Pojazdy o charakterze ekologicznym (m.in. hybrydowe lub elektryczne) zalewają rynek motoryzacyjny. Zarówno producenci, jak i kierowcy są coraz bardziej świadomi konsekwencji korzystania z silników spalinowych – szczególnie starszych konstrukcji. Między innymi dlatego, zgodnie z nowym trendem, coraz więcej osób korzysta z ekologicznych aut. Szukasz takiego samochodu? Z pewnością w którymś momencie zadasz sobie pytanie: zwykła hybryda czy plug-in? W poniższym artykule znajdziesz wszystkie niezbędne informacje, dzięki którym wybierzesz dla siebie odpowiedni pojazd.

Przełom w dziedzinie samochodów proekologicznych stanowiło rozpoczęcie produkcji modelu Prius przez Toyotę. Pojawił się on w sprzedaży w 1997 roku. Był to pierwszy współcześnie produkowany samochód wyposażony w napęd hybrydowy. Auto charakteryzowało niskie spalanie i niewielki wpływ na środowisko naturalne, w porównaniu do odpowiedników z konwencjonalnym napędem. Od debiutu Priusa I generacji wiele się zmieniło. Coraz więcej producentów kieruje się ku ekologii i dostarcza na rynek nowoczesne rozwiązania w zakresie samochodów elektrycznych oraz hybrydowych.

Z tego artykułu dowiesz się między innymi:

baner mamy części do Twojego samochodu

Hybryda kontra hybryda plug-in – czym jest i jak działa HEV?

HEV, czyli hybrydowy pojazd elektryczny, to rodzaj auta, który wykorzystuje kombinację silnika spalinowego i elektrycznego układu napędowego. Ten drugi może zwiększyć efektywność paliwową, poprawić osiągi lub niezależnie napędzać pojazd czystą energią elektryczną. Zakres zadań zależy jednak od typu systemu hybrydowego. Mówiąc prościej, HEV to pojazd, który składa się z konwencjonalnego silnika paliwowego i elektrycznego układu napędowego, przy czym silnik elektryczny pomaga silnikowi uzyskać większą wydajność i większą oszczędność paliwa.

Wśród hybryd można wyróżnić również tzw. miękkie hybrydy. W przypadku aut z napędem tego rodzaju, w przeciwieństwie do HEV, nie ma możliwości, aby samochód jeździł wyłącznie z wykorzystaniem energii elektrycznej. System ten ma wspierać silnik spalinowy, aby zapewnić mu jak najwyższą wydajność. Układ miękkiej hybrydy posiada oddzielną baterię, która gromadzi energię elektryczną. Pełni ona jednak inną funkcję niż klasyczny akumulator. Energia pozyskana w ten sposób wykorzystywana jest między innymi do: uruchomienia lub dodania mocy do silnika czy do zasilania elektryki pokładowej. 

HEV – najważniejsze elementy pojazdu

Jak wspomniano wcześniej, HEV łączy konwencjonalny motor spalinowy i elektryczny układ napędowy. W związku z tym w klasycznej hybrydzie można znaleźć części i układy typowe dla obu typów pojazdów. Są to:

  • Silnik spalinowy – to podstawowe źródło zasilania HEV. Klasyczna hybryda nie może jeździć samodzielnie na elektrycznym układzie napędowym bez spalinowej jednostki napędowej.
  • Silnik elektryczny – drugim źródłem zasilania HEV jest silnik elektryczny. Wspomaga silnik podczas początkowego przyspieszania, poprawiając osiągi i oszczędność paliwa. Ten rodzaj napędu działa energię elektryczną zmagazynowaną w akumulatorze. Może również ładować baterie, gdy pojazd hamuje.
  • Akumulator – akumulator zasila silnik elektryczny. Zasadniczo działa jak zbiornik paliwa, w którym magazynowana jest energia elektryczna. Zestaw akumulatorów może również zasilać pomocnicze elementy elektryczne, takie jak światła.
  • Generator – jest to zasadniczy element występujący w samochodzie HEV. Generator pobiera energię z silnika spalinowego, aby zasilać silnik elektryczny i ładować akumulator. Mówiąc językiem fizyki, element ten zamienia energię mechaniczną na energię elektryczną.
  • Skrzynia biegów – zazwyczaj pojazdy hybrydowe wykorzystują konwencjonalne skrzynie biegów, które znajdują się w samochodach z silnikami benzynowymi lub wysokoprężnymi. Przenosi moc wytwarzaną przez motor spalinowy na wał napędowy. Podstawowa zasada działania transmisji pozostaje taka sama, nawet w HEV. Jest to jeden z kluczowych elementów niezbędnych do napędzania pojazdu.
  • Zbiornik paliwa – podobnie jak w konwencjonalnym samochodzie, hybrydowe pojazdy elektryczne mają również zbiornik paliwa. W przypadku elektrycznego układu napędowego zastosowanego w samochodzie hybrydowym zużycie paliwa będzie stosunkowo mniejsze niż w przypadku pojazdu opartego wyłącznie na silniku spalinowym.
HEV

Jak działa HEV?

Zanim odpowiesz sobie na pytanie „hybryda czy plug-in” i zdecydujesz się na którąś z opcji, zapoznaj się dokładnie ze szczegółami każdego z rozwiązań. Jak działa HEV? Napęd hybrydowego pojazdu elektrycznego, jak już wiesz, składa się z silnika spalinowego i elektrycznego. Ten drugi wykorzystuje energię elektryczną, która jest gromadzona i zmagazynowana w zestawie akumulatorów.

Akumulator w klasycznym samochodzie hybrydowym jest ładowany w trakcie hamowania lub poprzez generator napędzany silnikiem spalinowym. Dzięki temu HEV nie musi być podłączony do źródła zasilania, aby naładować baterie. Dzięki współpracy jednostki napędowej spalinowej wraz z elektryczną poprawiają się osiągi pojazdu.

Pojazdy HEV automatycznie przełączają się między motorem spalinowym a energią elektryczną. Akumulator o ograniczonej pojemności pomaga zmniejszyć zużycie paliwa i efektywność energetyczną, jednocześnie zmniejszając emisje w mieście podczas jazdy z małą prędkością.

Szukasz dla siebie hybrydy? Sprawdź nasze propozycje używanych pojazdów do 50 tysięcy złotych!

Hybryda czy plug-in – wszystko, co musisz wiedzieć o PHEV

Istnieje wiele nieporozumień związanych z samochodami hybrydowymi, głównie ze względu na sposób, w jaki są one często reklamowane jako „samoładujące się”. Trzeba jednak uporządkować wiedzę przekazywaną przez marketerów i powiedzieć, jak wygląda rzeczywistość. W rzeczywistości PHEV to skrót od plug-in hybrid electric vehicle, czyli dosłownie „hybrydowy pojazd elektryczny typu plug-in”. Co kryje się za tą nazwą? Hybryda plug-in to samochód napędzany silnikiem spalinowym, Ten jest wspomagany napędem elektrycznym. Pojazdy tego typu można aktualnie znaleźć w ofercie większości znanych producentów samochodów.

PHEV są również zasilane za pomocą silnika elektrycznego i silnika spalinowego, ale w przeciwieństwie do HEV, hybrydy typu plug-in mają również port ładowania, dzięki czemu akumulator można ładować bezpośrednio z sieci. Duża pojemność ogniwa pozwala na przejechanie kilkudziesięciu kilometrów tylko na „prądzie”. Dokładny zasięg każdego modelu zależy od parametrów auta oraz pojemności akumulatora. Głównym założeniem rozwiązań hybrydowych jest odzyskanie części mocy kinetycznej (np. z hamowania) i przekształcenie jej w energię napędową. To proces, który zachodzi zarówno w klasycznej hybrydzie, jak i w PHEV.

Ładowanie hybrydy typu plug-in

Pojazdy hybrydowe typu plug-in trzeba zasilać na dwa sposoby. Silnik spalinowy potrzebuje paliwa, które tankuje się do klasycznego zbiornika. Napęd elektryczny wymaga ładowania. Hybryda typu plug-in wyposażona jest w specjalny port ze złączem. Samochód PHEV możesz bez problemu naładować w swoim garażu. Wystarczy podpiąć się do 230-woltego gniazdka. A co zrobić w trasie? Z tym również nie będzie problemu, ponieważ w Polsce powstaje coraz więcej publicznych stacji ładowania.

Hybryda czy plug-in system PHEV

Ładowanie hybrydy typu plug-in to jedna z najważniejszych kwestii w przypadku tego rodzaju pojazdów. Te auta mają mniejszą baterię od elektrycznych, więc powinny się ładować odpowiednio szybciej. Niestety nie zawsze tak jest. Wszystko zależy od dwóch czynników. Pierwszy z nich to moc ładowarki zewnętrznej. Drugi to z kolei moc, jaką może przyjąć ładowarka samochodu. Niestety w samochodach PHEV, kwestie związane z ładowaniem mogą sprawiać wiele problemów. 

Jak stworzyć stację ładowania w swoim domu? Podpowiadamy!

Hybryda a plug-in – który pojazd wybrać?

Hybryda czy plug-in? Wiesz już, jak działają, z jakich elementów są zbudowane te typy samochodów. Warto jednak porównać najważniejsze kwestie dotyczące użytkowania. Dzięki temu będziesz miał pełny ogląd na ten temat i wybierzesz dla siebie odpowiednie auto. Hybryda a plug-in – na które się zdecydować?

Jaka jest przyszłość elektryków w Polsce? Zapoznaj się z trendami.

Komfort użytkowania

W pierwszej kolejności sprawdźmy, jak to wygląda pod względem użytkowym. Jeśli chodzi o ten element, to zdecydowanie w tym przypadku wygrywa klasyczna hybryda. Pamiętaj, że ten rodzaj samochodu ładuje się sam w trakcie hamowania. Nie musisz zatem podłączać się do żadnej stacji lub gniazdka.

Hybryda plug-in nie gwarantuje takiego komfortu. Aby móc w pełni korzystać z trybu elektrycznego i mniejszego zużycia paliwa, musisz pamiętać o regularnym ładowaniu akumulatora. Oznacza to, że musisz po powrocie do domu podłączyć samochód do gniazdka. Pamiętaj, że w trasie hybryda plug-in działa jak klasyczne auto spalinowe. Dlatego istnieje ryzyko, że PHEV nie sprawdzi się w dalekiej trasie. Jeśli chcesz zaoszczędzić, będziesz musiał szukać stacji ładowania.

Spalanie i ekologia

Hybryda plug-in a hybryda – kolejnym czynnikiem, który będzie determinował zakup, będzie spalanie. Klasyczna hybryda to pojazd oszczędny. Napęd elektryczny odciąża motor spalinowy podczas ruszania w korku czy podczas jazdy z niewielką prędkością. Dzięki temu HEV jest dobrym wyborem, jeżeli szukasz oszczędności.

Warto zaznaczyć, że PHEV potrafi być bardziej oszczędny niż zwykła hybryda. Musisz tylko pamiętać o regularnym ładowaniu akumulatora. Hybryda typu plug-in jest w stanie przejechać na prądzie kilkadziesiąt kilometrów. Podczas jazdy w trasie PHEV po zużyciu energii jeździ jak klasyczna hybryda i pali tyle samo, jak nawet nie więcej. W samochodzie plug-in znajduje się większy i cięższy akumulator. Jednak nowoczesne auta typu plug-in zostawiają resztki prądu i korzystają z nich np. w korku – tłumaczy ekspert Inter Cars.

Ostateczna ocena pojedynku „hybryda plug-in a hybryda” zależy więc od sposobu eksploatacji pojazdów.

auto typu plug-in

Koszty utrzymania i części zamiennych

Wielu użytkowników pojazdów hybrydowych obawia się, że ich samochody będą awaryjne i drogie w utrzymaniu. Nic bardziej mylnego. W obu przypadkach konstrukcja auta jest prostsza od typowego pojazdu z motorem spalinowym. Prostsza budowa to mniej potencjalnych problemów. Do tego w przypadku HEV nie musisz martwić się o szybkie zużycie hamulców oraz opon, ponieważ początkowe hamowanie odbywa się poprzez układ odzyskiwania energii.

Podczas wyboru odpowiedniego samochodu trzeba również wziąć pod uwagę dostępność części zamiennych. Dzięki temu w razie problemów nie będziesz musiał się martwić, czy znajdziesz odpowiedni element. Niezależnie od tego, czy masz w swoim garażu klasyczną hybrydę, czy typu plug-in, w ofercie sklepu Inter Cars dostępnych jest wiele części i akcesoriów, które wykorzystasz w swoim aucie. 

Części zamienne i akcesoria do swojej hybrydy znajdziesz w ofercie Inter Cars

Znajdziesz u nas przewody do ładowania aut elektrycznych, gniazda i uchwyty czy ładowarki naścienne wallbox. Oferowane produkty pochodzą od renomowanych producentów i są dostępne w atrakcyjnych cenach. Sprawdź nasz bogaty asortyment dla samochodów elektrycznych i wybierz dla siebie najlepsze rozwiązania!

szukasz produktu który opisujemy?

Zwykła hybryda czy plug-in? Wybierz sam!

W artykule przedstawiliśmy zalety i wady zarówno klasycznej hybrydy, jak i tej z systemem plug- in. Znasz też różnice między tymi dwoma rozwiązaniami. Wiesz, jak wyglądają kwestie związane z: komfortem użytkowania, kosztami utrzymania czy ekologią. Możesz zatem dobrać rodzaj hybrydy do swoich potrzeb.

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Oba typy pojazdów korzystają z połączenia silnika spalinowego oraz napędu elektrycznego. Standardowy samochód hybrydowy (HEV) ładuje się sam podczas hamowania regeneracyjnego czy poprzez generator. Z kolei hybryda plug-in (PHEV) możesz naładować poprzez podłączenie do domowego gniazdka lub na stacji ładowania.

W większości poradników znajdziesz informacje o tym, że mniejsze spalanie gwarantuje hybryda typu plug-in. Jest to prawda, jeżeli poruszasz się wyłącznie na krótkich dystansach lub po mieście. Wówczas pojazd korzysta wyłącznie z napędu elektrycznego. Pamiętaj jednak, że po wyczerpaniu baterii pojazd przełącza się na silnik spalinowy. Ciężki akumulator sprawia, że PHEV na dłużej trasie pali więcej.

Odpowiedź na to pytanie zależy od Twoich preferencji oraz planów. Jeśli zamierzasz jeździć autem na krótkich dystansach lub po mieście, wówczas warto rozważyć zakup PHEV. Z kolei na dłuższą podróż warto postawić na HEV. W hybrydzie plug-in po przejechaniu kilkudziesięciu kilometrów samochód wymaga ładowania. Jeśli nie chcesz zatrzymywać się na stacji lub nie na trasie nie ma punktu ładowania, jesteś skazany na jazdę na motorze spalinowym.

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!