auta w ruch wykonuje tylna oś, natomiast przednie koła służą jedynie do zmiany  kierunku  jazdy. To przekłada się na lepsze prowadzenie auta podczas szybkiej, sportowej jazdy, ale może też nieść za sobą niedogodności typowe dla napędu RWD. Co to znaczy? Największym ryzykiem jest tzw. nadsterowność, czyli efekt, w którym przednia oś samochodu ma znacząco dużą przyczepność, niż tylna, w wyniku czego tył pojazdu ucieka nam na zewnątrz, a jego przód do wewnątrz. Utrata kontroli nad pojazdem w takiej sytuacji jest skrajnie niebezpieczna i może skutkować  wypadnięciem auta z drogi!

Współcześnie producenci wykorzystują jednak nowoczesne systemy bezpieczeństwa w samochodach, które mają zapobiegać takim sytuacjom i ograniczyć ryzyko wystąpienia nadsterowności. 

AWD/4WD – napęd na wszystkie koła

AWD to skrót, który pochodzi od angielskiego All Wheel Drive, oznaczającego napęd na wszystkie koła. To bardzo charakterystyczne rozwiązanie spotyka się m.in. w SUV-ach. Z kolei napęd 4WD najczęściej zarezerwowany jest dla aut terenowych. Takie pojazdy charakteryzują się dużą mocą, sporymi gabarytami, a przede wszystkim są przeznaczone do jazdy w trudniejszych warunkach. To oznacza, że potrzebują wytrzymałego napędu, który poradzi sobie nawet z nierównym i trudnym podłożem. AWD/4WD to bardzo skomplikowana konstrukcja, zapewniająca doskonałą przyczepność zarówno podczas jazdy po śliskiej nawierzchni, jak i piasku, żwirze czy błocie. 

RWD, AWD/4WD, FWD – rodzaje napędów. Czym się różnią?

Przeniesienie momentu obrotowego na drugą oś może następować – w zależności od rodzaju napędu – automatycznie lub manualnie. W przypadku 4WD dodatkowy napęd uruchamia kierowca przy pomocy specjalnej dźwigni lub przycisku. Zaleca się bowiem, żeby po równej nawierzchni i asfalcie poruszać się z wykorzystaniem napędu tylko na jedną oś, co ma zapobiegać usterkom oraz przeciążaniu elementów zawieszenia

Jeżeli chodzi o AWD, napęd jest rozkładany  automatycznie, za pomocą zaawansowanych rozwiązań  elektronicznych. W takim przypadku to komputer steruje przekazaniem momentu obrotowego na poszczególne osie i rozdziela je za pośrednictwem centralnego układu różnicowego.

FWD – napęd na przednią oś

To najczęściej wykorzystywane rozwiązanie, typowe dla aut budżetowych, rodzinnych i przeznaczonych do codziennej jazdy. FWD, czyli Front Wheel Drive, to napęd na przednią oś, która odpowiada również za skręcanie. Takie układy napędowe charakteryzują się prostą konstrukcją, niską awaryjnością i pozytywnym wpływem na ekonomię auta. Samochody z FWD nie stosują elementów, które mogłyby się przyczyniać do zaburzenia konstrukcji, np. przekładni różnicowych, wału napędowego czy zawieszenia wielowahaczowego. Jeśli porównać RWD, AWD/4WD i FWD, to właśnie ten ostatni jest najmniej problematyczny pod względem eksploatacyjnym. Usterki są stosunkowo łatwe i tanie do naprawienia, ponieważ sama konstrukcja jest zdecydowanie mniej skomplikowana niż pozostałe dwa rodzaje napędów. 

W FWD cała praca jest wykonywana przez przednią oś, co przekłada się na lepszą sterowność i przyczepność auta. Taki system nie jest jednak przystosowany do szybkiej i dynamicznej jazdy, gdyż może wystąpić zjawisko podsterowności. Objawia się to utratą kontroli nad pojazdem podczas pokonywania ostrego łuku, w efekcie czego wchodzące w zakręt przednie koła pojazdu tracą przyczepność, co nasila kąt poślizgu. 

Wiesz już, czym są FWD, RWD i 4WD/AWD – co to znaczy i czym się charakteryzują poszczególne rodzaje napędów. Przyjrzyjmy się teraz bliżej specyfice działania tych systemów, co pozwoli Ci zrozumieć zasadę jazdy autem z RWD, AWD/4WD i FWD, aby była ona możliwie najbardziej komfortowa i efektywna.

Jak działają RWD, AWD/4WD i FWD? Charakterystyka pracy poszczególnych napędów

Rodzaj napędu ma kolosalne znaczenie dla sposobu wykorzystywania pojazdu czy preferowanego stylu jazdy. Gdy planujesz zakup nowego samochodu, powinieneś zwrócić uwagę na ten aspekt. To, czy wybierzesz RWD, AWD/4WD lub FWD, będzie miało wpływ na koszty utrzymania pojazdu, komfort oraz bezpieczeństwo. Sprawdź, jak działają poszczególne typy napędów, jak są skonstruowane oraz   jakie mają wady i zalety.

RWD – jak działa ten system?

RWD – jak działa ten system?

Auta wyposażone w ten rodzaj napędu są przystosowane do szybkiej i dynamicznej jazdy. Specyfika działania systemu przenoszącego napęd na tylną oś polega na efektywnym przełożeniu mocy generowanej przez silnik wał napędowy, łączący go z kołami. Wykorzystuje się do tego również przekładnię różnicową, która jest jednym z elementów konstrukcyjnych tylnej osi napędu

To sprawia, że pojazdy z RWD muszą mieć nieco wyżej położoną podłogę, aby możliwe było umieszczenie zawieszenia wielowahaczowego z pozostałymi podzespołami napędu. Skomplikowana konstrukcja dotyczy jedynie tylnej osi, gdyż to ona odpowiada za całą pracę, a przednie koła służą tylko do sterowania kierunkiem jazdy. Jeżeli chodzi o RWD, napęd ma swoje wady i zalety. Wśród zalet wyróżniamy:

  • bardziej precyzyjne pokonywanie zakrętów;
  • lepsza sterowność;
  • poprawa przyczepności;
  • efektywniejsza jazda i możliwość uzyskania lepszych osiągów;
  • komfort kierowania pojazdem w trakcie szybkiej jazdy.

Z kolei wady obejmują:

  • ryzyko wpadnięcia w poślizg przy nieumiejętnym prowadzeniu auta o dużej pojemności silnika;
  • wyższe koszty eksploatacji;
  • trudniejsze pokonywanie wzniesień i jazda po oblodzonej nawierzchni.

Napęd RWD ma swoje plusy i minusy, które warto wziąć pod uwagę, zanim zdecydujesz się na zakup auta z napędem na tylną oś. 

Samochody wyposażone w RWD wymagają od kierowcy wyższych umiejętności prowadzenia i radzenia sobie w trudnych warunkach. To sprawia, że nie są dobrym wyborem dla mało doświadczonych kierowców lub osób, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę z kierowaniem pojazdami. Budowa RWD jest też nieco bardziej skomplikowana niż np. FWD, a co za tym idzie – generuje wyższe koszty utrzymania. Auta z napędem na tylną oś należą zazwyczaj do segmentu premium, dlatego budżet na ich zakup musi być znacznie większy – mówi specjalista Inter Cars. 

RWD, AWD/4WD, FWD – rodzaje napędów. Czym się różnią?

4WD i AWD – jak działa?

Przenoszenie mocy na obie osie jest typowym rozwiązaniem stosowanym w autach terenowych. Jak już wspomnieliśmy, napęd na cztery koła w przypadku AWD działa stale lub jest uruchamiany przez kierowcę za pomocą specjalnej dźwigni czy przycisku, co charakteryzuje 4WD. Specyfika działania 4WD polega na przekazaniu momentu obrotowego przez układ różnicowy tak, aby był rozłożony równomiernie na wszystkie osie. W przypadku AWD sterowanego  elektronicznie moc jest przenoszona za pośrednictwem sprzęgła wiskotycznego, elektromechanicznego lub przekładni Torsen czy układu hydraulicznego Haldex. Sposób budowy i działania AWD zależy od specyfiki danej konstrukcji oraz rozwiązań wykorzystywanych przez poszczególnych producentów. Jakie są wady i zalety napędu na cztery koła?

Zalety:

  • Doskonała przyczepność podczas jazdy po każdym rodzaju podłoża;
  • lepsza kontrola nad pojazdem w trudnych warunkach jazdy;
  • precyzyjne wchodzenie w zakręty, bez ryzyka utraty kontroli nad pojazdem;
  • stabilny tor jazdy nawet przy dużym przyśpieszeniu;
  • mniejsze ryzyko wpadnięcia w poślizg.

Wady:

  • zwiększone zużycie paliwa;
  • wyższe koszty eksploatacji.

Samochody z napędem AWD mogą być droższe w eksploatacji nie tylko ze względu na zwiększony pobór paliwa. AWD to skomplikowana konstrukcja, składająca się z wielu podzespołów. Niestety, w przypadku awarii konieczne jest przeprowadzenie kosztownych napraw lub wymian części.

FWD – zasady działania

FWD – zasady działania

Napęd jest przenoszony jedynie na przednią oś, która odpowiada również za skręcanie. FWD jest stosunkowo prostą konstrukcją i nie potrzebuje zawieszenia wielowahaczowego oraz dodatkowych podzespołów do przełożenia momentu obrotowego. W FWD silnik jest zazwyczaj zamontowany równolegle do osi, a tłoki pracują razem z kołami. W przeciwieństwie do RWD i AWD napęd na przednie  koła jest też znacznie tańszy w eksploatacji i serwisowaniu, dlatego montuje się go przede wszystkim w autach z niższych segmentów. 

Wśród zalet FWD wymienia się:

  • niższe koszty zakupu i eksploatacji auta;
  • dobra stabilizacja toru jazdy;
  • łatwiejsze prowadzenie na zakrętach;
  • nieskomplikowana konstrukcja i niska awaryjność;

Z kolei do wad należy:

  • przy nieumiejętnym prowadzeniu może wystąpić zjawisko podsterowności;
  • szybsze zużywanie się opon i zawieszenia;
  • niższy komfort jazdy autem o dużej mocy i przyśpieszeniu.

Jedną z niedogodności typowych dla FWD jest nierównomierny rozkład masy. Dotyczy to jednak głównie w momentach szybkiej i sportowej jazdy, lecz trzeba pamiętać, że w przypadku aut o dużej mocy polecany jest napęd RWD. Ten na przednią oś może okazać się niewystarczający.

Teraz wiesz już, czym charakteryzują się poszczególne rodzaje napędu i na czym polega ich działanie. Znasz również ich podstawowe zalety oraz wady. Wszystkie części zamienne do każdego typu auta z RWD, AWD/4WD i FWD znajdziesz w Inter Cars. Sprawdź ofertę!

FAQ 

Co jest najlepsze – napęd RWD, AWD/4WD czy FWD?

Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi, gdyż każdy system ma swoje wady i zalety. RWD pozwoli Ci czerpać przyjemność ze sportowej jazdy, a AWD/4WD sprawi, że bez problemu pokonasz nawet trudne trasy, z dala od asfaltu. FWD to natomiast najbardziej ekonomiczne i uniwersalne rozwiązanie do codziennej jazdy.

Który rodzaj napędu jest najtańszy w eksploatacji?

Najtańszy w utrzymaniu jest FWD. To zasługa prostej konstrukcji oraz niskiej awaryjności, w stosunku do bardziej zaawansowanych rozwiązań. 

Jak wygląda różnica między zjawiskiem nadsterowności, a podsterowności?

Zjawisko nadsterowności, to efekt utraty kontroli nad pojazdem, który występuje w momencie, kiedy przednia oś samochodu ma znacząco dużą przyczepność, niż tylna w wyniku czego tył pojazdu ucieka nam na zewnątrz, a jego przód do wewnątrz. Z kolei podsterowność objawia się utratą kontroli nad pojazdem podczas pokonywania ostrego łuku, w efekcie czego wchodzące w zakręt przednie koła pojazdu tracą przyczepność, co nasila kąt poślizgu. 

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!