Wybór rodzaju napędu samochodowego jeszcze nigdy nie był tak skomplikowany. Dawniej, pod maską mógł znaleźć się przede wszystkim silnik spalinowy (benzynowy lub wysokoprężny), który czerpał energię z benzyny, oleju napędowego lub gazu (LPG). Sytuacja zmieniła się u progu XXI wieku, kiedy koncerny zaczęły masowo wprowadzać do swojej oferty pojazdy hybrydowe i elektryczne. Pojawiły się ybrydy klasyczne, miękkie oraz plug-in, które znacząco się od siebie różnią. Rosnącym zainteresowaniem cieszą się też nowoczesne auta napędzane wodorem. Informacja o typie napędu jest jednym z ważniejszych czynników, branych pod uwagę przez potencjalnych nabywców. Nazwy silników bywają natomiast dość długie i trudne do zapamiętania, jak choćby Plug in Hybrid Electric Vehicle. Dlatego producenci zaczęli posługiwać się krótkimi skrótami, które zastąpiły oficjalną nomenklaturę (np. PHEV). Poznaj i zapamiętaj nazwy, które zaczynają wkraczać do codziennego słownika.

W poniższym artykule przeczytasz między innymi o:

Internal Combustion Engine, czyli silnik spalania wewnętrznego

ICE to skrót od nazwy Internal Combustion Engine, która oznacza silnik spalania wewnętrznego. Jest to nic innego jak spalinowy. W takim typie napędu spalanie paliwa odbywa się w przestrzeni roboczej silnika. Cały proces opiera się o sprężanie i rozprężanie czynnika termodynamicznego, który w efekcie wytwarza moment obrotowy lub siłę. ICE odnosi się do wszystkich rodzajów silników spalinowych – zarówno napędzanych benzyną, jak i olejem napędowym.

Sposób wykorzystania skrótu zmienił się na przestrzeni ostatnich lat. Dawniej, kiedy inne typy napędów nie były jeszcze rozpowszechnione, można było go spotkać wyłącznie w oficjalnej dokumentacji oraz regulacjach prawnych. Obecnie producenci często umieszczają nazwę Internal Combution Engine w opisach modeli, katalogach i cennikach, a także posługują się nią w komunikacji z klientami.

Skróty stosowane w napędzie benzynowym

Nazwa ICE jest bardzo ogólna i nie określa szczegółowych parametrów silnika. Służą do tego inne skróty literowe, które pojawiają się w specyfikacji samochodu.W przypadku aut zasilanych benzyną często można spotkać się z literą V (valve), która oznacza wielozaworowe głowice. Podczas odczytywania wziąć pod uwagę umiejscowienie litery względem sąsiadującej liczby: jeśli jest przed nią, to mówi o ilości zaworów w silniku (np. 12V to 12 zaworów). Cyfra znajdująca się po literze V informuje z kolei o liczbie cylindrów silnika widlastego (np. V12 to silnik widlasty 12-cylindrowy).

Pozostałe, istotne skróty w napędzie benzynowym to m.in.:

  • SOHC (single overhead camshaft) – jeden wałek rozrządu w głowicy, 
  • DOHC (double overhead camshaft) – dwa wałki rozrządu, 
  • VTEC (lub i-VTEC) (variable valve timing and lift electronic control) – system zmieniający czas otwarcia i wznios zaworów według obrotów silnika.
  • SPI (single point injection) – jednopunktowy wtrysk pośredni paliwa do kolektora ssącego,
  • MPI (multi point injection) – oddzielny wtrysk przed każdym zaworem ssącym,
  • FSI (fuel stratified injection) – bezpośredni wtrysk z uwarstwieniem ładunku,
  • TSI (twincharger) – silnik FSI wyposażony w dwie sprężarki.

Producenci często stosują swoje własne oznaczenia. I tak np. Zetec to czterocylindrowe silniki Forda, a D4 to czterocylindrowe motory benzynowe Toyoty z bezpośrednim wtryskiem paliwa.

Skróty w silniku wysokoprężnym

Pojazdy wyposażone w silniki wysokoprężne mają zazwyczaj oznaczenie D lub po prostu diesel (w starszych modelach). Razem z nimi mogą też występować następujące skróty:

  • TD lub tD – silnik z turbosprężarką (turbodiesel),
  • VGT, VTG, VNT – informacja na temat zmiennej geometrii łopatek w turbosprężarce,
  • K lub kompresor – mówi o zastosowaniu kompresora,
  • TDI lub TDi (turbo direct injection), TDDI (turbo diesel direct injection), DI lub di (direct injection), DiTD (direct injection turbo diesel) – rodzaj silnika wysokoprężnego,
  • CR – system common rail, zazwyczaj w autach nowej generacji,
  • PDE i TDI-PD – jednostka z pompowtryskiwaczami z zaworami piezoelektrycznymi.

Hybrid Electric Vehicle – samochód hybrydowy

Kolejny skrót, z którym możesz się spotkać to HEV. Oznacza on pojazdy o napędzie hybrydowym, czyli Hybrid Electric Vehicle. Są to więc samochody, które wykorzystują do jazdy zarówno silnik spalinowy ICE, jak i jedną lub dwie jednostki elektryczne.

Połączenie napędu spalinowego i elektrycznego może być realizowane w różnych konfiguracjach, a dokładniej w sposób:

  • szeregowy: silnik spalinowy pełni funkcję generatora prądu i nie jest mechanicznie połączony z kołami,
  • równoległy: motor spalinowy i elektryczny są połączone równolegle i mogą razem napędzać koła,
  • szeregowo-równoległy: stosuje się ją w hybrydach mieszanych, w których moc silnika spalinowego jest rozdzielana na mechaniczną i elektryczną.

Bateria wykorzystywana w pojazdach HEV jest niewielka (1-2 kWh), przez co możliwe jest pokonywanie na napędzie elektrycznym wyłącznie niewielkich odcinków. Akumulator nie ładuje się zewnętrznie, lecz odzyskuje energię z hamowania. Przykłady Hybrid Electric Vehicle to Toyota Prius oraz Kia Niro HEV.

Mild Hybrid Electric Vehicle

Samochody hybrydowe mogą mieć różne odmiany. Jedną z nich jest tzw. miękka hybryda, czyli Mild Hybrid Electric Vehicle (MHEV). Co kryje się za tym pojęciem? W rzeczywistości to pojazd spalinowy, który jest jedynie wspomagany przez napęd elektryczny. 

Czym MHEV różni się od HEV? W miękkiej hybrydzie silnik elektryczny nie jest bezpośrednio połączony z układem przeniesienia napędu. Z praktycznego punktu widzenia nie ma więc możliwości jazdy wyłącznie na jednostce elektrycznej. Służy ona tylko do wspomagania motoru spalinowego, szczególnie podczas przyspieszania i jazdy na biegu jałowym. 

Auta MHEV są najtańsze w produkcji spośród wszystkich typów hybryd. Modele, w których wykorzystano takie rozwiązanie to np. Seat Leon 1.5 eTSI i Skoda Fabia 1.0 eTSI.

Plug in Hybrid Electric Vehicle

Hybrydy typu plug-in to coraz popularniejszy typ samochodów. Do ich oznaczenia używa się skrótu PHEV, a oficjalna nazwa tego rodzaju napędu to Plug in Hybrid Electric Vehicle. Najważniejszą cechą takich pojazdów jest możliwość ładowania zewnętrznego, przez co hybryda może przejechać nawet kilkadziesiąt kilometrów wyłącznie na napędzie elektrycznym. W przeciwieństwie do HEV i MHEV, w PHEV samodzielnie decydujesz o tym, kiedy chcesz wykorzystać energię zgromadzoną w akumulatorze.

Bateria w aucie Plug in Hybrid Electric Vehicle jest zazwyczaj większa (nawet do 13 kWh). Mocniejszy silnik zapewnia natomiast  odpowiednią dynamikę oraz pozwala na osiągnięcie prędkości powyżej 100 km/h. Ze względu na to, że auta plug-in pokonują długie dystanse na jednostkach elektrycznych, wypadają korzystnie w testach emisji spalin. Taki napęd mają m.in. BMW i8 i Passat GTE.

Chcesz lepiej zrozumieć różnice między Hybrid Electric Vehicle i PHEV? Przeczytaj artykuł na blogu Inter Cars: Zwykła hybryda czy plug-in – czym się różnią?

Battery Electric Vehicle – w pełni elektryczne auta

Skrót BEV odnosi się do samochodów, które nie są wyposażone w silnik spalinowy. Nazywa się tak auta bezemisyjne, które działają wyłącznie na podstawie jednostki elektrycznej i są zasilane przez prąd zgromadzony w baterii (najczęściej litowo-jonowej). Battery Electric Vehicle mogą być też określane jako:

  • EV – Electric Vehicle,
  • BV – Battery Vehicle.

Pojemność baterii w samochodach elektrycznych może wynosić od kilkunastu do ponad 100 kWh (np. w modelach Tesli), a ich moc, w przeciwieństwie do aut spalinowych, mierzy się w kW. Co ważne, możesz spotkać się z układami dwu-, trzy- lub nawet czterosilnikowymi. Pojazdy BEV wymagają ładowania, czyli podłączania do źródła prądu. Służą do tego zarówno publiczne stacje ładowanie, jak i zwykłe gniazdka 230 V.  Elektryczne samochody to np. Tesla Model S i Porshe Taycan.

REEV i EREV (Range Extendent Electric Vehicle)

Battery Electric Vehicle są cenione ze względu na zeroemisyjność. Problemem bywa jednak ich ładowanie, które zajmuje sporo czasu. Dlatego konstruktorzy wciąż szukają sposobu na wydłużenie zasięgu takich pojazdów. Jednym z rozwiązań jest wykorzystanie pomocniczego generatora spalinowego. Taki silnik nazywa się Range Extendent Electric Vehicle (REEV, EREV lub REX): samochód elektryczny o zwiększonym zasięgu.

W samochodach REEV głównym napędem jest motor elektryczny. Generator spalinowy służy wyłącznie do ładowania akumulatora, zwiększając jego zasięg. Dzięki niemu auta są w stanie pokonać nawet 500-600 km. Warto jednak mieć świadomość, że nie są to pojazdy bezemisyjne, a jedynie niskoemisyjne (w amerykańskiej klasyfikacji są określane jako SULEV, czyli Super Ultra-Low Emission Vehicle). Spalinowy przedłużacz zasięgu wykorzystano w takich modelach jak BMW i3 REX oraz Chevrolet Volt Extendent-Range.

FCEV (Fuel Cell Electric Vehicle)

Następny typ napędu, który jest związany z Battery Ellectric Vehicle to FCEV (Fuel Cell Electric Vehicle). Oznacza on samochody napędzane wodorem: są one wyposażone w silnik elektryczny, w których źródłem energii jest nie bateria, ale czysty wodór. Jak to możliwe? Energia elektryczna powstaje w wyniku reakcji chemicznej wodoru z tlenem (pochodzącym z powietrza) oraz zastosowaniu ogniw paliwowych.

Samochody FCEV są tak samo bezemisyjne jak BEV. Różnicą jest czas uzupełniania energii: tankowanie wodoru jest szybsze niż ładowanie klasycznego elektryka. Zasięg pojazdów wodorowych wynosi nawet 700 km. Jednocześnie taki napęd jest bardziej skomplikowany i przez to kosztowniejszy, a stacji tankowania wodoru jest niewiele. Auta FCEV to Toyota Mirai oraz Hyundai Nexo.

Zastanawiasz się, czy warto zdecydować się na auto zasilane wodorem? Przed podjęciem decyzji wzbogać swoją wiedzę z Inter Cars: Samochód wodorowy: ile kosztuje i jak działa? 5 ciekawostek.

HEV, PHEV, MHEV czy BEV – który z nich to przyszłość motoryzacji?

W 2022 r. w Polsce sprzedano o 12,5 proc. mniej samochodów z silnikiem benzynowym niż rok wcześniej. Podobnie wygląda los jednostek wysokoprężnych: spadek wyniósł 14,7 proc. Polacy coraz chętniej stawiają na auta BEV, których łączna liczba wzrosła o 130 proc. w stosunku do 2021 r. Czy napęd Internal Combustion Engine powoli odchodzi w zapomnienie?

Trudno o tym jednoznacznie przesądzić. Oczywiście polityka klimatyczna UE jest jednoznaczna i stara się zredukować liczbę  aut spalinowych i koncentruje się na pojazdach bezemisyjnych. ICE nie zniknie jednak z rynku z dnia na dzień. Znaczna część społeczeństwa kupuje samochody używane, więc nie będzie ich dotyczyć zakaz sprzedaży nowych aut spalinowych, który Unia planuje wprowadzić od 2035 r. Wiele wskazuje na to, że cały czas będzie wzrastać liczba  elektryków, na które można uzyskać atrakcyjne dopłaty. Do ich spopularyzowania niezbędna jest jednak rozbudowana sieć publicznych stacji ładowania. Hybrydy m.in. PHEV i MHEV, które także cieszą się sporą popularnością. Jak więc będzie wyglądać przyszłość? To trochę wróżenie z fusów, ale patrząc na ruchy największych koncernów widać, że stawiają na Battery Electric Vehicle – wyjaśnia ekspert Inter Cars.

Wybierasz PHEV lub BEV? Naładuj samochód w domu, korzystając z oferty Inter Cars!

Podstawowe hybrydy HEV i miękkie MHEV nie wymagają ładowania, ale jednocześnie nie wykorzystują w pełni potencjału, jaki daje napęd elektryczny. Są częstym wyborem ze względu na bezproblemowe uzupełnienie energii: wystarczy zatankować samochód. Auta typu Plug in Hybrid Electric Vehicle pozwalają natomiast na swobodne korzystanie z silnika elektrycznego. Podobnie jest z pojazdami bezemisyjnymi, które są oczkiem w głowie osób dbających o środowisko naturalne. Decydując się na takie samochody, musisz jednak zatroszczyć się o ich ładowanie. Najprostszym na to sposobem będzie zaś domowa stacja ładowania. Gdzie ją kupić? Pomyśl o swojej wygodzie i postaw na elektromobilność z Inter Cars: znajdziesz tu nie tylko części zamienne lub narzędzia, ale też urządzenia oraz akcesoria dedykowane autom PHEV i BEV.

ICE, HEV, PHEV i BEV: skróty o wielkim znaczeniu w świecie motoryzacji

Pierwszy pojazd elektryczny powstał kilka lat przed spalinowym. Jego twórcą był Gustave Tourvé, który w 1881 r. zaprezentował na paryskich ulicach nowy środek transportu z własnym źródłem zasilania (był to mały trójkołowiec z zamontowanym akumulatorem). Pojazd spalinowy Carla Friedricha Benza, uznawany za pierwsze auto spalinowe, został przedstawiony 4 lata później. Ostatecznie to pomysł Benza zyskał większe uznanie, a ICE jest dziś najpopularniejszym rodzajem napędu. Wszystko zaczyna się zmieniać, a do wyścigu dołączyły pojazdy HEV i elektryki. Dlatego, lepiej dobrze zapamiętaj skróty służące do ich oznaczania: na pewno jeszcze nie raz o nich usłyszysz.

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Skrót ICE pochodzi od angielskiej nazwy Internal Combustion Engine, co oznacza silnik o zapłonie wewnętrznym. Termin ten jest używany do opisu silników, w których energia chemiczna paliwa jest przekształcana w energię mechaniczną poprzez procesy spalania zachodzące wewnątrz silnika.

Hybrid Electric Vehicle to nazwa odnosząca się do klasycznych pojazdów hybrydowych. Poza jednostką spalinową wykorzystuje się w nich też silnik elektryczny, który umożliwia pokonywanie krótkich odcinków wyłącznie na napędzie elektrycznym. MHEV to tzw. miękka hybryda, która charakteryzuje się mniejszym udziałem jednostki elektrycznej w pracy układu napędowego. Wspomaga ona jedynie silnik spalinowy, ale nie może działać niezależnie od niego.

Hybrydy typu plug-in określa się skrótem PHEV. Pełna, oficjalna nazwa to Plug in Hybrid Electric Vehicle. Taki rodzaj hybrydy różni się od pozostałych możliwością ładowania zewnętrznego. Można w tym celu korzystać z publicznych stacji ładowania, przydomowych ładowarek lub zwykłego gniazdka 230 V.
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!