Sportowy filtr powietrza należy do niepozornych podzespołów eksploatacyjnych, których montaż może przynieść spore korzyści. Zauważalny wzrost mocy czy dynamiki to pierwsza z nich. Kolejną może być też ograniczenie zużycia paliwa. Brzmi paradoksalnie? Ale tylko na pozór, ponieważ stożkowy lub panelowy filtr powietrza zwiększa ilość tlenu dostarczanego do komory silnikowej, w porównaniu do filtrów tradycyjnych, co przekłada się na zwiększenie wydajności. Nie dziwi więc, że prosta modyfikacja, jaką jest zmiana filtra powietrza, zyskuje na popularności.

Pośród sportowych filtrów powietrza stosuje się dwa rozwiązania. Pierwsze – nieco bardziej zaawansowane – to filtr stożkowy. Drugie – panelowy filtr powietrza (ten termin, rozumiany jako wkładki sportowe do filtrów powietrza, będzie dominował w niniejszym tekście). Jesteś ciekaw, jak działa panelowy filtr powietrza? Rozważasz montaż w miejscu seryjnego, a może już stosujesz to rozwiązanie i chciałbyś dowiedzieć się więcej? Jeśli na któreś z pytań odpowiesz twierdząco, to zachęcamy do lektury. W artykule znajdziesz wiele cennych informacji na temat, czy i dlaczego warto kupić panelowy filtr powietrza. 

Poniżej przeczytasz m.in.:

Mieszanka paliwowo-powietrzna – co warto wiedzieć?

W silnikach spalinowych za generowanie energii odpowiada mieszanka paliwowo-powietrzna. Pod tą nazwą kryje się nic innego, niż benzyna, olej napędowy czy gaz (LPG bądź CNG) zmieszany w odpowiednich proporcjach z powietrzem. Jak pokazuje praktyka mechaników i wielu kierowców, może dojść do sytuacji, w których wspomniane proporcje odbiegają od wytyczonych przez konstruktorów silnika. Wtedy można mówić bądź o zbyt ubogiej mieszance, bądź o zbyt bogatej.

Za bogata mieszanka to ta, w której powietrza jest zbyt mało w stosunku do paliwa właściwego. Nadmiar wspomnianego paliwa może być wydalany przez kolektor wydechowy, co z czasem doprowadza do uszkodzeń katalizatora, sondy lambda czy układu wydechowego. 

Zbyt uboga mieszanka paliwowo-powietrzna to ta, w której zachwiane są proporcje na niekorzyść paliwa. Jest za dużo tlenu. Skutkiem zbyt ubogiej mieszanki może być zauważalny spadek mocy (dynamiki), co ma powiązanie ze zbyt niską temperaturą procesu spalania. Należy dodać, że spalanie ubogiej mieszanki jest szkodliwe dla środowiska bardziej niż zrównoważonej – wzrasta emisja węglowodorów. W tym miejscu trzeba wspomnieć, że niedrożność filtra powietrza ściśle łączy się z powstawaniem zbyt ubogiej mieszanki paliwowo-powietrznej. Ponadto, podobnie jak w przypadku mieszanki zbyt bogatej, pojawia się ryzyko uszkodzeń katalizatora czy sondy lambda. 

Układ wydechowy – normy hałasu, budowa, tuning

Jaką rolę pełni filtr powietrza?

Oba składniki mieszanki paliwowo-powietrznej powinny być wolne od zanieczyszczeń. Dużą rolę odgrywają tutaj i filtr paliwa, i filtr powietrza. Ten drugi wynalazek, stosowany w samochodach od przeszło stu lat, jest bohaterem niniejszego artykułu. I pokrótce dobrze jest wspomnieć o jego roli. I chociaż nierówna praca silnika często kojarzy się z zanieczyszczeniami w paliwie, to może okazać się, że winowajcą jest zatkany filtr powietrza.

Aby mógł nastąpić proces spalania, powietrze jest zasysane do wnętrza jednostki napędowej. Ale powietrze to nie tylko mieszanina gazów z azotem i tlenem na czele, ale też kurz, pył czy drobinki piaski. I je właśnie wyłapuje filtr powietrza. Panelowy robi to co najmniej równie skutecznie co tradycyjny. Standardowo filtr powietrza w samochodzie powinno wymieniać się co 12-24 miesiące (15-40 tys. km). Co oczywiste, częściej w pojazdach często poruszających się po drogach żwirowych czy piaszczystych.

Sprawdź jeszcze: Co ile wymieniać filtr paliwa?

Filtr powietrza panelowy – co warto wiedzieć?

Zasada działania filtra panelowego zasadniczo jest taka sama jak tradycyjnego. Ale przecież istotne są detale, które mają wpływ na zwiększenie mocy o kilka procent czy na płynność podczas przyspieszania.

Sportowy panelowy filtr powietrza przede wszystkim wyłapuje zanieczyszczenia, chroniąc przed przedostawaniem się ich do komory spalania. Ponadto filtr powietrza panelowy reguluje dopływ powietrza, co zapewnia odpowiednią proporcję mieszanki. Co istotne, filtry tego typu mają lepszą przepustowość od klasycznych – akurat o tyle, aby polepszyć przepływ bez obaw o nieodpowiednie proporcje mieszanki paliwowo-powietrznej. Za to odpowiada wkładka o zwiększonej przepustowości. O ile w seryjnych filtrach powietrza stosuje się papier, to sportowe (panelowe i stożkowe) zamiast tego mają wkładkę bawełnianą lub z gąbki. Co więcej, często są to filtry powietrza wielorazowego użytku, które można konserwować i czyścić za pomocą specjalnych preparatów. 

Filtr panelowy cieszy się sporą popularnością zarówno ze względu na właściwości, jak i łatwość montażu. Wkładka sportowa filtra powietrza (to też spotykana nazwa) montowana jest w miejscu zwykłej, fabrycznej. Bez konieczności żadnych przeróbek czy stosowania adapterów. Oczywiście pod warunkiem zamówienia egzemplarza przeznaczonego do samochodu. 

Czy panelowy filtr powietrza ma wady? Owszem. Są dwie główne. Pierwszą jest cena. Ile kosztuje sportowy panelowy filtr powietrza? Markowe modele takich marek, jak Pipecrooss czy K&N, mogą kosztować nawet więcej niż 300 zł. Oczywiście do niektórych aut można znaleźć tańsze sportowe wkładki filtra – także markowe (np. Febi czy Hengst za mniej niż 100 zł).

Wspominając o cenach sportowych wkładek filtra powietrza, trzeba nadmienić, że najdroższe są modele wielokrotnego użytku. Czyli te, które można samodzielnie czyścić i regenerować. Tutaj prym wiodą rozwiązania konkurujących od lat marek K&N i Pipercross.

Przeczytaj też: Stożkowy filtr powietrza – co daje i jak działa?

Jaki panelowy filtr powietrza warto kupić?

Na szczególną uwagę, jako opcja dla wymagających, zasługują wkładki filtrów powietrza K&N oraz Pipercross. Te marki nie bez powodu były już kilkakrotnie „przywoływane do tablicy”. Nie dość, że są gwarancją najwyższej jakości, to jeszcze mają w katalogu szeroką ofertę filtrów mokrych, czyli wielokrotnego użytku.

Mokre filtry powietrza Pipercross

Pipercross to brytyjska marka, której produkty są wykorzystywane nie tylko przez aktywnych fanów tuningu, ale też przez wyczynowych zawodników i konstruktorów silników o sportowej charakterystyce. W ofercie Pipercross są między innymi wydajne filtry powietrza (wkładki) do wielu popularnych modeli aut. Poniżej trzy z wielu godnych uwagi propozycji.

Sportowe filtry powietrza K&N

Firma K&N została założona w latach 60. XX wieku przez aktywnych kierowców wyścigowych i od tego czasu proponuje rozwiązania idealnie dopasowane do samochodów o ponadprzeciętnych osiągach. Oczywiście w ofercie są też sportowe wkładki filtrów powietrza do „cywilnych” wozów. Kilka z nich przedstawiamy tutaj, zachęcając do zapoznania się z całością oferty.

A może stożkowy filtr powietrza?

Przypomnijmy, że filtry sportowe panelowe (wkładki) to opcja pozwalająca na montaż nowego elementu bez konieczności wykonywania jakichkolwiek modyfikacji pod maską. Ale jeśli ktoś szuka czegoś innego i godzi się na montaż z wykorzystaniem adapterów, to z pewnością doceni stożkowe filtry powietrza (znane też jako airboxy). Pojawia się pytanie, jak zamontować filtr stożkowy? Nowy powinien znajdować się w miejscu po seryjnym airboxie bądź w oddzielnej obudowie (oczywiście zależy to od auta oraz producenta filtra). Mimo że zamiana stożkowego filtra powietrza wydaje się łatwa, warto zlecić ją profesjonalistom. Problematyczne może okazać się dopasowanie nowego filtra – w taki sposób, aby bez problemu się zmieścił pod maską  i nie miał możliwości zasysania gorącego powietrza.

Ale jeśli nie przeraża Cię montaż stożkowego filtra powietrza, to mamy coś dla Ciebie. Trzy przykładowe propozycje od K&N.

Sportowy filtr powietrza – czy warto?

Czas na podsumowanie, czyli w kilku zdaniach znaleźć odpowiedź na kwestię, czy warto zamontować sportowy filtr powietrza. Ta opcja polecana jest przede wszystkim osobom, które szukają sposobu na zauważalne, choć zarazem niewielkie, podniesienie mocy. Co ważne, montaż sportowej wkładki jest nieinwazyjny i można zamontować sportowy filtr tego typu samodzielnie. Kilka procent więcej mocy, producenci filtrów zazwyczaj wspominają o przyroście w zakresie 3-5 proc., to nie wszystko. Okazuje się, że także kierowcy bez sportowej żyłki też mogą zyskać, ale… na stacji paliw. Sportowy filtr powietrza przy spokojnym obchodzeniu się z pedałem gazu powoduje zmniejszone spalanie. A wady sportowych filtrów powietrza? Przede wszystkim cena oraz w przypadku modeli stożkowych często utrudniony montaż.

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Sportowe filtry powietrza mogą wpływać na zużycie paliwa w zależności od konkretnego samochodu i warunków jazdy. Większa przepustowość powietrza może prowadzić do zwiększonego zapotrzebowania na paliwo, zwłaszcza jeśli nie prowadzi się bardziej agresywnej jazdy. Jednak większość użytkowników sportowych filtrów powietrza zauważa jedynie niewielką różnicę w zużyciu paliwa, jeśli w ogóle. Co ciekawej – kierowcy lubiący spokojną jazdę mogą zauważyć niższe spalanie, ponieważ montaż sprawniejszego filtra pozytywnie wpływa na proporcje mieszanki paliwowo-powietrznej, co potem przełoży się na niższe rachunki ponoszone przy dystrybutorze.

Wiele sportowych filtrów powietrza można czyścić i ponownie używać. Filtry tego typu zwykle są wykonane z materiałów, które umożliwiają łatwe odprowadzanie brudu i kurzu. Producent zazwyczaj dostarcza instrukcje dotyczące procesu czyszczenia. Warto pamiętać, że niektóre mokre sportowe filtry mogą wymagać dodatkowych elementów, takich jak specjalne oleje smarujące.

Sportowe filtry powietrza zapewniają większą przepustowość powietrza niż standardowe, co może prowadzić do lepszej wydajności silnika. Dodatkowo sportowe filtry powietrza chronią silnik przed zanieczyszczeniami, takimi jak kurz i brud, co może wpływać na jego żywotność. Co ciekawe, w niektórych sytuacjach mogą nawet zmniejszyć zapotrzebowanie silnika na paliwo.
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!