Rola uszczelniaczy zaworowych bardzo często jest bagatelizowana przez nieświadomych kierowców, którzy nie sprawdzają regularnie ich stanu. Tymczasem te elementy są bardzo ważne w kontekście prawidłowego działania silnika. Z tego tekstu dowiesz się, czym są uszczelniacze zaworowe, jakie są objawy ich usterki oraz jak sprawdzić uszczelniacze zaworowe.

Zły stan uszczelniaczy może doprowadzić do poważnej usterki oraz konieczności kosztownej naprawy jednostki napędowej. Warto więc wiedzieć, jak je sprawdzić i wymienić, by móc zapobiec uszkodzeniu.

Z poniższego artykułu dowiesz się:

Wzrost cen ładowania aut elektrycznych – prognozy rynkowe

Czym są uszczelniacze zaworowe?

Uszczelniacze zaworowe to uszczelki o niewielkich rozmiarach, które umieszczone są w głowicy silnika. Ze względu na mały rozmiar oraz specyficzną lokalizację w samochodzie problemy z uszczelniaczami są trudne do zauważenia. Rola tych niezwykle istotnych elementów jest jednak nie do przecenienia. 

Za co odpowiadają uszczelniacze zaworowe?

Głównym zadaniem, jakie stoi przed uszczelniaczami zaworowymi, jest zapobieganie przedostawaniu się oleju silnikowego bezpośrednio do cylindrów. Uszczelki są zbudowane w taki sposób, aby obejmowały trzonki zaworów, co pozwala na skuteczną kontrolę przepływu oleju silnikowego. Ze względu jednak na materiał, z jakiego są stworzone, uszczelniacze stosunkowo często ulegają uszkodzeniom wynikającym z naturalnej eksploatacji. Warunkiem dobrej pracy silnika jest więc regularne sprawdzanie stanu uszczelniaczy oraz upewnianie się, że guma jest w dobrym stanie. W innym przypadku stosunkowo szybko może dojść do poważnych uszkodzeń silnika, których koszty naprawy z pewnością będą wysokie. 

To, ile uszczelniaczy znajduje się w danym samochodzie, zależy od liczby zaworów w danej jednostce napędowej. Zasada jest prosta – jeden zawór to jeden uszczelniacz. Oznacza to więc, że jeśli w Twoim silniku jest 16 zaworów, to muszą być one wyposażone w 16 uszczelniaczy. Tylko mając odpowiednią liczbę uszczelniaczy, możliwa jest precyzyjna kontrola zachowania oleju wewnątrz silnika. 

Uszczelniacze zaworowe – objawy usterek

Producenci szczegółowo określają ilość oleju, jaka może zostać pobrana przez jednostkę napędową. Informacje tego typu w większości przypadków znajdują się w instrukcji obsługi danego modelu. Bywa jednak tak, że podczas okresowej kontroli poziomu oleju okazuje się, że spalanie środka smarnego jest wyższe niż zakładane. W takiej sytuacji w Twojej głowie powinna zapalić się lampka ostrzegawcza. Skoro Twój samochód ma jasno określoną dopuszczalną ilość poboru oleju, to dlaczego płynu wciąż ubywa? Najczęściej za zbyt duży pobór oleju odpowiedzialne są właśnie omawiane w tym tekście uszczelniacze zaworowe. Poniżej znajdziesz opis często pojawiających się objawów uszkodzeń w obrębie uszczelek.

  1. Niebieski dym z rury wydechowej – z tego typu objawem możesz spotkać się przede wszystkim podczas uruchamiania silnika po dłuższym postoju oraz gdy po pracy na wolnych obrotach nagle wciśniesz pedał gazu.
  2. Zmniejszający się gwałtownie poziom oleju silnikowego – jeśli Twój silnik niegdyś nie charakteryzował się dużym poborem środka smarnego, a podczas kontroli zauważyłeś niższy poziom oleju silnikowego lub to, że bagnet jest zupełnie suchy, to najpewniej znak usterki uszczelniaczy.

Niektórzy producenci traktują zużywanie się uszczelniaczy jako zjawisko całkowicie naturalne, dlatego sugerują użytkownikom, aby bez względu na stan uszczelek wymieniać je po przejechaniu 10 000 km. Dzięki temu możliwe jest uniknięcie poważnych problemów z silnikiemmówi ekspert Inter Cars. 

Wiesz już, jak wyglądają objawy uszkodzonych uszczelniaczy zaworowych, które są nie do przeoczenia. 

Uszczelniacze zaworowe

Co wpływa na stan uszczelniaczy?

Skoro wiesz już, czym są uszczelniacze zaworowe, czas przejść do tego, jak dbać o tego typu elementy silnika w Twoim samochodzie. Otóż dobry stan uszczelek zależy przede wszystkim od ich jakości oraz sposobu eksploatacji pojazdu. W dużym skrócie można więc stwierdzić, że im gorzej traktujesz jednostkę napędową samochodu, tym większe szanse, że szybko dosięgną Cię kłopoty z uszczelniaczami. Za stan elementów odpowiadają przede wszystkim:

  • jakość zastosowanych przez producenta uszczelniaczy,
  • jakość zastosowanych zamienników,
  • rodzaj oleju silnikowego oraz częstotliwość jego wymiany.

Te trzy elementy mają ogromny wpływ na to, czy uszczelniacze zaworowe w Twoim samochodzie będą spełniać swoją funkcję i zapewnią prawidłową pracę silnikowi. 

Uszczelniacze zaworowe – koszt

Na szczęście zakup nowych uszczelek nie pociąga za sobą dużych kosztów. W większości przypadków ich cena wynosi od kilkunastu do kilkuset złotych w zależności od jakości, producenta oraz modelu pojazdu, w jakim mają zostać zastosowane. Warto wiedzieć jednak, że za kilkadziesiąt złotych z powodzeniem zaopatrzysz się w dobrej jakości zamienniki.

Cena części nie jest wygórowana, ale nie można już tego napisać o kosztach wymiany uszczelniaczy. Niestety w wielu przypadkach jest to bardzo trudna operacja, co sprawia, że powinieneś szykować się na stosunkowo wysoki rachunek od mechanika. Co prawda bywają przypadki, gdy wymiany można dokonać przy pomocy jednego narzędzia do ściągania uszczelek, ale musisz wiedzieć, że raczej nie będzie tak łatwo. 

Mechanik zazwyczaj musi zdemontować całą głowicę oraz mechanizm zaworów, co już samo w sobie stanowi nie lada wyzwanie i wymaga dużego doświadczenia. Warto, żebyś zwrócił uwagę, czy fachowiec przy okazji wymienił uszczelkę pod głowicą, uszczelkę pokrywy zaworów oraz pasek rozrządu. Jest to bowiem bardzo dobra okazja do wykonania tych czynności, które i tak są nieuniknione. Biorąc pod uwagę zakres prac oraz czas, jaki mechanik musi poświęcić, aby wymienić uszczelniacze zaworowe, cała usługa nie może kosztować mniej niż kilkaset złotych. Mówimy tu jednak o używanym pojeździe popularnej marki. Do tego powinieneś jeszcze doliczyć koszt nowego oleju oraz wymianę płynu chłodniczego. 

Uszczelniacze zaworowe

Skutki, wynikające z niewymienienia wadliwych uszczelniaczy, mogą mieć wpływ na cały silnik i doprowadzić do nieodwracalnych uszkodzeń, których próba naprawy kosztuje niejednokrotnie kilka tysięcy złotych. Sam więc zdecyduj, czy gra jest warta świeczki, a podejmowanie ryzyka ma jakikolwiek sens. Wiesz już, ile zapłacisz za uszczelniacze zaworowe. Koszt zależy od wielu czynników, jednak i tak zawsze będzie on niższy niż późniejsza naprawa uszkodzonego silnika wynikająca ze zbagatelizowania problemu  uszczelniaczy. 

Dlaczego powinieneś wymienić uszkodzone uszczelniacze zaworowe – objawy ich usterek wymagają reakcji

Jeśli nie masz rozległej wiedzy z zakresu mechaniki, w Twojej głowie mogą pojawić się wątpliwości. Czy większe spalanie oleju jest tak szkodliwe dla pracy silnika, że trzeba od razu wymieniać uszczelniacze? Dlaczego nie można po prostu dolać brakującego oleju? Otóż dlatego, że zazwyczaj o zbyt niskim poziomie dowiadujesz się za późno. Inną destrukcyjną konsekwencją bagatelizowania problemów z uszczelniaczami jest gromadzący się na silniku nagar, czyli gęste zanieczyszczenia z sadzy. Nadmiar nagaru jest w stanie uszkodzić katalizator dolotowy czy turbosprężarkę

Uszczelniacze zaworowe – samodzielna wymiana

Skoro zdecydowałeś, że chcesz podjąć się wymiany uszczelniaczy we własnym zakresie, mamy dla Ciebie kilka ważnych informacji oraz poradnik, jak to zrobić krok po kroku. Zacznij przede wszystkim od skompletowania niezbędnych narzędzi. Podstawowe jest urządzenie do ściągania uszczelek. Przy zakupie tego narzędzia zwróć uwagę, czy jest kompatybilne z silnikiem w Twoim samochodzie. Zadbaj również o to, aby ściągacz był wyposażony w regulację wysokości i szerokości nacisku. Dobrze, gdy będzie mieć też długie szczęki.

Innym bardzo ważnym elementem potrzebnym do wymiany jest sprężarka powietrza. Niestety tego typu sprzęt jest drogi i może okazać się, że koszty nie są warte ich ponoszenia. Jeśli masz taką możliwość, pożycz sprężarkę od zaprzyjaźnionego mechanika samochodowego. 

Masz już wszystkie narzędzia, a więc czas zabrać się do pracy. 

  1. Zdejmij osłony silnika, aby dostać się do zaworów. Niezbędne jest również zdemontowanie elementów ochronnych głowicy, cylindrów oraz wahaczy. Nie zapomnij o wyjęciu świec zapłonowych.
  2. Wyreguluj ciśnienie przy pomocy sprężarki tak, aby mieściło się w przedziale 60 a 90 Pa.
  3. Obróć wał korbowy, aby znalazł się w martwym punkcie.
  4. Podłącz wąż sprężarki do otworu świecy zapłonowej.
  5. Dopóki sprężarka będzie działać, zawory pozostaną w określonej pozycji.
  6. Przy pomocy ściągacza ściśnij sprężynę zaworową i ją zdemontuj.
  7. Usuń zużytą uszczelkę oraz załóż nową.
  8. Złóż wszystkie elementy.

Jak już wspominaliśmy, wymiana uszczelek w większości przypadków wymaga doświadczenia oraz dostępu do drogich narzędzi. Warto więc dobrze przeliczyć koszty zakupu narzędzi i porównać je z ceną wymiany uszczelniaczy u mechanika. 

Uszczelniacze zaworowe

Uszczelniacze zaworowe w Inter Cars

Jeśli interesują Cię uszczelniacze zaworowe dobrej jakości, które posłużą Ci przez długi czas, to znak, że powinieneś zajrzeć do sklepu Inter Cars. Znajdziesz tam szeroką ofertę uszczelek. Dostępne są produkty od zaufanych dostawców, co sprawia, że masz gwarancję wysokiej jakości zakupionych części do samochodu. 

W razie wątpliwości możesz liczyć na profesjonalną pomoc obsługi. Doradzi ona wybór odpowiedniego rozwiązania i odpowie na wszelkie pytania dotyczące części zamiennych dostępnych w sklepie. Sprawdź już dzisiaj, co oferuje Inter Cars i postaw na części, które pozwolą przywrócić Twoje auto do idealnego stanu. To łatwiejsze niż mogłoby się wydawać.

Wzrost cen ładowania aut elektrycznych – prognozy rynkowe

Znasz już sposób na uszczelniacze zaworowe 

Silnik jest złożonym urządzeniem, w którym znajdziesz wiele niepozornych elementów takich jak uszczelniacze zaworowe. Objawy usterek związanych z tymi elementami są na tyle widoczne, że ciężko je przeoczyć. Jeśli więc zauważysz niebieski dym z rury wydechowej lub nagły spadek poziomu oleju, zainteresuj się stanem uszczelek. 

Podobnie jak w przypadku innych uszkodzeń samochodu profilaktyka jest tańsza niż późniejsze remonty silnika. Nie ma więc powodu ryzykować. Póki jednostka napędowa nie została nieodwracalnie uszkodzona, możesz jeszcze coś zrobić. Wykorzystaj wiedzę z zakresu tego, jak sprawdzić uszczelniacze zaworowe i zadbaj o swój samochód.

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Uszczelniacze zaworowe to niewielkich rozmiarów uszczelki umieszczone na głowicy silnika. Wykonane są z gumy, która z czasem ulega zużyciu.

Główne zadanie uszczelek polega na zapobieganiu przedostawaniu się oleju silnikowego do cylindrów. 

Jedyne, co może pomóc Ci w dbaniu o uszczelniacze, to kontrola ich stanu przy uzupełnianiu oleju oraz profilaktyczna wymiana elementów po przejechaniu 100 000 km.
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!