Tuning to bardzo szerokie pojęcie. Modyfikacje pojazdu to nie tylko body kit czy oklejenie szyb. Obejmuje to również zaawansowane zmiany mechaniczne, które mają na celu poprawić moc oraz osiągi samochodu. Decydując się na takie przeróbki, musisz mieć świadomość, że nie zawsze są one zgodne z przepisami prawa. Ponadto nieumiejętnie przeprowadzone modyfikacje mogą obniżyć poziom bezpieczeństwa i stwarzać realne zagrożenie na drodze. A jak to wygląda w przypadku strumienicy? 

Z tego artykułu dowiesz się m.in.:

opony

Czym jest strumienica?

Podstawowym elementem odpowiadającym za osiągi auta jest jednostka napędowa. Jednak wpływ na nie mają również inne układy pojazdu. Modyfikacje silnika to kosztowna zabawa, dlatego zazwyczaj to właśnie inne podzespoły są obiektem zainteresowań miłośników tuningu, którzy chcą poprawić efektywność pracy nie tylko motoru, ale i całego auta. Jednym z takich elementów jest strumienica, powszechnie wykorzystywana w tuningu mechanicznym. Jej działanie jest ściśle związane z układem wydechowym, ale zanim dowiesz się, do czego konkretnie służy, wyjaśnijmy, co to właściwie jest.

Strumienica, potocznie zwana dynamizatorem spalin, jest montowana w obrębie układu wydechowego. Podstawowym działaniem strumienicy jest wygenerowanie ciśnienia, umożliwiającego szybszy przepływ spalin

Strumienica wydechu – budowa i działanie

Strumienica wydechu jest zwykle wykonana z blachy stalowej lub nierdzewnej. Jej budowa może się różnić w zależności od modelu samochodu, ale zazwyczaj składa się z kilku podstawowych elementów.

Pierwszym z nich jest rura dolotowa, przez którą spaliny trafiają do strumienicy. Następnie przepływają przez wnętrze, gdzie w zależności od kształtu i przekroju rury, mogą nastąpić zmiany w prędkości przepływu i ciśnieniu spalin. Na końcu strumienicy znajduje się rura wylotowa, przez którą spaliny opuszczają strumienicę i kierowane są do tłumika wydechowego.

Strumienica może być więc rozwiązaniem na mało inwazyjną modyfikację samochodu, która ma służyć poprawieniu parametrów pracy całego silnika. W niektórych przypadkach strumienica może być modyfikowana przez dodanie tzw. katalizatora lub filtru cząstek stałych (DPF), co ma na celu redukcję emisji zanieczyszczeń.

Strumienica – jakie są jej rodzaje?

Każda strumienica pełni takie same funkcje i jest stosowana jako wsparcie silnika w generowaniu większej mocy. Obecnie na rynku znajdziesz części, które różnią się od siebie konstrukcją, przeznaczeniem i sposobem działania. Różnice wynikają także z miejsca montażu, a nawet legalności poszczególnych rozwiązań. Na jakie rodzaje dzielą się te urządzenia i co daje strumienica w zależności od typu budowy?

  • Strumienica w obudowie katalizatora – z wyglądu przypomina reaktor katalityczny, jednak pełni zupełnie inną funkcję. Jest pozbawiona elementu odpowiedzialnego za oczyszczanie spalin, co umożliwia ich szybszy przepływ i usunięcie. Taka strumienica jest wykorzystywana jako atrapa katalizatora i montowana w jego miejscu.
  • Strumienica wydechu – ma postać tłumika przelotowego i służy do szybszego opróżniania komory spalania ze spalin, co z kolei wpływa na lepsze napełnienie ich świeżą mieszanką paliwowo-powietrzną. Ma to na celu poprawę wydajności silnika i zwiększenie jego momentu obrotowego.
  • Strumienica dolotowa – pełni podobną funkcję, co strumienica wydechu, z tą różnicą, że tłoczy powietrze w innym kierunku. Jej zadaniem jest zwiększenie prędkości i objętości czynnika docierającego do komory spalania. Rozwiązanie to nie należy do najpopularniejszych. 
strumienica

W zależności od budowy, strumienice dzieli się też na łuskowe i szczelinowe. Pierwszy wariant ma wewnętrzną strukturę składającą się ze ściśle przylegających do siebie łusek ułożonych w spiralę. Dzięki swojemu kształtowi łuskowa strumienica pozwala na bardziej równomierne rozprowadzenie spalin po całym układzie wydechowym. Szczelinowe modele mają zwartą konstrukcję i zazwyczaj są produkowane pod kątem konkretnego silnika. Są znacznie droższe od urządzeń łuskowych, ale zapewniają skuteczniejszy przepływ powietrza, co przekłada się też na większą wydajność pracy. W szczelinowej strumienicy każdy przewód wydechowy jest oddzielony od reszty rur szczeliną, co może pomóc w zmniejszeniu drgań i wibracji układu wydechowego, a także wpłynąć na charakterystykę dźwięku emitowanego przez silnik.

Jak działa strumienica wydechu?

Strumienica to urządzenie o prostej konstrukcji i równie nieskomplikowana jest zasada jej działania. Jej obecność w układzie wydechowym ma za zadanie zwiększyć szybkość przepływu spalin. Jazda autem, zwłaszcza podczas osiągania dużych prędkości, powoduje wyższe zużycie paliwa. Naturalnym procesem jest więc proporcjonalnie większa ilość wydzielanych spalin, które wydostają się na zewnątrz. Jeśli ich przepływ jest niczym nieograniczony, powoduje to poprawę osiągów pojazdu i wydajniejszą pracę silnika

Strumienica wydechu – co daje?

Co daje strumienica? Prosta konstrukcja, nieskomplikowany montaż i przystępna cena sprawiają, że dynamizatory spalin cieszą się dużą popularnością wśród miłośników tuningu. Na takie rozwiązanie często decydują się również kierowcy, którzy chcą poprawić osiągi auta, bez konieczności przeprowadzenia poważnych i kosztownych modyfikacji. Wiesz już, jakie są rodzaje urządzeń i jak działa strumienica wydechu. Co daje w praktyce i jakich efektów możesz oczekiwać po jej zamontowaniu?

Lepsze osiągi

Podstawowym celem przeprowadzania tego typu modyfikacji jest oczywiście usprawnienie przepływu spalin. Szybsze opróżnienie komory spalania sprawia, że nie zalegają w niej pozostałości mieszanki. Silnik może więc działać wydajniej, bo nic nie blokuje jego przepustowości na poszczególnych odcinkach układu wydechowego. Efektem tego ma być odczuwalny skok momentu obrotowego i lepsze osiągi. 

Strumienica umożliwia wygenerowanie dodatkowych koni mechanicznych, co jest szczególnie zauważalne w przypadku samochodów ze słabszą jednostką napędową. Żeby jednak w pełni osiągnąć ten efekt, kluczowy jest prawidłowy montaż urządzenia i precyzyjny dobór modelu o parametrach dopasowanych do konkretnego silnika. Jeszcze lepsze rezultaty uzyskasz, jeśli zastosujesz dodatkowo filtr stożkowy. Decydując się na taki duet, jesteś w stanie jeszcze skuteczniej usprawnić przelot powietrza i wydobyć więcej mocy z silnika.

Atrakcyjne brzmienie

Strumienica wydechowa może sprawić, że auto będzie pracowało głośniej. Dotyczy to sytuacji, gdy zdecydujesz się na usunięcie reaktora katalitycznego i zamontowanie w jego miejscu atrapy. Katalizator jest urządzeniem, które ogranicza przepływ mieszanki, aby ograniczyć emisję szkodliwych substancji do środowiska. Dodatkowo wygłusza też hałasy, dzięki czemu samochód pracuje ciszej. Strumienica umieszczona w miejscu katalizatora jest pozbawiona elementu, który odpowiada za filtrację spalin. 

strumienica

Efektem tego jest szybszy przepływ czynnika, ale też większy hałas wydobywający się z układu wydechowego. Uciążliwość generowanych dźwięków jest jednak kwestią indywidualną i wielu kierowców uważa je za atut przemawiający za montażem strumienicy. Można wtedy osiągnąć brzmienia charakterystyczne dla tłumików sportowych.

Przyjemność z jazdy

Lepsze osiągi z pewnością przełożą się na większą satysfakcję z jazdy samochodem. Podróżowanie stanie się znacznie przyjemniejsze, jeśli auto będzie poruszać się dynamicznie i płynnie. Poprawa parametrów przyśpieszenia jest jednym z najważniejszych powodów, dla których montuje się strumienice. Dzięki niej możesz niewielkim kosztem sprawić, że auto zyska nieco sportowego zacięcia.

Musisz się jednak liczyć z tym, że efekty nie zawsze będą tak spektakularne, jak byś się tego spodziewał. Często bowiem okazuje się, że po przeprowadzonych testach na hamowni samochód zwiększył moc jedynie o kilka procent. Trudno więc tu mówić o znaczącej poprawie osiągów, a obecność strumienicy może w ogóle nie wpłynąć na Twój komfort jazdy. 

Strumienica a katalizator

Wiesz już, jak działa i co daje strumienica. Sposób montażu ma w tym przypadku duże znaczenie nie tylko ze względu na skuteczność opróżniania komory spalania, ale i przepisów prawa oraz bezpieczeństwa dla środowiska naturalnego. Katalizator jest odpowiedzialny za przekształcanie szkodliwych substancji spalania na mniej toksyczną mieszankę gazów. W takiej postaci są one odprowadzane na zewnątrz układu wydechowego, dzięki czemu w mniejszym stopniu oddziałują na środowisko naturalne. Pozbawienie samochodu reaktora katalitycznego sprawi, że wszystkie spaliny trafią bezpośrednio do otoczenia, bez poddawania ich wcześniejszej filtracji. Rozwiązania te można jednak ze sobą połączyć, bez konieczności rezygnacji z którejś części. Wyjściem z sytuacji jest zamontowanie strumienicy za katalizatorem, zamiast na jego miejscu.

Czy strumienica jest legalna?

Używanie strumienicy w celu poprawy osiągów auta jest całkowicie legalne i nie niesie za sobą żadnych konsekwencji. Kluczowe jest jednak miejsce montażu. W niektórych przypadkach za jazdę ze strumienicą narażasz się na poważne problemy.

Katalizator to obowiązkowy element wyposażenia auta, a za jego brak grozi mandat do 500 zł. Bez niego nie przejdziesz też przeglądu okresowego, a w razie kontroli emisyjności spalin, ryzykujesz zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego. Jeśli nie chcesz narażać się na konsekwencje prawne i finansowe, rozwiązaniem jest strumienica wydechu zamontowana obok reaktora katalitycznego. Urządzenia pełniące funkcję atrapy katalizatora są nielegalne, a w niektórych przypadkach mogą spowodować odwrotny efekt od zamierzonego i niekorzystnie wpłynąć na pracę jednostki napędowej – mówi ekspert Inter Cars.

Planujesz tuning swojego pojazdu? Zajrzyj do oferty Inter Cars!

W ofercie sklepu internetowego Inter Cars znajdziesz wiele produktów, które pomogą Ci zwiększyć moc, osiągi i styl Twojego samochodu. Nasze produkty obejmują m.in. strumienice wydechowe, tłumiki sportowe, filtry powietrza sportowe, turbosprężarki, intercoolery, układy dolotowe, sportowe tarcze i klocki hamulcowe, amortyzatory, felgi aluminiowe i wiele innych.

Wszystkie nasze produkty pochodzą od renomowanych producentów, co zapewnia nie tylko doskonałe osiągi, ale również bezpieczeństwo i trwałość. W naszym sklepie zawsze możesz liczyć na fachową pomoc i doradztwo w doborze odpowiednich produktów do Twojego samochodu. Wzbogać swój pojazd o lepsze osiągi dzięki naszej ofercie produktów tuningowych!

bagażnik

Strumienica wydechu — podsumowanie 

Wiesz już, czy strumienica jest legalna, co daje i jakich korzyści możesz oczekiwać. Na rynku działa wielu nieuczciwych sprzedawców. Możesz nieświadomie nabyć produkt nielegalny.  Dopiero oko diagnosty lub policjanta dostrzeże nieprawidłowość, a wtedy będzie już za późno. Nie ryzykuj mandatu czy zatrzymania dowodu rejestracyjnego. Jeśli planujesz zakup takiego urządzenia, rób to w pewnym sklepie. Strumienice od najlepszych producentów znajdziesz w Inter Cars! Sprawdź naszą ofertę!

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Strumienica to część układu wydechowego, która znajduje się pomiędzy kolektorem wydechowym a tłumikiem, a jej zadaniem jest ułatwienie odprowadzenia spalin z silnika.

Prawidłowo zamontowana i odpowiednio dobrana do parametrów samochodu jest w stanie poprawić wydajność jednostki napędowej o kilka procent. Zmiana strumienicy może wpłynąć na wydajność układu wydechowego i zwiększyć przepływ powietrza oraz wydajność silnika. Może ona również zmniejszyć opór przepływu spalin i poprawić reakcję na gaz. W efekcie samochód może zyskać na mocy i osiągach, zwłaszcza w wyższych zakresach obrotów.

Urządzenie jest w pełni legalne. Wyjątkiem są strumienice wykorzystywane jako atrapa katalizatora. Należy pamiętać, że zmiana strumienicy bez odpowiedniego dostosowania układu paliwowego i układu sterowania silnikiem może prowadzić do nieprawidłowego działania silnika. Przed dokonaniem modyfikacji układu wydechowego należy skonsultować się z doświadczonym mechanikiem.
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!